BAB # 2 :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
Ciri-ciri Ajaib Ayat-Ayat Al-Quran :
- Kisah Al-Quran tidak sama dengan Kisah Alkitab YT 14
- Kisah al-Quran berbeza dengan kisah Injil dan Taurat.
- Al-Quran dalam surah Yusuff: 12 merujuk Penguasa Hyksos sebagai raja (tidak pernah sebagai Firoun).
- Injil merujuk penguasa Hyksos sebagai Firoun.
- Fakta sejarah bahawa istilah Firoun digunakan pada zaman Musa yang datang kemudian.
- Kisah Yusoff dalam Al-Quran berbeza secara dramatik berbanding Alkitab, jauh lebih relevan, matang, berwawasan dan mendidik.
- Kebanyakan kitab tafsir malangnya menyalin tafsiran kisah-kisah dari Alkitab dan menerapkannya secara paksa ke atas Al-Quran.
- Disahkan dalam ayat-ayat Al-Quran bahawa kitab itu adalah benar ……sila semak.
- Kisah-kisah al-Quran tidak mungkin berasal dari versi Taurat dan Bible yang telah rosak.
YT 14 - Kisah Al-Quran tidak sama dengan Kisah Injil
https://youtu.be/Ee83s9aTZmg?si=XogPEXUOQdEpWDqK
**************************
Ayat-ayat al-Quran mengenai kisah para Nabi jauh lebih banyak (kadar 60%) berbanding yang membicarakan hukum. Sektor 60% itu meliputi ajakan para nabi kepada kaumnya, mukjizat-mukjizat Allah SWT yang memperkuat dakwah mereka, sikap orang-orang yang memusuhinya, kemajuan tahapan dakwah, dan akibat yang menimpa orang beriman serta orang yang mendustakan para Nabi.
Ini memberi isyarat Al-Quran sangat prihatin terhadap masalah kisah, yang sememangnya banyak mengandungi ibrah (pelajaran). Oleh itu, (menurut Harun Nasution, penulis buku "Islam Rasional"), kisah dalam Al-Qur'an memiliki makna tersendiri apabila dibandingkan isi kandungan sektor baki 40% nya.
"Maka perlu kiranya kita sebagai umat Islam untuk mengetahui isi kisah-kisah yang ada dalam Al-Qur'an sehingga kita dapat mengambil pelajaran. Al-Qur'an selain memuat ajaran akidah (keyakinan), syari'ah (hukum Islam), akhlak, janji dan ancaman, filsafat, isyarat-isyarat, juga berisi kisah-kisah, terutama kisah seputar para Nabi dan umat mereka sebelum Nabi Muhammad SAW serta umat lainnya yang hancur kerana keangkuhan mereka," {tulis Harun Nasution}.
3 Fakta Kritikal Al Quran:-
1. Fakta sejarah yang tepat - Al-Quran memasukkan fakta sejarah yang tepat dengan menggambarkan penguasa Hyksos yang berurusan dengan Yusuf pada masa itu sebagai Raja, tidak pernah disebut Firaun sepanjang keseluruhan cerita dari awal hingga akhir ia adalah raja, raja berkata demikian, raja melakukan ini, raja meminta ini, dll .... walaupun terdapat banyak rujukan lain dalam Quran tentang firaun, firaun yang berurusan dengan nabi Musa sebagai contoh, berpuluh-puluh ayat lain dalam setengah dozen Surah yang berbeza sekurang-kurangnya memperkatakan atau menyebut firaun dan oleh itu Quran tahu tentang firaun. Tetapi dalam kisah Yusuf, hanya menyebut tentang Raja.
Fakta ini sangat relevan kerana ia membuktikan bahawa sumber maklumat untuk Al-Quran adalah berpunca daripada "pengarang" yang mengetahui fakta sejarah, dan "yang pastinya bukan manusia", . . maka ia "tidak lain Dia adalah Allah SWT . . . yang telah menceritakan kepada Muhammad SAW kisah-kisah yang ghaib baginya, yang telah berlaku terdahulu sebelum zaman hayat nya". Kerana maklumat ini tidak diketahui oleh mana-mana manusia sebelum ini pada pertengahan abad 18/19. itulah fakta pertama. menggambarkan penguasa dari suku kaum golongan Hyksos yang berurusan dengan Nabi Yusof pada masa itu. Maklumat yang relevan kerana sumber maklumat al-Quran adalah seseorang yang mengetahui fakta sejarah dan seseorang yang pastinya bukan manusia sebelum pertengahan abad ke-18 - 19.
