Friday, October 6, 2023

YT 37 - AL-QURAN SEBAGAI PERISIAN

 

 BAB # 2 Al-QURAN


MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM




Ciri-ciri Ajaib AL QURAN 

 

YT 37 - Al-Quran Sebagai Perisian


https://youtu.be/CS8wU2tW5p4?si=FnPox9ZfeqYTiaIn



Adakah Al-Quran seperti Perisian bagi kita manusia?


Al-Quran sebagai Perisian YT 37

  • Surah 5:83 berkata, ‘Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul, kamu lihat mata mereka bercucuran air mata, akibat kebenaran yang mereka ketahui. Mereka berkata: ‘Wahai Tuhan kami! Kami percaya! Teguhkan kami dengan saksi kebenaran!’
  • Surah 39:23 menyatakan, 'Allah telah menurunkan wahyu yang paling baik, iaitu kitab yang berpasang-pasangan, yang dengannya gemetar kulit orang-orang yang memelihara perintah Tuhannya, kemudian kulit dan inti mereka menjadi rapuh, merindui lebih banyak lagi. wahyu dari Allah. Inilah petunjuk dari Allah. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Tetapi barangsiapa yang dia sesatkan, maka tidak ada seorangpun yang dapat memberi petunjuk.
  • Al-Quran memberi kesan kepada kita kerana perisian komputer mempengaruhi perkakasan.
  • Surah 39:23 menyatakan, 'Allah telah menurunkan wahyu yang paling baik, iaitu kitab yang berpasang-pasangan, yang dengannya gemetar kulit orang-orang yang memelihara perintah Tuhannya, kemudian kulit dan inti mereka menjadi rapuh, merindui lebih banyak lagi. wahyu dari Allah. Inilah petunjuk dari Allah. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Tetapi barangsiapa yang dia sesatkan, maka tidak ada seorangpun yang dapat memberi petunjuk.
  • Al-Quran memberi kesan kepada kita kerana perisian komputer mempengaruhi perkakasan.

************************ 


 

Al-Baqarah 2:185 

 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ 

Bulan Ramadhan (adalah bulan) di mana Al-Quran dimaklumkan sebagai (alat) petunjuk bagi orang-orang (yang mengamalkannya) 

 

bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, 

 

Al-Baqarah 2:185 - Allah SWT berfirman bulan Ramadan ditetapkan sebagai bulan yang penting kerana ia adalah bulan di mana Al-Quran diturunkan.

Dr Hany hanya ingin mengingatkan bahawa penglibatan Al-Quran meliputi kesedaran berinteraksi dengan Al-Quran. Kita belajar melalui persoalan yang kita yakin Al-Quran ada jawapan kepada soalan itu. Justeru itu Al-Quran menjadi sebahagian dari kehidupan berterusan setiap hari. Kesedaran serta keyakinan sebegini adalah satu ibadah yang paling penting.

Allah SWT mengajar bahawa Al-Quran harus diTadabur = iaitu melibatkan diri dengan al-Quran cara betul, benar-benar menyiasat, menjejaki, meyusuli satu persatu setiap tanda al-Quran mengikuti hubungkaitnya dengan bahagian lain. Ketahuilah bahawa setiap bahagian itu ada tanda spesifik yang wajib kita kesan dari satu tanda {dalam Surah dan ayat tertentu} ke satu tanda untuk paham sebenar-benarnya bagaimana sesuatu tanda dalam ayat tertentu berhubungkait dengan sesuatu tanda dalam ayat di Surah lain. Proses pengesanan satu satu tanda ayat ka satu tanda seterusnya dinamakan Tadabur. Iaitu ia sebenarnya menjejaki atau menyusuli dari satu tanda ke tanda seterusnya.

Tadabur adalah tahap ibadat tertinggi yang diwajibkan dan diperintahkan Allah SWT kepada kita dalam penglibatan dalam al-Quran, tetapi kita juga harus memahami bahawa apabila kita berurusan dengan al-Quran, al-Quran harus mempengaruhi kewujudan kita. Kerana al-Quran wajib mengubah diri kita dan perlu menjadikan kita orang yang berbeza selepas penglibatan yang betul, hari demi hari demi hari.


Saya ingin memberi 2 contoh ayat Al-Quran yang mengajar kita bagaimana kita harus menikmati dan membiarkan al-Quran menyentuh hati nurani untuk mempengaruhi kita.


Surah Al-Ma'idah 5:83 Allah SWT memberi kita contoh sekumpulan manusia dimana Allah SWT berfirman: 


Al-Ma'idah 5:83 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

وَإِذَا سَمِعُوا۟ مَآ أُنزِلَ إِلَى ٱلرَّسُولِ تَرَىٰٓ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا۟ مِنَ ٱلْحَقِّۖ يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَٱكْتُبْنَا مَعَ ٱلشَّٰهِدِينَ 

"Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diwahyukan kepada rasul, kamu lihat mata mereka membengkak dengan air mata, akibat dari kebenaran yang mereka ketahui. Mereka berkata: 'Tuan kami percaya kepadamu!!' 

