Sunday, October 1, 2023

YT26 BAGAIMANA UNTUK MEMAHAMI AL-QURAN ?

 








Mengapa kita memerlukan metodologi?


 BAB # 2 :


MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM



Ciri-ciri Ajaib AL QURAN 


 

YT 26 - Metodologi diperlukan untuk melibatkan Al-Quran

 

https://youtu.be/kAAlwfNmMd4?si=oJs0Wt5qEkE1ZVWo


Bagaimana untuk memahami Al-Quran? Mengapa kita memerlukan metodologi?



Metodologi diperlukan untuk melibatkan Al-Quran YT 26

********************
  • Terjemahan Al-Quran adalah berdasarkan Tafseer at Tabarii oleh Muhammad ibn Jarier at Tabarii (839 hingga 923 CE) atau (224 t310H) berdasarkan 3 sumber:
    • Pendapat orang At Tabarii anggap layak,
    • Bahasa Arab dan
    • Versi rosak kitab suci lama (Taurat dan Injil).
  • Dipengaruhi oleh penyair dan puisi. Tiada metodologi.
  • Al Tabarii banyak bergantung kepada Abdullah ibn Abbas (619-687 M) 3 tahun sebelum Hijrah, Usianya 13 tahun ketika SAW wafat.
  • Al-Quran mengandungi kisah al-Quran yang menyediakan kunci untuk membuka kunci perkataan, istilah dan makna yang digunakan dalam al-Quran. Konsep ini tidak pernah dinyatakan lebih awal.

  • Terjemahan terdahulu adalah berdasarkan bahasa orang Arab dan kitab suci terdahulu yang telah rosak.
  • Ayat 26:224 memetik: 'Cara penyair diikuti oleh penyesat'
  • Pokoknya: Al-Quran menyediakan metodologi dan instrumen. Mesti datang dari Allah SWT.
  • Perlukan Prinsip Relevan.
  • Soalan: Adakah pendakwah semasa mentafsir al-Quran dengan betul?************************

****************


Para penulis Tafsir sebelum ini telah mengikut metodologi yang salah dalam mengulas ayat2 al-Quran. Keseluruhan isi kandungan buku-buku tafsir yang telah ditulis dan yang tersedia untuk kita adalah berasaskan Tafseer At-Tabarii - yang paling penting dan yang paling lama kita boleh akses. At-Tabarii hidup pada akhir abad ke-3 dan meninggal dunia 310 Hijriah, dengan kata lain 300 tahun selepas kewafatan nabi Muhammad SAW. Ini adalah Tafseer tertua yang dapat di akses kepadanya. Tafsir atau penjelasan al-Quran oleh At-Tabarii ini adalah merujuk kepada apa yang ada dalam bahasa Inggeris sebagai eksegesis.

At-Tabarii menyandarkan segala maklumatnya kepada tiga sumber :-

  1. Sumber pertama ialah pendapat orang-orang tertentu yang beliau anggap layak seperti Abdullah Ebnu Abbas dan 5 orang muridnya,
  2. yang kedua At-Tabarii berdasarkan penjelasan bahasa orang Arab kerana mereka percaya bahawa Al-Quran ditulis dalam bahasa Arab, 
  3. sumber ketiga maklumat At-Tabarii berdasarkan maklumat dari versi kitab suci lama yang telah rosak (seperti Taurat dan Injil dan buku-buku lain). Dengan menggunakan tiga sumber maklumat tersebut At-Tabarii mampu menjelaskan sendiri disamping memberi penjelasan lain pada setiap ayat al-Quran. 

At-Tabarii dan para jurubahasa Al-Quran yang lain pada dasarnya mendekati al-Quran sebagai koleksi teks koleksi puisi-puisi. Mereka sudah biasa dengan konsep itu pada abad ke-3 Hijriah, ketika At-Tabarii masih hidup dan mereka memberikan penjelasan seolah-olah mereka sedang menerangkan syair. Syair mereka jadikan model untuk mentafsir dan menjelaskan al-Quran. 

Maka didapati dalam kesusasteraan Arab atau kesusasteraan lain akan ditemui koleksi semua puisi orang ini atau orang itu dan seseorang datang dan menulis penjelasan semua puisi ini mengikut kesesuaian citarasa sendiri bagi menarik perhatian para pembacanya. 

