BAB # 2 AL-QURAN : :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT 30 - Sejarah Tafseer dan Perlu Mentafsir Semula Al-Quran Lengkap
https://youtu.be/iJP1_vxBZh8?si=w6pnIxNjqKpD5Grv
Perlukah kita TAFSIRAN SEMULA AL-QURAN YANG LENGKAP?
Prinsip Tafsir:
Fakta sejarah: Tafseer bertulis terawal bermula sekitar 300 Hijrah.
- Bermula seawal 40 Hijrah sebagai tafsir lisan di majlis-majlis agama di masjid
- Skrip dan pembentangan dibumbui dengan cerita daripada kitab suci terdahulu, diselitkan dengan pendapat, serpihan dan hiburan untuk menarik perhatian dan motivasi.
- Sejarah tafsir tidak sesuci tetapi diformalkan sebagai saluran kawalan negara pengaruh awam, dikawal oleh negara, dipengaruhi dan bermotivasi politik.
- Pendokumentasian hadis, seerah tentang SAW dan tafsir yang berpecah-belah secara lisan telah dimulakan kira-kira 170 Hijrah semasa Dinasti Abbasiyah oleh Khalifah Abu Jaafar Al Mansur apabila industri penerbitan diformalkan.
- Sejarah tafsir tidak berdasarkan metodologi tetapi berdasarkan hiburan dan penceritaan.
- Kerumitan tanpa alat moden seperti komputer untuk menyelesaikan metodologi konkordans, pengindeksan, pautan sistemik (nazm dalam bahasa Urdu).
- Pengaruh tafsir kamus sebagai sumber kamus bahasa Arab ialah tafsir. Al-Quran datang 300 tahun lebih awal daripada kamus.
- Selama 1400 tahun, penggunaan Al-Quran tertumpu untuk bacaan, hiburan, tujuan syariah dan tafsiran ayat secara berasingan.
- Pada hakikatnya, Al-Quran menggunakan perumpamaan, kisah, al amsal dan al qasas di mana Allah menetapkan konteks sesuatu perkataan. Apabila Allah menetapkan konteks perkataan dalam cerita, ia menjadi sangat jelas maksud perkataan itu.
- Terjemahan awal al-Quran berdasarkan Tafseer at Tabarii oleh Muhammad ibn Jarier at Tabarii (839 hingga 923 CE) atau (224 hingga 310H)
- Tafseer berdasarkan 3 sumber: Pendapat orang At Tabarii, Bahasa Arab dan versi rosak kitab-kitab lama (Taurat dan Injil).
- Soalan: Adakah kita mempunyai metodologi? Di manakah metodologi datang? Adakah kita perlu mentafsir semula al-Quran yang lengkap?
- Ilmu Quran ‘Tafsil’ تفصيل atau Syntactic Segmentation, keperluan Bayyinah (teknik deduksi). Tafsil bukan tentang perincian atau perincian.
************************
- Tafsir terawal yang ditulis - tahun 300, kira-kira 300 Hijrah, artinya kira-kira 3 abad selepas kewafatan Rasulullah SAW.
- Jadi, apa yang berlaku kepada Tafsir sebelum itu? Pada tiga abad pertama, selepas tahun 50 Hijrah. Terdapat Abu Bakar, dan kemudian Omar, dan kemudian Othman, dan kemudian Ali, dan kemudian pada kematian Ali. Apabila dia dibunuh, Mu'awiyah memindahkan Khilafah ke Damsyik.
- Kira-kira 41 atau 42 Hijriah kemudian ia mula menjadi kerajaan, yang diwarisi daripada bapa kepada anak lelaki. Itu berlangsung lebih kurang 90+ tahun, dan kemudian ia dipindahkan ke kumpulan lain, dari Ummayyad ke Abbasiyah. Sepanjang masa itu, sehingga 150 tahun ke dinasti kedua iaitu dinasti Abbasiyah, semuanya adalah lisan.
