*************************
Siri :-
ALLAH SAHAJA, BUKAN AL-QURAN SAHAJA!
Ar-Rahman 55:46
Tafsiran Bersarang
Ibn Kathir
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهٖ جَنَّتٰنِ ۚ
Tetapi bagi orang yang takut (dan lebih suka berlindung daripada) masa dibangkitkan oleh Tuhannya dengan paksaan, maka akan ada dua جَنَّة yang tersembunyi bagi kefahaman istimewa ini.
Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga,
خَافَ مَقَام - القيامة dipulihkan secara paksa خَافَ مَقَامَ maksudnya melalui proses Qarin berulang-ulang sehingga dia dipulihkan. Allah SWT memberitahu ini adalah sesuatu yang perlu ditakuti maka sesiapa yang takut akan situasi itu kemungkinan akan ada dua tempat tersembunyi yang tidak mempunyai kefahaman istimewa yang boleh mereka cari.
Apakah dua جَنَّتٰنِ ۚ?
- جَنَّتٰنِ ۚ untuk اٗٗلسَّاعَةِ yang pertama
-جَنَّتٰنِ ۚ untuk اٗٗلسَّاعَةِ yang kedua
Allah SWT memberitahu ada dua peluang untuk pemulihan
Asas Linguistik untuk menetapkan morfologi kepada istilah اٗٗلسَّاعَةِ, atau mana-mana kata nama yang berakhir dengan ةِ
1. اٗٗلسَّاعَةِ ialah kata nama feminin سَّاعَةِ yang bermaksud "waktu masa", atau participle aktif feminin إسم فاعل موْنَث
2. Ia adalah bentuk jamak bagi participle aktif إسم فاعلإ بَصِيغة الجمع
- Jadi kita seperti "bayi" "janin" dalam "rahim" dan apa yang kita katakan tentang Ar Rahman ialah kehadiran Allah yang "seperti rahim" yang memelihara kita dan memberi kita makanan dan setiap animasi dalam perjalanan kita menuju kepada-Nya. SWT maka kewujudan Allah yang "seperti rahim" ini disebut sebagai Ar-Rahman.
- Jadi ia boleh disambungkan atau boleh diputuskan seperti jika janin bersambung dengan betul ke rahim ia hidup dan membesar ia menjadi dipelihara tetapi jika ia terputus segala macam perkara buruk boleh terjadi akhirnya mati dan kematiannya secara literal jika terputus hubungan dengan Allah SWT
Kematian fizikal adalah berbeza daripada kematian rohani. Ar-Rahman menceritakan tentang rezeki rohani, pemupukan rohani kita. Jadi ini ayat 55 yang kita bincangkan dalam YT148
"Tempat kefahaman yang istimewa" yang kami bincangkan dalam Surah yang sama دُوْنِهِمَا جَنَّتٰنِ ۚ Ar-Rahman 55:62 "terdapat dua tempat kefahaman yang istimewa" bermaksud kedudukan atau keadaan di mana anda mendapat keistimewaan pemahaman secara langsung dari Allah dan ملائكة yang akan datang. melalui kamu supaya kamu berada dalam جَنَّة ini
begitu juga dalam "dua" dalam ayat 55:68 - terdapat فَاكِهَةٌ - "pertuturan jenaka" (sesuatu yang lucu, rumit, pintar, sesuatu yang memerlukan kecerdasan, kesabaran -
perkataan فَاكِهَةٌ adalah daripada akar kata فكه .
Perkataan ini وَّنَخْلٌ -"mengayak" kisah para rasul dan Nabi daripada kata kerja akar نخل yang bermaksud "menapis" secara harfiah "menapis" untuk mendapatkan sesuatu daripada sesuatu yang lain.