Contohnya Al-Mutanabbi, adalah seorang penyair Arab yang terkenal dan dia mempunyai koleksi dipanggil diwan Al-Mutanabbi dan seseorang datang dan menawarkan shareh diwan Al-Mutanabbi ini dalam bahasa Arab. Atau Muhammad Iqbal pula akan menawarkannya dalam bahasa Urdu. Kesemuanya pula disusun rapi untuk didapati dalam satu buku yang lengkap dan seseorang datang dan menawarkan penjelasan atau shareh diwan Muhammad Iqbal, atau pun dalam bahasa Inggeris Shakespeare dan seseorang mengumpulkan semua puisi dan menawarkan penjelasan masing-masing. 

Al-Quran, ia bukan produk manusia asal usul manusia, dan oleh itu mereka telah membuat kesilapan pertama menafsirkan al-Quran atau mendekati Al-Quran seolah-olah ia adalah buku puisi atau buku teks yang perlu dijelaskan.  Ia adalah satu kesilapan amat berat dan amat besar. Al-Quran sebenarnya bukanlah sebuah kitab, ia adalah alat, ia adalah alat komunikasi. 

Umpama telefon bimbit yang terbaru dan hebat itu datang dalam kotak mewah yang sangat bagus dan anda membuka kotak itu dan bersamanya disertakan manual dan anda membukanya meneliti manualnya dan anda mula mentafsir manual itu seolah-olah ia adalah puisi? Bodoh dan sesat !!!  Manual itu adalah manual pengguna yang membantu anda fahami cara menggunakan telefon bimbit mewah yang baru anda beli ini maka penggunaan terbaik instrumen ini mestilah mengikut cara direka oleh pembuatnya. 

al-Quran adalah ciptaan Allah SWT dan disediakan untuk kita miliki akses secara terus kepada maklumat terus daripada Nya dengan dilengkapi kaedah metodologi dan "manual penggunanya" sendiri. 

Rasulullah SAW tidak pernah mentafsir Al-Quran kepada para sahabat. Yang paling dekat dengan nya pun tidak pernah memberi penjelasan tentang Al-Quran. Kita benar-benar tidak mempunyai sebarang rujukan tentang ini sebenarnya dari sesiapa pun dari kalangan para Sahabat terdekat Rasulullah SAW. 

At-Tabarii banyak merujuk kepada Abdullah Ebnu Abbas yang merupakan sahabat Rasulullah SAW pada saat Baginda wafat. Kita tidak boleh bergantung pada pendapat Abdullah Ebnu Abbas seolah-olah penerangan itu datang dari Rasulullah SAW. Ia hanya tekaan terpelajar mereka sahaja. Memang ianya berupa maklumat berguna tetapi pada hakikatnya ia bukan pendapat yang berpunca dari para Sahabat yang belajar daripada Rasulullah SAW.

Metodologi ialah pendekatan bagaimana bagi menggunakan Al-Quran sebagai instrumen komunikasi bersama dengan Allah SWT.

Umpama langkah-langkah perlu dipenuhi apabila hendak memiliki kelulusan PhD, perlu lulus 2 ujian yang sangat kritikal, amat penting. Cabaran pertama terpaksa menghadapi 2 cabaran 7 orang profesor, adalah untuk memastikan tahap kelayakan dalam bidang ilmuan baru/asli yang dicadangkan, cabaran kedua adalah untuk menyediakan metodologi yang jelas boleh diterima dalam bidang kajian yang dicadangkan untuk mencapai kesimpulan penyelidikan, mempastikan penyelesaian masalah dengan metodologi dicadangkan, adakah ianya organik? Adakah ia boleh diterima? Adakah ia intrinsik kepada bidang pengajian itu? Kesemua cabaran itu adalah untuk membuktikan keberkelayakannya seseorang itu. Dan metodologi yang digunakan itu adalah yang betul untuk menyelesaikan masalah, dan kemudian diakhiri dengan cabaran menduduki peperiksaan.  Satu-satunya soalan paling penting adakah mengikuti metodologi yang telah dicadangkan adakah telah diikuti dengan tepat dan hasilnya dibentangkan dan diterbitkan.

Ini benar-benar penting untuk difahami, kaedah cuba untuk diikuti adalah sangat kritikal dan menentukan sama ada jawapan itu boleh dipercayai dan berwibawa, pokoknyai jika jurubahasa terdahulu telah menggunakan model tafsiran puisi, kita memerlukan model yang lebih baik. 

