BAB # 2 AL-QURAN
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT 23 - Hieroglyph Mesir dalam Al-Quran
https://youtu.be/zZVRydgl7CQ?si=IFJIH8kKeQwkIlKQ
ADAKAH HIEROGLIF MESIR DALAM AL-QURAN? PENEMUAN BERSEJARAH
- Terdapat persamaan yang rapat antara simbol Hieroglyph Mesir dan istilah lokusi Ibrahim al-Quran.
- Ayat 14:4 berkaitan dengan penggunaan lokusi, ‘Kami tidak pernah mengutus dalam al-Quran ini tentang seorang rasul melainkan dalam lokusi kaumnya sendiri’
- Al-Quran mengandungi lokusi yang digunakan semasa zaman Musa-Firoun.
- Surah 20:17-18, petikan ‘Apakah ini di tangan kananmu, Musa? Dia berkata, ‘Ini adalah tongkatku, aku mengikat benda-benda ke dalamnya, dan aku menggunakannya untuk mengumpulkan ternakanku, dan aku mempunyai kegunaan lain di dalamnya’.
- Rujuk kepada Senarai Tanda Rasmi Hieroglyph Mesir Alen Gardiner yang diterbitkan pada tahun 1957, piktogram yang menunjukkan seorang lelaki membawa berkas di bahu kanannya, yang dengan tepat menggambarkan dalam Al-Quran sebagai perkataan 'ita wab ka wu
- Dalam ayat 28:44, petikan 'Dan kamu Muhammad tidak berada di sebelah 'Al earbiyy', ketika kami menunaikan tugas misinya untuk Musa, dan kamu tidak termasuk orang-orang yang menyaksikan' – Al earbiyy bermaksud, seseorang dari Barat atau lelaki yang berkahwin dari luar kaumnya.
- Piktogram menunjukkan helang duduk, simbol untuk 'barat'. Ia juga merupakan simbol untuk mewakili sebelah kanan atau tangan kanan.
- Sesuai dengan Musa, nama panggilannya yang biasa iaitu Yang Tangan Kanan atau Orang Barat lelaki yang datang dari barat.
- Dalam ayat 40:36-37, petikan 'Dan Firoun berkata, Wahai Haman, binalah untukku sebuah bangunan (istana atau monumen, dibina daripada tangan yang dicincang), mungkin aku akan mengumpulkan sarana (sebagai baab) Alat doa yang didengari oleh langit, dan kemudian aku akan bertemu dengan tuhan Musa
- Ayat 22:15 Hendaklah dia mengulurkan tangannya ke arah langit, perkataan (sebagai baab) digunakan
- Simbol hieroglif menunjukkan tangan yang terangkat untuk memuji, memohon, memuja, menunjukkan penghormatan, atau ringkasan berdoa…
- Simbol hieroglif menunjukkan struktur platform untuk mewakili monumen.
- Al-Quran membuktikan penggunaan istilah lokusi khusus yang digunakan dalam bahasa Hieroglif Firaun.
- Ayat 14:4 berkaitan dengan penggunaan lokusi, ‘Kami tidak pernah mengutus dalam al-Quran ini tentang seorang rasul melainkan dalam lokusi kaumnya sendiri’,
- Al-Quran mengandungi lokusi yang digunakan semasa zaman Musa-Firoun.
- Surah 20:17-18, petikan ‘Apakah ini di tangan kananmu, Musa? Dia berkata, ‘Ini adalah tongkatku, aku mengikat benda-benda ke dalamnya, dan aku menggunakannya untuk mengumpulkan ternakanku, dan aku mempunyai kegunaan lain di dalamnya’.
- Rujuk kepada Senarai Tanda Rasmi Hieroglyph Mesir Alen Gardiner yang diterbitkan pada tahun 1957, piktogram yang menunjukkan seorang lelaki membawa berkas di bahu kanannya, yang dengan tepat menggambarkan dalam Al-Quran sebagai perkataan 'ita wab ka wu'
- Dalam ayat 28:44, petikan 'Dan kamu Muhammad tidak berada di sebelah 'Al earbiyy', ketika kami menunaikan tugas misinya untuk Musa, dan kamu tidak termasuk orang-orang yang menyaksikan' – Al earbiyy bermaksud, seseorang dari Barat atau lelaki yang berkahwin dari luar kaumnya.