- Jadi, bagaimana mereka melakukan Tafsir dan bagaimana ia menjadi rasmi? Ia menjadi rasmi kerana orang pada umumnya tidak mempunyai banyak hiburan dan masjid atau masjid adalah perhimpunan utama. Dan perhimpunan ini digalakkan oleh kerajaan kerana ia adalah saluran untuk media awam, untuk pengaruh awam. Oleh itu, negara pernah mengawal pembesar suara di masjid secara literal, jika didapati ada mengatakan sesuatu yang negara tidak suka, risikonya kehilangan kepala. Ini tidak keterlaluan.
- Dinasti ke2 Abbasiyah memerintah sehingga kira-kira 180 Hijrah atau 170 Hijrah, kira-kira 15 - 20 tahun. Industri penerbitan tidak digalakkan oleh kerajaan. Sekitar 170 Hijrah, kira-kira 20 tahun ke dalam dinasti Abbasiyah, terdapat seorang khalifah bernama Abu Jaafar Al Mansour. Da membuat dasar awam, dasar rasmi untuk memulakan merasmikan industri penerbitan. Dia menggalakkan banyak pembelajaran yang meluas, penerbitan rasmi, dan mengambil usaha pertama dalam pengumpulan hadis.
- Dia juga mendorong untuk mendokumentasi Sirah Rasulullahi SAW. Didapati tidak tiada Sirah yang ditulis sehingga kira-kira 180 Hijrah, tidak banyak Tafseer yang ditulis sebelum ini kecuali serpihan, itu pun dalam bentuk lisan di masjid. Mereka akan membaca sesuatu ayat, dan seorang tukang cerita cuba menyedapkan Tafseer ayat itu, untuk menjadikannya lebih menghibur. Bayangkan, contohnya kisah Musa a.s. yang didapati bertaburan di seluruh Al-Quran iaitu dalam 35 atau 37 Surah yang berbeza, memang agak sukar untuk penghibur masjid itu menjaga perhatian orang. Jadi dia akan memetik bahan dari apa sahaja sumber yang mampu diperolehi!
- Taurat menjadi tempat paling mudah untuk mendapatkan penjelasan tanpa perlu menyelidik lebih lanjut. Pokoknya ceritanya boleh mengekalkan minat orang, terutama dapat mengatakan sesuatu yang neutral kepada negara. Contoh, apabila dia bercakap tentang hal penindasan Firaoun serta apa dia lakukan bagi mengekalkan kuasa autokrasinya, tukang cerita di masijid itu tidak akan membuka perkara sebenar yang disebut dalam Al-Quran, sebaliknya dia hanya bercakap tentang perkara yang seronok.
- Jadinya sejarah Tafseer tidak sesuci yang kita sangka! Sejarah Tafseer lebih bersifat politik, lebih autokratik dan meliputi hiburan. Lebih mudah merujuk Taurat. Contoh, dalam kisah Yusuf Taurat mengatakan ada 11 saudaranya. Quran tak pernah sebut Yussuf ada 11 saudara. Yang ada ialah mengenai 11 bintang, dan bulan, dan perkara semacam itu.
- Taurat siap menyebut nama setiap seorang daripada 11 saudara itu, salasilah keturunan, umur mereka, sifat-sifat kelakuan dan perbuatan setiap dari mereka, dan tiada satu pun diambil fakta sahih daripada Al-Quran. Mereka berkemampuan meyakinkan orang dengan gaya perturusan bahasa, dan mempunyai sumber kaya dengan jenis penceritaan nilai hiburan yang tinggi. Malangnya, semuanya itui bukan Al-Quran, ini tiada kaitan dengan gaya Tafseer Al-Quran.
- Isu kedua adalah bahagian yang sangat relevan dalam metodologi, iaitu isu terjemahan dan maksud sesuatu perkataan yang Allah SWT gunakan sebagai contoh Surah Al-Masad 111:1 :-
تَبَّتْ يَدَآ أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ
- Apa maksud perkataan تَبَّ ? Kita perlu mencari dalam Al-Quran, mencari setiap ayat yang menggunakan perkataan itu, atau perkataan yang berasal dari akar yang sama. Akar perkataan تَبَّتْ ialah تَبَّ. Maka saya ada dua pilihan,
(b) saya perlu membaca setiap 6236 ayat Al-Quran untuk mengesan semua ayat yang menggunakan perkataan akar yang sama.
