MTB
https://youtu.be/8z46uX12lXM?si=HZA5xALJK5tmVlIA
Re:
YT134 https://youtu.be/MGvohTYC4-Q?si=27_JxlO6UtH8qYMn
YT135 https://youtu.be/KoBxLGZIh2c?si=5Uy-IxVaJXR0R_hf
Terdapat perbezaan yang ketara antara يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُو (Wahai orang yang beriman) dan المؤمنون (orang yang beriman)
Re: YT149 https://youtu.be/0akht0MVtm8?si=LtDSu6mcM3V5aDh2
YT150 https://youtu.be/Ecv4TPcnE8w?si=a-Q8EaEkNq_of-4E
YT155
Muhammad SAW adalah Nabiy untuk Bani Israel (bukan untuk penganut al-Quran). Terdapat perbezaan besar antara Nabiy dan Rasul. Rasul menyampaikan mesej tetapi tidak membicarakannya secara terperinci. Nabiy sebenarnya mengambil kitab suci yang telah tiada dan melaksanakannya untuk membantu komunitinya berkembang.
- Menyembunyikan dan Mengabaikan Fakta Asas
- Semua buku Tafsir dan semua terjemahan Al-Quran menyesatkan pembaca dari Kebenaran Al-Quran!
- Libatkan diri dengan al-Quran secara langsung,
- Dapat hidayah daripada Allah.
- Pelajari bahasa, istilah, sistem berkomunikasi leksikon Ilahi dalam Al-Quran. Ini adalah Al-Quran yang dihantar oleh Allah SWT untuk kita .
Dari sudut itu terjemahannya ialah :
Hud 11:18 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M. Basmeih |
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ ٱفْتَرَىٰ عَلَى ٱللَّهِ كَذِبًاۚ أُو۟لَٰٓئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَىٰ رَبِّهِمْ
وَيَقُولُ ٱلْأَشْهَٰدُ هَٰٓؤُلَآءِ
ٱلَّذِينَ كَذَبُوا۟ عَلَىٰ رَبِّهِمْۚ أَلَا لَعْنَةُ ٱللَّهِ عَلَى ٱلظَّٰلِمِينَ | Dan siapakah yang lebih fasik daripada orang-orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap Allah!
dan saksi-saksi akan bersaksi:
sesungguhnya laknat pengusiran dari petunjuk Allah SWT akan menimpa orang-orang yang melampaui batas,
| Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang-orang yang mereka-reka perkara-perkara dusta terhadap Allah! Orang-orang yang demikian sifatnya akan dibawa mengadap Tuhan mereka, dan pada hari itu akan berkatalah saksi-saksi (dari malaikat-malaikat, Nabi-nabi, dan anggota-anggota tubuh mereka sendiri):
|
Siapakah saksi ini - orang yang datang kemudian (jika kita mahukan niat yang terbaik untuk mereka) yang menemui kesilapan atau pembohongan orang terdahulu. Namun kita tidak boleh terus menyembunyikan fakta asas ini.
Hud 11:19 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M. Basmeih |
ٱلَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ كَٰفِرُونَ | "Mereka itu adalah orang-orang yang telah berdusta terhadap Tuhan mereka" Sesungguhnya laknat Allah akan menimpa mereka yang melampaui batas! | "Inilah orang-orang yang membuat-buat dusta terhadap Tuhan mereka". Ketahuilah (sesungguhnya) laknat Allah tertimpa kepada orang-orang yang zalim! Orang-orang yang menghalang dirinya sendiri dan orang lain dari jalan ugama Allah dan berusaha supaya jalan itu menjadi bengkok terpesong, sedang mereka pula ingkarkan hari akhirat;
|
Dan siapakah yang lebih fasik daripada orang-orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap Allah! Mereka itu dihukum menurut peraturan Tuhan mereka, dan saksi-saksi akan bersaksi: "Mereka itu adalah orang-orang yang telah berdusta terhadap Tuhan mereka" Sesungguhnya laknat Allah akan menimpa mereka yang melampaui batas!
