KISAH AL-QURAN (35) :
BAB # 2 AL-QURAN :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT 66 : Bagaimanakah kisah anak Nuh mengajar kita tentang
keseluruhan Al-Quran dan tentang Doa?
YT66 What does the story of Noah’s (Nuh) son teach us
about the whole Quran and about Supplication?
********
Glosari Terminologi al-Quran
Glosari Terminologi al-Quran
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Kata Akar
بلو
Al-Qalam 68:17:4 بَلَوْنَآ
Al-Qalam 68:17:2 بَلَوْنَٰهُمْ
Dedahkan
Telah dedahkan
Al-Qalam 68:17
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
إِنَّا بَلَوْنَٰهُمْ
Kami men” dedahkan” mereka! “Kepada beberapa terminologi ...”
Sesungguhnya Kami telah timpakan mereka dengan bala bencana,
=======
Dalam Segmen Ini:
• Meneruskan wacana Zikr: 12 (baru) tanda bukti (ayat-ayat) berkenaan petunjuk Lokusi
Ibrahim. Zikr dari segmen “Mengapa Tiada Cerita = Tiada Quran"
• 9 Contoh Asas Metodologi yang berkaitan dengan Petunjuk Zikr Lokusi Ibrahimر
• Segmen penting dari Surah Hūd re. Kisah anak Nabi Nūḥ
• Kesimpulan Penting yang perlu diketahui oleh setiap Muslim!
---------------
Kitab-kitab Tafsir memberikan banyak nama kepada Al-QurꜤān tanpa perbezaan yang tepat di antara mereka - Kitaab, Furqān, Zikir, Hadits, Tanzil, Dsb.
Apakah ذِكْرٌ "Zikr"?
[Re: Segmen YT64 "Mengapa hanya lima jenis buah yang disebut dalam al-Quran? Apakah Zikir dan apakah yang diwakili oleh buah-buahan?"]
- ذِكْرٌ - Zikr = Kisah dan Perumpamaan dalam Al-Quran, - Ia mewakili apa yang disebut oleh al-Quran sebagai
- القَسَس وَالأمثال Kisah dan Perumpamaan (mengandungi Tauladan)
Dalil tambahan petunjuk zikir ditakrifkan seperti berikut: -
Sad 38:1: - صٓ وَالْقُرْاٰنِ ذِي الذِّكْرِ ؕ - Demi Al-Quran, Allah bersumpah ذِّكْر - Al-Quran adalah teks kitab sebenar yang kita lihat yang kita baca. ذِّكْرِ secara literal bermaksud proses "mengingati", jadi ia merujuk kepada Al-Quran sebagai mempunyai ذِّكْرِ yang bermaksud ia mempunyai القَسَس وَالأمثال "kisah" dan "perumpamaan" yang perlu diingati (untuk diambil pedoman dan pengajaran tauladan)
Jadi setiap kali kita melihat perkataan َوَاذْكُرْ itu adalah permulaan sebahagian daripada cerita yang merupakan sebahagian daripada ذْكُرْ
Sad 38:41: - وَاذْكُرْ عَبْدَنَاۤ اَيُّوْبَ ۘ Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub;
Sad 38:17: - اِصْبِرْ عَلٰي مَا يَقُوْلُوْنَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوٗدَ ذَا الْاَيْدِ ۚ اِنَّهٗۤ اَوَّابٌ Allah SWT bertanya kepada Nabi Muhammad SAW dengan bersabda اِصْبِرْ عَلٰي مَا يَقُوْلُوْنَ “bersabarlah terhadap apa yang mereka katakan, dan وَاذْكُرْ ingatlah, ingatlah atau bacalah kisah musafir kami Daud عَبْدَنَا دَاَدِهِ دَائٗ الْإِنْسَاء. اَوَّابٌ yang mempunyai kekuatan (dalam berpegang teguh dengan agamanya);
Sad 38:48: - وَاذْكُرْ اِسْمٰعِيْلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ ؕ وَكُلٌّ مِّنَ الْاَخْيَارِ ؕ Dan (ingatkanlah peristiwa) Nabi lsmail, dan Nabi Alyasak, serta Nabi Zulkifli; dan mereka masing-masing adalah dari orang-orang yang sebaik-baiknya.
Kebanyakan kita telah membaca dalam pelbagai Surah seperti Maryam ia sentiasa memulakan adegan dengan perkataan zikir sangat awal surah
Maryam 19:2 ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهٗ زَكَرِيَّا ۖۚ jadi pasti bercakap perihal kisah Rahmat Allah SWT kepada hamba-Nya atau musafir-nya Zakariya
Maryam 19:16: - وَاذْكُرْ فِي الْكِتٰبِ مَرْيَمَ ۘ ۙ Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam. . . .