Beginilah - teknologi apa yang mereka ada bagi melakukan analisis yang terperinci begini? Mereka tidak ada. Tidak ada.
- Walaupun anda menghafalnya. Amat sukar untuk mengindeks semua ayat Al-Quran jika anda al-Hafiz pun, sebab semuanya guna akar yang sama. Ia tidak mungkin, anda memerlukan komputer untuk ini.
- Seorang penerbit indeks konkordans, Al Moojam Al Mofahras Li Alfaz Al Quran Al karim, nama sheikh, Fouad Abdel Bakki. Dia menerbitkan satu indeks konkordans pada tahun 1937, percubaan pertamanya. Jadi anda mencari perkataan تَبَّ, dan ia kesesuaian dengan huruf تَ dan kemudian diikuti oleh بَّ dan kemudian diikuti oleh sembilan ayat yang menggunakan تَبَّ , تَبَّ , تَبُوت . Semua ayat ini adalah dari akar تَبَّ yang sama
- Baiklah, bagaimanakah pula kaedah menghuraikan petunjuk akar تَبَّ dalam semua ayat yang sudah ditemui itu? Apakah maksud umum al-Quran menggunakan perkataan تَبَّ? dan kemudian anda membuat keputusan tentang bagaimana kegunaan تَبَّ dalam ayat تَبَّتْ يَدَآ أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ. anda akan lihat betapa kompleksnya ini bukan?
- Zaman ini ia lebih mudah dilakukan, kerana ada komputer, tetapi sebelum 1937, tidak ada pun kemudahan peralatan dapat menolong saya boleh tahu dalam 3 saat. Saya pantas boleh mengcam semua ayat yang menggunakan akar تَبَّ. Saya tidak perlu menghafal Al-Quran. Ulama secara umumnya memang menghafal al-Quran, tetapi tidak bermakna mereka boleh mengindeks al-Quran atas dasar itu.
- Jadi isu pertama yang telah dibincangkan ialah :- Bahawa Tafsir yang terdapat dalam sejarah hari ini bukan bersandarkan metodologi, ia lebih meliputi hiburan penglipur lara. Dan semakin kaya dan lebih pedas cerita itu, semakin ramai seronok dengannya. Isu kedua ialah mereka tidak ada alat pintar jikalau mereka mahu membuat analisis.
- Metodologi ialah kaedah untuk memahami konteks ayat dengan mencari dan memahami semua ayat yang mempunyai akar istilah yang sama.
- Metodologi tersebut dikenali sebagai نازم atau pautan sistemik. Beberapa ulama bercakap tentang ini sebelum ini, tetapi mereka tidak miliki alat untuk membuat analisis. Yang paling patut diberi perhatian ialah dua sarjana India, seorang pada abad ke-15 dipanggil Almahae. Sila buat susulan sendiri.
- Ali bin Ahmad Eben Ibrahim Almahae, dia ulama yang sangat dihormati, Dia meninggal dunia pada tahun 1432. Beliau telah melakukan pengkajian mendalam tentang konsep bagaimana untuk memahami satu ayat melalui pemahaman dan membina makna semua ayat yang menggunakan istilah yang sama. Kemudian dia membina makna yang Allah SWT maksudkan sebenar dalam satu ayat itu. Jadi dia membangunkan metodologi.
- Maka dengan itu dia telah membuat dua perkara yang kritikal iaitu (a) mendedahkan konsep نازم yang hebat, tetapi (b) dia juga membenarkan rujukan kepada Taurat. Dan beliau juga membenarkan mentafsir perkataan menggunakan kamus bahasa Arab. Itu adalah kesilapannya. Sebab Al-Quran ia jelas bahawa kita tidak boleh mengambil daripada Taurat. Sumber kamus Arab itu sendiri adalah juga Tafseer.
