Thursday, January 25, 2024

YT 154 : DU’AA LOKUSI IBRAHIM : SIAPA KAH JIBRIL? ADAKAH DIA MEMPUNYAI 600 SAYAP?

 

SIAPA KAH JIBRIL?  

ADAKAH DIA MEMPUNYAI 600 SAYAP? 

 

 TAFSIRAN SURAH 94. ADAKAH MUSA MEMBUNUH SEORANG LELAKI? 


1. Ulasan Ringkas : Ayat 36:20-28 dari Surah Yaseen

 

Ya Sin 36:20 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

وَجَآءَ مِنْ اَقْصَا الْمَدِيْنَةِ رَجُلٌ يَّسْعٰي قَالَ يٰقَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِيْنَ ۙ 

Dan dari luar masyarakat yang tertib, seorang lelaki yang mencari (melibatkan) kitab (bertaubat dan) keluar: Dia berkata: Oohh ummatku! Ikuti (cara berhubung dengan Allah) utusan! 

Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya:" Wahai kaumku! Turutlah Rasul-rasul itu - 

 

Ya Sin 36:21 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

اتَّبِعُوْا مَنْ لَّا يَسْـَٔلُكُمْ اَجْرًا وَّهُمْ مُّهْتَدُوْنَ 

Ikutilah orang-orang yang tidak meminta balasan kepadamu; dan mereka mencari petunjuk! 

"Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mandapat hidayah petunjuk". 

 

Ya Sin 36:22 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

وَمَا لِيَ لَاۤ اَعْبُدُ الَّذِيْ فَطَرَنِيْ وَاِلَيْهِ تُرْجَعُوْنَ 

“Dan apakah alasanku untuk tidak menyembah (pada masa lampau) yang telah mendedahkanku (ke jalan yang benar) dan kepada siapa kamu akan dikembalikan untuk meneruskan misimu? 

Dan (apabila ditanya: Sudahkah engkau menerima ugama mereka? Maka jawabnya): "Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku, dan yang kepadaNyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan? 

 

Jadi dia mengingatkan masyarakatnya untuk mengikuti orang-orang yang diutus Allah dengan ilmu dan maklumat serta bimbingan Ilahi 

 

Ya Sin 36:23 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

 

ءَاَتَّخِذُ مِنْ دُوْنِهٖۤ اٰلِهَةً اِنْ يُّرِدْنِ الرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لَّا تُغْنِ عَنِّيْ شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا وَّلَا يُنْقِذُوْنِ ۚ 

"(Adakah betul) aku mengambil sebagai "Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku. 

 

"Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku. 

 

Ya Sin 36:24 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

 

اِنِّيْۤ اِذًا لَّفِيْ ضَلٰلٍ مُّبِيْنٍ 

"Sesungguhnya, saya kemudian akan berada dalam keadaan tidak jelas. 

"Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata. 

 

Ya Sin 36:25 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

اِنِّيْۤ اٰمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُوْنِ ؕ 

"Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhanmu, maka dengarkanlah aku." 

"Sesungguhnya aku telah beriman kepada Tuhan kamu, maka dengarlah (nasihatku)", 

 

Bermakna dia menyediakan peranan pengajar kepada mereka 

 

Ya Sin 36:26 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

َقِيْلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ؕ  قَالَ يٰلَيْتَ قَوْمِيْ يَعْلَمُوْنَ ۙ 

Dikatakan (kepadanya) "Masuklah ke dalam tempat yang tersembunyi bagi kefahaman yang besar!" Dia berkata: "Saya berharap komuniti saya akan membangunkan pengetahuan berasaskan bukti" 

 

(Setelah ia mati) lalu dikatakan kepadanya: "Masuklah ke dalam Syurga". Ia berkata; "Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui - 

 

Saya berharap komuniti saya akan belajar dan benar-benar meningkatkan pengetahuan berasaskan bukti yang diberikan daripada Sumber Ilahi. Pengetahuan tentang apa?: 

 

Ya Sin 36:27 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

َبِمَا غَفَرَ لِيْ رَبِّيْ وَجَعَلَنِيْ مِنَ الْمُكْرَمِيْنَ 

"Dari apa (jalan dan alat) yang diberikan oleh Tuhanku kepadaku (digunakan) untuk berhubungan kembali dengan-Nya (walaupun aku telah melakukan kesalahan terlebih dahulu) dan (bagaimana Allah SWT dengan demikian) mengembalikanku kepada utusanNya yang bercakap selembut malaikat) itu!" 

 

"Tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikannya daku dari orang-orang yang dimuliakan". 

 

Maka dia mengembangkan kemampuan untuk menerima daripada Malaikat dengan izin Allah SWT dan dia mahu orang ramai mempunyai pengetahuan berasaskan bukti bukan sahaja tentangnya tetapi tentang nikmat Hidayah Ilahi yang Allah SWT kurniakan kepadanya.