Maryam 19:41: - َاذْكُرْ فِي الْكِتٰبِ اِبْرٰهِيْمَ ؕ Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Ibrahim;
Maryam 19:51: - وَاذْكُرْ فِي الْكِتٰبِ مُوْسٰۤي ۫ Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Musa;
Maryam 19:54: - وَاذْكُرْ فِي الْكِتٰبِ اِسْمٰعِيْلَ ۫ Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Ismail;
Maryam 19:56: - وَاذْكُرْ فِي الْكِتٰبِ اِدْرِيْسَ Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Idris;
Al-Ahqaf 46:21: - وَاذْكُرْ اَخَا عَادٍ ؕ Dan ingatlah peristiwa (Nabi Hud) saudara kaum Aad, اَنْذَرَ قَوْمَهٗ بِالْاَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِنْۢ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهٖۤ ketika ia memberi amaran kepada kaumnya yang tinggal di lembah "Al-Ahqaaf", - sedang (amarannya itu samalah seperti) amaran-amaran yang telah diberikan oleh Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya dan yang datang sesudahnya
Semua sebutan kata kerja وَاذْكُرْ tepat dalam jenis bentuk morfologi terbitan ini, Allah SWT mengajar kita bahawa وَاذْكُرْ ini berkaitan dengan ذْكُرْ.
Oleh itu, kita perlu ingat bahawa sekurang-kurangnya 60% Al-Quran adalah ذْكُرْ iaitu 60% Al-Quran adalah cerita-cerita dan perumpamaan-perumpamaan, dipengaruhi oleh perlambangan dan semantik ذْكُرْ dan kita perlu beri perhatian khusus bahagian Al-Quran ini, kita perlu meluangkan masa yang cukup kepada cerita dan perumpamaan.
Bahagian ذْكُرْ Al-Quran adalah amat penting dari sudut metodologi.
Selama ini kita semua telah diajarkan bahawa ذْكُرْ ialah perbuatan memegang tasbih itu atau hanya duduk mengingati Allah SWT dengan menyebut "Allah Allah Allah Allah". Kaedah ذْكُرْ begitu tidak pernah disebut dalam al-Quran.
Allah SWT menggunakan istilah ذْكُرْ dengan kata kerja زَكَر mengikut cara sangat khusus didalam al-Quran. Kita kena rujuk semula al-Quran untuk memahami terminologi al-Quran. Dan mengamalkan ibadat yang diajarkan Allah SWT dalam al-Quran.
Tidak semestinya ia (meliputi amalan khusus duduk memegang tasbih itu atau hanya bertafakur mengingati Allah SWT secara ritual) bukan tidak boleh dilakukan tetapi berikan lah al-Quran penghormatan relatifnya lebih bermakna membaca memahami kisah-kisah dan perumpamaan dalam al-Quran.
Sila fahami sekurang-kurangnya 60% al-Quran adalah ذْكُرْ dan memberi kesan kepada banyak ayat al-Quran. Banyak semantik Al-Quran merujuk kepada lokusi Ibrahim di mana kisah-kisah Al-Quran diceritakan. Ketahuilah gaya gubahan al-Quran menggunakan lokusi Ibrahim leksikon Ilahi ini. Jika kita tidak faham kisah itu, sudah pasti tidak dapat memahami sebahagian besar isi Al-Quran.
Bukan nya setiap ayat dalam Al-Quran itu jelas mudah difahami seperti ayat Al-Ikhlas. Majoriti ayat Al-Quran perlu di selidik bersungguh-sungguh .
وَاجْعَلْ لِّيْ لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْاٰخِرِيْنَ ۙ
Ash-Shu'ara' 26:84
Rujuk semula kisah-kisah berkenaan dalam lokusi Ilahi (lokusi Ibrahim) لِسَانَ yang Allah SWT ajarkan kepada utusan-Nya Ibrahim a.s. Dengan itu memberi kita peluang mempelajari leksikon Ilahi melalui pendokumentasian dalam al-Quran.
Al-Anbiya 21:36
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
وَاِذَا رَاٰكَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْۤا
Apabila mereka yang kafir berjumpa kamu (Muhammad SAW)
Dan apabila orang-orang kafir itu melihatmu,
اِنْ يَّتَّخِذُوْنَكَ اِلَّا هُزُوًا ؕ
mereka memperlakukan kamu tetapi dengan ejekan (berkata):
mereka hanyalah menjadikan perkara yang engkau sampaikan itu sebagai ejek-ejekan sahaja, sambil berkata sesama sendiri:
اَهٰذَا الَّذِيْ يَذْكُرُ اٰلِهَتَكُمْ ۚ
"Adakah ini orang yang merujuk (negatif) kepada yang kamu sembah?"