(Dalam Al-Quran, Allah SWT merujuk kepada "المليك" = "raja" sedangkan dalam versi lama Perjanjian Lama alkitab kebanyakan bertegas bahawa penguasa yang berurusan dengan Yusuf adalah Firaun , tidak menyebut "raja".
Pada tahun 1850-an terdapat beberapa penggalian sejarah mendapati bahawa orang-orang yang menduduki Mesir yang merupakan tanah tempat Yusuf tinggal pada masa itu adalah suku-suku dari utara Timur Tengah dan mereka disebut sebagai Hyksos yang merujuk kepada pemerintah mereka sebagai "raja".
Maklumat ini tidak diketahui oleh mana-mana manusia sebelum pertengahan Abad ke-19 apabila penggalian ini berlaku, sebenarnya mereka mendapati bahawa Hyksos menduduki Mesir selama kira-kira 161/170 tahun (tidak benar-benar pasti kerana orang Mesir firaun Mesir yang menendang keluar Hyksos selepas tempoh itu bekerja keras untuk menghapuskan semua kesan, atau sebarang rujukan sejarah mengenai Hyksos yang telah menduduki Mesir), hanya secara kebetulan beberapa penemuan ditemui pada pertengahan abad ke-19.2.
2. Ia menunjukkan bahawa Muhammad SAW tidak menyalin kisah-kisah ini dari kisah alKitabiah dan ini benar-benar relevan kerana ia memusnahkan teori oleh kebanyakan Orientalis dan seperti para orientalis sarjana Barat di jabatan pengajian Islam semua dunia Barat, yang mempunyai misi untuk membuktikan bahawa Muhammad adalah seorang pendusta yang hanya menyalin cerita dari Alkitab, fakta ini memusnahkan teori itu sama sekali, ia memusnahkannya kerana ia menunjukkan bahawa maklumat ini tidak datang dari alKitab versi lama, Perjanjian Lama dan versi Taurat dalam edaran semasa yang merujuk kepada firaun dalam kisah nabi Yusuf.
3. Ahli Taurat yang menyalin al-Quran selama 1400 tahun dengan tangan mereka menyalin al-Quran secara manual untuk kebanyakan 14 abad yang lalu. Ahli-ahli Taurat ini berpendidikan tinggi, mereka tahu mengenai ada banyak perbezaan. Mereka mesti memilikinya kerana mereka berpendidikan tinggi dan mereka menulis untuk hidup mereka menghabiskan seluruh hidup mereka menulis, dan menyalin, dan menulis, dan menyalin dengan tangan. Termasuk kitab-kitab Tafseer, atau ulasan tentang Al-Quran, tetapi mereka juga mengetahui kitab-kitab Injil dan mereka memahami kisah Yusuf terdapat dalam Perjanjian Lama, dan versi Taurat yang beredar. Mereka tahu bahawa, kisah dalam sumber-sumber tersebut merujuk kepada firaun, lebih-lebih lagi ahli kitab ini mengetahui bahawa kebanyakan Tafseer atau kitab-kitab tafsir al-Quran merujuk kepada kisah Yusuf berdasarkan kisah Taurat. Dengan kata lain, mereka memahami bahawa ahli tafsir Al-Quran membawa kisah Yusuf dari Taurat dan mengaplikasikannya ke dalam Al-Quran. Dan oleh itu sebahagian daripada kitab-kitab Tafseer itu semuanya merujuk kepada kisah yang sama seperti yang diceritakan dalam Taurat dan Injil.
Apabila menyentuh hal al-Malik dalam kisah al-Quran mereka letakkan perkataan المليك diantara tanda kurung "المليك" (yang mereka mahu membawa maksud Firaun). Bermakna pengulas ini benar-benar komited dengan kisah Nabi Yusof versi Alkitabiah dan bukannya bersungguh-sungguh menggali al-Quran dan memahami kisah Nabi Yusof dalam al-Quran.
Namun demikian adanya, ahli-ahli kitab al-Quran yang menyalin al-Quran dengan tangan tidak pernah mengubah suai ayat-ayat al-Quran.
Semua ahli kitab Al-Quran sedar mereka mesti ada semua maklumat kerana mereka berpendidikan tinggi dan menghabiskan sepanjang hidup mereka menulis untuk mencari rezeki. Namun. Tidak ada seorang pun di antara mereka yang berani menukar maksud nama al-Malik sebagai فرعون ("Fir'aun") dalam Surah Yusof kepada al-Malik ("Raja") konon mereka ingin menyimpan keaslian nya persis seperti yang diwahyukan kepada Muhammad SAW.
Ini adalah ilustrasi yang sangat relevan dan penting kerana maklumat ini tidak diketahui pada masa nabi Muhammad SAW, ketika Al-Quran pertama kali diturunkan kepadanya iaitu 1400 tahun atau lebih dahulu. Fakta ini sangat relevan kerana ia menunjukkan kepada kita 3 fakta kritikal tentang al-Quran.
