Monday, November 7, 2022

"BERHIJAB" MENURUT KONSEP AL-QURAN

Perkataan hijab dalam Quran tiada kaitan dengan pakaian wanita, etika berpakaian atau arahan untuk wanita Islam atau sebaliknya. Jom baca dari Surah Al Israa dan fahami apa yang dimaksudkan dengan perkataan Hijaab dalam Al-Quran.

Al-Isra' 17:45

وَإِذَا قَرَأْتَ ٱلْقُرْءَانَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا 

Terjemahan : "Dan apabila kamu membaca Al-Quran",("kamu" ertinya Muhammad SAW atau sebagai lanjutan - kita semua) Kami masukkan "حِجَابًا" yang menjadi penghalang antara kamu dan orang-orang yang tidak percaya kepada ءَاخِرَةِ {tafsir yang tertunda (rajin), , penghalang yang tersembunyi} {17:45}


Secara harfiah "حِجَابًا" bermaksud melindungi atau meletakkan pemisah, meletakkan penghalang. Tetapi ia bukan sebarang Hijab, ia adalah حِجَابًا مَّسْتُورًا. Ia hijaab yang tersembunyi
Jadi apa yang dibincangkan ini? Anda sedang mengadap al-Quran dan bercakap tentang al-Quran. Ingat "قَرَأْتَ" - "anda membaca" "anda faham" "anda menyiasat" "anda fikir" "anda merenung" "anda bertanya soalan", "anda berhenti" "anda menjawab soalan" yang ditanyakan kepada anda, "membaca Al-Quran "bermakna anda terlibat dengan proaktif yang sangat terperinci, interaktif dengan al-Quran. Semua ini adalah membaca Al-Quran. Setiap kali anda melakukan jenis bacaan itu - orang lain yang tidak percaya kepada ءَاخِرَةِ, bermakna mereka yang tidak percaya bahawa terdapat hasil yang tertangguh daripada tafsiran Al-Quran yang tekun seperti yang kita lakukan sekarang.

Allah SWT mengadakan pembatas antara kamu dan mereka. Mereka tidak akan faham, lihatlah :-

Al-Isra' 17:46
وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِىٓ ءَاذَانِهِمْ وَقْرًاۚ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِى ٱلْقُرْءَانِ وَحْدَهُۥ وَلَّوْا۟ عَلَىٰٓ أَدْبَٰرِهِمْ نُفُورًا
"Kami menutupi inti mereka" - "يَفْقَهُوهُ" apa yang ada di dalam, bukan jantung, bukan otot yang mengepam ia lebih dari itu. Segala-galanya yang ada dalam dirimu, "Hati mereka" qalbu - "قُلُوبِهِمْ

"Kami menutupi inti mereka dengan jubah" - jubah adalah seperti selimut atau "penutup yang menghalang mereka daripada memahaminya". Ayat yang sangat berbahaya, Ayat yang sangat serius dan penting.

Allah SWT menghalang mereka daripada memahami apa yang kamu katakan. Apabila kamu membaca al-Quran dan mentafsirnya dengan ketekunan yang sewajarnya, dengan disiplin metodologi yang digunakan di sini, ramai orang tidak mampu memahaminya. Kenapa ?

Kerana Allah SWT telah menetapkan penghalang. Terdapat penghalang, Hijab antara kamu dan mereka, menutupi hati atau inti mereka dengan jubah yang menghalang mereka daripada memahami.

