BAB # 2 :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT MS 63.2 : Apakah Metodologi Pentafsiran Al-Quran
أسس المنهجية
ASAS METODOLOGI
YT MS 63.2 : Apakah Metodologi Pentafsiran Al-Quran
- Metodologi - Instrumen menyediakan diri untuk menerima pemahaman Ilahi secara langsung. Terus daripada Allah SWT. BUKAN daripada teks. Disiplin yang perlu anda lalui untuk mengelak daripada terpesong dan sentiasa bersedia untuk menerima hidayah daripada Allah SWT.
APA ITU METODOLOGI PEMBETULAN DIRI
Ringkasan langkah-langkah Metodologi Al-Quran Organik
Baca Al-Quran
- Bukan sekadar mengaji, bukan sekadar sebutan perkataan vokal, loghat, dan bunyi yang ditimbulkan daripada teks. Membaca Al-Quran bermakna anda terlibat sepenuhnya dengan setiap perkataan yang anda lihat. Apabila Al-Quran bertanya soalan kepada anda - anda berhenti dan cuba menjawab soalan itu.
- Apabila Al-Quran berkata (Hud 11:103): -
"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda"
لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ ٱلْءَايَةِ
"kepada orang-orang yang takut akan azab akhirat"
ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ ٱلنَّاسُ
itulah hari manusia dihimpunkan padanya
وَذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ
yang mana di atasnya manusia bersaksi".
- Apabila Allah SWT berfirman لقد قدمت الدليل للتو "Saya baru hanya memberi bukti", anda berhenti, carilah, jangan teruskan sehingga anda benar-benar menemui bukti tersebut.
كَمْ ءَاتَيْنَٰهُم مِّنْ ءَايَةٍۭ بَيِّنَةٍۗ
- Membaca - proses proaktif, bukan sekadar mendengar pasif dengan telinga atau lafazan lidah tetapi tiada bacaan melalui qalb
- Al-Quran bertindak sebagai perisian mengajar sesuatu yang anda tidak sedar. Perhatikan cara setiap watak perkataan ditulis dan cara ayat jadi 2 bahagian lengkap
- Kembangkan deria pemerhatian - ekstrak kefahaman menghayati variasi dalam al-Quran. Ini payah nak berlaku sekelip mata dalam satu sidang malah 1 tahun, 20 atau 40 tahun bagi sesetengah orang. . Ini adalah bahagian penting dalam memahami proses Metodologi Organik Quran kerana ia bekerja untuk anda
- Perhatikan pautan ayat-ayat Al-Quran dengan pelbagai gaya penggunaan istilah, infleksi tatabahasa dan pelbagai cara pengambaran ayat. Al-Quran akan menjadi perisian yang memberi kesan kepada anda. Setiap aspek teks itu sendiri menjadi guru untuk mencetus pengubahan diri . Anda menyedari apa yang orang lain tidak tahu.
- Metodologi tidak boleh digunakan pada teks, ia bukan instrumen kegunaan, bukan kaca pembesar membuat anda melihat lebih luas justeru meningkatkan keupayaan dan kerendahan hati untuk menerima rahmat hidayah Allah SWT.
Tanya soalan Spesifik dengan Berani
- Berani bertanya soalan :-
- buat catatan sesuatu Tafsir/Terjemahan yang tak faham/tak masuk akal
- buka weltanschauung seluasnya benarkan diri anda untuk menerima melalui bertanya soalan
- perlu sedari bahawa أمنية iaitu beberapa skema anda perlu pembaikan - dengan bertanya soalan anda dapat mengosongkan "cawan yang penuh sampah" perlu membuangnya dan mula menerima "air Ilahi" baru" الماك baru yang segar dari Allah SWT.
Teruskan membaca dan mengamati Al-Quran
Berdoa dan tunaikan Ibadat anda, terutama ٱلزَّكَوٰةَ
- laksanakan segala-gala ibadat yang pernah dilakukan oleh nabi kita SAW khususnya AMAL SEDEKAH.
- Tiada apa-apa yang boleh membuka kunci weltanschauung selain ٱلصَّلَوٰةَ supaya mudah menerima iaitu ٱلزَّكَوٰةَ Al-Baqarah 2:43 أَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱرْكَعُوا۟ مَعَ ٱلرَّٰكِعِينَ Dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku'.
- Dan itulah sebabnya ٱلزَّكَوٰةَ sentiasa disebut sebut di seluruh Al-Quran adalah sangat penting untuk melakukan amal sedekah bagi pembersihan weltanschauung melalui menyedekahkan sebahagian atau lebih harta sendiri kerana ia menghapuskan keterikatan pada material dunia. Keterikatan untuk keluar dari pemahaman sedia ada adalah lebih buruk jikalau ia pemahaman salah.