Orang-orang yang menghalangi dari wasiat Allah, dengan keinginan untuk menjadikannya bengkok sedangkan mereka berada, menurut pemahaman yang lambat lagi tekun, mereka adalah orang-orang yang mendustakan.
Siapa kah yang menghalang itu? Mereka yang menghalang dari jalan Allah dengan meyakinkan kepada kebanyakan dunia Islam bahawa mereka adalah orang yang layak untuk menerangkan al-Quran dan anda tidak sepatutnya mentafsir atau melibatkan diri dengan al-Quran atau merenung tentang al-Quran atau bertanya soalan untuk menjelaskan beberapa ketidakkonsistenan. Mereka ingin menjadikannya bengkok - mereka tidak mahu ia menjadi sambungan yang lurus kepada Allah SWT mereka mahu ia bengkok mereka mahu ia melalui mereka sendiri. Mereka berjaya meyakinkan sebahagian besar umat Islam untuk 1400 tahun yang terakhir.
Jadi syeikh dan mullah dan imam dan ustad ini yang terus menerus memberitahu anda perlu bertanya kepada orang yang lebih tinggi {guru mursyid} anda perlu bertanya kepada mereka yang berpendidikan agar anda dapat memahami perkara asas tentang Al-Quran.
Mereka adalah orang-orang yang berhasrat untuk menjadikannya bengkok, mereka ingin hubungan dengan Allah SWT melalui mereka, mereka ingin menjadi perantara, inilah yang dimaksudkan oleh ayat tersebut.
Walaupun mereka sesuai dengan kefahaman tekun yang tertangguh (al akhirat) mereka sebenar-benarnya adalah kafir. Ini adalah firman Al-Quran oleh Allah SWT. Oleh itu, amat penting untuk mengiktiraf apa yang telah mereka lakukan mereka mempunyai keinginan untuk menjadikannya bengkok mereka tidak mahu orang biasa bercakap terus kepada Allah dengan menggunakan leksikon Ilahi dalam al-Quran untuk menerima Ilmu terus daripada Allah SWT. Mereka tidak mahu itu. Mereka mahu mengekalkan kedudukan mereka mahu menjadikan diri mereka berhala dan tuhan di antara kita dan Allah SWT.
Perbezaan antara kata kerja dan participle aktif dalam bahasa Arab:
- Kata kerja (seperti ءَامَنُو) menunjukkan tindakan yang tidak semestinya sifat berterusan subjek. Dalam erti kata lain Allah SWT menyeru kepada orang yang beriman pada masa lalu tetapi mereka tidak semestinya masih beriman. Allah SWT tidak menyebut secara khusus "para pengikut Al-Quran!"
- Participle aktif (seperti مؤمنون) menunjukkan sifat berterusan orang yang diterangkan dalam Al-Quran seseorang yang disifatkan sebagai pengikut Al-Quran sebagai مؤمنون yang gigih beriman dan terus berusaha mencari lebih banyak petunjuk.
- Perbezaan ini sangat penting kerana, dengan mengelirukan kedua-dua ungkapan ini. semua buku Tafsir dan semua terjemahan Al-Quran menyesatkan pembaca mereka daripada kebenaran Al-Quran!
- Terdapat 420 ayat yang menggunakan istilah-istilah ini, dan peratusan yang ketara daripada ayat ini berkaitan dengan arahan Halal dan Haram.
Dan oleh itu, jika anda menganggap bahawa terdapat 420 ayat daripada Al-Quran yang menggunakan satu atau kedua-dua istilah ini, anda mempunyai peratusan yang ketara daripada ayat ini yang berkaitan dengan arahan Halal dan Haram. Oleh itu, jika kita mahu mengambil kata-kata mereka untuk itu, berdasarkan pemahaman yang salah atau percampuran antara 2 ungkapan ini maka kita benar-benar perlu membuat semula segala-galanya tentang Halal dan Haram dalam Al-Quran. Kita perlu menilai semula semua yang mereka ajarkan kepada kita kerana asas epistemologi bagaimana mereka mendasarkan pemikiran dan pemahaman asas mereka itu adalah salah!
