Thursday, October 12, 2023

YT 47 - KISAH AL-QURAN YANG BENAR


 



BAB # 2 AL-QURAN :


MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM


Ciri-ciri Ajaib AL QURAN 

 

YT 47 - Kisah Al-Quran Yang Benar

 

https://youtu.be/36BfdomwoRM?si=yjE6vNud2N-5RQBP


Kisah Al-Quran Yang Benar YT 47 

  

Sejauh mana keyakinan kita terhadap Al-Quran? Sejauh mana keyakinan kita terhadap kebenaran firman Allah SWT, yang diturunkan dalam Al-Quran?  

Dan ini adalah soalan yang sangat penting, kerana jika anda tidak mempunyai keyakinan seperti itu, maka tidak ada cara Al-Quran akan terbuka kepada anda, dan kemungkinan anda tidak akan benar-benar dapat melibatkan diri dengan Al-Quran. Bukan Allah SWT yang berkewajipan untuk memberikan bimbingan kepada mereka yang ragu dan bimbang. 

 

Yusuf 12:102 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

ذَٰلِكَ مِنْ أَنۢبَآءِ ٱلْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَۖ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوٓا۟ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ 

Bahawa (iaitu kisah Yussof yang diceritakan dalam Surah ini) adalah kisah tentang kebenaran yang (pada masa ini) di luar persepsi ( ٱلْغَيْبِ - segala sesuatu yang tidak diketahui oleh mana-mana manusia pada masa turunnya Surah ini), dan bahawa kami wasiatkan (sebagai petunjuk dalam urusan kenabianmu) kepadamu (Muhammad). . . 

(Kisah nabi Yusuf) yang demikian ialah dari berita-berita yang ghaib yang kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), sedang engkau tidak ada bersama-sama mereka semasa mereka sekata mengambil keputusan (hendak membuang Yusuf ke dalam perigi) dan semasa mereka menjalankan rancangan jahat (terhadapnya untuk membinasakannya). 

 

ِ ٱلْغَيْب 

Allah SWT memberitahu nabi Muhammad SAW, dan seterusnya kepada kita semua hari ini, bahawa tiada siapa yang mengetahui maklumat ini. 

 

 

Keseluruhan kisah yang diceritakan dalam Al-Quran tentang nabi Yusuf, tidak diketahui sama sekali, pada masa turunnya Surah Yusuf, itulah maksud perkataan ini, tiada siapa yang tahu, tiada siapa yang mempunyai akses kepada pengetahuan sedemikian pada masa wahyu. 


Kisah Yusuf yang diceritakan kepada kita dalam kitab-kitab Tafsir adalah sama persis 90% dengan kisah yang ada dalam Taurat yang rosak yang memang ada pada zaman nabi Muhammad SAWMaka, kitab-kitab Tafsir membawa kisah yang ada dalam kitab Taurat itu dan meletakkannya di atas Al-Quran, semasa mereka membaca ayat ini - yang memberitahu kita bahawa kisah dalam Al-Quran itu tidak diketahui oleh mana-mana manusia pada masa ia diturunkan kepada nabi Muhammad SAW. 

 

Aal-e-Imran 3:44 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

ذَٰلِكَ مِنْ أَنۢبَآءِ ٱلْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَۚ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَٰمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ 

Bahawa (iaitu kisah Maryam dan Issa dan Zakariya dan Yahya yang diceritakan dalam Surah ini) adalah kisah kebenaran yang (pada masa ini) tidak dapat difahami (kepada sesiapa pun pada masa turunnya Surah ini), dan bahawa Kami wasiatkan (sebagai petunjuk dalam kerjaya kenabianmu) atasmu (Muhammad) . . .. 

Peristiwa yang demikian ialah sebahagian dari berita-berita ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), sedang engkau tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka mencampakkan qalam masing-masing (untuk mengundi) siapakah di antara mereka yang akan memelihara Maryam. Dan engkau juga (wahai Muhammad) tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka berkelahi (tentang perkara menjaga dan memelihara Maryam). 

 

 

Apa yang baru kami ceritakan tentang 4 orang Zakaria, Yahya, Maryam, dan Isa ini tidak diketahui  ٱلْغَيْبِ   oleh mana-mana manusia pada masa ia diturunkan. Saya tahu ini penting dan saya harap anda menghargai betapa pentingnya ayat-ayat ini. 

Sekarang untuk mengesahkan konsep tentang nabi Isa a.s. ini, khususnya kita merujuk kepada Surah Al-Kahfi, dan saya ingin anda memberi perhatian kepada Surah Al-Kahfi dalam ayat-ayat pembukaan Surah Al-Kahfi, saya ingin anda menghargai apa yang ayat ini katakan. 

 

Al-Kahf 18:4 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

وَيُنذِرَ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ وَلَدًا 

 

 

 

وَيُنذِرَ 

Memberi amaran kepada mereka yang mendakwa bahawa Allah telah mengambil perantara sebagai anak 

 

Amaran 

 

Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada orang-orang yang berkata:" Allah mempunyai anak". 

 

Ia merujuk kepada mereka yang mendakwa bahawa Isa a.s. adalah Anak Tuhan, dan Allah SWT berfirman kitab ini, Al-Quran ini mengandungi amaran keras kepada orang-orang itu 

 

  

Al-Kahf 18:5 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

مَّا لَهُم بِهِۦ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِءَابَآئِهِمْۚ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَٰهِهِمْۚ إِن يَقُولُونا إِلَّا كَذِبًا 

مَّا لَهُم بِهِۦ مِنْ عِلْمٍ - mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang dia 

 

وَلَا لِءَابَآئِهِمْۚ - dan juga nenek moyang mereka, tidak mengetahui atau apa-apa tentang Isa a. 

