Saturday, February 3, 2024

MS89-1 : ADAKAH IBRAHIM DIPERINTAH MENYEMBELIH 4 EKOR BURUNG?

 

MTB

DU’A  LOKUSI IBRAHIM : 

Cara Mengarang Doa yang Betul dari Al-Quran


https://youtu.be/yLZxYYGAllk?si=gSbaibJDxMSvOCOb


  • Pemahaman makna-makna sesuatu ayat bukan terletak pada teks kata-kata al Quran . Pemahaman maknanya علم datang dari Allah SWT. Oleh itu, anda memerlukan instrumen "sayap" untuk membantu anda "terbang" di atas permukaan lapisan cetek الْاَرْضِ teks ayat-ayat itu untuk memahami konsep abstrak ayat itu, mengikut tahap pengertian السَمَا sebenar di atas teks kitab itu sendiri.- tahap pemahaman akal fikiran anda terhadap makna tanda-tanda ayat-ayat itu yang mana ia hanya hidup dalam fikiran anda selagi Allah SWT mengizinkan, ia tidak hidup kekal pada teks fizikal ayat itu sendiri. 

 

Al-An'am 6:38 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibn Kathir 

وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِي الْاَرْضِ 

 

Tidak ada yang meneroka kitab suci 

 

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, 

 

وَلَا طٰٓئِرٍ يَّطِيْرُ بِجَنَاحَيْهِ 

 

 

mahupun yang terbit (meninggalkan lapisan dangkal teks kitab suci menuju kefahaman yang abstrak) menggunakan metodologi yang bangkit ke arah kepahaman ilmu Allah SWT 

 

 

dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayap nya, 

 

اِلَّاۤ اُمَمٌ اَمْثَالُكُمْ ؕ 

 

 

tetapi (tersusun dalam) komuniti) seperti anda 

 

 

melainkan mereka umat-umat seperti kamu. 

 

مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتٰبِ مِنْ شَيْءٍ 

 

Kami tidak meninggalkan mana-mana bahagian kitab suci yang terputus-putus 

 

 

Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; 

مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتٰبِ مِنْ شَيْءٍ  Kami tidak meninggalkan apa-apa dalam buku kitab. Ini adalah pernyataan kurungan di sini di tengah-tengah keseuruhan ayat 

 

ُمَّ اِلٰي رَبِّهِمْ يُحْشَرُوْنَ 

 

dan mereka terpaksa menghadap Tuhan mereka 

 

kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). 

 

  

  • Ayat ini mengatakan bahawa setiap orang yang melibatkan dirinya dengan kitab suci, dan setiap orang yang "terbang" naik dengan menggunakan "2 sayap" ke جَنَاحَ (konsep 2 "sayap" dengan 2 cara "terbang" - 2 atau lebih bukti) dua cara meninggalkan kefahaman makna teks literal dan cuba memahami konsep abstrak nya.

  • Melalui dua atau lebih pembuktian atau cara itu ia akan melahirkan suatu pemahaman tersusun yang lebih tinggi (seperti anda juga seorang makhluk yang dijadikan sangat tersusun) yang bermaksud, memahami kitab suci secara mengatasi makna literal teks fizikal nya,

  • dan Allah SWT mengesahkan bahawa segala-galanya dalam al-Quran tidak terputus-putus (kita dapat maksud tidak terputus ini dari kata kerja فَرَّطْنَا biasanya digunakan apabila rantai kalung itu telah terputus lalu habis terpisah kepingan-kepingan batunya jatuh bertaburan ke atas lantai terpisah antara satu sama lain. Perpisahan itu disebut فَرَّطْ . Maknanya Allah SWT menyatakan bahawa tidak ada ayat-ayat yang terputus-putus duduk dengan sendirinya tanpa merujuk kepada sesuatu yang lain dalam Al-Quran.

  • Dan inilah prinsip Metodologi utama yang digunakan untuk memperolehi maksud ayat-ayat, perkataan, istilah serta ungkapan yang semuanya ada berkaitan dengan ayat-ayat Surah-surah lain dalam Al-Quran. Segala-galanya dalam teks kitab suci dibuat untuk dikaitkan dengan sesuatu yang lain dan oleh itu sekurang-kurangnya anda perlu mempunyai "sepasang جَنَاحَ " untuk memahami apa-apa.