- Tafseer lah yang banyak menyebabkan kamus menetapkan makna sesuatu perkataan itu walaupun ia tidak benar. Jadi jika mufasser atau Tafseer memutuskan bahawa makna perkataan tertentu adalah bermaksud begini, orang yang menyusun kamus memutuskan makna itu adalah muktamad. Maksudnya Tafseer mempengaruhi kamus, jadi jika saya merujuk kamus untuk melihat apa maksud perkataan tertentu, saya dipengaruhi oleh keputusan orang-orang yang membuat Tafseer. Baiklah, jadi itu adalah dua kesilapan yang Almaae lakukan.
- Ulama kedua ialah Abdul Hamid Al Farahi, beliau meninggal dunia pada tahun 1930, ulama benua India zaman sederhana. Dia juga bercakap tentang نازم al Quran dan para pengikutnya membuat laman web yang sangat hebat mengenai kerjanya. Dan kemudian, seperti Almaah dia tidak melakukan Tafseer penuh. Dia melakukan kesilapan yang sama dia membenarkan puisi Arab mempengaruhi semantik al-Quran, dan kamus Arab juga menerima versi cerita dan penjelasan kitab suci terdahulu. Dia melihat itu sebagai boleh diterima.
- Metodologi ysng dipelopori oleh Dr Hany, dia lansung tidak menerima puisi sebagai rujukan ke atas Al-Quran sebab Al-Quran jelas mengatakan dalam Surah Asy-Shu'ara' 26:224 bahawa Al-Quran melarang kita mengambil daripada kitab-kitab terdahulu yang sedia maklum telah rosak.
- Fokus sepanjang 1400 tahun ialah al-Quran dimanfaatkan hanya sebagai kitab umum iaitu terhad pada apa tyujuan Al-Quran mahu digunakan :-
- mahu menggunakannya untuk solat,
- untuk bacaan hiburan, seperti yang dibacakan Abdul Sammad berkata "oh wow ini indah untuk didengari".
- para ulama terutamanya mahukan al-Quran untuk tujuan syariah. Apa maksudnya tujuan syariah? Iaitu untuk merujuk kepada ayat-ayat yang berkaitan dengan aspek perundangan hidup manusia awam
Jadi, bgi uusan undang-undang pusaka mereka akan mencari Surah apa ayat yang mana ada kaitan undang-undang pusaka, dan mungkin mereka temui 3 atau 4 ayat, itu sahaja yang mereka ambil berat. Mereka tidak akan hiraukan meneliti ayat-ayat Al-Quran yang lain untuk tujuan itu.
Jikalau jumlah keseluruhan ayat berkait isu perundangan Syariah mengikut pendapat ulama yang juga telah dirujuk, katakanlah maksimum adalah 460 jadi itu 460 daripada 6230. Yang mana peratusan kecil. Ayat-ayat Al-Quran yang lain secara literal ia tidak penting bagi mereka!
Mereka mentafsirkan ayat itu sebagai pulau, seolah-olah tiada kaitan lansung dengan Surah lain ayat lain yang juga mengandungi konteks cerita yang juga menggunakan perkataan atau istilah yang sama, umapamnya.
- Itulah sebabnya mereka perlu memahami bahasa Arab Quran dalam metodologi Dr Hany. Sebab istilah perkataan ألفُكه yang diguna katakanlah dalam 460 ayat berkaitan aspek perundangan syariah ia boleh ditafsirkan dengan satu cara, tetapi bahasa Arab Al-Quran mentafsirkannya dengan cara lain. Mereka tidak akan tahu ini.
- Jadi bagaimana mereka akan mengetahui bahawa Al-Quran menggunakannya dengan cara yang berbeza? Al Amsal {perumpamaan} dan Al Qasam {gaya bahasa bertaraf tinggi} - "Allah SWT menetapkan konteks sesuatu perkataan hanya dalam kisah dan perumpamaan. Apabila Allah menetapkan konteks perkataan dalam cerita, maka maksud perkataan itu ia menjadi sangat jelas. Menurut Al-Quran konteks cerita menetapkan makna perkataan."
- Rahsia ini tidak pernah dibentangkan sebelum ini. Anda mendengarnya buat kali pertama! Biar saya ulang, jadi jika saya memberitahu anda bahawa perkataan tertentu yang saya gunakan bermaksud x mengikut metodologi saya, di manakah saya mendapat x ini? Cara kegemaran saya ialah mencari cerita yang mempunyai konteks menggunakan perkataan itu.