"Inikah dia orangnya yang mencaci tuhan-tuhan kamu?" (Mereka berkata demikian)
Ambil perhatian َذْكُرُ اٰلِهَتَكُمْ ۚ - perkataan اٰلِهَتَكُمْ ۚtelah sering diterjemahkan sebagai "berhala" tetapi ia tidak semestinya seperti yang ditunjukkan dalam Al-Quran.
اٰلِهَتَ = apa sahaja yang anda sembah apa sahaja yang anda anggap paling tinggi dalam perlembagaan intelektual anda sendiri - العَرش anda sendiri = itu lah اٰلِهَتَ = apa yang anda sembah (YT54 Surah Al-Kahf : Adakah Tuhan Duduk di Arasy?)
وَهُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمٰنِ هُمْ كٰفِرُوْنَ
sedang mereka sendiri mengingkari (kefahaman yang betul tentang) َذْكُرُ اٰلِهَتَكُمْ ۚ
sedang mereka sendiri kufur ingkar kepada Al-Quran yang mengandungi peringatan Allah yang melimpah-limpah rahmatNya.
Al-Mujadila 58:19
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
اِسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطٰنُ
Syaithan telah memiliki mereka
Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka,
فَاَنْسٰهُمْ ذِكْرَ اللّٰهِ ؕ
lalu menjadikan mereka lupa kepada ِذِكْرِ الرَّحْمٰنِ
sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati (ajaran dan amaran) Allah;
ذِكْرِ bukan sekadar cerita, tetapi juga sangat asas kepada bagaimana kita melibatkan al-Quran dan bagaimana kita mengembangkan hubungan kita dengan Allah SWT di mana sebaliknya adalah keadaan di mana الشَّيْطٰنُ telah اِسْتَحْوَذَ melalaikan individu tersebut dengan membuat mereka lupa pada ِذِكْرِ الرَّحْمٰنِ
اُولٰٓئِكَ حِزْبُ الشَّيْطٰنِ ؕ اَلَاۤ اِنَّ حِزْبَ الشَّيْطٰنِ هُمُ الْخٰسِرُوْنَ
Itulah parti Syaitan. Tidak dinafikan, merekalah yang ditakrifkan sebagai orang yang rugi
mereka itulah puak Syaitan. Ketahuilah! Bahawa puak Syaitan itu sebenarnya orang-orang yang rugi.
Ta Ha 20:124
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
وَمَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِيْ
Sesiapa yang mengabaikan zikirku
"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu,
فَاِنَّ لَهٗ مَعِيْشَةً ضَنْكًا
maka sesungguhnya baginya jalan hidup yang terbatas
maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit,
وَّنَحْشُرُهٗ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ اَعْمٰي
dan pada hari kiamat, Kami keluarkan dia dalam keadaan buta!
dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta".
At-Takwir 81:27
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
اِنْ هُوَ اِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعٰلَمِيْنَ
Ia hanyalah zikir untuk manusia
Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh penduduk alam:
Jadi ia merujuk kepada seluruh al-Quran seolah-olah bahagian yang paling penting adalah zikir
At-Takwir 81:28
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
لِمَنْ شَآءَ مِنْكُمْ اَنْ يَّسْتَقِيْمَ
Bagi anda yang memilih untuk melakukan pembetulan diri
Iaitu bagi sesiapa dari kamu yang mahu tetap teguh di atas jalan (Islam) yang betul.
Ia membicarakan الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ metodologi pembetulan diri. Perlu berkemahuan membetulkan kesilapan dalam perlembagaan intelektual anda.
https://youtu.be/1V_xiGcv3Ho?si=8B-O58RKLPbAHySi - YT63 Apakah janji yang akan datang yang disebut dalam Surah Abasa (bab 80) - Adakah ini tentang anda? - Bahagian 4
Jika anda membuat pilihan itu Allah SWT memberi janji kepada kita dalam ayat 29
At-Takwir 81:29
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
وَمَا تَشَآءُوْنَ اِلَّاۤ اَنْ يَّشَآءَ اللّٰهُ رَبُّ الْعٰلَمِيْنَ
Dan sebaik sahaja kamu (memilih jalan) menghendaki (pembetulan diri dengan penuh kesungguhan, penuh ikhlas, penuh kerelaan - شَآءَ) Allah, Tuhan manusia, (segera menjawab dengan) kehendak (yang sama untuk kamu)
Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatupun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam.
