BAB # 2 AL-QURAN :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT 51 - Melarang Penggunaan Kitab Suci
{Yang Telah Dirosakkan} Sebagai Sumber
https://youtu.be/Sd7MPfHHRJI?si=KcCUV2CUOxwPNMdW
Apakah yang dikatakan Al-Quran tentang mengambil daripada kitab-kitab terdahulu? inc. RUJUKAN HADIS
**************************
YT 51 - Melarang Penggunaan Kitab Suci
{Yang Telah Dirosakkan} Sebagai Sumber
Kita tidak seharusnya pergi mencari maklumat daripada versi rosak kitab suci terdahulu.
Al-Baqarah 2:147 | Metodologi al-Quran Organik | Abdullah M. Basmeih |
َٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُمْتَرِينَ
ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَۖ | Kebenaran adalah dari tuanmu, dan oleh itu jangan mencari maklumat dari tempat lain
Kebenaran adalah dari Tuhan mu, | Kebenaran (yang datangnya kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad), adalah datangnya dari Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu-ragu.
|
Kata kerja لْمُمْتَرِينَ telah di salah terjemahkan sebagai "mereka yang ragu-ragu" - sudah tentu ia hampir tetapi tidak betul, kata kerja امترا ialah "mencari maklumat" semacam mencari maklumat dengan melihat cermin, امترا - dari gerund مرآة iaitu jenis gerund yang sangat serupa tetapi ia bermaksud "untuk mencari maklumat sedemikian".
Ayat khusus ini adalah tentang Al Kitab, jadi Allah SWT memberitahu nabi Muhammad SAW dan seterusnya, kita semua - “Jika anda sedang mencari maklumat tentang Al Kitab jangan pergi cari di tempat lain. Ia ada di sini dalam Al-Quran.”
Aal-e-Imran 3:60 | Metodologi al-Quran Organik | Abdullah M. Basmeih |
ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ ٱلْمُمْتَرِينَ | Kebenaran adalah dari tuanmu, dan oleh itu jangan mencari maklumat dari tempat lain
| Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. |
Ayat Aal-e-Imran 3:60 bercakap tentang Isa a.s. dan perkara yang sama
ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ ٱلْمُمْتَرِينَ jangan pergi mencari maklumat dari sumber yang lain.
Al-An'am 6:114 - ٱلْكِتَٰبَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُۥ مُنَزَّلٌ مِّن رَّبِّكَ بِٱلْحَقِّۖ bahwasanya Al Kitab sebenar-benarnya diturunkan dari Tuhan mu, فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُمْتَرِينَ maka janganlah kamu mencari maklumat dari punca yang lain.
Yunus 10:94 - فَسْـَٔلِ ٱلَّذِينَ يَقْرَءُونَ ٱلْكِتَٰبَ مِن قَبْلِكَۚ - tanyalah orang-orang yang membaca Al Kitab . . .
Hud 11:17 - بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ - bukti nyata dari Tuhannya , شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِۦ كِتَٰبُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةًۚ - penyaksian dari kitab Musa yang penuh pedoman dan Rahmat
Riwayat yang diriwayatkan dari Hadits:
Setakat Hadis ada petunjuk langsung, arahan langsung dari nabi SAW, dan kita perlu memahami bagaimana baginda menangani masalah ini semasa hayatnya, situasi yang berlaku adalah dari himpunan Imam Ahmed Ebnu Hambal dan Hadis nombor 15156, dimasukkan oleh Ahmad Ibn Hambal (w. 241 H) dalam “Mussnad Al Imam Ahmad Ibn Hambal”.
Nabi dilaporkan telah berucap kepada Omar Ibn Al-Khattab apabila dia melihatnya menyemak beberapa bahagian versi Taurat yang rosak, yang mereka perolehi selepas beberapa puak dipindahkan dari Madinah. Omar Ebnu Al-Khattab sedang membaca salinan yang dia dapat ini, dan nabi SAW sangat kecewa dengannya, dan dia menggunakan bahasa yang sangat keras إبن يا فيها أمتهوكونا با إبن لخطاب "Adakah anda dan orang yang bersama anda masih ragu-ragu, Ebnu Al-Khattab?
"Oooh Omar, aku bersumpah dengan Dia yang mana aku berada di tangan-Nya sendiri, aku telah membawa risalah Ilahi kepadamu yang telah dipulihkan, suci. Jangan kamu bertanya kepada mereka (yakni ahli kitab terdahulu) tentang sesuatu pun, supaya mereka tidak memberitahumu kebenaran kemudian kamu mendustakan mereka, atau mereka akan memberitahu kamu satu kepalsuan lalu kamu mempercayai mereka".
Bahawa pernyataan "jangan tanya mereka" adalah petunjuk yang jelas bahawa "jangan pergi mencari maklumat. Ia bukan sumber untuk kita", dan kemudian dia menyambung, "Aku bersumpah dengan Dia yang mana di tangan-Nya diriku berada, "jika Musa masih hidup hari ini, dia tidak mempunyai pilihan selain mengikut saya".
Hadits kedua adalah dari Sahih Al-Bukhari nomor 3461 hal yang hampir sama dengan banyak koleksi lainnya, ia mengatakan:
"Sampaikan (tentang) saya satu ayat Al-Quran sekurang-kurangnya (untuk mengambil usaha dan melakukan penyampaian - kita dikehendaki menyampaikan ayat-ayat Al-Quran kepada orang lain untuk mendapat akses kepada mereka, bukan untuk menyembunyikannya seperti yang dilakukan orang lain)
dan dia menyambung:
"Laporkanlah (tentang) Bani Israil, tanpa segan-segan. Tetapi barangsiapa berdusta tentang Aku dengan sengaja maka hendaklah dia bersedia untuk menduduki tempat duduknya di dalam api neraka."
Malangnya hadis ini disalah tafsir dan disalahtafsirkan sebagai "Laporan dari sumber Bani Israil tanpa menahan"
Jadi, perkataan عن di sini diterangkan sebagai "kita dibenarkan mengambil daripada mereka", dan itu benar-benar bidaah kerana nabi SAW (seperti yang kita lihat dalam hadis yang lain) hanya mengarahkan Omar untuk tidak melakukan ini (dalam bahasa yang sangat keras )
Terdapat banyak ayat Al-Quran yang memberitahu kita untuk mengelakkan sumber tersebut, kerana ia telah rosak. Maka mustahil baginda SAW menyuruh sahabatnya pergi mencari dari mereka - "Melaporkan dari sumber Bani Israil tanpa menahan"