  • Oleh itu, bila-bila tidak mencukupi dengan hanya 1 bukti anda perlu mencari sekurang-kurangnya 2 bukti. Ayat Al-An'am 6:38 ini menjadi Metodolog Utama. Ayat tersebut memberitahu kita tentang sifat Al-Quran bahawa tidak ada yang terputus-putus dalam Al-Quran. Dan oleh itu sesiapa yang berurusan dengan الْاَرْضِ kitab suci, akan menerima pemahaman nya pada suatu tahap pemahaman abstrak yang lebih tinggi. Dan barulah ثُمَّ اِلٰي رَبِّهِمْ يُحْشَرُوْنَ Allah SWT akan mengembalikan mereka kepada-Nya sebagaimana mereka bersusah payah memahami فِي الْاَرْضِ kitab suci. 

  • Istilah جَنَاح dalam ayat ini bermaksud tanda kognitif iaitu instrumen, cara yang membantu anda untuk bangkit, bagi mengangkat anda daripada lapisan dangkal زينه (iaitu perhiasan di atas lapisan dangkal teks kitab suci) kepada lapisan teratas permukaan الْاَرْضِ teks kitab suci, untuk menuju ke arah السَمَا bagi mencapai pemahaman abstrak nya. 
  • Ini bermakna sekiranya جَنَاح itu tampil dalam 2, 3, 4 set atau lebih ("burung" tadi akan mampu "terbang" dengan jumlah “sayap” mencukupi untuk membenarkan ia "terbang" dengan lebih selamat. Maka keadaan begitu akan membantu anda mengatasi batasan fizikal atau makna literal perkataan dalam teks ayat !!! Jadi sekarang anda mempunyai sandaran - lebih pasti lebih yakin dalam memahami ayat. Hanya satu bukti جَنَاحَ tidak cukup dengan sendirinya, kerana anda perlu meletakkannya dengan cara yang lebih teratur. Kebarangkalian peratusan kepastian akan meningkat dengan penambahan bukti جَنَاحَ ..
  • Ini mengesahkan bahawa lokusi Ibrahim begitu saling berkait antara satu sama lain ia menggambarkan "sebuah lukisan yang indah karya seni" yang tidak mempunyai sebarang kecacatan, celaan apa-apa – bersih, tiada lubang sana sini tiada celahan tiada apa-apa yang tidak boleh dijelaskan. Dengan mengikuti sistem Metodologi Lokusi Ibrahim, Allah SWT mengajar kita untuk membina keyakinan dari semasa ke semasa dalam usaha memahami Al-Quran. Pasti ia memerlukan kesabaran, dedikasi, ketekunan, ketabahan, masa, penyerahan kepada-Nya dalam mencari hubungan dengan-Nya. 
  • Sekarang ambil konsep ini dan terapkannya pada ٍٰ طٰٓئِرٍ kerana seperti yang kita tahu secara harfiah ٍ طٰٓئِرٍ bermaksud "burung" tetapi lihat juga Fatir 35:1 bahawa ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ adalah رُسُلًا - utusan, mereka membantu manusia memberikan cara, ilham, petunjuk, bukti petunjuk yang membolehkan kita menyusun sesuatu. Maka kerana itu Allah SWT menggambarkan ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ mempunyai "sayap". Oleh itu, apabila Dia merujuk kepada burung mempunyai sayap sudah tentu dia bercakap tentang konsep yang sama kerana konsistensi itu perlu ada dalam Al-Quran. Ingatlah tidak ada yang terputus-putus dalam Al-Quran, semuanya harus sesuai diantara satu sama lain kita tidak boleh hanya mengambil 1 ayat atau 1 konsep seperti ia sebuah pulau berdiri sendirinya, ia harus sesuai dengan semua yang sedang kita bina. 

  • Itulah sebabnya ia dipanggil فَرَّطْ - struktur yang dibina yang melekat kedalam hati dalaman iaitu  قَلْبِىۖ. maka dengan itu طٰٓئِرٍ juga bermaksud ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ (Fatir 35:1 dan Al-An'am 6:38) iaitu ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ berupa رُسُلًا, membawa utusan yang memberikan anda "sayap untuk anda terbang jadi bukan anda terbang bersama mereka tetapi ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ menyediakan anda keupayaan untuk terbang” untuk mengatasi batasan fizikal makna harfiah teks ayat al-Quran supaya anda lebih pasti lebih yakin dalam memahami ayat. Maka kerana itu manusia akan menjadi semakin lama semakin dekat mirip kemampuan ٱلْمَلَٰٓئِكَة naik ke langit mencapai السماوات lapisan kefahaman konsep abstrak yang meresap ke seluruh al-Quran. 
 