Al-Kahf 18:28
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
وَلَا تُطِعْ مَنْ اَغْفَلْنَا قَلْبَهٗ عَنْ ذِكْرِنَا
Janganlah kamu menuruti seseorang yang telah Kami lalaikan dari ذِكْرِ Kami,
dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami.
قَلْبَهٗ - Inti - bahagian tersembunyi yang menghidupkan segalanya tanpa sedar
وَاتَّبَعَ هَوٰىهُ وَكَانَ اَمْرُهٗ فُرُطًا
dan menurut pendapatnya sendiri, dan usahanya (menafsirkan ayat-ayatnya) adalah berdasarkan pemecahan ayat-ayat berkenaan.
serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.
وَاتَّبَعَ هَوٰىهُ وَكَانَ اَمْرُهٗ فُرُطًا mengikuti hawa nafsu dan pendapatnya sendiri yang berubah-ubah, dan memisahkan ayat-ayat (sewaktu menafsirkan nya) daripada bahagian ayat-ayat lain dalam Al-quran, seolah-olah ayat-ayat itu tidak berkaitan diantara satu sama lain.
Perhatikan konsep yang mengingati ِِذِكْرِ ini adalah begitu kritikal - begitu penting di seluruh Al-Quran justeru itu kita harus memberi fokus sewajarnya terhadap ayat-ayat ذِكْرِ.
Berbeza sebaliknya seorang yang lalai maka Allah SWT akan tambahkan lagi baginya kelalaian itu - berikan dia bertambah lupa lagi mengenai ذِكْرِ.
Perhatikan apa yang sedang berlaku مَنْ اَغْفَلْنَا قَلْبَهٗ عَنْ ذِكْرِنَا - seseorang yang
Kami telah lalaikan hatinya dari mengingati ذِكْرِ Kami.
Dan وَاتَّبَعَ هَوٰىهُ akhirnya dia mengikuti hawa nafsunya sendiri, maka وَكَانَ اَمْرُهٗ dan cara urusannya (dalam menafsirkan ayat-ayat) menjadi bercelaru - memisahkan ayat dari satu dengan yang lain. Dia gagal menghayati konsep “ayat tanda”:
Aal-e-Imran 3:58
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
ذٰلِكَ نَتْلُوْهُ عَلَيْكَ مِنَ الْاٰيٰتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ
Bahawa (kisah Zakariy-ya, Maryam, Yahya, dan Isa dengan Bani Israel) yang Kami bacakan kepada kamu (Muhammad) terdahulu, adalah sebahagian daripada Ayat - "tanda-tanda", dan daripada ذِكْرِ yang merupakan sumber kebijaksanaan liguistik.
Demikianlah (perihal Nabi Isa), yang Kami membacakannya kepadamu (wahai Muhammad, adalah ia) sebahagian dari hujah-hujah keterangan (yang membuktikan kebenarannya), dan dari Al-Quran yang penuh dengan hikmat-hikmat - (pengetahuan yang tepat, lagi sentiasa terpelihara).
Allah SWT mentakrifkan bahagian "kisah Zakariy-ya, Maryam, Yahya, dan Isa dengan Bani Israel" Surah Aal-e-Imran ini adalah sebahagian daripada ذِكْرِ . Dan "ini adalah tanda-tanda cerita dan perumpamaan yang memberikan حُكْمُ kefahaman linguistik yang tersimpan dalam ذِكْرِ , ia adalah sumber ketajaman linguistik.
Gunakan petunjuk ini sebagai manfaat ذِكْرِ - setiap kali anda terperangkap dalam memahami perkataan, istilah atau ungkapan lakukan lah begini : -
Cari konteks dalam beberapa cerita atau perumpamaan di suatu tempat, di mana istilah itu digunakan, serta-merta anda akan menemui makna
Fahami kisah-kisah Al-Quran pada masanya terlebih dahulu nda tidak boleh membawa maklumat daripada versi yang rosak dari kitab-kitab terdahulu dan mengenakannya pada Al-Quran "dan menganggap anda memahami kisah itu". Al-Quran ada versi ceritanya sendiri, kena berusaha, buat jihad dalaman.
Untuk memahami ذِكْرِ Allah SWT mendesak rujukan dan kewibawaan tidak boleh dibawa dari luar al-Quran. Anda perlu bekerja dalam lingkungan al-Quran itu sendiri. Anda perlu menyekat epistemologi anda menyusun semua maklumat pada arah Allah SWT, bukan membawa dari luar al-Quran. Apabila Allah SWT menceritakan sesuatu kisah, anda perlu memahami cerita nya sesuai dengan leksikon Allah SWT gunakan.