Perkataan ذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ merujuk kepada kisah-kisah dan perumpamaan di dalam al-Quran seperti yang diceritakan oleh Allah SWT.
TAPI BAGAIMANA DENGAN SOLAT JUMAAT?
Dan apabila "Solat" telah diwajibkan ke atas orang-orang مؤمنون, tersebar di jalan kitab suci, dan memohon keredhaan Allah, dan sering berzikir kepada Allah, mungkin kamu akan berjaya.
Al-Jumu'ah 62:9 | Metodologi Organik Quran | Tafsiran tradisional |
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟
إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوٰةِ
مِن يَوْمِ ٱلْجُمُعَةِ
| Wahai orang yang beriman! {Ini masa lampau :يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ "Wahai orang yang beriman" - BUKAN "kamu sekarang beriman - itu istilah yang berbeza مؤمنون .
Apabila pengumuman untuk "Solat" dibuat
{selepas ٱلْجُمُعَةِ} selepas ٱلْجُمُعَةِ {Jumaat, hari berkumpul} (iaitu untuk hari Sabbath = Sabtu},
| Wahai orang-orang yang beriman!
Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, |
مِن يَوْمِ ٱلْجُمُعَةِ
| mengapa ada مِنِ di sini di مِن يَوْمِ ٱلْجُمُعَةِ ?: jika saya keluarkan ini مِن dan menyebut إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوٰةِ يَوْ ٱلْجُمُعَةِ maknanya tidak berubah mengikut tafsiran tradisional.
Persoalannya mengapa Allah SWT menambahkan مِن ِ ini di sini? Jawabnya ialah: kerana ia menambah semantik ia menambahkan perubahan kepada makna keseluruhan ayat.
ذِىٓ أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفٍۭ Quraish 106:4
ٱلَّذِىٓ أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ Allah yang memberi rezeki kepada mereka sesudah lapar; مِّن = selepas lapar atau sebaliknya - مِّن جُوعٍ
وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفٍۭ dan dia telah menyelamatkan atau memberi mereka rasa aman sesudah ketakutan; مِّنْ خَوْفٍۭ = selepas ketakutan . Jadi, مِن bermaksud = selepas
| |
مِن يَوْمِ ٱلْجُمُعَة | sekarang kita aplikasikan di sini : مِن يَوْمِ ٱلْجُمُعَةِ = selepas ٱلْجُمُعَة selepas ٱلْجُمُعَةِ. Apakah maksudnya "selepas ٱلْجُمُعَةِ = itu bermakna selepas Sabath, Sabath mereka bermula pada penghujung hari Jumaat matahari terbenam Jumaat (maghrib) ia masuk akal.
| |
فَٱسْعَوْا۟ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهَِ
| maka carilah ذِكْرِ ٱللَّهِ (Zikir Allah),
| maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)
|
فَٱسْعَوْا۟ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ | Jika solat diumumkan إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوٰةِ ertinya pada waktu terbenam matahari pada akhir hari ٱلْجُمُعَةِ ertinya permulaan hari Sabat (Sabtu) iaitu permulaan malam Sabtu - "selepas Jumaat" - sangat jelas maka carilah zikir. dari Allah فَٱسْعَوْا۟ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ .
Apa itu semua, pada hari Sabat mereka perlu duduk dan membaca ذِكْرِ dan terlibat dalam ذِكْرِ dan inilah ajarannya.
Sekarang apakah ذِكْرِ yang Allah SWT suruh mereka lakukan? ذِكْرِ dalam Al-Quran jadi Allah sedang memberitahu mereka "Kamu ada hari Sabat yang kamu perlukan untuk beralih untuk melakukan ذِكْرِ ٱللَّهِ seperti yang diturunkan dalam Al-Quran. Mengapa Quran? Kerana ذِكْرِ ٱللَّهِ yang diturunkan dalam Taurat telah rosak kebanyakannya telah hilang.