Perkataan ۚ رُمَّانٌ - cerita-cerita yang "diperbetulkan" yang pada satu sisi adalah "buah - promegranate" atau boleh juga berasal dari
kata kerja رَمَمة yang bermaksud "membetulkan" kepada "memulihkan" "memperbaiki" untuk mengembalikan sesuatu kepada keadaan yang baik selepas ia telah rosak selepas ia rosak atau rosak
Al-An'am 6:141
وَهُوَ الَّذِيْۤ اَنْشَاَ جَنّٰتٍ مَّعْرُوْشٰتٍ وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ وَّالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُكُلُهٗ وَالزَّيْتُوْنَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَّغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ؕ كُلُوْا مِنْ ثَمَرِهٖۤ اِذَاۤ اَثْمَرَ وَاٰتُوْا حَقَّهٗ يَوْمَ حَصَادِهٖ ۫ۖ وَلَا تُسْرِفُوْا ؕ اِنَّهٗ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِيْنَ ۙ
Sahih International:
مُتَشَابِهًا - serupa,
وَّغَيْرَ مُتَشَابِهٍ - tidak sama
وَاٰتُوْا حَقَّهٗ - untuk memberi nilai
حَقَّهٗ - nilai
وَاٰتُوْا - untuk memberi
Metodologi Organik Al Quran - Tafsiran Bersarang
Al-An'am 6:141 | Tafsiran Bersarang | Ibn Kathir |
وَهُوَ الَّذِيْۤ اَنْشَاَ
جَنّٰتٍ مَّعْرُوْشٰتٍ وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ
وَّالنَّخْلَ
وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُكُلُهٗ
َوَالزَّيْتُوْنَ وَالرُّمَّانَ
مُتَشَابِهًا وَّغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ؕ
كُلُوْا مِنْ ثَمَرِهٖۤ اِذَاۤ اَثْمَرَ
وَاٰتُوْا حَقَّهٗ يَوْمَ حَصَادِهٖ ۫ۖ
وَلَا تُسْرِفُوْا ؕ
اِنَّهٗ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِيْنَ ۙ | Dan Dia (Allah) yang menyebabkan
kedudukan pemahaman istimewa yang tersembunyi
yang dilatih atau tidak dilatih didalam weltanschauung seseorang itu
dan وَّالنَّخْلَ iaitu kisah-kisah rasul dan nabi yang telah ditapis
dan وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُكُلُهٗ iaitu (konsep yang boleh dimanfaatkan memudahkan proses pemahaman subjek baru hasil daripada tafsiran bersarang) dengan (tujuan) penggunaan yang berbeza
dan kisah-kisah rasul dan nabi dari versi terdahulu yang diubahsuai
yang kelihatan serupa tetapi berbeza, tidak serupa (“jenis buah-buahan yang kelihatan serupa tetapi pada hakikatnya kaedah memproses pemerahan jus nya adalah berbeza”)
Manfaatkan lah kedudukan pemahaman istimewa yang tersembunyi yang diperolehi itu
dan biarkan orang lain belajar pada masa yang sesuai mengikut tahap weltanschauung nya
dan janganlah kamu berpura-pura
Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang melakukan perkara yang sengaja disorok kan tersembunyi
| Dan Dia lah (Allah) yang menjadikan
(untuk kamu) kebun-kebun tanaman
yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar;
dan pohon-pohon tamar (kurma)
dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya;
dan buah "zaitun" وَالزَّيْتُوْنَ dan "delima" وَالرُّمَّانَ yang bersamaan (warnanya atau daunnya)
dan tidak bersamaan (rasanya).
Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah,
dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya;
dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan);
sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau. |
Tafsiran Bersarang:
( berlandaskan Lokusi Ibrahim;
Tafseel ;
Metodologi Organik Quran):
- Dan Dia (Allah) جَنّٰتٍ مَّعْرُوْشٰتٍ وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ yang menyebabkan “taman-taman” (kedudukan pemahaman istimewa yang tersembunyi) “tumbuh melata dengan atau tanpa pembajaan yang rapi (dilatih atau tidak dilatih oleh weltanschauung),
- dan وَّالنَّخْلَ iaitu kisah-kisah rasul dan nabi yang telah ditapis ditafsir secara negatif
- dan وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُكُلُهٗ "berbagai jenis tanaman yang tumbuh", iaitu (konsep yang boleh dimanfaatkan memudahkan proses pemahaman subjek baru hasil daripada tafsiran bersarang) dengan (tujuan) penggunaan yang berbeza
- dan "zaitun" وَالزَّيْتُوْنَ dan "delima" وَالرُّمَّانَ ( وَّالنَّخْلَ proses pemahaman kisah-kisah rasul dan nabi yang kelihatan serupa dengan versi terdahulu tetapi pada hakikatnya TIDAK serupa - telah berbeza) iaitu "jenis buah-buahan yang kelihatan serupa tetapi pada hakikatnya proses pemerahan jus nya adalah berbeza" . Sama tetapi tidak serupa مُتَشَابِهًا وَّغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ؕ
- Makanlah setiap buahnya (dari tanaman itu) apabila hasilnya sesuai untuk dituai كُلُوْا مِنْ ثَمَرِهٖۤ اِذَاۤ اَثْمَرَ، iaitu (biarkan orang lain belajar pada masa yang sesuai mengikut tahap weltanschauung nya) وَاٰتُوْا حَقَصٗ حَقَّوْهٗ حَقَوَهٗ
- Dan janganlah kamu berpura-pura وَلَا تُسْرِفُوْا ؕ. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang melakukan perkara yang sengaja disorok kan disembunyikan اِنَّهٗ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِيْنَ ۙ (وَّالنَّخْلَ kisah-kisah rasul dan nabi yang telah ditapis ditafsir secara negatif)
*********************
- مَّعْرُوْشٰتٍ - Ungkapan مَّعْرُوْشٰتٍ وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ ia biasanya diterjemahkan secara konsisten sebagai bertali dan tidak bertali atau; menjalar dan tidak menjalar; (Sahih International ; Ibn Kathir dan lain-lain yang se angkatan dengan nya)).