Al-Kahf 18:24
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
اِلَّاۤ اَنْ يَّشَآءَ اللّٰهُ ۫
Kecuali jika Allah berkehendak, Allah berkehendak
Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah".
وَاذْكُرْ رَّبَّكَ اِذَا نَسِيْتَ وَقُلْ
وَقُلْ
وَاذْكُرْ رَّبَّكَ اِذَا نَسِيْتَ Imbas kembali ذِكْرِ imbas kembali semantik cerita-cerita ini, apabila anda terlupa. Dan sebutlah zikir Tuhanmu jika kamu lupa,
dan katakanlah: -
Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah:
عَسٰۤي اَنْ يَّهْدِيَنِ رَبِّيْ لِاَقْرَبَ مِنْ هٰذَا رَشَدًا
Saya memohon petunjuk Tuhan saya ke jalan yang lebih dekat kepada jalan mencari arah yang betul
"Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini".
Rahsia Besar: Anda yang bersungguh-sungguh menghayati al-Quran, memahami leksikon ilahi ayat-ayat al-Quran, bila-bila terlupa bila-bila terjebak - gunakan do'a ini kerana Allah SWT mengajarkan do'a ini kepada Rasulullah SAW jadi bila-bila terlupa bila-bila terjebak -
Baca: - عَسٰۤي اَنْ يَّهْدِيَنِ رَبِّيْ لِاَقْرَبَ مِنْ هٰذَا رَشَدًا
Hafalkan do'a ini pastikan anda menggunakannya setiap kali anda membuka Al-Quran, setiap kali anda melibatkan mana-mana bahagian Al-Quran terutamanya ذِكْرِ cerita-cerita dan perumpamaan
Dalam leksikon ketuhanan leksikon al-Quran bermaksud memisahkan, bercerai untuk berpisah. Jadi perkataan khusus ini فُرُطًا yang kita lihat dalam Al-Kahf 18:28 ia adalah sebahagian daripada leksikon ketuhanan yang lokusi Ibrahim yang digunakan dalam cerita itu ia bukan sebahagian daripada bahasa kamus Arab biasa penyair Arab abad ke-7 seperti yang mereka gunakan dalam kitab-kitab tafsir.
Setiap kali anda mengambil cerita sedemikian dan anda terperangkap pada mana-mana perkataan, kembali ke cerita untuk menentukan makna perkataan itu. Begitulah cara anda mengingati maksudnya: -
"Kami telah menurunkan kepadamu Al-Kitab yang menjelaskan segala sesuatu" maksudnya lengkap, tidak ada مَا فَرَّطْنَا tidak ada perpisahan, tidak bercerai antara satu sama lain.
Al-An'am 6:38 - مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتٰبِ مِنْ شَيْءٍ
Hud 11:120
Lokusi Ibrahim & Tafseel
Ibn Kathir
وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ اَنْۢبَآءِ الرُّسُلِ
Dan segala sesuatu yang berupa kisah-kisah yang Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad)
Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu,
dan lanjutan kepada kita semua umat Muhammad SAW,
وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ fokus satu perkataan khusus ini iaitu عَلَيْكَ ia sangat penting kerana ini adalah petunjuk untuk mentafsir ayat ini
وَكُلًّا نَّقُصُّ Segala yang berkaitan dengan kisah-kisah قُصُّ jelas berkaitan dengan apa yang telah kita bincangkan.
مَا نُثَبِّتُ بِهٖ فُؤَادَكَ ۚ
daripada perintah-perintah yang berkaitan dengan (kisah-kisah) rasul-rasul (yang dimaksudkan) supaya Kami mantapkan pengetahuan kamu (iaitu persepsi dalaman).
untuk menguatkan hatimu dengannya.
Apakah مِنْ اَنْۢبَآءِ الرُّسُلِ ?
اَنْۢبَآءِ bukan sekadar berita atau maklumat atau laporan. اَنْۢبَآءِ adalah sesuatu yang diwajibkan ke atas kamu, sesuatu yang dinantikan, yang membantu anda memahami cara berkelakuan bagi menghadapi perkara akan datang, itulah اَنْۢبَآءِ
Anda gunakan اَنْۢبَآءِ untuk maju ke hadapan. Allah SWT sedang memberitahu Muhammad SAW sesuatu yang sangat kritikal "tiada siapa yang memberitahu anda tentang perkara ini sebelum nya anda tidak pernah mendengar nya sebelum ini"
قُصُّ adalah kisah-kisah keatas عَلَيْكَ - anda, meliputi sebahagian dari اَنْۢبَآءِ, ini diwajibkan ke atas anda jadi Kami memberitahu anda قُصُّ ini bukan sekadar menceritakan apa yang sudah berlaku pada masa lalu ia bukan bertujuan hiburan ia bukan untuk melupakan layanan sengsara yang anda hadapi daripada musuh-musuh Islam. Ia lebih daripada itu. Kisah-kisah ini membantu anda menyusun cara anda ke hadapan bagaimana anda melaksanakan misi anda dan cara anda menyampaikan mesej yang telah ditugaskan kepada anda.