"Dan (Kami tutup) telinga mereka dengan pekak" dan mereka tidak dapat mendengar sebahagian besar daripada apa yang anda katakan. Adakah ini berlaku kepada sebahagian daripada kita? Sudah tentu. Allah SWT memberitahu kita. Jadi jangan terkejut ramai orang yang masuk ke channel ini terus meninggalkan nhya tanpa faedah atau lebih teruk lagi mereka kutuk kita, mereka tuduh kita macam-macam dan mereka melemparkan label kepada kita. kenapa? Kerana Allah SWT memberitahu kita bahawa mereka telah masuk ke dalam Al-Quran dengan tanggapan yang telah difikirkan bahawa mereka yang melakukan tafsiran terdahulu adalah betul dan kami di sini yang melakukan tafsiran bersarang kaedah yang sangat perlahan, lokusi abraham, metodologi Quran, pengesahan, pengesahan penuh bertanya, bersabar dan merendah diri --- semua ini yang kita bincangkan, tidak ada perkara ini kepada mereka. Kerana mereka tidak percaya dengan semua perkara ini. Mereka tidak percaya kepada al akhirat, mereka tidak percaya dengan tafsiran yang tertangguh yang kita buat. Mereka mahukan spekulasi tergesa-gesa yang mereka kenali. Oleh sebab itu ada Hijab, ada akinna, ada penutup di telinga mereka, ada tuli. Mereka tidak boleh mendengarnya. Ir makin teruk, tonton bahagian terakhir Ayat :-

وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِى ٱلْقُرْءَانِ وَحْدَهُۥ وَلَّوْا۟ عَلَىٰٓ أَدْبَٰرِهِمْ نُفُورً

Sekarang ingat zikir adalah kisah dan perumpamaan, "Dan kamu menyeru Zikir Beban kamu di dalam Al-Quran sahaja, mereka membalikkan punggung mereka dengan jijik". Soalan yang paling biasa: "Adakah kamu berunding dengan kitab-kitab Tafsir? Adakah kamu berunding dengan kitab-kitab os Seerah? Adakah kamu merujuk kepada kitab-kitab ini dan Hadits dan seterusnya".

Quran sahaja tidak cukup untuk mereka. Zikir Tuhan kita dalam Quran kita sahaja tidak mencukupi. Itu tidak mencukupi mereka. Mereka mahukan tafsiran manusia, mereka mahu tambahan manusia dan mereka mahu spekulasi manusia itulah yang memuaskan hati mereka. Maka oleh itu kami ingatkan saudara dan saudari sekalian, wa-idha dhakarta rabbaka = jika kamu menyeru Zikir makna kisah-kisah dan perumpamaan Tuhan kamu di dalam Al-Quran sahaja.....itulah SATU-SATUNYA Sumber. Satu-satunya sumber yang berwibawa bagi kita setakat cerita dan perumpamaan adalah Al-Quran sahaja.

mungkin ada yang berpendapat "wahdahu" sahaja merujuk kepada Rabbaka, Tuhanmu. Tidak benar - biar saya teruskan dengan ayat dan kemudian akan kembali kepada ini:

wa-idha dhakarta rabbaka fi l-qurani wahdahu wallaw 'ala ad ....nufuran" "Mereka berpaling ke belakang" dan menolak, "dengan jijik" mereka ditolak. Ketahuilah bahawa ayat ini membicarakan tentang kamu saudara-saudari, yang sedang melakukan perkara yang mengerikan ini.

Sekarang mari analisa klausa ini : "rabbaka fi l-qurani wahdahu" malangnya tetapi ia benar-benar benar dan anda boleh mengesahkannya sendiri. Setiap tafsiran tunggal dan setiap terjemahan tunggal mentafsirkan klausa ini secara salah. Mereka berkata "wahdahu" di sini dalam 17:46 sahaja berlaku untuk rabbaka di sini 17:46, bermakna Tuhan kamu sahaja di dalam Quraqn. Mereka mengalihkan perkataan, mereka merosakkan, dan mereka mengada-adakan struktur yang berbeza daripada apa yang diturunkan Allah SWT dalam ayat ini.

Allah SWT berfirman "wa-idha dhakarta ..... wa l-qurani wahdahu" ..... dalam al-Quran sahaja. Mereka menafsirkannya seolah-olah kamu menyeru Tuhan kamu sahaja bermakna mereka memindahkan perkataan "wahdahu" ini dan meletakkannya di sini selepas perkataan "rabbaka" sehingga ia berubah menjadi "rabbaka wahdahu". Mereka mengubah struktur ayat. Jadi setiap kitab tafsir dan setiap kitab terjemahan, pergilah menyemaknya.