 

كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَٰهِهِمْۚ - berat dan bongkak adalah perkataan yang keluar dari mulut mereka 

 

إِن يَقُولُونا إِلَّا كَذِبًا  - semua yang mereka katakan hanyalah dusta 

 

(Sebenarnya) mereka tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya, dan tiada juga bagi datuk nenek mereka; besar sungguh perkataan syirik yang keluar dari mulut mereka; mereka hanya mengatakan perkara yang dusta. 

 

 

إِن يَقُولُونا إِلَّا كَذِبًا  semua yang mereka katakan adalah pembohongan - adalah bentuk penafian yang paling kuat dalam bahasa Arab Al-Quran, semua yang orang katakan tentang Issa dan ibunya adalah dusta 


Adakah ini kisah yang diceritakan kepada kita dalam kitab-kitab Tafsir yang diketahui pada masa turunnya ayat ini? Jawapannya adalah ya, kecuali untuk beberapa perincian tentang Isa a.s. tidak dibunuh dan seterusnya, tetapi sebagai contoh tentang kebapaan atau kelahiran ajaib Isa cukup terkenal pada masa wahyu ayat ini, namun ayat ini mengatakan semua yang mereka katakan adalah dusta. 


Ayat 11:49 adalah kisah nabi Nuh, Allah SWT memberi amaran keras yang hampir sama di sana, Allah SWT mengulangi frasa yang hampir sama dengan apa yang kita lihat sebelum ini, kisah itu adalah kisah yang betul tentang kebenaran yang kini berada di luar. persepsi tiada siapa yang dapat melihat atau memahaminya. Tiada siapa yang mempunyai akses kepada pengetahuan itu pada masa turunnya Surah, dan yang kami perintahkan (sebagai petunjuk dalam kerjaya kenabian anda kepada anda Muhammad). Jadi, dengan kata lain pada masa wahyu ini datang kepada nabi Muhammad SAW yang dilaporkan dalam al-Quran tidak diketahui oleh sesiapa pun, namun kitab-kitab Tafsir pergi ke versi yang rosak dari Taurat yang wujud pada zaman nabi Muhammad SAW. . Dan beberapa 100 tahun selepas itu apabila kitab-kitab Tafsir ditulis dan ditulis dan dibentangkan kepada orang ramai, mereka membawa kisah-kisah itu dan memaksa mereka kepada Al-Quran. Dalam erti kata lain, 3 ayat yang baru kita lihat itu, ayat 11:49 mengesahkan kisah nabi Nuh yang sama sekali berbeza daripada apa-apa yang diketahui oleh sesiapa pada masa itu, kisah Zakaria, Yahya, Maryam dan Isa a.s., Sekali lagi ia. adalah sebahagian daripada Ghayb pada masa wahyu. Dan ayat pertama yang kita baca dari Surah Yusuf perkara yang sama kisah-kisah ini adalah sebahagian daripada Ghayb, namun kitab-kitab Tafsir pergi ke sumber-sumber Kristian atau sumber-sumber Yahudi membawa kisah-kisah mereka dan mengenakannya pada Al-Quran, sama sekali mengabaikan ayat-ayat ini.


Sekali lagi saya bertanya kepada anda sejauh mana kah keyakinan anda terhadap al-Quran? Adakah Allah SWT memberitahu kita kebenaran dalam ayat-ayat ini. Jika anda percaya bahawa Allah memberitahu kita kebenaran dalam ayat-ayat ini yang bermaksud semua kisah ini, yang kita diberitahu tentang 3 keadaan dalam 3 ayat-ayat ini (pertama nabi Yusuf, yang kedua dengan Zakaria dan Yahya dan Isa dan Maryam, dan yang ketiga dengan kisah Nuh). Mereka adalah salah. Mereka tidak mewakili cerita yang sebenar Al-Quran cuba beritahu kita. Mereka kelihatan seperti itu di permukaann iaitu Al-Quran nampaknya memberitahu kita kisah yang sama, tetapi ayat-ayat ini secara khusus memberitahu kita "bukan apa yang anda fikir cerita ini berbeza, tiada siapa yang tahu kisah-kisah ini", 

 

Aal-e-Imran 3:62 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ ٱلْقَصَصُ ٱلْحَقُّۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا ٱللَّهُۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ 

Allah SWT menegaskan: Al-Quran ini mempunyai kisah-kisah yang benar, dan tiada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. 

Sesungguhnya ini ialah kisah-kisah yang benar; dan tiadalah Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah; dan (ingatlah), sesungguhnya Allah, Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 

 

 

Allah SWT menegaskan kisah-kisah di dalam kitab ini adalah kisah-kisah benar, kisah-kisah  إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ ٱلْقَصَصُ ٱلْحَقُّۚ  dalam kitab ini adalah kebenaran, kebenaran hakiki kebenaran mutlakوَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا ٱللَّهُۚ tiada Tuhan selain Allah, dan Allah jualah yang maha perkasa sumber kebijaksanaan - وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ 


Sekarang jika kita percaya bahawa ayat-ayat ini adalah benar, kita perlu meletakkan tanda tanya besar dan terang yang bercahaya terang berkelip-kelip pada semua kitab-kitab Tafsir.


Ternyata bahawa dengan menggunakan metodologi, Allah SWT telah membuka kisah-kisah ini dan membolehkan kita benar-benar memahami betapa indah serta berbezanya kisah-kisah al-Quran dibandingkan dengan kisah-kisah yang dibawa dan diimport dan dipendekkan daripada versi Taurat yang rosak, dan daripada versi Bible yang rosak sumber-sumber Kristian dan sumber Yahudi. 

 

*******************************