Ini adalah maklumat baharu yang tiada siapa memberitahu anda tentang perkara ini sebelum ini.
السَّمَاوَات terkandung dalam al-Quran tetapi berpecah daripada teks kitab itu sendiri.
وَحْي adalah lapisan lapisan suruhan, lapisan pengajaran yang Allah SWT berikan kepada junjungan kita SAW (dan seterusnya lanjutan kepada kita semua) ia adalah sebahagian daripada lapisan kefahaman السَّمَاوَات.
Hidayah Ilahi menjadi benar-benar kritikal apabila kita memahami kisah-kisah ini.
(rujuk https://youtu.be/MEvSVYodS8A?si=k-xmMc8EiWaqZzcM) -
Hidayah Ilahi diturunkan setimpal dengan tahap kefahaman diri sendiri (weltanschauung sendiri). Pemahaman yang Allah kurniakan mencukupi keperluan kegunaan anda sendiri. Ia berguna untuk perancangan anda.
Kami membincangkan maksud فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا "apabila kamu menghadapi kesulitan Allah SWT memberi kamu kefahaman" ini adalah peluang untuk kamu "berlari ke arah Allah" - "berlari ke arah ذِكْرِ" dan lihat apa yang boleh kamu petik daripada ذِكْرِ . Fokus pada apa yang Allah SWT cuba ajarkan kepada kamu tentang cara menangani masalah kamu.
Inilah sebabnya Allah SWT mengulanginya dua kali اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا. Oleh itu, يُسْرً yang merupakan kemudahan pemahaman yang Allah SWT akan berikan kepada anda secara khusus pada masa cabaran, melalui cerita..
Dan begitulah cara Allah SWT memberikan petunjuk-Nya kepada nabi SAW sewaktu kesusahan yang paling teruk yang dilaluinya.
“Dan segala sesuatu yang berupa kisah-kisah yang Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) dari ketetapan-ketetapan (kisah-kisah) rasul-rasul (yang dimaksudkan) “:
مَا نُثَبِّتُ بِهٖ فُؤَادَكَ ۚ
Dan bahagian ayat yang indah ini - ia juga bertujuan "supaya anda memantapkan kognisi anda"
Apakah maksudnya "mantapkan kognisi anda"?
Ini bermakna Kami membuatkan anda mengingati maksud sebenar perkataan ini
Dengan cara "kognisi" atau " فُؤَادَ " sering diterjemahkan sebagai "hati" jadi apa itu "qalb" ia juga "hati" jadi terdapat banyak kekeliruan dalam terjemahan dan tafsiran mereka percaya pada sinonim tetapi Al-Quran tidak mempunyai sinonim. Jadi fuad dan qalb adalah perkataan yang berbeza
Al-Ahzab 33:41
Membaca wirid adalah mirip dengan keutamaan "zikir" bagi menyempurnakan ibadah solat. "Allah SWT (dalam Al-Qur’an Surah Al-Ahzab [33]:41) memerintahkan hambaNya untuk berzikir sebanyak-banyaknya. Zikir setelah salat, zikir pagi petang, dan lain sebagainya.
Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah SAW mengajarkan - bacaan zikir atau wirid adalah baik dilakukan setelah salat lima waktu, berupa tahmid, takbir, hingga kalimat tauhid."
Imam Bukhari meriwayatkan dari Rasulullah SAW membuat sebuah perumpamaan, bahawa -
“Perumpamaan antara orang yang dzikir pada Tuhannya dan yang tidak, seperti antara orang yang hidup dan yang mati.”
******************
Maksud harfiah ذِّكْرِ ialah peringatan, ia merujuk kepada mengingati dan mengambil pelajaran daripada cerita yang dikisahkan dalam Al-Quran.
Allah SWT berfirman mengenai kalimah serta kata kerja ذْكُرْ / zikr ini dalam cara lebih spesifik iaitu pada maksud cerita atau perumpamaan sahaja (stories and parables). Kita harus merujuk kepada Al-Quran bagi memahami terminology Al-Quran dengan betul supaya kita mendirikan ibadah dengan lebih sempurna.
