Monday, July 15, 2019

1) SIFAT MAHMUDAH DAN MAZMUMAH {BHGN # 1}- TEMPATNYA DI HATI


    

KULIAH SUBUH :
AHAD 14HB JULY 2019
========================
Bahagian # 1 : Berpunca Tempatnya Di Hati :- 
=======================
HADIS NABI :

 أَلآ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً، إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلآ وَهِيَ الْقَلْبُ

“Ketahuilah, sungguh di dalam tubuh itu ada segumpal daging. Jika daging tersebut baik, baiklah seluruh tubuh. Jika rosak, rosaklah seluruh tubuh. Ketahuilah, segumpal daging itu ialah hati.” (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah ﷺ bersabda bahawa di dalam tubuh kita ada mudhghah, iaitu potongan daging yang ukurannya kecil, namun kedudukannya besar. Pada bahasa hakikatnya dialah kalbu atau dalam bahasa kasarnya jantung dan juga sering disebut dengan istilah harian sebagai hati, meski hakikat sebenarnya hati nuraniJantung adalah organ penting bagi kehidupan makhluk. الله عز وجل‘ menetapkan Ruh sebagai pengaturcara kemaslahatan hidup yang diinginkan makhluk, sayugia ia dapat membezakan antara maslahah dan mudarat.

أَفَلَمۡ يَسِيرُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ فَتَكُونَ لَهُمۡ قُلُوبٞ يَعۡقِلُونَ بِهَآ أَوۡ ءَاذَانٞ يَسۡمَعُونَ بِهَاۖ
“Tidakkah mereka berjalan di muka bumi hingga mereka memiliki jantung-jantung yang dengannya mereka boleh berfikir (berakal) atau telinga yang dengannya mereka boleh mendengar?” (al-Hajj: 46) (Syarh al-Arba’in Haditsan an-Nawawiyah, karya al-Imam Ibnu Daqiqil ‘Id rahimahullah, hlm. 30—31)

Ruh yang sihat akan menjamin tubuh yang sihat. Jika Ruh / hati nurani / jantung itu baik, nescaya tubuh akan turut jadi baik. Seandainya buruk, tubuh akan turut menjadi buruk. Jantung  bersinergi dengan gerakan tubuh serta keinginan jiwa. Jika jantung menginginkan hal yang baik, akaaka tu respon dengan pergerakan yang baik. Demikian pula sebaliknya.

Ulama' mengungkap jantung sebagai raja. Anggota lainnya sebagai tentara yang amat setia menjunjung setiap titah sang raja tanpa bantahan.

Jantung ibarat sumber air, maka tubuh adalah ladangnya, dan jika  jantung itu tanah, maka pergerakan tubuh pula adalah tumbuhannya yang hidup (subur atau layu).

وَٱلۡبَلَدُ ٱلطَّيِّبُ يَخۡرُجُ نَبَاتُهُۥ بِإِذۡنِ رَبِّهِۦۖ وَٱلَّذِي خَبُثَ لَا يَخۡرُجُ إِلَّا نَكِدٗاۚ
Dan negeri yang baik (tanahnya), tanaman-tanamannya tumbuh (subur) dengan izin Allah; dan negeri yang tidak baik (tanahnya) tidak tumbuh tanamannya melainkan dengan keadaan bantut. Demikianlah Kami menerangkan tanda-tanda (kemurahan dan kekuasaan) Kami dengan berbagai cara bagi orang-orang yang (mahu) bersyukur (al-A’raf: 58)


Hadis berkenaan mendorong agar kita lebih memerhatikan kalbu berbanding amalan anggota tubuh. Sebab, kalbu itulah kunci amalan. Apa yang tersimpan dalam kalbu, itulah yang akan dikeluarkan kelak pada hari kiamat.