Apa ke arah mana sebenarnya
yang Allah cuba menarik perhatian kita?
- Sesetengah taman atau kebun tanaman buah-buahan ada menggunakan tali dan ada yang tidak menggunakan tali iaitu عَرْشِ dalam bahasa Arab (wayar atau tali) untuk mendorong arahkan pertumbuhan pokok kepada sesuatu arah yang spesifik dan yang sepatutnya)
- Allah SWT menggunakan kata akar عَرْشِ - kata akar yang sama dengan perkataan مَّعْرُوْشٰتٍ dalam Al-An'am 6:141:5
- ٱلْعَرْشِ ialah participle pasif dalam bentuk jamak feminin - feminin kerana ia merujuk kepada جَنّٰتٍ - maka جَنّٰتٍ مَّعْرُوْشٰتٍ وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ (apabila anda meletakkan kata nama bukan makhluk sebagai jamak dalam bahasa Arab) ia menjadi feminin. Jadi مَّعْرُوْشٰتٍ ini menggunakan konsep عَرْشِ - maka جَنّٰتٍ dibina atas عَرْشِ atau yang disambungkan kepada عَرْشِ (participle pasif feminin).
- Kita terjemahkan perkataan مَّعْرُوْشٰتٍ = "suatu pembangunan ilmu yang terlatih atau tidak dilatih oleh weltanschauung", bermakna anda perlu membina جَنّٰتٍ anda dengan menggunakan عَرْشِ (talian pendorong Arahan Yang lurus Yang pasti) sedia ada iaitu عَرْشِ “weltanschauung” yang mana anda telah bertungkus-lumus berusaha membangunkan nya bersama-sama para Malaikat yang sedang membantu anda untuk mengembangkan Pemahaman Ilmu .
- Allah SWT memberitahu kita Taman-Taman Kefahaman Istimewa ini, = جَنّٰتٍ Ini hanya akan datang kepada kita setelah kita menyediakan weltanschauung dengan betul, kita membenarkan malaikat datang membantu kita, membersihkan weltanschauung kita semasa proses pembinaan pekembangan.
- Binalah weltanschauung sendiri dengan BERUSAHA bersusah payah dan bersungguh-sungguh memerlukan masa yang lama penuh kesabaran dan tabah menuju ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ Al-Fatihah 1:6 (Kunci Metodologi Pembetulan Diri).
- Se langkah demi se langkah, satu persatu bahagian pada satu masa dari masa ke semasa sehingga kita mempunyai struktur rangka kerja weltanschauung di mana جَنّٰتٍ "Taman-Taman Kefahaman Istimewa" ini menjadi melekat terpahat pada weltanschauung yang telah di miliki.
- Ini adalah imej amat kritikal perlu difahami ia merupakan gambaran metafora yang indah tentang apa yang sebenarnya berlaku.
- Jadi kita ada TAMAN - جَنّٰتٍ - TEMPAT KEFAHAMAN TERSEMBUNYI yang "dilatih tubi selepas disemai dengan benih yang baik dan dibajakan tanah nya di siram air dengan betul" apabila kita menggunakan talian عَرْشِ seperti pokok di taman buah buahan menggunakan tali pendorong arah pertumbuhan pokok anggur, yang bermaksud pokok anggur itu sendiri menggunakan tali bagi menunjukkan ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ JALAN YANG LURUS. Jadi inilah konsep عَرْشِ.
- وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ - Sebahagian daripada جَنّٰتٍ ini tidak dilatih oleh weltanschauung. Tiba-tiba anda menerima idea tertentu yang tidak sepadan dengan apa-apa yang anda miliki sebelum ini. Idea baru. Pemahaman baru atau sensasi indah tentang hubungan sebenar dengan Ilahi yang Allah SWT sebutkan sebagai ذِکر ingatan, renungan lampau, pemikiran masa lalu. Kadang-kadang ذِکر ini jika diterima daripada Allah SWT ia datang secara tiba-tiba tidak seperti sesuatu yang pernah difikirkan tentang غَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ kefahaman istimewa yang tidak dilatih oleh weltanschauung semasa, ia adalah pertumbuhan baru yang terpisah daripada weltanschauung semasa.
- Dan anda perlu membaiki weltanschauung yang dimiliki sekarang berdasarkannya atau mencari cara untuk menyambungkannya ke weltanschauung semasa. Jadi "cahaya baru di dalam hutan ini" yang anda lihat amat terang tetapi sangat ringkas ia bukanlah pada cara anda berfikir sekarang ini bukan مَعْرُوْشٰت tetapi kerana ia tiba-tiba diberikan semasa anda bertungkus lumus bekerja keras anda perlu mengejarnya. Itulah وَّغَيْرَ مَعْرُوْشٰتٍ tetapi ada pengecualian.
- Ini hanya enam atau tujuh perkataan pertama dalam ayat ini, anda boleh melihat berapa banyak semantik yang telah diekstrak dengan jelas jika anda meneruskan pada lapisan cetek anda tidak akan mendapatkannya.
- وَّالنَّخْلَ - kisah-kisah Rasul dan Nabi yang ditapis نَّخْلَ، Jadi نَّخْلَ adalah daripada akar نخل - rujukan pada
YT64 Mengapa hanya lima jenis buah
yang disebut dalam Al-Quran?
Apakah Zikir
dan apakah yang diwakili oleh buah-buahan?
- وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُكُلُهٗ - pokok yang ditanam زَّرْعَ atau benih nya dipindahkan ditanam di tempat lain. Ini metaforik bagi pentafsiran bersarang dalam Metodologi Quran Organik. Sesuatu istilah dan pemahaman nya pada suatu ayat boleh digunakan dalam mungkin beberapa ayat lain. Pemahaman maksud istilah pada ayat-ayat berkenaan itu boleh diaplikasikan untuk mengeluarkan makna ringkas dan jelas dengan ungkapan Lokusi Ibrahim nya pada ayat di tangan.
- Inilah konsep زَّرْعَ - pemindahan. Tanaman dan buah-buahan yang disebut dalam Al-Quran (zaiton, korma atau delima dan sebagainya) tidak lain hanya KONSEP زَّرْعَ seterusnya KONSEP berkenaan boleh diaplikasi di bahagian ayat-ayat lain pada Surah lain.
- Rujuk siri tentang Surah Abassa tentang Tafsiran Bersarang dan YT64 Mengapa hanya lima jenis buah yang disebut dalam Al-Quran? Apakah Zikir dan apakah yang diwakili oleh buah-buahan?
- Apa ada pada buah-buahan ini? Kesemua buah-buahan ini dalam al -Quran didapati berkait rapat dengan "جَنّة" (yang juga bermaksud jenis Perumpamaan yang mana hanya insan tertentu dapat memahaminya - Pemahaman Tertutup) - yang hanya boleh diakses oleh para Muttaquun, iaitu orang yang secara berdisiplin, menerapkan metodologi al Quran yang Allah SWT berikan didalam al Quran).
- Al-'Ankabut 29:43
وَتِلْكَ ٱلْأَمْثَٰلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِۖ وَمَا يَعْقِلُهَآ إِلَّا ٱلْعَٰلِمُونَ
(وَتِلْكَ ٱلْأَمْثَٰلُ Perumpamaan-Perumpamaan itu), (Kami bezakan untuk manusia) نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِۖ, (tetapi manusia tidak akan dapat memahaminya إِلَّا ٱلْعَٰلِمُونَ ,وَمَا يَعْقِلُهَآ kecuali orang yang gigih mencari kepastian dalam ilmu pengetahuan.