 

Dan apabila mereka mendengar Al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad, s.a.w), engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan apa yang mereka ketahui (melalui Kitab mereka) dari kebenaran (Al-Quran), sambil mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, kami beriman (kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Quran), oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w). 

 



Allah SWT menggambarkan kumpulan manusia ini dengan berfirman apabila mereka mendengar {apa yang telah diwahyukan kepada utusan nabi Muhammad SAW}, mata mereka bengkak dengan air mata, (ini tandanya bahawa) mereka telah terkena, tersentuh, mereka menjadi emosi. Sebab sesuatu yang jauh di dalam diri mereka telah disentuh oleh al-Quran, anda lihat mata mereka bengkak dengan air mata, kesan hasil daripada apa yang mereka ketahui kebenaran yang terkandung dalam al-Quran.


Allah SWT meneruskan dan mereka berkata orang-orang ini berkata "Ya Tuhan, kami percaya!". Satu kepastian yang mendalam telah dibangunkan, ini keyakinan dan keselesaan yang mendalam, "kami percaya, ٱكْتُبْنَا - tuliskanlah kami atau tetapkanlah kami dalam kategori orang-orang yang menyaksikan kebenaran". 

 

Keadaan sebegini serupa dengan apa yang kita saksikan semasa Ramadan, dimana kita dapat merasai disentuh Al-Quran yang telah mempengaruhi kita, kita dapat mengenal siapa diri kita, mengubah cara berfikir dan bagaimana kita melibatkan diri dalam dunia umum khususnya bagaimana kita menggunakan firman Allah SWT jadi ini adalah contoh bagaimana Al-Quran sepatutnya mempengaruhi kita. 


 

Contoh lain dari Surah Al-Zumar. Allah (swt), ini lebih rumit sedikit tetapi bersabarlah kerana ia adalah ayat yang indah, Allah SWT menggambarkan al-Quran itu sendiri, katanya: 

 

Az-Zumar 39:23 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

 

ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ 

Allah telah menurunkan sebaik-baik pengumuman, iaitu kitab yang berpasang-pasangan persamaan, yang dengan sebab itu bergetarlah kulit orang-orang yang melaksanakan perintah Tuhannya, lalu menjadi lembut kulit dan urat-urat mereka, mengharapkan (lebih banyak) ayat-ayat daripadanya. Allah. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Tetapi setiap kali Dia sesatkan, tidak akan ada seorang pun yang memberi petunjuk. 

Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. 

 

 

' أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ' - terdapat cara yang berbeza untuk menterjemah istilah ini - untuk memastikan perkara yang mudah tetapi pada asasnya, Allah SWT mendedahkan yang paling bernas dan ilmu yang paling dalam dalam ucapan yang Dia turunkan ini. 

Kitab yang mempunyai persamaan secara berpasangan - Allah SWT memberikan kita dalam al-Quran persamaan - perkara yang patut kita padankan. Ingat kita bercakap tentang Tadabbur yang menjejaki dan mengejar dan membuat susulan dari satu perkara ke perkara yang lain jadi apabila kita menemui tanda kita harus mencari pasangan itu kita harus mencari sesuatu yang sepadan dengannya, di tempat lain dalam Al-Quran, setiap maklumat dipadankan. 

 

Kebanyakan orang tidak menyedari al-Quran diturunkan selama 23 tahun dan Allah SWT memberitahu bila-bila masa anda menjumpai satu maklumat yang anda perlu cari untuk mencari pengesahan untuknya di tempat lain dalam al-Quran. Dan tempat lain itu mungkin ayat yang diturunkan 15 tahun lebih awal, atau 10 tahun kemudian tidak mengapa, tetapi anda akan menemuinya. Allah SWT memberitahu bahawa ia datang secara berpasangan maklumat ini penyebaran ini maklumat baru yang indah ini dan jenis pengumuman dan pengisytiharan dalam Al-Quran mereka datang berpasangan dan anda harus mencari pasangan, bermakna pengesahan. Dan ini memberi kita semacam mukadimah atau pintu masuk ke sebahagian daripada metodologi kita bahawa setiap kali kita menyimpulkan sesuatu pemikiran atau kita menyusun daripada ayat, kita sentiasa mencari pasangannya, dan di sinilah ia datang dari kitab suci dengan persamaan yang datang. berpasangan kadang-kadang lebih. Oleh kerana persamaan ini jadi apabila anda membacanya, anda mendapati pengesahan untuknya dengan apa yang baru anda temui dalam satu ayat. 