Model terbaik dipanggil Rosetta, berasaskan model batu Rosetta, atau dalam bahasa Arab الرشيد حجر. Ia ditemui pada tahun 1700 di sebuah bandar di Mesir bernama Al Rasheed, bahawa batu Rosetta pada dasarnya adalah dekri diraja yang dikeluarkan pada tahun lebih kurang 200 B.C. Titah diraja itu ditulis pada batu besar yang merangkumi tiga segmen, dua segmen teratas termasuk Hierogliphik Firaun, bahasa dan skrip Demotik yang merupakan bahagian tengah, dan bahagian bawah yang merupakan bahasa Yunani lama mereka. 


Asasnya mengatakan perkara yang sama tetapi dalam tiga bahasa yang berbeza, atau dalam tiga skrip yang berbeza, dan ini membantu para saintis pada abad ke-19 untuk menguraikan atau menyahkod bahasa Hierogliphik, tanpa batu itu mereka tidak akan dapat memahami mana-mana tulisan monumen zaman purba di Mesir yang telah ditemui seluruh dunia, dan oleh itu batu Rosetta menyediakan kunci untuk membuka banyak kunci bahasa yang ditulis di seluruh Mesir kuno.

Al-Quran mengandungi perkara yang serupa. Mengandungi kisah-kisah al-Quran yang menyediakan kunci yang kemudian akan membuka kunci makna perkataan dan istilah yang Allah SWT gunakan. Tujuan Allah (SWT) muatkan cerita-cerita itu antara lain, meliputi penetapan makna perkataan dan istilah. 

Konsep begini tidak pernah dinyatakan sebelum ini tetapi, Allah SWT melihatkan ia diguna dalam kisah-kisah Al-Quran, dan oleh itu menerapkan apa yang ditemui, iaitu bagaimana kaitan satu kisah dengan satu kisah yang lain seluruh al-Quran.

Malangnya kebanyakan ulama dalam tradisi kita tidak pernah memberikan perhatian kepada kisah-kisah al-Quran, paling teruk mereka memahami kisah-kisah al-Quran berdasarkan bahasa orang Arab yang telah ditafsirkan dengan salah dan berdasarkan versi rosak kitab-kitab terdahulu yang juga salah. 

Dalam kedua-dua kes Al-Quran memberi amaran kepada kita supaya tidak berbuat demikian, pada hakikatnya :-

 

Ash-Shu'ara' 26:224 

Metodologi Organik l Quran  

Abdullah M. Basmeih  

وَٱلشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ ٱلْغَاوُۥنَ 

Cara (cara) penyair diikuti oleh orang-orang yang menyesatkan 

Dan Ahli-ahli syair itu, diturut oleh golongan yang sesat - tidak berketentuan hala. 


Allah SWT memberitahu kita secara langsung "jangan bergantung pada bahasa penyair jangan bergantung pada cara penyair".


Menggunakan Al-Quran sama dengan cara anda memahami puisi akan menyebabkan anda banyak terkeliru. Ayat ini sangat jelas. Kaedah yang mudah dan Cantik dan Tampan.  





Oleh itu metodologi adalah kunci yang penting untuk memahami dengan betul bagaimana untuk melibatkan diri dan berurusan dengan Al-Quran. 


Untuk menekankan konsep metodologi, kita lihat analoginya dengan mempelajari sosiologi, atau biokimia, atau arkeologi ketiga-tiga bidang mempunyai metodologi mereka yang tersendiri lagi spesifik. Contoh untuk bio-kimia anda boleh menggunakan mikroskop, kultur dan sampel dan proses biologi boleh menggunakan bahasa yang menerangkan kimia. Semua ini adalah sebahagian daripada metodologi anda,  aspek-aspek tersebut dan alatan tersebut dan cara-cara yang anda gunakan dalam biokimia sama sekali tidak berkaitan dengan arkeologi, dalam arkeologi anda boleh menggunakan pengkarbonan, atau anda boleh menggunakan kaedah sejarah untuk menggali, atau untuk menghasilkan pengetahuan baru, atau untuk memastikan kebenaran tertentu itu metodologi dalam arkeologi tidak ada kena mengena dengan metodologi. 