Kisah Ibrahim dan 4 Burung (BUKAN BURUNG !!!) 
Al-Baqarah 2:260


  • Tafsiran tradisi ayat Al-Baqarah 2:260 ini bahawa Ibrahim ditanya bagaimana manusia akan dihidupkan semula pada hari kiamat dan Allah SWT berfirman أَوَلَمْ تُؤْمِنۖ "adakah kamu tidak percaya" dan Ibrahim berkata " َلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِىۖ " sudah tentu saya percaya dan/tetapi untuk memuaskan hati saya . . ."
  • Maka Allah memerintahkan Ibrahim mengambil 4 ekor burung, dicincang kemudian digaulkan sekali dan letak 1/4 bahagian campuran setiap satu di atas 4 puncak gunung yang berbeza, dan kemudian panggil mereka dan mereka akan datang kepadamu. Seolah-olah Ibrahim menghidupkan semula burung-burung ini.
  • Ini adalah tafsiran tradisional ada dalam setiap kitab Tafsir malah beberapa kitab terjemahan al-Quran telah menerapkan kisah itu ke dalam terjemahan ayat Quran.
  • Jadi apakah yang dikatakan oleh Al-Baqarah 2:260 mengikut Metodologi lokusi Ibrahim.  Analisis seperti berikut:

 

Al-Baqarah 2:260 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِۦمُ رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰۖ 

 

Dan (ingatlah) ketika Ibrahim berkata: "Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang-orang yang mati 

 

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" 

 

Ibrahim merujuk kepada kemungkinan terasnya mati tanpa disedari! Sebab itu Allah SWT bertanya kepadanya "Apakah kamu tidak beriman?"

 

 

قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنۖ 

 

Dia (Allah SWT) berfirman: "Apakah kamu belum beriman?" 

 

 

Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?" 

 

Sudah tentu Allah SWT tahu, tetapi Dia mencabar Ibrahim untuk bermuhasabah "Apakah kamu tidak beriman? Adakah kamu mengesyaki  قَلْبِىۖ  kamu sendiri sudah mati" 

 

 

قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِىۖ 

 

Dan dia berkata "Tidak! Saya merasakan nya.Tetapi agar (saya belajar bagaimana) untuk mencapai ketenangan dalam قَلْبِىۖ saya 

 

 

Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya)". 

 

 

Saya percaya, saya merasakannya tetapi saya mahu hati saya tenang jadi bagaimana saya boleh tahu bagaimana hubungan dengan Allah bagaimana saya dapat mempastikan قَلْبِىۖ saya hidup. Dan Allah SWT menjawab:

 

 

قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ ٱلطَّيْرِ 

 

Dia (Allah SWT) berpesan kepadanya"Ambil lah empat dari ٱلطَّيْرِ"  

 

 

Allah berfirman: "(Jika demikian), ambil lah empat ekor "burung", 

 

  • فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ ٱلطَّيْرِ : "Ambil lah" - فَخُذْ ; "empat" - أَرْبَعَةً - [tidak ditentukan - hakikatnya kita belum diberitahu apakah maksud  أَرْبَعَةً - empat itu? َ] 

  • Ambil apa? Daripada siapa?
  • Maksudnya ambil lah "kata-kata" - "dari ungkapan ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ " yang telah anda pelajariفَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ ٱلطَّيْر  - daripada  (مِّنَ) - ٱلطَّيْر - ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ (maksudnya "ambil empat kata-kata lokusi Ibrahim dalam do'a yang telah kamu pelajari daripada ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ).  
  • BUKAN "AMBIL LAH EMPAT EKOR BURUNG"  !!!!
  • Ingatlah, Allah SWT mengajar kita tentang Ibrahim, bahawa Ibrahim telah diajarkan lokusi Ibrahim (Ibrahim berdo'a menggunakan lokusi dirinya sendiri) katanya : 

Doa untuk Hikmah dan Taqwa dan Kehormatan


Ash-Shu'ara' 26:83 

رَبِّ هَبْ لِى حُكْمًا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّٰلِحِينَ 

 

"Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh; 

 

Ash-Shu'ara' 26:84 

وَٱجْعَل لِّى لِسَانَ صِدْقٍ فِى ٱلْءَاخِرِينَ 

 

"Dan berikanlah kepadaku lokusi yang menjadi kebenaran bagi orang-orang yang mengikuti aku" 


"Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian"; 



Ash-Shu'ara' 26:85


وَٱجْعَلْنِى مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ ٱلنَّعِيمِ 

"Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim";


َإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ Maka Allah SWT mendedahkan kepada Ibrahim Alaihisallam beberapa perkataan, lokusi, beberapa kosa kata dan Ibrahim menyempurnakannya: 

 

Al-Baqarah 2:124 

وَإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ  

Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya

dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan),

maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya.