  

Dan ayat lain, Allah SWT menerangkan apa yang berlaku, kulit orang-orang yang memerhatikan penemuan-penemuan ini dan perintah Tuhan mereka, kulit mereka menggeletar dan mereka menjadi tersentuh, anda tahu itu kesan fizikal dan kemudian kulit mereka dan inti mereka, di dalam bahagian tersembunyi kita terjejas mereka bergerak mereka menjadi mengikat mereka menjadi lembut, mereka melembutkan kerinduan untuk lebih rindu untuk mempelajari lebih banyak wahyu melalui proses ini daripada Allah SWT. Ini adalah proses di mana Allah SWT memberikan petunjuk, dia membimbing dengan cara ini, jalan kepada pemahaman ini sesiapa yang Dia kehendaki, bermakna jika anda mencarinya jika anda benar-benar bekerja untuknya dan melibatkan al-Quran ayat ini mengajar kita ia menjadi sesuatu. bahawa Allah SWT membalasnya dan Dia memberi anda lebih banyak dan ganjaran ketulusan anda minat anda dalam melibatkan firman Allah SWT. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Allah SWT berjanji akan memberi kita pahala untuknya. 

  

Tetapi bagi sesiapa yang Dia sesatkan jika seseorang membaca Al-Quran dengan acuh tak acuh tanpa menghiraukan, tidak benar-benar berminat dengan keikhlasan Allah SWT tidak terikat untuk memberi petunjuk kepada orang itu, anda tidak akan mendapat petunjuk untuk orang itu, dan ini adalah amaran yang menakutkan betul-betul dalam ayat ini. 


  

Jadi, saya ingin menutup dengan contoh mudah, anda yang tahu tentang perisian. Perisian pada asasnya, program perisian mengubah cara keadaan dalaman komputer. Jadi, sebagai contoh komputer mempunyai memori dalaman dan apabila anda menjalankan program, apabila anda melaksanakan program yang memori berubah dengan begitu berkesan apabila anda menjalankan program perisian komputer menjadi sesuatu yang berbeza daripada sebelum program perisian itu dijalankan. 

 

Jadi perisian itu memberi kesan kepada perkakasan, Al-Quran memberi kesan kepada kita, Al-Quran sepatutnya menyentuh kita, untuk mengubah kita, untuk menjadikan kita berbeza, untuk menjadikan kita bertambah baik, untuk menjadikan kita lebih dekat dengan Allah SWT. 

  

Sekarang jika kita melihat Al-Quran sebagai perisian yang sepatutnya mengubah kita, fikirkan ini jika anda hanya membaca program perisian tanpa benar-benar merenung, tanpa membenarkan menyentuh anda. Adakah anda benar-benar meminang Al-Quran? Adakah anda benar-benar membenarkan perisian itu mengubah anda? Jika anda hanya melewatinya dan cuba mengumpul seberapa banyak, kali untuk membaca Surah, atau bahagian Al-Quran ini, atau seperti kebanyakan orang Islam malangnya mereka berusaha untuk menutupnya dari hujung ke hujung sepanjang Ramadan tanpa benar-benar perlu membelanjakan apa-apa. masa untuk memahami mana-mana bahagiannya. Adakah mereka benar-benar melibatkan Al-Quran? Adakah ini yang sepatutnya Al-Quran? 

 

Saya bertanya soalan-soalan ini dan meletakkannya di hadapan anda bukan sebagai cabaran tetapi sebagai peringatan bahawa kita mempunyai sesuatu yang indah, kita mempunyai mesej daripada pencipta seluruh alam semesta, dan alam semesta penuh dengan keajaiban dan kita penuh dengan keajaiban dan pencipta adalah lebih berpengetahuan daripada apa-apa di alam semesta ini, mana-mana makhluk di alam semesta ini, namun dia menghantar mesej ini kepada anda secara peribadi dan saya bertanya kepada anda. Adakah anda menyampaikan mesej ini dengan cara yang dikehendaki oleh Allah SWT? Adakah anda mengambil serius mesej ini? Sampai ke tahap di mana anda menjadikan ia keutamaan anda, anda menjadikannya satu-satunya tujuan hidup anda kerana anda perlu bekerja, anda perlu menjaga keluarga anda, dan anda perlu memastikan komuniti anda dijaga, dan anda perlu melakukannya sejuta dan satu butiran yang memenuhi kita semasa hidup kita, tetapi tujuan utama kita adalah untuk melibatkan mesej ini daripada pencipta kita, dan pencipta seluruh alam semesta. Saya memohon kepada Allah SWT agar memberikan pemahaman, dan memberikan kesedaran, dan kesediaan, dan ketabahan, dan keazaman untuk menjadikan al-Quran sebagai keutamaan nombor satu dalam hidup anda. Terima kasih banyak kerana memberi perhatian!