 

Ya Sin 36:28 

Metodologi Organik Quran 

Ibn Kathir 

وَمَاۤ اَنْزَلْنَا عَلٰي قَوْمِهٖ مِنْۢ بَعْدِهٖ مِنْ جُنْدٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَمَا كُنَّا مُنْزِلِيْنَ 

 

Dan selain dia (sebagai sebahagian dari pasukan yang diutuskan kepada Muhammad) Kami tidak menurunkan pasukan Ilahi membawa petunjuk kepada umatnya (yakni kamu juga) Muhammad sebagai Nabiy dari pemahaman abstrak (Taurat), dan Kami tidak pernah bermaksud berbuat demikian (selepas kamu)! 

 

Dan Kami tidak menurunkan kepada kaumnya sesudah ia (mati) sebarang pasukan tentera dari langit (untuk membinasakan mereka), dan tidak perlu Kami menurunkannya. 

 

Maksudnya (dia - lelaki itu) adalah salah satu utusan yang diutuskan kepada Muhammad SAW. Dan beliau (Muhammad SAW) adalah Utusan terakhir kepada masyarakat lelaki itu sendiri (Bani Israel) lebih khusus beliau (Muhammad SAW) adalah utusan yang membawa ilmu dari pemahaman abstrak Taurat. Maka engkau (Muhammad SAW) adalah Nabiy yang terakhir bagi Bani Israil. Lelaki ini juga dari Bani israel dan dia membawa ilmu Taurat ini kepada mereka sebagai utusan yang lembut جُنْدٍ Allah SWT (Legion Ilahi). Jadi ayat ini mengajar kita bahawa dia adalah جُنْدٍ terakhir seperti Malaikat jenis utusan Allah SWT yang lembut untuk mengajar Bani Israel tentang Taurat. 

 

 

Beberapa Peringatan Penting: 

1. Bani Israel ialah kumpulan orang yang melarikan diri bersama Musa dari Firaun. Bani Israel BUKAN suku kaum yang berketurunan Yakub (sumber al-Kitab) 

[YT 125] 

2. Muhammad SAW adalah Nabiy terakhir kepada Bani Israel, BUKAN Nabiy kepada penganut al-Quran. Sistem kenabian telah tamat, dan dengan Al-Quran, kita mendapat akses kepada Hidayah Ilahi terus daripada Allah SWT. Muhammad adalah Rasul (utusan) kepada para pengikut Al-Quran, membawa Al-Quran kepada kita. 

Tidak perlu perantara diantara pembawa ilmu Allah SWT dengan kita, kita boleh terus berhubung dengan Allah SWT menggunakan ilmu Al-Quran, dengan melibatkan Al-Quran, melakukan tadabbur, muhasabah al-Quran, mengakses kebenaran yang Allah SWT hendak  berkongsi dengan kita. 

[YT 134-135] 

 

2. Siapakah Lelaki itu dalam Yaseen 36:20-28?  

  • Untuk itu kita perlu melihat beberapa tanda pemarkahan, iaitu ungkapan khusus yang diulang di dua tempat berbeza dalam Al-Quran. Khusus. Dan jika ia eksklusif hanya terpakai kepada satu subjek yang serupa itu maka ia adalah satu pemarkahan yang sangat kuat dan ia mengajar kita bahawa Allah SWT tidak meletakkan tanda ini sebagai pautan silang-Quran secara kebetulan,  

  • tidak ada elemen kebetulan dalam Al-Quran - "kebetulan" adalah hasil tindakan makhluk tidak sempurna. Allah SWT menghendaki setiap perkataan setiap ungkapan berada tepat pada tempatnya dan memberikan semantik yang tepat yang Allah SWT ingin kita pelajari. 

  • Ayat (36:26) Allah SWT berfirman قِيْلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ؕ  ۙ: Dikatakan (kepadanya) "Masuklah ke dalam tempat tersembunyi untuk menerima kefahaman yang sebenar iaitu pengetahuan berasaskan bukti !" Dia (Musa) berkata: يٰلَيْتَ قَوْمِيْ يَعْلَمُوْنَ ۙ "Saya berharap komuniti saya akan membangunkan pengetahuan berasaskan bukti"  

  • Jadi dengan tanda-tanda pemarkahan itu kita akan dapat mengesan dengan lebih mudah siapakah orang yang dimaksudkan Allah SWT seperti dalam perenggan Yaseen (36:27) بِمَا غَفَرَ لِيْ رَبِّيْ  "Dari apa (jalan dan alat) yang diberikan oleh Tuhanku kepadaku (digunakan) untuk berhubungan kembali dengan-Nya" - Adakah Musa yang dirujuk disini ? dan: 

  • وَجَعَلَنِيْ مِنَ الْمُكْرَمِيْنَ "mengembalikanku kepada utusanNya yang bercakap selembut malaikat) itu!" bagaimana Allah SWT telah kabulkan do’a nya 

  • Al-Qasas (28:16) "فَغَفَرَ لَهٗ ؕ Allah telah mengkabulkan  فَاغْفِرْ لِيْ do'a nya (Musa) mengurniakan semula hubungan dengan Nya - قَالَ رَبِّ اِنِّيْ ظَلَمْتُ نَفْسِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَغَفَرَ لَهٗ ؕٗ نَفْسِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَغَفَرَ لَهٗ ؕ اِنَّهٗ (disini Musa berdo’a kepada Allah, setelah terlibat dalam kejahatan): "Wahai Tuhanku, aku telah melampaui batas terhadap diriku sendiri, maka kabulkanlah permohonan ku untuk berhubung semula dengan Mu!" Allah SWT menganugerahkan kepadanya (jalan) untuk menyambung kembali perhubungan dengan Nya - kerana sesungguhnya Allah SWT yang benar-benar Maha Kuasa menghubungkan (orang-orang yang sedang menuju kearah Nya), lagi Maha Penyayang.  