Tunggu. Jangan tergesa-gesa
- Jangan sesekali berkata "Saya tidak menerima!"
- Katakanlah "Saya tidak diberi tebusan kerana wujud sesuatu dalam diri saya apa kah perlu saya lakukan untuk menjadikan diri saya lebih layak untuk menerima".
- Jangan putus asa jangan terputus hubungan dengan Allah SWT teruskan ketetapan di jalan kerana Allah SWT
- Allah SWT telah berjanji dan DIA TIDAK PERNAH memungkiri janjiNya. Kukuhkan konsep kepastian metodologi yang telah terbina
ذكر - JANGAN MENGGUGAT PROSES PENERIMAAN DAN JANGAN MENDESAK BAHAWA ANDA SUDAH ADA JAWAPANNYA
- Anda menerima ذكر (suatu kilatan cerapan spontan). Suatu فكرة (idea) yang datang seolah-olah entah dari mana. Jangan tergesa-gesa. Jangan terperangkap terpikat hingga ia mendesak "haaaa . . . ini adalah jawapan yang betul". Tidak. Tidak. Tidak. Berhenti. Ini adalah bahagian yang paling berbahaya di mana anda perlu benar-benar menunjukkan kesabaran dan anda perlu menerima "Mungkin ini bukan jawapan yang betul" Jadi bagaimana anda tahu BETUL atau SALAH? Ada 2 langkah lagi: -
Teruskan ke:
- Jika idea ini betul, harus lah istilah ini, konsep ini atau idea ini ia terpakai di seluruh al-Quran bagi semua ayat dimana konteks maksudnya ada berkaitan
- maka perlu melakukan lebih banyak penyelidikan ambil lah idea itu hanya sebagai satu conjecture tekaan sahaja baiklah ia mungkin masuk akal sekarang tetapi perlu membuktikannya melalui semua ayat kontekstual yang kita temui
- buat kajian semua implikatur yang anda lihat jika ia memegang konsep Pembuktian dan Penjelasan
- proses pembuktian ialah mencari aspek lain dari idea yang sama dan perkara lain yang berkaitan dengan idea ini
- dan cuba cari bukti yang menyokong, yang boleh memadankan pemahaman baru bagi mengembangkan dan menjelaskan tekaan itu.
- Metodologi Quran Organik bukanlah sesuatu yang anda gunakan pada teks Kitab Suci, seperti dalam Hermeneutik Barat! Ia adalah sesuatu yang anda terapkan PADA DIRI SENDIRI semasa anda mempelajari Al-Quran.
- Ia adalah sesuatu yang anda terapkan PADA DIRI SENDIRI semasa anda melibatkan diri dengan Al-Quran - Objektif untuk Menjaga Diri anda untuk Menjaga Disiplin untuk menjaga daripada melakukan Kesilapan yang telah dilakukan oleh orang lain dalam menjadi mangsa Syaithan.
- Ini sangat mirip dengan Kaedah Saintifik ia tidak benar-benar membenarkan anda untuk Membuka Kunci Rahsia ia hanya memastikan bahawa anda tidak membuat Kesilapan
- Jadi dalam pengertian itu Pengesahan ADALAH HARUS - dan ini adalah apa yang dirujuk sebagai Prinsip Pemalsuan Karl Popper [Karl Popper's Falsification Principle]. Kita menggunakan prinsip ini dalam Metodologi Al-Quran
- Terdapat beberapa Prinsip khusus pada Quran, jenis perbendaharaan kata istimewa yang diajar oleh Al-Quran dan terdapat rel-rel pengawal tertentu yang perlu kita berhati-hati, dan terdapat banyak lagi butiran.
- Ia adalah proses intensif yang memerlukan masa dan disiplin ia bukanlah satu proses yang mudah. Ingatlah bahawa kita sedang menerima firman Allah SWT jadi kita tidak boleh menganggap remeh perkara ini.
- Disiplin metodologi pembetulan diri ini disebut oleh al-Quran sebagai ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ iaitu metodologi pembetulan diri. Perkataan ٱلْمُسْتَقِيمَ telah ditafsirkan oleh para Mufassireen sebagai jalan sempit antara جَنَّٰتٍ dan ٱلنَّا dll yang TIDAK BERDASARKAN AL-QURAN sama sekali.
