Wednesday, October 18, 2023

YT 53 - ZUL QARNAYN DAN HUKUM ALAM




MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN GELAP ISLAM 

 
 

BAB # 4 PENYELEWENGAN DAN KEROSAKAN YANG TELAH BERLAKU: 



Tafseer dan Terjemahan Surah al-Quran Yang Salah



Surah #18 : Al-Kahfe


YT 53 : Bagaimana Zul Qarnayn Menjadi Perkasa


https://youtu.be/rzisixaWmiU?si=UQlV5YIuMkAeHWUj



Sebab dan Hukum Alam


Allah SWT telah menyelitkan kisah Dzul-Qarnayn dalam Al-Kahfi 18:84-85 dengan arahan langsung kepada kekasih kita SAW memberitahunya tentang seluruh lintasan misinya memberitahunya bagaimana dan dimana dia akan bermula, bagaimana untuk bergerak. ke hadapan dan jenis orang yang dia akan hadapi apabila dia pergi ke Madinah dll. 

  • Kisah Dzul-Qarnayn Allah berfirman kepada Nabi-Nya, وَيَسْـَلُونَكَ (Dan mereka bertanya kepadamu) Wahai Muhammad, عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ (tentang Dhul-Qarnayn.) iaitu tentang kisahnya. Kami telah menyebutkan bagaimana orang-orang kafir Makkah menghantar berita kepada Ahli Kitab dan meminta mereka beberapa maklumat yang boleh mereka uji Nabi. Mereka (Ahli Kitab) berkata, `Tanyakan kepadanya tentang seorang lelaki yang mengembara di seluruh bumi, dan tentang beberapa orang muda yang tidak diketahui apa yang mereka lakukan, dan tentang Ruh (jiwa),' kemudian surat Al-Kahfi. telah didedahkan. Dhul-Qarnayn mempunyai Kuasa yang besar. 

  • إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِى الاٌّرْضِ (Sesungguhnya Kami telah meneguhkan dia di muka bumi,) bermaksud, `Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan yang besar, supaya dia mempunyai segala yang ada pada raja-raja, tentera, peralatan perang dan jentera pengepungan.' Maka dia berkuasa atas timur dan barat, semua negeri dan raja-raja mereka tunduk kepadanya, dan semua bangsa, Arab dan bukan Arab, mengabdi kepadanya. Sebahagian daripada mereka berkata dia dipanggil Dzul-Qarnayn (yang mempunyai dua tanduk) kerana dia mencapai dua "Tanduk" matahari, timur dan barat, di mana ia terbit dan tempat ia terbenam. 

  • Dan Kami beri dia jalan dari tiap-tiap sesuatu. وَآتَيْنَـهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَباً (Dan Kami berikan kepadanya sarana untuk segala sesuatu.) Ibn `Abbas, Mujahid, Sa`id bin Jubayr, `Ikrimah, As-Suddi, Qatadah, Ad-Dahhak dan selainnya berkata, "Ini bermakna ilmu." Qatadah juga berkata, وَآتَيْنَـهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَباً 

    Dan Kami beri dia jalan dari tiap-tiap sesuatu. (Dan Kami telah memberikan kepadanya kemudahan bagi segala sesuatu.) 

    Mengenai Bilqis, Allah berfirman, وَأُوتِيَتْ مِن كُلِّ شَىْءٍ (dia telah diberikan segala-galanya) 27:23, bermakna semua perkara yang diberikan kepada raja-raja seperti dia. Demikian juga Dzul-Qarnayn: Allah memberinya sarana segala sesuatu, ertinya cara dan kuasa untuk menakluki semua kawasan, wilayah dan negara, untuk mengalahkan musuh, menindas raja-raja di bumi dan menghinakan orang-orang Syirik. Dia diberikan semua yang diperlukan oleh lelaki seperti dia. Dan Allah lebih mengetahui.  

Al-Kahf 18:84 

Lokusi Ibrahim & BaiyyinahTafseel 

Ibn Kathir 

إِنَّا مَكَّنَّا لَهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ وَءَاتَيْنَٰهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَبًا 

Kami telah mengurniakan kepadanya kuasa-kuasa khusus yang berasal dari kitab, dan Kami telah memberikan kepadanya, dari tiap-tiap bahagian (kitab suci), jalan doa (sebagai penyebab) 

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan memerintah di bumi, dan Kami beri kepadanya jalan bagi menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya. 


Kisah Dzul-Qarnayn adalah sangat kompleks melainkan kita memahami beberapa istilah asas.  