Sekurang-kurangnya yang saya boleh dapatkan dan saya telah menyemak lebih daripada 28 daripadanya. Jadi a'oodhu billah! Mereka mengubahsuai struktur kalimah al-Quran. Allah SWT meletakkan kalimah “wahdahu selepas perkataan Quran”. Sekarang hanya untuk memberi anda satu contoh: Al Tahir ibn Ashur adalah seseorang yang saya hormati tetapi malangnya membuat banyak kesilapan besar dalam tafsirannya, dalam Tafseernya. Beliau berkata bahawa perkataan "wahdahu" ditafsirkan sebagai Haal yang bermaksud kata keterangan. Dia kata "wahdahu" ada fatha kat atas ni

Jadi, jika anda pergi mengimbas al-Quran, anda datang dengan 3 ayat yang jelas menunjukkan wahdahy dengan fatha, selepas perkataan lain yang mempunyai sama ada dhamma atau kasra.

Seperti dalam ayat 39:45 "wa-idha ....whadahu" Di sini dalam konteks ini ...ya, Allah sahaja. Tetapi dalam 17:46 "l-qurani wahdahu" ....bukan "Al-lahu wahdahu" jadi ini memberitahu kita bahawa jika anda mengingati kisah-kisah dan perumpamaan secara eksklusif berdasarkan ilmu dari Quran sahaja, mereka menolak anda dan kemudian berpaling dan ditolak. "nufuran" - mereka ditolak.

Adakah ini tidak menggambarkan keadaan kita? Sudah tentu. In another example fro Surah 40 ayat 84 :

Ghafir 40:84

فَلَمَّا رَأَوْا۟ بَأْسَنَا قَالُوٓا۟ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَحْدَهُۥ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِمَا كُنَّا بِٱللَّهِ

falamma .... aa manaa bilah hi ...kasrah ...wahdahu - there's aftaha on wahdahu . Jadi ini adalah istilah deskriptif kepada Allah tetapi ada fatha padanya. Ini adalah satu lagi contoh Ayat 4 surah 60 jika anda menganalisis Al-Quran.

Al-Mumtahanah 60:4

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِىٓ إِبْرَٰهِيمَ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ إِذْ قَالُوا۟ لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءَٰٓؤُا۟ مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ٱلْعَدَٰوَةُ وَٱلْبَغْضَآءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَحْدَهُۥٓ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَٰهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَآ أَمْلِكُ لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن شَىْءٍۖ رَّبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ ٱلْمَصِيرُ

hatta tu'minu bil-lahi wahdahu Sekali lagi jika anda menganalisis Al-Quran, ia mengajar anda untuk membiarkan Al-Quran menjadi perisian yang mengubah apa yang anda fikirkan, yang mengubah cara anda menggunakan ilmu yang kita pelajari daripada Al-Quran. Oleh itu kita lihat di sini dalam ayat 17:46 wa-idha dhakarta .......rabbaka bahawa jika kamu menyeru kisah-kisah, Zikir dan perumpamaan Tuhan kamu dalam Quran sahaja -- apa ertinya dalam Quran sahaja ? Maksudnya jangan pergi ke hadits jangan pergi ke kitab-kitab Seerah, jangan pergi ke kitab-kitab Asbab al-nuzul, peristiwa-peristiwa wahyu. Jangan pergi ke mana-mana sumber manusia lain. Al-Quran sudah cukup untuk semua yang anda perlu tahu tentang al Dzikir. Jika anda belajar tentang al zikir, Allah SWT menyebutnya sedikit lebih awal kita melihat zikir mubarakun dikurniakan kelimpahan. Ini adalah sumber kebanyakan maklumat mengenai Al-Quran masuk.


Al zikir dari dalam tyhe Quran anda selamat. Anda yakin bahawa pengetahuan anda dibina berdasarkan apa yang Allah ajarkan kepada kita, bukan apa yang manusia lain tambah, buat spekulasi, selit dan ubah dsb. Pengajaran yang sangat bermakna!! Hadiah yang sangat bermakna. Saya harap anda benar-benar membenarkannya untuk menembusi diri anda, teras anda dan menjadi sebahagian daripada perlembagaan anda, weltanschauung skim anda.