قَالَ إِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًاۖ

"Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam

(Pemimpin ikutan) bagi umat manusia".

قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِىۖ

"(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya)

dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)".

قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى ٱلظَّٰلِمِينَ  

"(Permohonanmu diterima, tetapi)

janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." 

Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." 


  • Al-Baqarah 2:124 وَإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ  Ketika Allah SWT mendedahkan kepada Ibrahim ahs beberapa ِكَلِمَٰتٍ (perkataan, beberapa lokusi, beberapa kosa kata), dan Ibrahim فَأَتَمَّهُنَّۖ menyempurnakan nya, jadi kita tahu bahawa keseluruhan cerita Al-Baqarah 2:260 itu adalah tentang Ibrahim ahs dan lokusi.

 

Al-Baqarah 2:260 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

ثُمَّ ٱجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا 

 

dan kemudian ambil dari setiap كُلِّ جَبَلٍ (empat perkara lokusi Ibrahim yang anda terima daripada ٱلطَّيْر) 

 

kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. 

  • Kerana itu Allah SWT mengesahkan konsep ini apabila Dia berkata Al-Baqarah 2:260 فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ ٱلطَّيْرِ "ambillah beberapa lokusi dari ٱلطَّيْرِ , dan فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ sesuaikan (secara liguistik jantina kalimah wanita/lelaki) agar berkaitan dengan kamu "
    • فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ bermaksud anda mempelajari ayat tertentu dari kitab seperti yang dilakukan oleh Ibrahim ahs dan Allah SWT memberitahunya "ambil 4 konsep seperti ayat itu dari perkataan tersebut dan kemudian sesuaikan (jantina istilah) supaya ia berkaitan dengan diri anda"- Contoh :
    • Jadi apabila anda membaca ayat tertentu dari al-Quran (mengenai orang yang menolak ayat Suci) kita berkata "Kami menyesuaikan ayat itu untuk merujuk kepada kami, janganlah masukkan kami ke dalam golongan orang-orang yang mendustakan ayat-ayatMu ". فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ Beginilah cara Allah SWT mengajar bagaimana melakukan do'a. 
    •  ثُمَّ ٱجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا dan kemudian ambil dari setiap كُلِّ جَبَلٍ unit gubahan dari apa 4 perkara ini yang kamu ambil dari ٱلطَّيْر. Jadikan daripada setiap كُلِّ جَبَلٍ unit komposisi, satu bahagian dalam doa anda. 

    • Bahawa firman Allah SWT mengajar Ibrahim ahs untuk berdoa dengan menggunakan sekurang-kurangnya 4 unit gubahan (4 كُلِّ جَبَلٍ) = 1 perkataan, 1 ungkapan, 1 istilah , 1 terminologi dalam perbendaharaan kata. Mana-mana unit gubahan komposisi daripada lokusi Ibrahim yang dipelajari dari al-Quran, kita boleh ambil 4 untuk dijadikan sebuah ayat do'a. 

 

Al-Baqarah 2:260 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

 

ثُمَّ ٱدْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًاۚ 

 

 

dan kemudian berdoalah dengan menggunakan gubahan itu, Allah SWT akan menunaikan Janji Nya (sesuai dengan) usaha kamu yang disengajakan! 

 

 

"Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera". 

 

 
    • Kemudian apa yang berlaku. Berdoalah dengan menggunakan nya. Allah SWT memberi kita metodologi penuh petunjuk yang jelas tentang "cara berdo'a" iaitu يَأْتِينَكَ سَعْيًاۚ sesuai dengan usaha gigih anda yang disengajakan dengan niat seberapa keras bekerja untuk mengekstrak unit komposisi جَبَلٍ ini. dan membentuk menyusunnya ke dalam struktur sintaksis bentuk du’a yang betul iaitu dan kemudian  ثُمَّ ٱدْعُهُنّ  berdo'a lah dengan komposisi itu. 

    • Ini adalah rahsia utama proses yang sangat penting mekanisme Allah SWT mengajar Ibrahim cara melakukan do'a. 