Contoh: Serangga أرادا apabila memakan daun kayu hutan akan meninggalkan kesan seperti contengan atas permukaan apa yang di makan nya. Bayangkan أرادا ini "memakan" bahagian permukaan teks kitab dan meninggalkan contengan kelihatan seperti tulisan teks.

Jadi ٱلْأَرْضِ adalah teks sebenar kitab suci. Al-Kahf 18:84 إِنَّا مَكَّنَّا لَهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ adalah istilah lokusi Ibrahim yang sangat spesifik yang bermaksud kami telah memberi kuasa kepadanya; kami memberinya maklumat dalaman rahsia atau kuasa tertentu. Dan وَءَاتَيْنَٰهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَبًا dan Kami telah menganugerahkan atau memberinya rezeki dari tiap-tiap bahagian dalam kitab suci.

مِن كُلِّ شَىْءٍ : apabila perkataan شَىْءٍ terdapat dalam al-Quran ia biasanya merujuk kepada sebahagian, atau sebahagian dari al kitab. Tetapi dalam lokusi Ibrahim ia merujuk kepada teks al-Quran itu sendiri. 

Kami berikan kepadanya kami kurniakan kepadanya kuasa-kuasa yang istimewa yang berasal dari kitab suci - jelas bermakna Dzul-Qarnayn mempunyai kitab, dan وَءَاتَيْنَٰهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَبًا. Perhatikan perkataan سَبَبًا Kami telah anugerahkan dia dari segala سَبَبً - jalan doa.

Perkataan sabab bermaksud 2 perkara - (dalam bahasa arab biasa ia bermaksud sebab atau punca segala sesuatu seperti dalam penyebab), tetapi dalam lokusi Ibrahim dan juga hieroglif Mesir ia menunjukkan seseorang berdoa dengan mengangkat tangan mereka menunjuk ke atas, dan sebahagian daripada tangan disebut sebagai سَبَبً. Oleh itu, apabila anda mengangkat tangan anda sebagaimana yang biasa dilakukan oleh kekasih kita SAW semasa anda berdoa, anda sedang menyambung kepada سَبَبً - punca segala sesuatu. 

Maka Kami berikan Dzul-Qarnayn cara yang betul untuk berdoa berdasarkan kitab. 

Maka Allah SWT sedang mengenal pasti anugerah yang paling utama kepada Dzul-Qarnayn iaitu (a) dia mampu membaca kitab suci, (b) dan dia mampu menguraikannya, (c) serta mengeluarkan daripadanya doa.  Ini sangat cantik. Inilah yang Allah SWT ajarkan kepada kita maka سَبَبً itu adalah jalan untuk melakukan doa. 

Al-Kahf 18:85 

Lokusi Ibrahim & BaiyyinahTafseel 

Ibn Kathir 

فَأَتْبَعَ سَبَبًا 

Dan dengan itu, dia menyuruh orang lain mengikuti cara doa ini (sebagai sebab musabab) 

Lalu ia menurut jalan (yang menyampaikan maksudnya). 

Kata kerja فَأَتْبَعَ bermaksud dia mempunyai beberapa pengikut, yang lain mengikut cara yang sama.  فَأَتْبَعَ bermaksud dia menyuruh orang lain mengikut cara yang sama dalam melakukan doa berdasarkan فِى ٱلْأَرْضِ atau kitab suci.

  • Konsepnya adalah kita tahu bahawa terdapat sebab dan akibat di dunia ini, ia dipanggil Undang-undang Alam. 
  • Apabila menjatuhkan bola dari bumbung bangunan 10 tingkat bola itu akan jatuh ke tanah. Itu namanya graviti, punca bola jatuh adalah graviti, salah satu Hukum Alam. Sebab dan Akibat.
  • Seorang ulama Muslim Abu hamid Al-Ghazali [meninggal dunia 1111 CE] cuba mencabar idea ini, dengan contoh kes bola kapas dan api di mana dia mengiktiraf api itu sendiri bukanlah punca kebakaran - Allah adalah punca nya. Punca dari segala punca.
  • Jika anda mengatakan bahawa graviti adalah undang-undang alam, persoalannya ialah mengapa ia ada di sana? Sehingga hari ini kebanyakan saintis tidak tahu mengapa 2 jasad menarik antara satu sama lain mereka hanya tahu gravitinya kerana Newton mentakrifkannya hukumnya tetapi mereka benar-benar tidak tahu mengapa epal itu jatuh ke bumi dan bukannya naik ke atas.
  • Maka Al-Ghazali berkata Allah adalah punca segala sebab; Allah punca segala yang berlaku. Dan kerana itu jika anda memegang api ke bola kapas, jika Allah tidak mahu ia terbakar, ia tidak akan terbakar. 