Sosiologi ialah bidang pengajian ia adalah sains dan sebahagian daripada kemanusiaan dan metodologinya tiada kaitan dengan metodologi biokimia. Dalam sosiologi anda boleh gunakan tinjauan, anda boleh gunakan klasifikasi budaya, anda boleh menggunakan ciri-ciri etnik, anda boleh mengkaji kolektif manusia, anda boleh mengaplikasikan eksperimen tertentu melalui koleksi primat, kesemuanya adalah sebahagian daripada metodologi yang digunakan dalam sosiologi dan ini tiada kaitan dengan arkeologi, sekali lagi metodologi adalah sangat penting dalam bidang pengajian, jadi sekarang persoalannya di manakah kita mendapat metodologi al-Quran?

Ternyata Al-Quran memberikan kita metodologi yang jelas untuk menggunakan Al-Quran. Allah (swt) membekalkan instrumen dan memberikan di dalamnya metodologi yang tepat untuk menggunakannya, satu isu terakhir yang benar-benar relevan untuk mendekati al-Quran dan memahaminya dengan betul adalah apa yang saya merujuk sebagai kelayakan.

Fikirkan tentang seorang juruterbang syarikat penerbangan, sebelum benar-benar mengawal pengendalian sebuah pesawat, dia perlukan latihan yang meluas dia perlu mempunyai kelayakan yang betul seperti kelayakan fizikal, kelayakan psikologi, kelayakan teknikal, kelayakan komunikasi dan jenis pertuturan dan lain-lain. Namun, bagi juruterbang tentera, kelayakan ini berubah dan kadangkala ia berubah secara mendadak, apa yang boleh diterima di bahagian dunia ketenteraan itu tidak boleh diterima untuk pesawat awam biasa, iaitu bahagian penting ialah latihan dan kelayakan, yang ditentukan oleh pembuat peralatan itu, atau oleh pembuat alat itu.

Kelayakan untuk melibatkan Al-Quran dan menggunakan Al-Quran dengan betul, kebanyakannya datang dari Allah (swt) dan sebenarnya dalam al-Quran kelayakan ini dieja dengan sangat jelas. Sekarang flip sisi syiling yang sama ialah jika anda mempunyai kelayakan yang salah, atau jika anda menganggap remeh keperluan kelayakan ini, anda mungkin akhirnya mencederakan diri sendiri atau lebih teruk mencederakan orang lain, malah seorang chef profesional perlu mempunyai latihan yang betul untuk menggunakan alatan dan instrumen di dapur profesional, jika tidak, dia boleh mencederakan dirinya sendiri atau dia boleh menyakiti orang lain. Perkara yang sama Allah (swt) memberitahu kita jika anda tidak melakukannya mempunyai kelayakan yang betul untuk berurusan dengan Al-Quran anda mungkin akan mencederakan diri sendiri atau lebih teruk lagi akhirnya menyakiti orang lain dan anda menjadi salah seorang yang menyesatkan.

Adalah malang, dan tidak berbesar hati untuk melaporkan kepada anda bahawa saya mendapati banyak contoh sedemikian dan saya tidak menghakimi sesiapa, saya hanya memberitahu anda bahawa anda perlu berhati-hati dan memberi perhatian jika anda benar-benar ingin membuat hubungan dengan Allah (swt), mengikut mesej dalam Al-Quran, anda perlu melakukannya beri perhatian sama ada orang yang memberi tafsiran menghormati kelayakan atau tidak sepertimana telah digariskan dalam Al-Quran. Sebagai contoh, salah satu kelayakan ialah apa yang kita panggil prinsip kaitan al-Quran bercakap tentang bahawa tiada satu pun kandungan al-Quran boleh digambarkan sebagai tidak relevan atau anda tahu perkara luar, namun dalam semua tafsiran kami mendapati bahawa jurubahasa menyelit bahagian ayat atau tentukan dengan jelas bahawa istilah ini atau ayat ini hanya mengulangi ayat sebelumnya, dan oleh itu mereka menganggapnya tidak wajar, dan oleh itu mereka melanggar prinsip yang merupakan prinsip perkaitan yang telah kita bincangkan tentang perkara ini dalam segmen sebelumnya

Prinsip lain atau kelayakan lain yang dibicarakan oleh Al-Quran, ialah kata nama dan perkataan dan istilah dan perbendaharaan kata mesti ditakrifkan oleh Allah (swt) anda tidak boleh memberikan makna atau petunjuk kepada istilah berdasarkan bahasa Arab atau bahasa penyair yang tidak akan bekerja, Allah (swt) menggunakan istilah itu dan memberikan definisi untuknya dalam al-Quran, dan oleh itu sebelum ini anda menganggap anda tahu maksud satu perkataan atau satu istilah anda perlu melihat melalui Quran untuk melihat jika Allah (swt) menggunakannya dalam konteks cerita untuk benar-benar menjelaskan maksud istilah itu, dan kami telah memberikan contoh ini dalam segmen sebelumnya.