- Piktogram menunjukkan helang duduk, simbol untuk 'barat'. Ia juga merupakan simbol untuk mewakili sebelah kanan atau tangan kanan.
- Sesuai dengan Musa, nama panggilannya yang biasa iaitu Yang Tangan Kanan atau Orang Barat lelaki yang datang dari barat.
- Dalam ayat 40:36-37, petikan 'Dan Firoun berkata, Wahai Haman, binalah untukku sebuah bangunan (istana atau monumen, dibina daripada tangan yang dicincang), mungkin aku akan mengumpulkan sarana (sebagai baab) Alat doa yang didengari oleh langit, dan kemudian aku akan bertemu dengan tuhan Musa…
- Ayat 22:15 Hendaklah dia mengulurkan tangannya ke arah langit, perkataan (sebagai baab) digunakan
- Simbol hieroglif menunjukkan tangan yang terangkat untuk memuji, memohon, memuja, menunjukkan penghormatan, atau ringkasan berdoa…
- Simbol hieroglif menunjukkan struktur platform untuk mewakili monumen.
- Al-Quran membuktikan penggunaan istilah lokusi khusus yang digunakan dalam bahasa Hieroglif Firaun.
- Juga bukti bahawa Al-Quran adalah benar datangnya daripada Allah dan bukan tulisan Muhammad yang tidak wujud pada zaman Firaun
Al-Quran sebenarnya mengandungi hieroglif Mesir. Ia menerangkan hieroglif khusus yang sangat tepat yang tidak diketahui sehingga abad ke-18/19 dan diterbitkan secara rasmi hanya pada pertengahan abad ke-20.
Rujukan: 2 segmen sebelumnya : YT20 tentang keajaiban pertumbuhan semula tangan Musa. Segmen YT23 ini akan bergantung pada maklumat dalam segmen YT20 itu,
YT20 : https://youtu.be/jJisJD0eQHg?si=AAdh0w2Tin9hg9l7
dan juga segmen YT21 mengenai perbincangan mengenai Surah 14:4 di mana Allah SWT memberikan arahan metodologi bagaimana untuk menangani Al-Quran, di mana dalam ayat itu Allah SWT berfirman "وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ" ..."Kami tidak mengutus dalam al-Quran ini tentang seorang nabi dalam lokusi umatnya. Dengan kata lain Allah SWT menggunakan lokusi orang-orang yang diceritakan untuk melaporkan kisah itu dalam al-Quran.
YT21 : https://youtu.be/yxqZPv8jmcw?si=KoEDk4ou0_lwDP3E
Jika kita percaya pada lokusi atau bahawa ini adalah tafsiran sebenar ayat itu Surah 14:4 maka berdasarkan pendekatan saintifik ia mesti dibuktikan bahawa ia bukan sekadar teori, tetapi ia boleh meramalkan beberapa perkara dalam Al-Quran. Oleh itu, apabila kita menemui teori mengikut metodologi yang ditemui dari dalam al-Quran, kita harus terus menerima pakai dan menggunakan teori itu untuk membuat ramalan.
Oleh itu mengenai kisah Musa dan Firaun seperti yang dilaporkan dalam hampir 35 Surah dalam al-Quran apabila Musa disebut sebanyak 137 kali kita harus berfikir jika teori ini betul Al-Quran semestinya menggunakan lokusi Firaunik. Dalam erti kata lain Musa bercakap dengan Firaun menggunakan lokusi sekurang-kurangnya mesti ada dalam al-Quran. Jika kita bandingkan dialog antara Firaun dengan Musa dengan maklumat yang Allah SWT muatkan dalam al-Quran pasti akan melihat beberapa terminologi merujuk secara khusus kepada hieroglif Mesir jadi jika teori lokusi itu betul maka ia mesti ditunjukkan seperti itu.