أَفَلَا يَعۡلَمُ إِذَا بُعۡثِرَ مَا فِي ٱلۡقُبُورِ ٩ وَحُصِّلَ مَا فِي ٱلصُّدُورِ ١٠
“Maka apakah dia (manusia yang ingkar) tidak mengetahui apabila dibangkitkan apa yang ada di dalam kubur, dan dilahirkan apa yang ada di dalam dada.” (‘adh Dhariyat: 9 - 10)

إِنَّهُۥ عَلَىٰ رَجۡعِهِۦ لَقَادِرٞ ٨  يَوۡمَ تُبۡلَى ٱلسَّرَآئِرُ ٩
“Sesungguhnya Allah benar-benar berkuasa untuk mengembalikannya (menghidupkannya setelah mematikannya). Pada hari dilihatkan segala rahsia.” (ath-Thariq: 8 - 9)

Kerana itu, pesan untuk kita semua: bersihkanlah kalbu dari noda syirik, kotoran bid’ah, sampah maksiat, dan kerendahan akhlak.

QALBU YANG SIHAT
Tidak ada ruang di dalam kalbu yang sihat selain kecintaan hamba kepada الله عز وجل‘, mencintai apa yang dicintai-Nya, takut kepada-Nya, benci dan takut apabila terjerumus kedalam sebarang perbuatan maksiat yang dibenci-Nya, maka akan baiklah keseluruhan gerakan anggota tubuhnya. Justeru itu seseorang hamba itu akan menjauhi segala perbuatan yang diharamkan dan menjaga diri dari bersyubhat kerana khuatir akan jatuh ke jurang haram yang dalam.

Adapun kalbu yang rosak akan dikuasai oleh hawa nafsu, lantas mengikuti semua keseronokan jiwa walaupun dibenci oleh الله عز وجل‘ , nescaya akan rosak seluruh gerakan anggota tubuhnya. Dilampaui pula dengan perbuatan maksiat, mendekati yang syubhat sesuai dengan keinginan hawa nafsunya.

Di sisi الله عز وجل‘ kelak, tidak bermanfaat selain qalbun salim, kalbu yang sehat, sebagaimana firman-Nya,

يَوۡمَ لَا يَنفَعُ مَالٞ وَلَا بَنُونَ ٨٨ إِلَّا مَنۡ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلۡبٖ سَلِيمٖ ٨٩
“Hari ini yang tidak bermanfaat padanya harta dan anak-anak, kecuali yang datang kepada Allah dengan hati yang selamat.” (asy-Syu’ara: 88—89)

Maksudnya, kalbu yang selamat dari penyakit-penyakit meliputi hal yang dibenci. Kalbu yang tidak ada di dalamnya selain mahabbatullah (cinta kepada الله عز وجل‘), takut kepada-Nya, dan khuatir jatuh ke dalam urusan yang dapat menjauhkan dari الله عز وجل‘.

Tidak akan baik sebuah kalbu kecuali apabila menetap padanya ma’rifatullah (mengenal الله عز وجل‘ ), mengetahui keagungan-Nya, cinta dan takut kepada-Nya, berharap dan tawakal kepada-Nya.

Inilah hakikat tauhid yang merupakan makna La ilaha illallah. Tidak ada kebaikan bagi kalbu kecuali saat menjadikan hanya Allah Yang Maha Esa sebagai layak disembah, yang dicintai, dan ditakuti, tidak ada sekutu bagi-Nya.

al-Imam al-Hasan al-Bashri rahimahullah :-
“Tidaklah aku memandang mataku, tidaklah lisanku berucap, tidak pula tanganku menggenggam, dan tidaklah kakiku melangkah, hingga aku memikirkan, apakah ini di atas ketaatan kepada الله عز وجل‘ ataukah di atas maksiat? Jika untuk ketaatan, aku lakukan. Jika ternyata untuk maksiat, aku mundur, tidak jadi melanjutkannya.”

Al-Hasan al-Bashri rahimahullah tergolong orang yang tatkala baik kalbunya dan tidak menyisakan keinginan kepada selain الله عز وجل‘, akan baiklah anggota tubuhnya yang lain. Anggota badannya tersebut tidak bergerak kecuali kerana الله عز وجل‘, untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan ridha-Nya. Wallahu a’lam. (Jami’ al-Ulum wal Hikam, al-Hafizh Ibnu Rajab al-Hambali rahimahullah, hlm. 119—121)