- (Dr Hany) : Ini mungkin lebih banyak maklumat daripada yang anda mahu dengar, tetapi ini melengkapkan isu mengapa tidak dalam 1400 tahun? Metodologi lama adalah tidak betul. Kebanyakan mufassirin sebenarnya tidak ada metodologi. Jadi apakah metodologi?
- Saya akan memberi anda contoh yang sangat mudah. Mari bayangkan, anda seorang tukang batu, anda membina dinding konkrit, apakah metodologi tukang batu? Apakah metodologi beliau yang profesional apa yang mereka lakukan? Baik lah, mereka perlu memilih bahan yang betul, mereka perlu memilih dan mencampur simen yang betul dengan cara yang betul. Kemudian, mereka perlu belajar cara memilih asas yang kukuh untuk membina dinding. Dan kemudian, apabila mereka meletakkan setiap lapisan, mereka perlu menggoncang ke kanan sekeping simen dengan cara ini dan sekeping simen seterusnya bertindih dengan betul! Dan kemudian mereka perlu meletakkan lapisan simen tertentu di antara blok, bukan? Dan kemudian selepas 5 atau 6 baris, bagaimana anda memastikan dinding itu lurus? kemudian perlu memperkenalkan alat - alat itu adalah garis paip, lihat dan pastikan ia bagus kerana mungkin mata anda boleh menipu anda, kerana fikiran anda menipu anda. Jadi, dia mempunyai metodologi yang merupakan set prinsip luaran yang dia ikuti secara profesional secara berkala bagi membetulkan berat sebelahnya
- Saya fikir, ini adalah contoh yang sangat mudah, tetapi contoh yang sangat kukuh. Jadi seorang tukang batu yang ringkas tidak begitu mudah kerana seorang tukang profesional mempunyai banyak prinsip berbeza yang dia ikuti untuk membuat kerja dengan betul. Dan untuk melakukannya secara profesional, tanpa menjejaskan kualiti yang tinggi setiap masa. Keindahan metodologi ialah jika anda katakan tukang batu itu dia meninggal dunia di tengah-tengah kerja, anda dapatkan yang lain yang boleh mengikut metodologi yang sama, mereka boleh meneruskan kerja tanpa masalah
- Tafsir dalam sejarah tiada metodologi semacam ini. Tafsir dibina berdasarkan pendapat seseorang. Jadi, Abdullah Ibn Abbas berkata begini, kami terima. Said bin Jubair iaitu muridnya berkata demikian, kami terima. Ikrimah berkata ini, kami terima. Ini bukan metodologi, ini pendapat. 99% daripada apa yang anda dapati dalam penulisan kitab Tafseer adalah seperti ini iaitu merupakan pendapat (tetapi saya tidak katakan ia salah). Kadang-kadang pendapat itu betul. Kadang-kadang pendapat itu salah. Dan anda tidak tahu. Walaupun jam mati dikira betul juga sekurang-kurangnya dua kali sehari, seperti apa mereka katakan! Jadi anda tidak akan tahu apa masalahnya bagaimana saya tahu bahawa Abdullah Ibn Abbas dia berkata benda yang betul?.
- Sekarang jika anda mengamati At-Tabbari yang mana dia merupakan sumber Tafseer pertama yang kita ada. Pada kebanyakan halaman, mungkin sekurang-kurangnya 55% daripada halaman At-Tabbari terdapat dua pendapat yang bercanggah milik Ibn Abbas atau pelajarnya. At-Tabbari melaporkan kedua-duanya dan kemudian dia memberikan kesimpulannya pendapatnya sekali lagi. Mereka tidak benar-benar mengikuti metodologi. Saya ingin menyoal jika saya ingin mengajar apa-apa kepada anak-anak saya, sudah tentu saya berharap bahawa dia pelajar yang baik yang suka bertanya. Jadi apa yang perlu saya ajar mereka?