Allah SWT melaporkan kepada kita tentang kejadian pertama di mana Musa, sekembalinya dari Madinah kembali ke Mesir, selepas pengasingan dirinya diseru oleh suara, (mewakili Allah SWT) Allah SWT menerangkan kejadian itu dalam Surah 20 Ta Ha: 17 - 18 dengan bertanya Musa: -
Al-Kahf 18:20 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَٰمُوسَىٰ | Apakah itu di tangan kananmu Musa? | Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu wahai Musa?" |
Ta Ha 20:18 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
قَالَ هِىَ عَصَاىَ أَتَوَكَّؤُا۟ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِى وَلِىَ فِيهَا مَـَٔارِبُ أُخْرَىٰ
أَتَوَكَّؤُا۟ عَلَيْهَا
| Musa berkata: "Ini adalah tongkatku! Aku mengikat barang-barang ke atasnya, dan membawa barang-barang dengannya, dan aku menggunakannya untuk mengumpulkan kambing domba, dan aku mempunyai kegunaan lain di dalamnya"
“mengikat barang-barang ke atasnya, dan membawa barang-barang dengannya” | Nabi Musa menjawab: "Ini ialah tongkatku; aku bertekan atasnya semasa berjalan, dan aku memukul dengannya daun-daun kayu supaya gugur kepada kambing-kambingku, dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu". |
"أَتَوَكَّؤُا۟" berasal daripada kata kerja "وَكَّأُ" yang bermaksud mengikat. Kini dengan melihat senarai Hieroglyphs Mesir yang didokumentasikan dalam sebuah buku yang dinamakan Tatabahasa Mesir secara rasmi oleh Sir Alan Gardiner yang diterbitkan pada 1957 Edisi Ketiga, Institut Griffith, Oxford, UK yang dianggap sebagai pihak berkuasa utama berkenaan hieroglif. Anda dapati piktogram berikut, anda melihat seorang lelaki membawa tongkat di atas bahu kanannya dengan itu dia membawa seberkas. Perkataan itu betul-betul diterangkan dalam al-Quran dengan kata kerja أَتَوَكَّا۟, persis seperti metodologi dan teori lokusi yang diramalkan. Anda mesti ingat bahawa Musa dibesarkan di Mesir di mana lokusi Firaunik menonjol, dan oleh itu dia mesti menggunakan bahasa itu, kata kerja yang tidak biasa bagi orang Arab. Kebanyakan jurubahasa, bukan semua, salah tafsir perkataan itu, dan mereka berkata ia bermaksud bersandar pada kakitangan, tetapi seperti yang dijelaskan sebelum ini, ia tidak bermakna bersandar ia bermakna mengikat sesuatu padanya. | ||
Al-Qasas 28:44 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
ٰوَمَا كُنتَ بِجَانِبِ ٱلْغَرْبِىِّ إِذْ قَضَيْنَآ إِلَىٰ مُوسَى ٱلْأَمْرَ وَمَا كُنتَ مِنَ ٱلشَّٰهِدِينَ
ٱلْغَرْبِىِّ
| {Dan engkau (Muhammad) tidak berada di samping " ٱلْغَرْبِىِّ", ketika Kami selesaikan tugas (tugasnya) untuk Musa, dan engkau tidak termasuk orang-orang yang menyaksikan}
Orang yang berasal dari Barat | Dan engkau (wahai Muhammad) tidak ada di sebelah barat (tempat Nabi Musa menerima wahyu) ketika Kami sempurnakan penyerahan Kitab Taurat kepadanya, dan engkau juga tidak termasuk dalam golongan yang menyaksikan peristiwa itu. |
Allah SWT menggambarkan Musa, dalam hal ini sebagai "ٱلْغَرْبِىِّ". Kamu tidak berada di sampingnya ketika Kami perintahkan dia untuk pergi dan melaksanakan misi itu. Buat pertama kalinya Allah SWT menggunakan perkataan "ٱلْغَرْبِىِّ" dan itu sungguh pelik. Salah satu maknanya ialah "orang yang berasal dari Barat". Seperti yang anda jangkakan orang barat dan itu masuk akal kerana berbanding di mana dia Musa dilahirkan dari satu titik lebih jauh ke Barat. Dengan kata lain dia dalam perjalanan pulang ke Mesir (iaitu Barat Madinah) dari Madinah (iaitu Timur Mesir).
