Thursday, October 5, 2023

YT 32

 
































YT 36 - MUKADIMAH UNTUK MELIBATKAN AL-QURAN


BAB  #  2  AL-QURAN  : 


MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM



Ciri-ciri Ajaib AL QURAN 

 


YT 36 - Bertanya Soalan sebagai Mukadimah Penting untuk Melibatkan Al-Quran


https://youtu.be/yQV-M-nWjYs?si=LRUOnA-Eg3naUaCN



Mukadimah Melibatkan Al-Quran YT 36 

 

  • Melibatkan al-Quran adalah ibadah yang paling utama. Ibadah hendaklah dilaksanakan mengikut perintah Allah dalam al-Quran. 
  • Tadabbur bermaksud melibatkan atau menyiasat. 
  • Mulakan dengan bertanya atau menyiasat. 
  • Contoh: Surah 12:7 petikan: ‘Kamu telah diberikan dalam kisah Yusuf dan saudara-saudaranya’, tanda-tanda bagi mereka yang bertanya. 
  • Contoh: Surah 3:32 petikan: Dan malaikat berkata kepada Marym:’ Wahai Marym! Allah telah memilih kamu, menyucikan kamu, dan memilih kamu di atas semua wanita’. Soalan: Mengapa dia dipilih dua kali? 
  • Contoh: Surah 14:4 petikan: ‘Dan Kami tidak mengutus seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia menyatakan kepada mereka…. Persoalannya: Mengapa ? Paksa untuk menyiasat! 
  • Jangan ambil mudah mana-mana ayat. 



**********************

 

Bagaimana kita mulakan bagaimana kita mendekati Al-Quran supaya kita tahu kita sedang mengaji Al-Quran dan jawapannya adalah dengan bertanya soalan. Bertanya adalah pintu masuk paling asas untuk memahami Al-Quran. 

 

Al-Baqarah 2:185 

 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ 

Bulan Ramadhan (adalah bulan) di mana Al-Quran dimaklumkan sebagai (alat) petunjuk bagi orang-orang (yang mengamalkannya) 

 

bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, 

 

 

Yusuf 12:7 

 

Metodologi al-Quran Organik 

Abdullah M. Basmeih  

لَّقَدْ كَانَ فِى يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِۦٓ ءَايَٰتٌ لِّلسَّآئِلِينَ 

Kamu telah diberikan tanda-tanda (kekuasaan) dalam (kisah) Yusuf dan saudara-saudaranya bagi orang-orang yang bertanya. 

Demi sesungguhnya! (Kisah) Nabi Yusuf dengan saudara-saudaranya itu mengandungi beberapa pengajaran bagi orang-orang yang bertanya (tentang hal mereka untuk mengambil iktibar). 

 

 

Oleh itu, apabila kita membaca dan memikirkan ayat-ayat ini, atau secara khusus ayat ini, kita memahami bahawa kisah-kisah Surah Yusuf dan saudara-saudara darahnya, atau dalam erti kata yang lebih besar, saudara bermaksud 'semua rasul'. 

  

Dengan kata lain "kamu telah diberikan dalam kisah-kisah di seluruh Al-Quran - tanda-tanda" dan tanda-tanda itu hanya boleh diakses oleh orang yang bertanya. Oleh itu dia adalah jemputan yang jelas bahawa kita harus bertanya soalan supaya kita mendapat akses kepada tanda-tanda ayat dalam Al-Quran, yang seperti yang kita ketahui, penuh dengan ayat-ayat dan oleh itu bertanya soalan adalah cara untuk menguraikan untuk mendedahkan untuk mendapat akses kepada tanda-tanda ini kepada petunjuk ini isyarat-isyarat yang Allah SWT beritahu kita. Kerana Allah SWT telah memberikan kita kebolehan untuk bertanya sebagai fitrah kemanusiaan kita - kemanusiaan = ditakrifkan sebagai makhluk yang digerakkan oleh maklumat, berfikir dan merenung dan cara terbaik untuk membuka potensi untuk belajar adalah dengan bertanya. Harus sedar bahawa dengan bertanya soalan mengganggu keangkuhan kita daripada tahap keselesaan dalam pengetahuan yang kita mungkin sudah ada yang mungkin tersilap atau mengelirukan. Oleh itu, dengan sengaja bertanya soalan yang penting dan menyelidik serta menarik dan menarik dengan rendah hati dengan kesabaran dengan kesedaran bahawa "mungkin saya tidak tahu semua jawapannya" jadi kita tidak perlu takut untuk bertanya. 