Ilmu pengetahuan yang diperolehi berdasarkan kepastian iaitu pengetahuan berasaskan bukti.
[Tafsir Awam : Dan misal-misal perbandingan yang demikian itu Kami kemukakan kepada umat manusia, dan hanya orang-orang yang berilmu dapat memahaminya]
***************************************
YT182 Teka-teki Buah Delima dalam Al-Quran!
Apakah وَالْعَصْر dalam Surah 103?
****************************************
YT148 Tafsiran Baru Surah Ar-Rahman:
Al-Quran Bab 55. Imejan Menakjubkan, Irama yang Menenangkan.
https://youtu.be/zQLpMYnXx7M?feature=shared
Anda mesti menonton dari mula siri tentang Sulayman sebelum menonton YT182 ini :-
YT170 Pengenalan Kisah Sulayman
Bahagian 1:
Jangan Gunakan Allahumma dalam Doa anda!
https://www.youtube.com/live/OfgwRlVCNr4?feature=shared
YT171 Kisah Sulayman
Bahagian 2 :
Kebenaran Mengejutkan tentang Wanita yang Mendedahkan Kakinya (Bukan Ratu!)
https://www.youtube.com/live/ZF5yJKZM2o4?feature=shared
Bahagian 3 :
YT172 Wanita yang Mendedahkan Kakinya - Contoh Percakapan Lidah Bercabang!
https://www.youtube.com/live/KgSGQ1s-xaU?feature=shared
Bahagian 4 :
YT173 Puasa Ramadhan. Tarawih. Penemuan Utama rahsia rohani yang indah di hadapan mata
https://www.youtube.com/live/J1Wt_FBftw4?feature=shared
Bahagian 5 :
YT174 Malam-malam Siyam ...
Keizinan dan Pengecualian yang Mengejutkan
https://www.youtube.com/live/SirXi4Pjabs?feature=shared
Bahagian 6 :
YT175 Bagaimana Sulayman Menipu Bilqees ('Ratu’) supaya Mendedahkan Kakinya - Adakah Bilqees Menjadi Islam?
https://www.youtube.com/live/ssu2Rqc6TIQ?feature=shared
*********************
Senarai Rujukan Ulangkaji Konsep2 Al-QURAN:-
YT46 Adakah terdapat 72 Anak Dara di Syurga?
"Hoor" dalam Al-Quran
https://youtu.be/BCUIQikPIyY?feature=shared
YT47 Sejauh manakah Keyakinan Anda terhadap Al-Quran?
https://youtu.be/36BfdomwoRM?feature=shared
YT48 Surah Al-Kahf (Surah 18):
Adakah Tuhan Memerintahkan Al Khidr Membunuh Anak Muda?
YT49 Adakah Tuhan akan Mendedahkan Kakinya?
Mengapa Ratu Syeba Mengunjungi Sulaiman?
YT50 Apakah Tafsiran Impian Yusuf dalam Al-Quran?
https://youtu.be/lVm1g6PZVu4?feature=shared
YT51 Apakah maksud Quran tentang “mengambil daripada kitab-kitab terdahulu?”
https://youtu.be/Sd7MPfHHRJI?feature=shared
YT52 Siapakah Habil dan Qabil? Hadiah Kisah Al-Quran Kepada Umat Manusia
https://youtu.be/Lrx3zdVUcW8?feature=shared
YT53 Bagaimana Zul Qarnayn Menjadi Berkuasa - Penyebab dan Hukum Alam
https://youtu.be/rzisixaWmiU?feature=shared
YT54 Adakah Tuhan Bersemayam Atas Arasy?
Takhta Ratu Sheba.
Pemansuhan dalam Quran
YT55 Bagaimana untuk mengenalpasti kesahihan penterjemahan Al-Quran?
Ujian Pantas berdasarkan Surah Yusuf
https://youtu.be/4Zk5VCcXZl4?feature=shared
YT56 Adakah matahari terbenam di dalam kolam berlumpur?
Mendedahkan beberapa tafsir al-Quran yang sesat
https://youtu.be/PBU5316xzns?feature=shared
YT57 Siapakah Zul Qarnayn?
Apa itu Wahy? Tujuan cerita al-Quran
https://youtu.be/f_k-Kv56KB8?feature=shared
*****************************