Maksud lain ialah, "orang yang berkahwin dari luar klannya. Itu pasti berlaku kepada Musa, tetapi sekali lagi dalam senarai Gardiner adalah piktogram yang bermaksud dua perkara:-
1) simbol untuk "Barat" - yang disebut (imnt) "مِينِ" atau
2) "tangan kanan" yang disebut (wmny)
dan kedua-dua perkara ini sangat sesuai dengan Musa. Dalam erti kata lain, Allah SWT merujuk kepada Musa menggunakan nama panggilan yang biasa digunakan orang untuknya, iaitu "yang tangan kanan" atau "yang barat". Bermaksud dia yang datang dari Barat, dan itu sangat sesuai dengan Musa !! | ||
Ghafir 40:36 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
ٰوَقَالَ فِرْعَوْنُ يَٰهَٰمَٰنُ ٱبْنِ لِى صَرْحًا لَّعَلِّىٓ أَبْلُغُ ٱلْأَسْبَٰبَ
| Allah SWT menggambarkan bahawa Firaun berkata :
"Wahai Haman! Bina untukku sebuah bangunan (istana atau monumen, dibina daripada tangan yang dicincang), mungkin aku akan mengumpulkan hartanya.
| Dan Firaun pula berkata: "Hai Haman! Binalah untukku sebuah bangunan yang tinggi, semoga aku sampai ke jalan-jalan (yang aku hendak menujunya) |
"Oo Haman!" - dia memanggil nama arkitek utama, atau ketua yang bertanggungjawab atas semua hukuman (mungkin) yang bertanggungjawab ke atas semua askar dan semua kumpulan yang melaksanakan hukuman terhadap orang Israel dan hamba. "Bina untuk saya satu struktur, dan ia menarik bahawa struktur, juga merupakan hieroglif, perkataan "صَرْحًا" digambarkan sebagai istana atau monumen, terutamanya monumen yang mengelilingi kubur. Oleh itu, "bina untuk saya struktur atau istana atau monumen yang dibina daripada tangan yang dicincang. Mungkin saya akan mengumpul cara."
Ayat seterusnya mengatakan "alat doa yang didengari oleh langit. Sudah tentu, dia mengejek Bani Israil, orang-orang yang beriman yang mengikuti Musa. "Cara doa oleh langit". Dan kemudian jika Tuhan mereka mengabulkan saya akan bertemu Tuhan Musa. kerana saya yakin dia berbohong!"
Dalam erti kata lain Allah SWT menunjukkan kepada kita kisah terperinci tentang bagaimana Firaun bertindak balas terhadap intipati tauhid. Mesej berhubung dengan Tuhan melalui doa, melalui lengan yang terangkat. Dan menggunakan betul-betul amalan itu, untuk melaksanakan hukuman terhadap mereka kerana percaya kepada apa yang dikhabarkan oleh Musa. Hukumannya ialah memotong lengan bawah mereka, atau tangan mereka dan memungutnya. Amalan sadis yang Firaun paparkan dalam ayat ini ialah mereka biasa mengumpul anggota badan itu, dan membina monumen sebagai contoh untuk mengawal orang lain.
| ||
Ghafir 40:37 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
أَسْبَٰبَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ فَأَطَّلِعَ إِلَىٰٓ إِلَٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّى لَأَظُنُّهُۥ كَٰذِبًاۚ وَكَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَصُدَّ عَنِ ٱلسَّبِيلِۚ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِى تَبَابٍ | Cara doa yang didengari oleh langit, dan kemudian (jika tuhan mereka mengabulkan) saya akan bertemu dengan tuhan Musa. Kerana saya yakin dia berbohong! | "(Iaitu) ke pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa; dan sesungguhnya aku percaya Musa itu seorang pendusta!" Demikianlah diperhiaskan (oleh Syaitan) kepada Firaun akan perbuatannya yang buruk itu untuk dipandang baik, serta ia dihalangi dari jalan yang benar; dan tipu daya Firaun itu tidak membawanya melainkan ke dalam kerugian dan kebinasaan.
|
Allah SWT melaporkan perkataan Firaun sebagai ejekan, dan bentuk memperkecilkan akidah Bani Israil, setelah Musa kembali kepada mereka.