Ya, ini nampaknya merupakan kerja keras, dan ya ini menjadikan Al-Quran lebih sukar untuk diambil dan ditangani dan ya kerja ini tidak pernah benar-benar dilakukan sebelum ini dan begitu juga, ia perlu dilakukan jangan terkejut apabila kita melihat sekeliling kita dan melihat keadaan seluruh umat Islam hari ini keliru Al-Quran, ini adalah realiti dan sudah tentu penjajahan barat telah dilakukan dalam beberapa ratus tahun yang lalu tidak membantu tetapi kita tidak boleh menyalahkan masalah ini ia telah bermula 1200 tahun yang lalu, apabila jurubahasa yang terlepas pandang atau salah faham tentang tujuan Al-Quran dan oleh itu, berurusan dengan al-Quran berdasarkan andaian yang salah bahawa mereka berurusan dengan kumpulan puisi atau koleksi teks fasih yang indah yang ditulis seperti jenis teks kesusasteraan, yang terkandung dalam al-Quran kecantikan dan kefasihan tidak dipersoalkan, tetapi itu bukan cara anda melibatkan Al-Quran untuk cuba memahami anda perlu mempunyai metodologi yang betul dari dalam Al-Quran dan anda perlu mempunyai hak prinsip dan kelayakan dalam diri agar benar-benar menjelma dan merangkumi kesungguhan tugas menangani al-Quran.

Sekarang saya akan pergi dengan satu soalan penting, semua pendakwah yang kita lihat hari ini di YouTube atau Instagram atau pelbagai saluran satelit berdakwah dan bercakap tentang Al-Quran mengikut lafaz dan pendapat semua penterjemah lama ini bermula dari 1200 tahun yang lalu dan muncul dan pada dasarnya memuntahkan apa yang mereka baca dalam buku ini adakah mereka benar-benar membawa anda ke arah yang betul? 

Saya akan serahkan soalan kepada anda.

**********************************************

بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ 

(Ia diturunkan) dengan bahasa Arab yang fasih serta terang nyata.

Ibn Faris (wafat 395H) dalam karyanya Al-Sohibiy fi Fiqh Al-Lughah Al-Arabiyyah berpendapat bahasa Arab adalah bahasa yang paling baik disebabkan kelebihan dan keupayaannya menerangkan makna sebenar yang dikehendaki oleh Al-Quran, yang tidak mampu diungkapkan oleh bahasa-bahasa yang lain.

Kewujudan bahasa Arab bukanlah baharu semenjak munculnya Islam melalui penurunan wahyu al-Quran. Malah, ia sudah digunakan sebagai bahasa komunikasi dan kesusasteraan sejak zaman jahiliyah lagi.

Uniknya, syair-syair ini kekal dapat difahami hingga kini tanpa sebarang proses penterjemahan penulisan semula ke dalam bahasa Arab moden. Keadaan ini berbeza dengan puisi sastera tertua bahasa Inggeris oleh Caedman pada abad ke-7 yang memerlukan penulisan semula ke dalam sistem bahasa Inggeris moden agar dapat dibaca dan difahami.

Keunikan ini sebenarnya adalah cabaran yang diberikan oleh al-Quran kepada para jagoan sasterawan Arab terutama golongan kuffar Quraish hingga kini untuk menandingi al-Quran sekiranya ia adalah rekaan Rasullullah SAW dan bukannya wahyu Allah SWT.

Cabaran ini dapat dilihat menerusi firman-Nya: “Katakanlah (wahai Muhammad)”: "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri" (Al-Isra' 17: 88).

Al-Isra' 17:88

قُل لَّئِنِ ٱجْتَمَعَتِ ٱلْإِنسُ وَٱلْجِنُّ عَلَىٰٓ أَن يَأْتُوا۟ بِمِثْلِ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِۦ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا 

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri".

Maka, cabaran ini langsung tidak dapat ditandingi dahulu, kini dan selamanya, sekalipun dari sudut yang lain, dilihat terdapat golongan yang cuba mengatakan di dalam al-Quran wujud kesilapan tatabahasa sebagaimana dakwaan golongan orientalis seperti John Burton pada 1988.]