- Sebenarnya huruf تَ Ta pada perkataan ٱلْمُسْتَقِيمَ merujuk kepada "diri" bermakna anda sendiri mengambil langkah memperbetulkan diri sendiri "self correction" dengan berlaku lurus terhadap diri sendiri َٱسْتَقِيمُوا۟ istiqaamah berusaha sendiri mengikuti jalan yang benar, jalan yang lurus ٱلْمُسْتَقِيمَ. Iaitu melibatkan diri sepenuhnya pada al-Quran dengan membiarkan al-Quran BERTINDAK KE ATAS DIRI NYA sebagai satu perisian [yang harus dimuat turun dan disematkan ka dalam قُلُوبُ -
Al-Baqarah 2:74:3
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةًۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهَٰرُۚ
Kemudian hati kamu menjadi keras sesudah itu, menjadi seperti batu atau lebih keras lagi. Kerana sesungguhnya ada batu-batu yang daripadanya mengalir sungai-sungai,
- Dengan salah faham konsep sebagai ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ justeru kebanyakan kitab-kitab Tafsir melakukan tersilap pendekatan.
- Kebanyakan Mufassiruun tidak mempelajari cara dan tabiat al-Quran, gaya bagaimana al-Quran menggunakan istilah dan ungkapan dan kata ganti namaserta gaya ia menggambarkan ayat dan cara ia mengaitkan perhubungan pelbagai cerita.
- Semua gaya kesusasteraan Al-Quran yang unik ini tidak diambil kira apabila mereka menafsirkan mana-mana ayat sebaliknya membuat tanggapan sendiri bahawa ayat ini mesti sepadan dengan gaya penyair abad ke-7. Dan oleh itu mereka melihat teks al-Quran sebagai teks puisi penyair, makna perkataan mudah difahami dalam konteks harafiah, sudah lengkap tersemat maksud didalam teksnya. Itulah kesilapan pertama yang mereka lakukan.
- Kesilapan kedua yang mereka lakukan ialah dengan membawa segala yang mereka pelajari daripada gaya penyair Abad ke-7 dan mengaplikasikan nya kepada al-Quran seolah-olah penyair Abad ke-7 mendominasi kalam Allah SWT..
- Mereka betul mengikut gaya mereka, tetapi SALAH mengikut petunjuk Al-Quran. Semakin seorang "ulama" berakar umbi dalam gaya penyair, semakin sukar bagi mereka untuk memahami al-Quran. Weltanschauung nya telah dimuatkan dengan pelbagai andaian yang salah sehinggakan dia tidak akan dapat mengenali gaya berbeza yang digunakan oleh al-Quran untuk ungkapannya sendiri untuk gubahannya sendiri.
- At-Taubah 9:97
ٱلْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا
Mereka yang menggunakan bahasa penyair
sudah berakar dalam gaya itu
وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا۟ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦۗ
begitu banyak sehingga mereka terlalu cekap
(dalam gaya yang salah) untuk diterima oleh Rasul-Nya.
وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
maka Allah SWT adalah sumber pembelajaran
dan sumber kefahaman linguistik al-Quran mengikut حَكِيمٌ
- ٱلْأَعْرَابُ - wujud beberapa perselisihan pendapat mengenai penterjemahan perkataan ini tetapi ٱلْأَعْرَابُ bermaksud mereka yang menggunakan bahasa penyair yang berakar umbi dalam gaya itu.
- Perkataan َأَجْدَرُ - bermaksud mereka lebih cekap tetapi dengan cara yang salah, tetapi mereka tidak cekap dalam cara al-Quran. Mereka belum bersedia untuk mempelajari gaya cara ekspresi al-Quran.
- حُدُودَ dalam konteks ayat ini bermaksud sempadan linguistik, apabila kita katakan hadid yang berasal dari gerund hadda atau hadadah ialah memberikan sempadan gaya bahasa al-Quran. Jadi hadid dalam al-Quran bukanlah merujuk kepada logam bijih besi, ia merujuk kepada sempadan perkataan al-Quran yang sepatutnya ditunjukkan.
- Perkataan حَكِيمٌ daripada حكم bermaksud kefahaman linguistik menurut lokusi Ibrahim.
- Oleh itu, Allah SWT memberitahu kita semakin banyak anda mempelajari cara-cara yang salah, semakin sukar untuk memahami cara-cara Al-Quran kerana anda telah pun memenuhkan weltanschauung iaitu skema anda dengan gaya penyair, sehingga anda tidak akan menyedari bahawa gaya Al-Quran ia adalah Lissan Arab yang berbeza, bukan Lissan percakapan orang Arab. Al-Quran adalah Lissan Arab dalam gaya tersendiri berdasarkan bahasa Arab tulen bukan bahasa penyair Arab.