- Adakah saya mengajar mereka untuk hanya mengambil informasi dari buku-buku kemudian memuntahkan kembali apa yang ada dalam buku-buku itu. Metodologi apakah ini atau ada metodologi atau tidak? Kita tidak ada metodologi sebab itu saya mengkaji tentang Almahae dan juga tentang Alfarahi dan juga tentang orang lain.
- Jika kita mempunyai metodologi dari manakah metodologi itu datang? Adakah Al-Quran itu kitab seperti mana-mana kitab lain? Jadi jika kita perlu mempunyai metodologi seperti tukang batu mempunyai metodologi, dari manakah metodologi itu datang? Apakah sifat Al-Quran menurut Al-Quran? Al-Quran bukanlah sebuah buku, ia adalah alat untuk berkomunikasi dengan Allah SWT. Al-Quran bukanlah sebuah buku ia adalah alat untuk berkomunikasi dengan Allah ta'ala. Para pentafsir zaman dahulu melihat Al-Quran sebagai kumpulan ayat-ayat seperti kumpulan puisi, maka anda perlu dapatkan seseorang untuk menjelaskannya. Tetapi, dalam kes al-Quran ia dilihat sebagai instrumen maka metodologi anda berubah menjadi bagaimana menggunakan al-Quran ini? Mesti Allah dah bagitahu dalam Quran, macam mana nak guna Quran ni? Dan apakah syarat penggunaan nya?
- Oleh itu, metodologi saya adalah bagaimana menggunakan instrumen Al-Quran? Apakah yang perlu ada dalam diri anda untuk mengakses metodologi al-Quran? Dalam erti kata lain, jika saya memberi anda telefon bimbit, anda sepatutnya mempunyai seseorang untuk bercakap terlebih dahulu. Ini bermakna anda percaya seseorang mahu bercakap dengan anda. Baiklah, tukarkan telefon bimbit itu kepada Al-Quran anda percaya bahawa Allah SWT sentiasa ada untuk melayani anda. Maknanya prinsip ini perlu ada. Anda perlu yakin bahawa Allah sentiasa hidup dan ingin bercakap dengan anda, dan anda menggunakan instrumen ini untuk bercakap dengan Nya. Kedua telinga anda sendiri perlu bekerja, bolehkah anda menggunakan telefon bimbit jika anda tidak mempunyai telinga?
- Bolehkah anda menggunakan telefon pintar jika anda tidak boleh membaca? Sudah tentu tidak! Jadi ini adalah kelayakan yang wajib ada. Al-Quran memberikan kita kelayakan sebagai pengguna, apa akan berlaku jika anda tidak ada kelayakan? Dan jika anda tidak pasti maka Al-Quran tidak bermunafaat untuk anda. Dan sebab itulah Al-Quran berkata: " Dan dengan Al-Quran ini Allah menyesatkan sebahagian manusia dan memberi petunjuk kepada sebahagian yang lain". Dengan Quran ini Allah sesatkan. Sesat itu bermakna anda tidak akan mendapat petunjuk dengan Al-Quran ini, anda tidak akan menggunakannya dengan betul. Dan dengan Al-Quran ini Allah akan membimbing orang lain, jadi itu bermakna ia berjaya sebagai alat, anda gunakannya dengan betul dalam keadaan yang betul, baru anda boleh berkomunikasi dengan Allah.
- Jadi salah satu syarat ialah anda yakin Al-Quran ia asli bermakna ia lengkap dengan maklumat didalamnya untuk menrangkan dirinya sendiri, ia boleh berdiri sendiri. Mubeen. Kita tak perlu merujuk kepada Taurat untuk menerangkan apa yang ada dalam Al-Quran. Ini adalah prinsip asas jika anda percaya bahawa Al-Quran ini dari Allah SWT dan Al-Quran dalah Mubeen ia menerangkan dirinya sendiri maka anda tidak perlu merujuk Taurat. Jika anda rasa masih mahu merujuk pada Taurat, itu bermakna anda telah melanggar salah satu prinsip kepastian dalam diri anda sebagai pengguna dan itu bermakna "pintu" Al-Quran tidak akan terbuka. Al-Quran akan berhenti berguna sebagai alat.