 

Al-Baqarah 2:260 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

 

وَٱعْلَمْ أَنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم 

 

Dan ketahuilah bahawa Allah SWT tidak dapat disangkal, adalah pemberi kefahaman linguistik!" 

 

Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 

    • Jika kita memahami kisah ini dengan betul dan kita gunakan ( lokusi Ibrahim serta metodologi Interpretasi Bersarang sepertimana diajarkan oleh Nya kepada Ibrahim ahs) untuk membuat doa Allah SWT akan memuliakan doa kita. Allah SWT akan mengiktiraf akan menunaikan janji-Nya membalas do'a anda.

    • Allah SWT عَزِيزٌ tidak dapat disangkal, anda tidak boleh memaksa Allah menerima do'a jika anda mengada-adakan nya jika anda tidak mengikuti apa yang diajarkanNya kepada anda, dan حَكِيمٌ pemberi kefahaman linguistik. 

    • Tetapi jika anda menolaknya jika anda membuat doa anda sendiri dengan perkataan anda sendiri dan memilih perkataan yang tidak boleh digunakan (sepertiana Dia melarang penggunaan beberapa istilah tertentu) dan anda mempermainkan kepentingan ketepatan istilah - [bagaimana Allah akan membalas doa anda?]. Allah SWT mengharapkan anda menggunakan lokusi-Nya dan cara khusus-Nya untuk menyusun doa kepada Nya !!.

  • Betapa lebih jelasnya nya lagi anda ingin ayat ini memberitahu bahawa anda tidak boleh memaksa "tangan" Allah SWT untuk menjawab apa-apa do'a yang anda buat dengan hanya mengada-adakannya tanpa mengikut proses yang Dia ajarkan kepada Ibrahim ahs? وَإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ Dan ketika Tuhannya menguji Ibrahim dengan كَلِمَٰتٍ (perkataan) Maka dia menyempurnakannya. Bagaimana anda mengharapkan Allah SWT memuliakan do'a anda?  

  • Dia (Allah SWT) berkata, قَالَ إِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًاۖ Sesungguhnya Aku menjadikan kamu pemimpin bagi umat manusia.” Adakah dia (Ibrahim ahs) contoh bagi kita untuk melakukan berdoa? Dia sepatutnya. Kita patut belajar daripadanya. Itulah sebabnya ayat ini sangat penting. 
  • Jadi ia bukan cerita remeh. Ia bukan cerita tentang burung yang dicincang dan dilonggok kan di atas 4 gunung kemudian berdoa dan 4 ekor burung itu akan hidup terbang kembali kepada Ibrahim ahs dengan pantasnya.
  • Allah SWT sebenarnya sedang mengajar Ibrahim ahs proses yang sangat serius bagaimana untuk berhubung dengan-Nya. 

KESIMPULAN: 

Gunakan unit gubahan daripada kitab suci untuk mengarang do'a anda sendiri, dan pastikan bahawa : 

Prinsip 1: 

  • Anda mengikut kefahaman linguistik yang disediakan oleh Allah, dan 
    • Apa maksud Lokusi Ibrahim = konsep leksikon Ilahi Allah SWT gunakan konsep leksikon Ilahi ini dalam al-Quran bagi menguji Ibrahim ahs (dan seterusnya mengajar ummah Muhammad Rasulullah SAW) melakukan تَأْوِيلَهُۥٓ mengikut konteks penggunaan كَلِمَٰتٍ seperti dalam Quran
    • Al-Baqarah 2:124 - وَإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa بِكَلِمَٰتٍ (kalimah = suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. 
    • Allah SWT gunakan lokusi Ibrahim dalam ذكر (proses memperkasakan peringatan kepada Nya melalui kisah-kisah yang diceritakan dalam Quran serta perumpamaan-perumpamaan yang diberikan). Leksikon Ilahi ini jauh berbeza daripada kamus penyair Arab Abad ke-7
    • تَأْوِيلَهُۥٓ - tafsir hanya dari Allah SWT Aal-e-Imran 3:7:27 - ۦۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُۗ tidak ada yang benar-benar يَعْلَمُ mengetahui تَأْوِيلَهُۥٓ tafsir sesuatu كَلِمَٰتٍ melainkan ٱللَّهُۗ Allah SWT",
    • dan juga "mereka yang tetap teguh serta mendalam ilmu pengetahuannya" Aal-e-Imran 3:7:32 - ٱلرَّٰسِخُونَ فِى ٱلْعِلْمِ 
    • mereka adalah Aal-e-Imran 3:7:45 أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ golongan orang yang berfikiran iaitu mereka yang teguh
    • teguh berlandaskan ilmu pengetahuan berasaskan bukti terus bersumber Quran Aal-e-Imran 3:7:32-34 (pembuktian daripada Allah) فِي الْعِلْم ِ mereka yang kukuh berpendirian metodologi, gigih, berdisiplin, objektif dalam konsep تَأْوِيلَهُۥٓ mencari makna ayat, hanya golongan demikian yang akan diberikan kefahaman dalam Ilmu Pengetahuan Berasaskan Pembuktian daripada Allah SWT. 