- Jadi Al-Quran memberitahu kita secara khusus "Jangan ikut cara para penyair"
Sekarang bayangkan anda mendedahkan nya kepada Jadual Berkala Mendeleev (Jadual Unsur yang didedahkan oleh ahli kimia cemerlang Rusia yang meninggal dunia pada tahun 1907) dia (ahli alkimia dari zaman pertengahan itu ) akan menolaknya terlebih dahulu kerana dalam fikiran mereka dunia ditakrifkan menggunakan model yang berbeza gaya yang berbeza tidak ada cara untuk sarjana kimia pertengahan pertengahan itu, mufassir pertengahan pertengahan itu, untuk menyerah tanpa melepaskan semua yang telah dipelajarinya dari sains pertengahannya.
Jadi ini betul-betul situasi sama dengan ayat At-Taubah 9:97 ini katakan melainkan anda melepaskan (apa yang anda fikir adalah) kecekapan anda, (apa yang anda fikir adalah khazanah) yang telah anda pelajari daripada penyair Abad ke-7 (yang daripada mereka) telah dipelajari oleh para Mufassireen anda perlu melepaskan mereka kerana anda perlu tunduk kepada gaya al-Quran bukan kepada gaya penyair Abad ke-7. Anda tidak menyerahkan Al-Quran kepada penyair anda menyerahkan pengetahuan anda kepada gaya Al-Quran.
***********************************
APA ITU METODOLOGI PEMBETULAN DIRI
Apakah metodologi - disiplin untuk mengelak diri daripada disesatkan
Apakah gunanya metodologi - menyediakan diri untuk menerima bimbingan Ilahi - pemahaman secara langsung daripada Allah, BUKAN daripada teks.
Ringkasan langkah - Metodologi Al-Quran Organik
Baca Al-Quran - Konsep Metodologi Al-Quran Organik ia berfungsi pada anda sahaja tidak pada teks ayat. Ia bukan satu alat aplikasi untuk memahami teks ayat. Ia bukan kanta kaca pembesar yang boleh meluaskan penglihatan. Metodologi ini hanya dapat menjadikan anda lebih tersedia dengan kerendahan hati anda untuk mendapat rahmat dari Allah SWT dengan hidayah Ilahi.
Read the Al-Quran - Organic Al-Quran Methodology Concept it works only on you not on the text of the verse. It is not an application tool to understand the text of the sentence. It is not a magnifying glass lens that can widen the scope of vision. This methodology can only make you more available with your humility to receive mercy from Allah SWT with His Divine Guidance - The “Divine Rain”.
Kebanyakan kita tidak memahami apa yang kita baca, kita hanya mengucapkan mengeluarkan bunyi sebutan perkataan dan vokal dan loghat dan lain-lain, bunyi yang terhasil daripada teks, tanpa menghasilkan kesan didalam hati - ini dinamakan mengaji. Makna membaca Al-Quran kita terlibat terus sepenuhnya dengan setiap perkataan yang ditemui. Apabila al-Quran berinteraksi menimbulkan sesuatu perkara contoh seolah-olah Allah SWT melalui al-Quran :-
Most of us don't understand what we read, we just recite the pronunciation of words and vowels and accents etc., the sounds that come from the text, without making an impression on the heart - this is called passive reading. The real meaning of reading the Qur'an is that we engage directly with every word encountered. When the Qur'an interacts to create something, for example, it is as if Allah SWT through the Qur'an :-
bertanya soalan - kita harus berhenti membaca, cuba jawab soalan itu
berikan sesuatu tanda - cuba kenal pasti tanda itu di ayat mana
menimbulkan sesuatu bukti - cari bukti itu sehingga ditemui selepas itu sambung semula membaca
ask a question - we should stop reading, try to answer the question
give a sign - try to identify the sign in which sentence
produce some evidence - look for the evidence until it is found then resume reading
Perhati dengan teliti -
setiap istilah, cara perkataan disusun jika ayat terbahagi kpd beberapa klausa
setiap pemerhatian yang proaktif tidak akan berlaku dalam sekelip mata, bahkan setahun atau lebih ia mungkin 20 atau 40 tahun bagi sesetengah orang sebelum berkebolehan mengekstrak, menghayati variasi dalam al-Quran
bagaimana al-Quran merujuk kepada sesuatu perkara tanpa disedari
bagaimana sesuatu ayat boleh berkait dengan ayat-ayat al-Quran yang lain, ia mengambil masa tetapi ia adalah sebahagian daripada proses pembelajaran dan membolehkan al-Quran mengajar anda sebagai satu perisian.