ذِّكْرِ dalam Al-Ahzab 33:41 bermaksud metodologi untuk memperbaiki diri sendiri, Umniyah sendiri melibatkan mengambil peringatan dan iktibar daripada pengajaran cerita dan perumpamaan dari kisah-kisah Al-Quran yang di firman kan oleh Allah SWT.
Tidak ada kaitan langsong dengan semua penemuan saintifik terkini ini yang malangnya beberapa ulama telah membuat kerjaya daripada meraih dan kemudian menerapkan ka dalam Al-Quran sebagai tafsir sahih untuk diterima sebagai rujukan muktamad. Seperti orang yang melakukan tafsiran lama lakukan dengan bahasa penyair kita mempunyai ulama zaman Era ke-3 Tamaddun Islam ini yang merebut penemuan saintifik dan mengaplikasikannya ke atas al-Quran dengan mendakwa bahawa ini mesti apa yang dibicarakan oleh al-Quran tanpa sebarang bukti langsung.
Amat jelas bahawa para مفسّرون (pentafsir) al-Quran pada zaman awalan dahulu telah mentafsir dan menterjemahkan kalimah ذِكْرًا dalam Al-Ahzab 33:41 sebagai satu kaedah ”mengingati” dan menyatakan “syukur” pada segala rahmat Allah SWT. Adakah puak مفسّرون berkemungkinan mahu menyarankan bahawa dengan menyebut nama Allah sahaja sebanyak-banyaknya ; dan bila dilakukan setiap masa pagi, siang, petang, malam maka kemungkinan kita sudah dianggap cukup telah menyatakan kesyukuran kepada Allah dan telah mengingati Nya, Adakah begitu maksud mereka? Tidak boleh dinafikan sudah pasti sememangnya akan ada pahala yang diperolehi hanya dengan menyebut Allah .. Allah ….. sebanyak kali yang mampu.
Atau tidak mungkin pula pihak yang berzikir sedemikian / atau tidak akan diumpamakan sebagai “hidup” atau telah “mati”. Persoalan nya adakah perkara itu sebenarnya yang dimaksudkan dengan ayat Al-Ahzab 33:4 dan juga beberapa Hadis berikutnya ?
Kefahaman al-Quran bukan di dalam teks tafsir al-Quran ia sudah berpecah ia dirobek selain daripada teks pemahaman itu datang terus dari Allah (SWT), pemahaman tentang Ayat al-Quran disimpan oleh Allah (SWT), sebenarnya tidak ada kaitan dengan mengekstrak pemahaman daripada teks pentafsiran Ayat al-Quran yang tersedia kini.
Jadi, ini adalah sains Psikologi Kognitif Islam yang benar-benar baharu, psikologi kognitif memperkatakan sains tentang cara kita mempelajari cara kita berfikir bagaimana kita mencerminkan psikologi dan solekan kita mempengaruhi apa yang kita faham ini adalah cara psikologi kognitif yang serba baharu. Pemahaman konsep Psikologi Kognitif Islam akan membantu kita dalam memahami hubungan kita dengan Ilahi dan ia adalah sebahagian daripada penyerahan kepada Allah (SWT), jadi untuk memahami bagaimana Allah (SWT), membantu kita dalam penglibatan kita dalam Al-Quran, kita perlu sedar dahulu bahawa pemahaman itu bukan hasil proses kognitif kita sendiri, pemahaman adalah anugerah daripada Allah (SWT). Hanya Dia yang mengizinkan hujan akan turun kepada anda untuk menerima hidayah Ilahi ini sebab itu kita akan terus mengatakan alam ini adalah anugerah Ilahi kepada semua manusia.
***********************
apa adakah Samaawaat? سَمَٰوَٰتٍۚ
Al-Anbiya 21:30
Adakah mereka yang menolak (iaitu kitab-kitab terdahulu) tidak melihat bagaimana "lapisan kefahaman" Samaawaat terikat kepada teks kitab tetapi (dengan Al-Quran) mereka terpisah antara satu sama lain? Dan Kami jadikan dari air Ilahi segala sesuatu yang hidup. Adakah mereka tidak akan percaya? 21:30
كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَٰهُمَاۖ
Terikat kepada teks kitab - mereka bersama-sama dalam teks kitab suci, tetapi dengan al-Quran mereka berpecah. Segala-galanya sebelum al-Quran anda membacanya anda memahami perkataan-perkataan, anda memahami dengan tepat apa yang penulis teks cuba memberitahu anda daripada melibatkan perkataan secara langsung - dengan al-Quran lapisan pemahaman dan lapisan kitab terpisah dari satu dengusan. Membaca teks tidak bermakna anda faham. Anda tidak mempunyai jaminan apa-apa jika anda membaca teks anda akan menerima pemahaman yang betul.