Oleh itu, ia tidak mungkin merujuk kepada apa-apa yang berkaitan dengan Taurat asal kerana ia tidak lagi wujud seperti yang Al-Quran memberitahu kita di banyak tempat yang berbeza jadi ia HANYA MERUJUK kepada ذِكْرِ dalam Al-Quran. Tetapi Allah SWT mengarahkan mereka yang mengikuti kitab-kitab sebelumnya untuk mula beralih dalam amalan Sabat mereka untuk mula melibatkan diri ذِكْرِ ٱللَّهِ = bermaksud kisah-kisah dan perumpamaan dalam al-Quran dan tinggalkan pintu gerbang perdagangan. Itu adalah lebih baik untuk anda jika anda mempunyai (atau mahu) pengetahuan berasaskan bukti
| |
وَذَرُوا۟ ٱلْبَيْعَۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
| dan meninggalkan perhimpunan perdagangan bermakna tidak melakukan apa-apa lagi tiada perniagaan pada hari Sabat itu = untuk mereka penganut Taurat; bukan untuk kita penganut al Quran!
Itu lebih baik bagi anda jika anda mempunyai atau mahukan ilmu berasaskan bukti إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
| dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
|
Al-Jumu'ah 62:10 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M. Basmeih |
فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ
| Apabila difardhukan solat ke atas mukminuun فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ
| Kemudian setelah selesai sembahyang, |
| Sesuatu berubah. Dalam Al-Jumu'ah 62:9 Allah menggunakan istilah ءَامَنُوٓا۟ - يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟
Tetapi dalam Al-Jumu'ah 62:10 Allah menggunakan istilah baru = فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ = Dan apabila difardhukan solat ke atas orang Mukminuun,
(Solat adalah Solat yang sama yang diperkatakan), tetapi kini terdapat قُضِيَتِ = ketetapan baru untuk Solat. Ini bermakna cara lama yang diajarkan Allah SWT kepada mereka untuk melakukannya pada hari Sabath sekarang telah ditetapkan dengan cara yang baru - apakah cara yang baru - Allah mengajar kita anda tidak perlu mengada-ada
| |
فَٱنتَشِرُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ | sebarkan mengikut cara kitab | maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing),
|
| itu bermakna libatkan kitab suci seolah-olah anda sedang membaca kitab suci dan mempelajari setiap bahagiannya – betul ayat ini hebat !
| |
وَٱبْتَغُوا۟ مِن فَضْلِ ٱللَّهِ
وَٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ كَثِيرًا
| dan cari daripada rahmat Allah {jenis Wahyu dan hidayah Ilahi yang kita terima pada hari-hari)
dan sering berzikir kepada Allah – selalu berzikir - | dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,
serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan),
|
| Bahasa yang sangat jelas = tiada bentuk - Dia tidak memberi kita bentuk fizikal tertentu untuk melakukan zikr | |
لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ | mungkin kamu akan berjaya | supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
|
| Allah mengajarkan kepada kita unsur-unsur Solat setelah difardhukan ke atas orang-orang Mukmin, bukan kepada orang-orang yang beriman dahulu = يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟
| |
Jadi sekarang kami mempunyai pemahaman yang jelas tentang kedua-dua ayat ini dan ia adalah satu kejutan besar dan kejutan besar kepada kebanyakan anda.
YA, TIDAK ADA SOLAT JUMAAT UNTUK KITA !!
Ia adalah arahan SELEPAS hari Jumaat dilakukan untuk mereka yang percaya sebagai jenis pengajaran sementara.
Petunjuk bagi kita apabila diwajibkan solat bagi kita orang-orang yang beriman, para mukminuun di sini adalah unsur-unsur khusus yang jelas dalam solat kita.
BUKTI SEJARAH
1. Tidak ada satu khutbah jumaat pun dari junjungan kita SAW. Dia pasti telah memberikan lebih daripada 500 daripada mereka (mengikut pendakian tradisional), disaksikan oleh ratusan orang yang menyaksikan ratusan khutbah Jumaat. . . DIMANA KHUTBAH INI?