Mengapa kita berkata demikian kerana perkataan asbab yang merupakan sarana diterangkan dalam ayat lain dari Surah Al-Hajj 22:15.
| ||
Al-Hajj 22:15 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ ٱللَّهُ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى ٱلسَّمَآءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُۥ مَا يَغِيظُ
ِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى ٱلسَّمَآء
|
(Hendaklah dia memanjangkan tangannya ke arah langit)
|
|
Ayat ini di mana Allah SWT mencabar seseorang yang tidak percaya bahawa Allah SWT akan memberikan sokongan kepada nabi Muhammad SAW. Allah SWT mencabar orang itu untuk "menadah tangan dan berdoa dan lihat apakah Allah SWT menjawab kepada anda ayat yang mengatakan: "فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى ٱلسَّمَآءِ" - " hendaklah dia menghulurkan tangannya ke arah langit".
Dalam erti kata lain perkataan "سَبَبٍ" ialah lokusi Ibrahim atau mungkin lokusi Firaunik yang menerangkan lengan hadapan apabila dinaikkan atau "أسباب" dalam bentuk jamak atau"سَبَبٍ" dalam bentuk tunggal. Dan dalam hieroglif kita melihat piktogram berikut. Yang pertama menunjukkan seorang lelaki berdiri dengan kedua-dua tangannya terangkat, dan hieroglif bermaksud pujian atau merayu atau memuja atau menunjukkan rasa hormat . Kesimpulannya - berdoa. Ini adalah simbol atau piktogram untuk seseorang yang sedang berdoa.
Piktogram kedua menunjukkan konsep yang sama, tetapi orang itu duduk. Seperti yang anda lihat.
Yang ketiga sangat menarik kerana ia menunjukkan kedua-dua lengan diangkat. Itu mewakili roh, atau jiwa, atau kaitan dengan alam luar.
Semua simbol itu mewakili tangan yang diangkat dalam doa. Beginilah cara Allah SWT menggambarkan Firaun menggunakan kalimah itu.
| ||
Jadi sekarang kita mempunyai 4 contoh yang jelas tentang bagaimana Al-Quran merujuk kepada istilah lokusi tertentu, lokusi yang digunakan dalam bahasa Firaunik, dalam bahasa bergambar mereka sendiri iaitu hieroglif. Sudah tentu terdapat banyak lagi dalam al-Quran, tetapi kita memerlukan lebih ramai pakar yang teruja dengan penemuan ini untuk mendorongnya kepada kesimpulan logik.
Tetapi sekurang-kurangnya ini membuktikan Teori Lokusi yang wujud dalam al-Quran. Teori bahawa Allah SWT menceritakan kisah para rasul dalam dialek dan jargon wilayah tertentu yang mereka gunakan pada zaman mereka sendiri dan ini terbukti tanpa keraguan. Ini membuktikan bahawa Musa menggunakan jargon itu dan Allah SWT merujuk kepada jargon yang sama.
4 ayat yang diambil sebagai contoh yang menggariskan teori lokusi ini akhirnya membuktikan bahawa Al-Quran adalah benar. Tidak mungkin Muhammad SAW atau sesiapa pun pada zamannya dapat mengetahui tentang hieroglif ini, dan boleh memasukkannya dalam perwakilan yang elegan dan cara yang meyakinkan dalam komposisi naratif al-Quran.
Ini adalah cabaran paling akhir kepada orientalis, yang mendakwa bahawa Muhammad SAW sendiri yang telah menghasilkan al-Quran ini iaitu bukan dari sumber ketuhanan.
Ini adalah cabaran bagi mereka yang masih merujuk kepada tradisi yang kita warisi. Mereka tidak tahu semua yang perlu diketahui tentang Al-Quran.
Dan ini juga merupakan cabaran kepada segelintir umat Islam yang telah mengabaikan al-Quran. Kita perlu melabur semula masa kita dalam menggunakan Al-Quran dengan kepastian dan keyakinan yang lebih, untuk cuba mendedahkan lebih banyak penemuan.