Kini terdapat banyak lagi kerana ternyata kisah Nabi Yusof dalam al-Quran berbeza secara dramatik daripada kisah Injil, iaitu jauh lebih relevan dan lebih matang dan lebih berwawasan lebih mendidik {ia tidak dilakukan untuk menghiburkan Nabi Muhammad SAW ketika Baginda sedang berada dalam suasana kesedihan kerana mereka tidak mengatakan begitu}.
Malangnya ini telah menyedarkan kita bahawa kebanyakan kitab Tafsir mengandungi kisah-kisah al-Quran yang merupakan salinan terang-terangan dari Injil, yang diterapkan secara paksa ka dalam al-Quran se olah-olah menyesuaikan nya dengan apa yang dikatakan oleh al-Quran. Itu juga berlaku untuk kisah-kisah Nabi Musa dan juga banyak Nabi lain dalam al-Quran.
Yusuf 12:3
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ ٱلْقَصَصِ بِمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِۦ لَمِنَ ٱلْغَٰفِلِينَ
...... أَحْسَنَ ٱلْقَصَصِ (seindah-indah kisah) .......
Al-Quran mengesahkan bahawa kisah-kisah di dalam Al-Quran ini adalah benar dan Allah SWT berfirman "Al-Quran ini termasuk atau adalah kisah-kisah (dan dalam ayat lain al-Quran) ini menurunkan atau menceritakan kepada Bani Israil (bermaksud pengikut Taurat) kebanyakan meliputi perkara-perkara yang mereka tidak bersetuju" ٱلْغَٰفِلِينَ (mereka yang lalai).
Ini adalah penemuan penting, yang membolehkan kita melihat kisah-kisah al-Quran yang sama sekali berbeza dan membolehkan kita memahami idea-idea baru tentang al-Quran yang malangnya belum ditemui sehingga kini.
Fikir dan renungkan adakah ia masuk akal bagi Allah SWT untuk mendedahkan Kitab yang Dia sentiasa rujuk sebagai penuh dengan kebenaran tetapi 60% daripada Kitab itu mengandungi kisah-kisah yang serupa dengan kisah-kisah dalam Injil atau Taurat. Adakah masuk akal bagi al-Quran untuk meniru kisah yang sama?
Jawapannya adalah TIDAK,
Tidak mungkin Allah SWT perlu mendedahkan kitab baru Nya dengan merujuk kepada kisah-kisah yang sama dari kitab-kitab lama. Allah SWT memberitahu kita berkali-kali dalam al-Quran bahawa ahli-ahli kitab terdahulu telah merosakkan kitab-kitab mereka dan kitab-kitab asli ini telah hilang sebelum zaman Nabi Muhammad SAW, kitab-kitab suci itu telah pun rosak sebelum ini dan al-Quran membuat beberapa sebutan tentang fakta ini dan oleh itu kisah-kisah dalam al-Quran tidak mungkin berasal dari versi-versi kitab suci yang rosak.
Selain itu, tidak terdapat walaupun satu surah dalam Al-Quran yang sama dengan apa yang terkandung dalam Injil. Malah, apa yang ada dinyatakan dalam Al-Quran, tidak terdapat sama sekali dalam kandungan Injil.
Sebagai contoh, Al-Quran ada menceritakan mengenai Kaum ‘Ad dan juga Thamud. Al-Quran juga ada menyebut mengenai kisah Nabi Nuh dan juga anaknya, kisah Nabi Ibrahim dan juga bapanya, serta kisah penduduk Iram. Namun, Injil tidak langsung menyatakan perkara-perkara ini dalam kandungannya.
Ada juga beberapa cerita dalam Injil yang bercanggah dengan Al-Quran. Dalam Injil ada menyatakan bahawa Nabi Sulaiman itu kufur (King, 11;4) tetapi Al-Quran menafikan bahawa Nabi Sulaiman itu kufur (Al-Baqarah, ayat 102).
Al-Baqarah 2:102
وَٱتَّبَعُوا۟ مَا تَتْلُوا۟ ٱلشَّيَٰطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَٰنَۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَٰنُ وَلَٰكِنَّ ٱلشَّيَٰطِينَ كَفَرُوا۟ يُعَلِّمُونَ ٱلنَّاسَ ٱلسِّحْرَ وَمَآ أُنزِلَ عَلَى ٱلْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَٰرُوتَ وَمَٰرُوتَۚ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَآ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْۖ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِۦ بَيْنَ ٱلْمَرْءِ وَزَوْجِهِۦۚ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِۦ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِۚ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْۚ وَلَقَدْ عَلِمُوا۟ لَمَنِ ٱشْتَرَىٰهُ مَا لَهُۥ فِى ٱلْءَاخِرَةِ مِنْ خَلَٰقٍۚ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا۟ بِهِۦٓ أَنفُسَهُمْۚ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ
...... padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu,.........