  • Sila ambil perhatian "Saya telah menceroboh diri saya sendiri" dia baru menyertai insiden jenayah di mana seseorang dibunuh. Jelas ada tanda pemarkahan di sini dalam Al-Qasas [28:16] فَاغْفِرْ لِيْ فَغَفَرَ لَهٗ ؕyang menunjukkan dengan jelas bahawa Allah SWT menganugerahkan hubungan semula kepada orang ini dan غَفَرَ di sini dalam Yaseen [36:27] غَفَرَ - بِمَا غَفَرَ لِيْ dan dengan itu kita faham bahawa orang yang dimaksudkan dalam perenggan ini tidak lain adalah Musa.

  • Tanda pemarkahan lain ialah orang ini berkata وَجَعَلَنِيْ مِنَ الْمُكْرَمِيْنَ Ya Sin [36:27] "dia menyuruhku" atau "dia menjadikanku di kalangan utusan" yang menerima Hidayah Ilahi melalui Malaikat (yang bertutur dengan lembut) yang diutuskan Allah SWT وَجَعَلَنِيْ مِنَ الْمُكْرَمِيْنَ - “mengembalikanku kepada utusanNya yang bercakap selembut malaikat) itu!”  

  • Orang ini, Musa dia tidak meminta, Ya Sin [36:26], sesuatu yang istimewa untuk dirinya dia meminta يٰلَيْتَ قَوْمِيْ يَعْلَمُوْنَ ۙ agar masyarakatnya juga diajar dan juga mendapat hidayah yang sama secara langsung daripada Allah SWT sebagaimana Allah mengurniakan hubungan semula denganNya dan bagaimana Dia menjadikan nya (Musa) antara yang ditujukan oleh para Malaikat, utusan yang lembut.  Dan itu adalah petunjuk kritikal bahawa dia [Musa] adalah seorang nabiy seorang pesuruh Allah SWT.
  • Musa membuat do'a يٰلَيْتَ قَوْمِيْ يَعْلَمُوْنَ ۙ adalah sentimen yang sangat indah sentimen yang sangat tidak mementingkan diri sendiri yang akan mempengaruhi banyak ilmu yang akan kita lihat dalam Al-Quran. Sebahagian daripada doa ini يٰلَيْتَ قَوْمِيْ يَعْلَمُوْنَ ۙ bahawa masyarakatnya akan mendapat bimbingan langsung daripada Allah, hubungan langsung dengan Allah SWT itulah AL-QURAN itu sendiri sebahagian daripada jawapan kepada doa itu ialah AL-QURAN. 

  • َDan kemudian Ya Sin 36:27 berkata : بِمَا غَفَرَ لِيْ رَبِّيْ وَجَعَلَنِيْ مِنَ الْمُكْرَمِيْنَ dan Kami tidak menurunkan (selepasnya - bererti dia menjadi sebahagian daripada pasukan yang disediakan kepadamu wahai Muhammad) bermakna Kami tidak akan membawa lagi pasukan seperti dia. Oleh itu dia adalah sebahagian daripada legiun, جُنْدٍ, sebahagian daripada Malaika. Dia adalah Musa dan dia juga sebahagian daripada Malaika. 

  • Jadi جُنْدٍ - legiun ini (dan dia, Musa) adalah yang terakhir kepada komunitinya (tidak semestinya kepada orang lain).  

  • Anda juga sebagai seorang Nabi, Muhammad - anda adalah sebahagian daripada masyarakat Bani Israel dan anda adalah seorang nabi bagi mereka. Oleh itu Muhammad SAW membawa petunjuk kepada mereka mengenai berpindah kepada Al-Quran. Dan oleh kerana itu, jawapan kepada doa yang dibuat oleh orang ini [Musa} adalah untuk membawa kepada kaumnya sambungan kepada Kitab Suci baru dengan wahyu baru - Al-Quran.  

  • Maka selepas beliau tidak ada lagi Petunjuk Ilahi yang dihantar melalui Mursalin ke atas umatnyaiaitu petunjuk daripada pengertian pemahaman abstrak Taurat yang sudah luput. Maka tiada lagi Malaikat (selepas Musa) memberikan ilmu kepada masyarakatnya sebagai sebahagian daripada Malaikat (Mursalin) dan ini menunjukkan bahawa Taurat itu sendiri telah luput kerana Allah tidak lagi memberikan Hidayah Ilahi menggunakannya.