Tiada. Mereka yang mempertahankan Hadis dan yang mempertahankan kitab-kitab Tafsir anda dalam teka-teki besar kini anda mempunyai dua pilihan sama ada anda perlu mengakui bahawa kebanyakan kebenaran tidak sampai kepada kami atau anda perlu mengakui bahawa dia tidak melakukannya. Anda tidak boleh mengatakan bahawa semua sahabat memberitahu kami segala-galanya tentang dia dan dia melakukan khutbah Jumaat tetapi kami tidak mempunyai satu pun daripada mereka.
Oleh itu, ini adalah bukti sejarah yang besar dan besar bahawa Muhammad SAW tidak melakukan ٱلْجُمُعَةِ
2. Imam Malik Ibn Anas (w. 179 H), bekas Mufti Madinah, pengasas Mazhab Maliki, tidak menghadiri solat Jumaat selama 25 tahun terakhir hidupnya! Dia tinggal di Madinah sepanjang hidupnya !!
Al-Quran tidak mengajar kita mengerjakan Solat Jumaat. Itu adalah sesuatu yang dicipta kemudiannya sebagai untuk mengawal penduduk dan untuk mengindoktrinasi orang ramai dalam kumpulan besar.
Supaya itu menjadi sebahagian daripada sejarah malangnya tidak semestinya sebahagian daripada arahan kekasih kita dan kehidupan kekasih kita. Ia pasti bukan apa yang dibicarakan oleh Al-Quran.
Dengan cara ini anda mempunyai kewajipan untuk mengemukakan bukti lain kerana seperti yang anda tahu semua bukti dalam Al-Quran datang berpasangan jadi oleh itu tanggungjawab adalah kepada anda untuk menghasilkan bukti genetik yang lain.
Dr Hany telah mencari bukti lain ini selama lebih dari 10 tahun, dia mungkin tidak mendapatkan sebarang bukti yang menyokong daripada al-Quran kepada Solat Jumaat. Ini 2 ayat Al-Jumu'ah 62:9 dan Al-Jumu'ah 62:10 sebenarnya ditujukan kepada masyarakat beriman terdahulu bukan untuk pengikut Al-Quran.
Lagi Bukti: Satu Jannah (Bukti)
An-Naba' 78:9 -
وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا - Dan Kami kembalikan ke dalam tidur kamu (setara dengan) tujuan yang sama seperti hari Sabath.
Allah SWT menggantikan tempoh yang dipanggil Sabat untuk Bani Israel dan menggantikannya dengan setiap kali sebelum anda tidur (masa keadaan separuh sedar yang dipanggil "Hari") Allah SWT menukar tempoh itu kepada masa untuk kita menerima hidayah.
Jadi dulu bagi mereka 1 hari seminggu, bagi penganut Al-Quran 365 malam setahun anda boleh mendapat Hidayah Ilahi - dengan syarat sesungguhnya anda mengikut syarat-syarat mengikut kehendak Al-Quran.
Al-Furqan 25:47 -
وَهُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ لِبَاسًا وَٱلنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ ٱلنَّهَارَ نُشُور - Dan Dialah yang menjadikan bagi kamu waktu malam sebagai sampul surat, dan tidur sebagai setara dengan hari Sabat, dan Dia menjadikan siang hari untuk dimaklumkan (untuk menyebarkan lebih dan lebih dan memperoleh dan mengembangkan dsb.
Jadi mereka yang ingin meyakinkan kita bahawa bagi kita solat Jumaat beramai-ramai adalah seperti Sabath bagi mereka benar-benar tidak memahami Al-Quran tidak memahami sistem hidayah baru yang dibawa oleh Al-Quran kepada semua manusia.
Dan bagi kita yang membaca Al-Quran setiap hari setiap malam adalah peluang untuk menerima hari-hari secara langsung. daripada Allah SWT melalui proses harian,