Begitu juga dengan kisah Nabi Ibrahim yang bermimpi diarahkan oleh Tuhan untuk menyembelih anaknya (As-Saffat, ayat 99-111),
As-Saffat 37:102
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ ٱلسَّعْىَ قَالَ يَٰبُنَىَّ إِنِّىٓ أَرَىٰ فِى ٱلْمَنَامِ أَنِّىٓ أَذْبَحُكَ فَٱنظُرْ مَاذَا تَرَىٰۚ قَالَ يَٰٓأَبَتِ ٱفْعَلْ مَا تُؤْمَرُۖ سَتَجِدُنِىٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصَّٰبِرِينَ
Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".
أَذْبَحُكَ = telah diterjemahkan secara tradisi sebagai penyembelihan (untuk memotong kerongkong) tetapi dalam Lokusi Ibrahim ia bermaksud "membuat hirisan"
Jika benarlah Al-Quran itu ditiru daripada Injil, tidak akan timbul isu percanggahan cerita dan ketiadaan cerita antara Al-Quran dan juga Injil. Pasti kesemua kandungan Al-Quran akan sama dengan apa yang ditulis dalam Kitab Injil.
Rujukan Surah:
a. Kisah Nabi Adam (QS.Al-Baqarah : 30-39. Al-Araf : 11 dan lainnya);
b. Kisah Nabi Nuh (QS.Hud : 25-49);
c. Kisah Nabi Hud (QS. Al-A‟Raf: 65, 72, 50, 58);
d. Kisah Nabi Idris (QS.Maryam: 56-57, Al-Anbiya: 85-86);
e. Kisah Nabi Yunus (QS.Yunus: 98, Al-An‟am: 86-87);
f. Kisah Nabi Luth (QS.Hud: 69-83);
g. Kisah Nabi Salih (QS.Al-A‟Raf: 85-93);
h. Kisah Nabi Musa (QS.Al-Baqarah: 49, 61, Al-A‟raf: 103-157) dan lainnya;
i. Kisah Nabi Harun (QS.An-Nisa: 163);
j. Kisah Nabi Daud (QS.Saba: 10, Al-Anbiya: 78);
k. Kisah Nabi Sulaiman (QS.An-Naml : 15, 44, Saba: 12-14);
l. Kisah Nabi Ayub (QS. Al-An „am: 34, Al-Anbiya: 83-84);
m. Kisah Nabi Ilyas (QS.Al-An‟am: 85);
n. Kisah Nabi Ilyasa (QS.Shad: 48);
o. Kisah Nabi Ibrahim (QS.Al-Baqarah: 124, 132, Al-An‟am: 74-83);
p. Kisah Nabi Ismail (QS.Al-An‟am: 86-87);
q. Kisah Nabi Ishaq (QS.Al-Baqarah: 133-136);
r. Kisah Nabi Ya‟qub (QS.Al-Baqarah: 132-140);
s. Kisah Nabi Yusuf (QS.Yusuf: 3-102);
t. Kisah Nabi Yahya (QS.Al-An‟am: 85);
u. Kisah Nabi Zakaria (QS.Maryam: 2-15);
v. Kisah Nabi Isa (QS.Al-Maidah: 110-120);
w. Kisah Nabi Muhammad (QS.At-Takwir: 22-24, Al-Furqan: 4, Abasa: 1-
10, At-Taubah: 43 -57 dan lainnya.
Kisah-kisah para nabi tersebut menjadi informasi yang sangat berguna bagi upaya meyakini para Nabi dan Rasul Allah. Keimanan pada para Nabi dan Rasul merupakan suatu keharusan bagi umat Islam yang harus ditamamkan semenjak usia dini. Tanpa adanya keyakinan ini, seseorang tidak akan membenarkan wahyu Allah SWT yang terdapat dalam kitab Allah yang berisi berbagai macam perintah mahu pun larangan-Nya.
Kita mengetahui al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab kerana umat Rasulullah SAW juga berbangsa Arab. Hanya terjemahan nya dalam bahasa lain disamping ayat asalnya dalam bahasa Arab.
Injil/Perjanjian Lama (bahasa asalnya Ibrani) banyak ditulis dalam pelbagai bahasa (Latin Greek/Ibrani atau Hebrew dan Armaic).