  

Allah SWT memberitahu kita dengan jelas "kamu tidak mempunyai akses kepada tanda-tanda Al-Quran terutamanya dalam semua kisah Al-Quran, melainkan jika kamu bertanya soalan. 


Aal-e-Imran 3:42 

 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

وَإِذْ قَالَتِ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ يَٰمَرْيَمُ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَىٰكِ وَطَهَّرَكِ وَٱصْطَفَىٰكِ عَلَىٰ نِسَآءِ ٱلْعَٰلَمِينَ 

Dan malaikat berkata kepada Maryam: "Wahai Maryam! Allah telah memilih kamu, dan menyucikan kamu, dan memilih kamu di atas semua wanita" 

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika malaikat berkata: "Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah telah memilihmu, dan mensucikanmu, dan telah memilihmu (beroleh kemuliaan) melebihi perempuan-perempuan seluruh alam (yang sezaman denganmu). 

 

 

Maka Allah SWT dengan jelas memberitahu Maryam, melalui malaikat yang telah dipilihnya. Tetapi ayat ini mengatakan dia telah dipilih 'ٱصْطَفَىٰكِ' = dipilih dua kali. Tiada siapa boleh menafikan ia sangat jelas. Berikut adalah contoh di mana walaupun anda tidak tahu bahasa Arab anda membaca terjemahan yang Allah SWT beritahu - "anda telah dipilih" = ٱصْطَفَىٰكِ = dipilih dua kali 


Terdapat soalan yang jelas di sini bukan kitab tafsir mempunyai jawapan yang memuaskan, membawa anda untuk mencari jawapan yang mencukupi mengapa Allah SWT memberitahu Maryam dia akan dipilih dua kali sudah tentu dia telah dipilih "sekali" untuk kelahiran Isa a.s. 

Sedar bahawa hanya dengan membaca ayat ini anda mempunyai soalan yang muncul. 

 


Ibrahim 14:4 

 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ ُُ 

….. 

Dan Kami tidak mengutus tentang seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia menerangkan kepada mereka . . . . . .  

Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka . . .  

 

 

Dalam pembukaan Surah Ibrahim 14:4 Allah SWT memberikan kepada kita kenyataan deklaratif - menyatakan fakta -


وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لِيُبَيِّنَ لِيُبَيِّنَ لِيُبَيِّنَ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ


- dan terjemahannya = Kami tidak mengutus "bukan tentang utusan" = bermaksud "setiap utusan yang Kami utuskan" telah diberitahu dalam lidah dalam bahasa dalam lokusi tertentu atau istilah khusus kaumnya, supaya dia dapat menyatakan kepada mereka dsb. 

  

Ini adalah cerminan bagaimana kita melakukan Tadabbur - muhasabah dan menyiasat serta melibatkan Al-Quran supaya Al-Quran sebenarnya mempengaruhi kita pengaruh, kita hidup dengan Al-Quran kita bukan hanya membaca Al-Quran di hujung lidah tanpa memahami apa-apa. Ini bukan apa yang diperlukan daripada kita, kita dikehendaki untuk melibatkan Al-Quran untuk memastikan bahawa kita memasukkan Al-Quran ke dalam hati kita ke dalam fikiran ke dalam kewujudan kita, hati nurani - dan sebagainya. 

  

Terjemahan tradisional telah mengatakan: "setiap utusan yang telah dihantar dalam bahasa kaumnya" 


Soalan pertama yang jelas ialah: "Sudah tentu, apa lagi yang sepatutnya berlaku - patutkah Allah SWT menghantar seseorang yang bercakap bahasa asing kepada umatnya?"' Sudah tentu tidak 


Jadi penjelasan itu terlalu remeh kerana Al-Quran penuh dengan misteri dan penuh dengan maklumat indah yang patut kita siasat. Mereka tidak dimasukkan ke dalam jawapan mudah yang mudah di peringkat elemen. Your'reput dalam cara yang mendorong kita untuk merenung mendorong kita untuk bertanya dan melibatkan diri dengan Al-Quran jadi nyatakan kesediaan kita untuk menerima untuk tunduk kepada maklumat yang Allah SWT akan berikan dan membimbing kita. 

  

Di atas adalah contoh yang sangat mudah tentang bagaimana kita melibatkan Al-Quran dengan bertanya soalan yang penting. Jangan cepat berpuas hati dengan jawapan remeh temeh yang tidak layak dengan kata-kata dan ucapan yang datang dari Allah SWT. Jangan biarkan sesiapa memberitahu anda bahawa anda tidak sepatutnya bertanya soalan. Allah SWT jelas menggalakkan kita untuk bertanya dan Allah SWT menciptakan kita untuk bertanya