Ini unik pada al-Quran. Ia adalah penemuan yang menakjubkan, pengisytiharan menakjubkan. Dalam ayat ini ٱلسَّمَٰوَٰتِ - lapisan kefahaman, dan ٱلْأَرْضَ yang merupakan teks kitab suci itu sendiri, mereka bersama-sama, ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ dilekatkan bersama sebelum al-Quran. Namun dengan al-Quran mereka berpecah, tidak lagi terikat antara satu sama lain. فَفَتَقْنَٰهُمَاۖ - "mereka merobek-robek", kami memisahkan mereka kami tidak meninggalkan apa-apa keterikatan langsung antara lapisan kefahaman, dan teks kitab suci.
Ini penting. Significant. Dan Kami jadikan dari Air Ilahi مِنَ ٱلْمَآءِ untuk dimunafaat apa-apa yang hidup كُلَّ شَىْءٍ dengan kata lain agar ayat ini, teks ayat kitab menjadi hidup, kamu perlukan كُلَّ شَىْءٍ kamu perlukan Air Ilahi ini, kamu perlukan Hidayah Ilahi ini, ٱلسَّمَٰوَٰتِ - lapisan kefahaman perlu mencurahkan cecair pengairan ini ke atas weltanschauung kamu supaya ٱلْأَرْضَ - teks kitab suci itu ayat ini hidup dalam weltanschauung kamu sendiri, Umniyah kamu sendiri.
Al-Baqarah 2:29
هُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ ٱسْتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ
[Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. ] Tafsir Awam
Bahasa Arab biasa ia adalah jamak dari Samaa atau Samawat dan Samaa adalah jamak juga kedua-dua perkataan sama dan Samawat adalah dalam jamak Arab biasa untuk apa yang di atas anda, sesuatu di atas anda secara fizikal biasanya secara fizikal jadi dalam Quran adalah perkataan yang berbeza lihat alif kecil ini di sini ini dipanggil alif al-khrnjarya , kedua-duanya alif panjang ini secara eksklusif dalam al-Quran ini adalah jamak dari apa jawapan nya ia adalah jamak dari mana datangnya hujan Ilahi ini adalah jamak konsep al-Quran tentang sumber hujan Ilahi ini sumber rahmat dan hidayah Ilahi ini yang Allah (SWT) limpahkan "dari atas"
Samaawaat سَمَٰوَٰتٍۚ - lapisan pemahaman "di atasnya" yang daripadanya Allah (SWT), menurunkan hujan ketuhanan ini untuk mengairi weltanschauung anda dan membaiki nya serta membantu anda meningkatkan akses anda kepada petunjuk ilahi dalam Al-Quran
Wahyu kepada anda secara peribadi adalah sebahagian daripada hujan Ilahi yang turun dari Samaawaat, jadi Samaawaat lapisan pemahaman, lapisan pemahaman di atas teks, ia adalah gambaran metafora dari semua lapisan pemahaman yang berbeza dan seperti yang kita tahu al-Quran mempunyai banyak lapisan pemahaman bukan hanya satu yang disebut dalam al-Quran sebagai Samaawaat ganda panjang (a) dalam kedua-dua.
[re: 'Abasa 80:4
iaitu ayat-ayat ذِكْرٌ inilah yang merupakan "tanda-tanda" (markings) yang spesifik yang mengaitkan sesuatu bahagian Al-Quran dengan bahagian lain dalam Al-Quran - Metodologi Organik Al-Quran (Lokusi Ibrahim dan metodologi Tafsiran Bersarang) - (re: Al-Qassas), menjadikan setiap bahagian Al-Quran saling berkaitan dengan yang lain.
Apakah yang menyebabkan perkaitan? Jawabnya ialah ذِكْرِ iaitu cerita-cerita dan perumpamaan. Oleh itu adalah amat penting tidak boleh mengabaikan ذِكْرِ dan Allah SWT telah mengajar Muhammad SAW dan sebagai lanjutan kepada kita juga sebagai umat Rasulullah SAW, iaitu :
وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُۥ عَن ذِكْرِنَ
"Janganlah kamu ta’ati sesaorang yang cuai dan mengabaikan zikr" ..... iaitu tidak menggunakan leksikon didalam zikr apabila dia mentafsirkan Al-Quran.