    • Ini bermakna ayat tanpa tanda baca, tiada koma dan lain-lain kita perlu berhati-hati di mana kita memilih untuk meletakkan koma, tanda seru, noktah atau tanda tanya dan lain-lain semuanya akan dimainkan apabila kita mentafsir ayat tertentu supaya sumber-sumber ini menghasilkan تفصیل pembahagian sintaksis.



    • jadi kalau nak guna perkataan ٱلطَّيْرِ tahukan lah maksudnya seperti Allah gunakan dalam kalau nak guna perkataan جَنَّةِ  tahulah maksudnya kalau nak guna perkataan لْبَيِّنَٰتِ, الروح, apa sahaja  kata-kata itu pastikan anda tahu maksudnya menurut Al-Quran. Jangan mengada-ada tidak mahu terima apa metodologi yang Allah telah mengajar kita iaitu cara melakukannya dengan betul. 

    • Do'a adalah satu perbuatan khusyuk dan anda tidak boleh menyembah seseorang dengan cara yang dia katakan "jangan lakukan" dan jika anda benar-benar mencintai Allah, anda menyembah-Nya mengikut cara apa yang diajarkan-Nya kepada anda, anda tidak akan mengada-adakannya.
    • Jangan anggap pengetahuan anda lebih baik. Allah SWT bukan robot tetapi Allah mahu memastikan bahawa anda mempelajari apa yang Dia ajar kepada anda, itulah sebabnya kita perlu mengikuti proses ini dan kita perlu mempelajari Lokusi Ibrahim. 

Prinsip 2: 

  • Jangan langgar prinsip yang dinyatakan dalam kitab suci! 

Fokus pada fakta bahawa doa mesti mengandungi sekurang-kurangnya 4-unit komposisi gubalan جَبَل (istilah atau ungkapan) mengikut konsep Lokusi Ibrahim! 


  • Keseluruhan cerita ini adalah sebagai respons kepada soalan Ibrahim ahs, tentang Menghidupkan Orang Mati!   قَالَ إِبْرَٰهِۦمُ رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰۖ dan jawapannya adalah berkaitan dengan do’a, dengan cara anda mencipta ayat gubahan yang membolehkan anda berdo'a dengan betul. Oleh itu, Menghidupkan Orang Mati adalah Ungkapan kiasan di sini mempunyai banyak kaitan dengan melakukan do'a yang betul. 
  • Tidak, Allah bukan robot! Astaghfirrullah! 

    Amal ibadah, termasuk do’a dan do'a harus dilakukan sesuai dengan apa yang diajarkan Allah kepada kita. Bukan diada-adakan sendiri atau diada-adakan mengikut angan-angan dan kemahuan kita. 

    Walaupun untuk memanggil bos anda atau guru anda atau hakim mahkamah atau pemimpin atau lebih tua, anda menggunakan istilah khas! Bagaimana pula apabila anda mengadap Allah?? 

    Jika istilah yang Allah ajarkan kepada kita bukan untuk digunakan dalam Doa dan Berbakti, kenapa Al-Quran perlu dipelihara? 

    Kerana konsep tauhid sangat jelas mereka tidak memerlukan buku keseluruhan mereka tidak memerlukan 6236 ayat mereka tidak memerlukan cerita, Konsep ini sangat jelas dan Allah mengetahui apa yang kita fikirkan. Baiklah, mari kita duduk dan bermeditasi tanpa sebarang Kitab Suci tanpa sebarang Solat tanpa sebarang Zakat tanpa ada kaitan dengan apa yang Allah ajar kita lakukan dan itu sudah memadai - JAWAPANNYA ADALAH TIDAK! 

    Allah SWT memelihara Al-Quran untuk kita atas sebab yang sangat sahih bahawa bahasa lokusi itu terpelihara dan penting untuk kita menggunakannya dengan cara yang betul!