Ini adalah contoh yang diberikan dalam kes Ibrahim seperti dalam al-Quran di mana kaumnya mencampakkannya ke dalam bangunan yang terbakar dan Allah SWT berfirman :

Al-Anbiya 21:69

قُلْنَا يَٰنَارُ كُونِى بَرْدًا وَسَلَٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ

Kami berfirman: "Hai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! ".
Allah memerintahkan api untuk berhenti berfungsi sifatnya untuk mengeluarkan bahang panas serta membakar. 

Kita melihat keajaiban berlaku setiap hari yang melanggar undang-undang alam. Oleh itu, sentiasa ada kes yang perlu dibuat bahawa undang-undang alam ini tidak tetap atau kekal, ia bukan puncanya sendiri. Ada sesuatu di belakang mereka yang menyebabkan mereka bertindak atau berfungsi seperti yang kita lihat. 

Ahli falsafah Scotland terkenal David Hume (d. 1776 CE) juga menganalisis konsep sebab dan akibat, dia menentukan dengan logik yang sangat kuat tetapi mudah bahawa tidak ada perkara seperti sebab. Fakta bahawa anda melihat matahari terbit setiap pagi, tidak bermakna ia akan terbit esok. Oleh itu semua tanggapan kita tentang sebab dan akibat dibina atas tabiat, tidak semestinya kerana kita tahu bahawa perkara-perkara ini akan berlaku lagi. Jadi dia menakrifkan ini "kesilapan induksi". Dia berkata jika bola jatuh ke bawah kerana graviti, ia tidak bermakna apabila anda melemparkannya ke bawah pada kali seterusnya ia akan jatuh. Tidak ada logik sama sekali "kerana ia berlaku pada masa lalu ia akan berlaku lagi pada masa hadapan" dia memanggilnya "kesilapan sebab" - sebab musabab tidak wujud. 

Kita mungkin perlu bergantung kepada apa yang boleh kita perhatikan iaitu punca, hukum alam, kerana itu sahaja yang kita ada. 

Badih Al-Zaman Saeed An-Nourasi seorang ulama Turki (d 1960 M) berkata: 

Bukan sahaja keajaiban berlaku apabila peristiwa melanggar hukum sebab musabab biasa. Setiap kali peristiwa berlaku mengikut sebab-sebab yang anda fahami, itu sendiri adalah satu keajaiban. Mukjizat bukan sahaja terkecuali, setiap kejadian berlaku kerana Allah menghendaki ia berlaku. Dan jika Allah berhenti menghendaki kejadian itu berlaku hanya sepersekian detik, seluruh alam akan runtuh. 

Dan inilah konsep idea yang indah yang diungkapkan oleh Saeed An-Nourassi: dia berkata - pemahaman tentang penyerahan kepada pencipta dan pemelihara alam semesta, memerlukan kita menyimpan konsep ini dalam fikiran kita sepanjang masa, segala yang berlaku. di depan mata, setiap kali kita melakukan sesuatu dan kita menjangkakan ia akan berlaku, dan kemudian ia berlaku, itu adalah satu keajaiban mukjizat Allah SWT. 

Kerana Allah SWT sedang campur tangan ketika itu juga, untuk memberitahu anda bahawa Dia ada bersama manusia. 

Bukan hanya mukjizat yang menjadi mukjizat, setiap kejadian biasa itu sendiri adalah mukjizat, setiap kali anda memerhatikan sesuatu yang berfungsi mengikut hukum alam, itulah Allah menunjukkan kepada manusia akan kekuasaan-Nya. 

Al-Kahf 18:84  - Allah SWT mengajar Dzul-Qarnayn ayat-ayat dari kitab suci untuk membolehkannya belajar bagaimana berkomunikasi dengan Allah SWT. Maka tidak kira apa lagi yang anda lakukan, iya benar anda :-

  • perlu mempelajari undang-undang alam 
  • perlu memahami semua sebab dan kesan dan menguasainya 
  • menyediakan rancangan dan susun atur aktiviti 
  • lakukan yang terbaik untuk mematuhi undang-undang alam yang anda ketahui ini ,

tetapi pada akhirnya - doa dan hubungan anda dengan Allah SWT jua akan mengatasi segalanya.

Jika kita belajar berhubung dengan kitab yang Allah SWT berikan kepada kita, maka kita ada kaitan dengan punca segala sebab. 

Orang monoteis sejati benar-benar memahami ini, menghayatinya, dan memastikan bahawa dia menjalaninya setiap detik dalam hidupnya.