Jadi dengan ketelitian perhatian itu al-Quran mengajar anda teks kitab suci seakan ia merupakan satu perisian / pendidik yang mengimpakkan keprihatinan anda terhadap pelbagai gaya istilah pelbagai infleksi tatabahasa pelbagai cara untuk menggambarkan setiap aspek teks itu sendiri seterusnya mengembangkan jumlah pengetahuan tertentu yang orang lain tidak miliki.
Observe intently -
each term, the way the words are arranged if the sentence is divided into several clauses
every proactive observation will not happen overnight, even a year or more it may be 20 or 40 years for some people before being able to extract, appreciate the variations in the Qur'an
how the Quran refers to something without you realizing it
how a verse can relate to other verses of the Qur'an, it takes time but it is part of the learning process and allows the Qur'an to teach you as a piece of software.
so with that careful attention al-Quran teaches you the text of the holy book as if it is a software / educator that affects your concern for various styles of terms various grammatical inflections various ways to describe each aspect of the text itself further developing a certain amount of knowledge that others do not have .
Tanya Soalan Spesifik, Berani :-
berani dalam erti kata bahawa ada sesuatu yang anda tidak faham walaupun anda membacanya dalam beberapa Tafseer atau anda membacanya dalam beberapa terjemahan tidak masuk akal - buat catatan itu
lakukan usaha wajar untuk membuka weltanschauung anda untuk menerima dengan bertanya soalan
ingat anda menyedari bahawa satu atau lebih Skema Umniyah anda weltanschauung anda hampir memerlukan rombakan pembaikan semula
dan oleh itu dengan bertanya soalan anda membenarkan diri anda bersedia untuk menerima
anda sedang mengosongkan cawan anda' berkata semula cawan saya penuh dengan sampah, saya perlu mencurahkan nya dan mengisi semula untuk menerima "Air Ilahi baharu" {maa} daripada Allah SWT
Ask Specific, Bold Questions :-
bold in the sense that there is something you don't understand even if you read it in some Tafseer or you read it in some nonsense translation - so make a note of it
do your due diligence to open your weltanschauung to accept by asking questions
remember you realize that one or more of your Umniyah Schemes, your weltanschauung you are almost in need of an overhaul
and therefore by asking questions you allow yourself to be ready to receive
again my cup is full of rubbish, I need to pour it out to throw it away and start receiving "new Divine Water" {maa} from Allah SWT
Dan anda terus MEMBACA dan anda terus MEMERHATI dengan proaktif, anda hendaklah BERDOA. Berdoa adalah satu IBADAH yang dituntut
Anda juga perlu menunaikan semua jenis IBADAH , kesemuanya yang Nabi SAW biasa lakukan terutamanya Sedekah tidak ada yang lain yang mampu membuka kunci weltanschauung anda untuk menerima cucuran Rahmat Ilahi, tidak ada seperti Sedekah
tiada apa-apa dan itulah sebabnya Zakat sentiasa diulang di seluruh Al-Quran.
adalah sangat penting beramal menunaikan zakat bagi membersihkan harta dengan cara mengeluarkan sebahagian daripada harta anda kerana ia membersihkan anda daripada keterikatan kepada kebendaan
yang mana ia adalah jenis keterikatan yang paling buruk,
begitu juga analoginya dengan keterikatan dengan kefahaman yang ada sama buruknya dalam susunan keterikatan.
untuk mengamalkan pemencilan/pemisahan daripada pemahaman yang salah anda perlu berlatih mengamalkan pemencilan dari segi kekayaan harta kebendaanl yang anda juga ada.
And you keep READING and you keep OBSERVING intently, and you should PRAY. Praying is a required WORSHIP
You also need to perform all types of IBADAH, all of which the Prophet SAW used to do especially Sedekah, there is nothing else that can unlock your weltanschauung to receive the flow of Divine Mercy, there is nothing like Sedekah nothing else
and that is why Zakat is constantly repeated throughout the Quran.
it is very important to pay zakat in order to purify wealth by removing part of your wealth because it cleanses you from attachment to material things which is the worst kind of attachment,
so is the analogy with attachment to ignorance / understanding of things which is just as bad in the order of attachment.
to practice isolation/separation from wrong understanding you need to practice isolation in terms of material wealth that you also have.
Anda juga perlu MENUNGGU. Dan jangan tergesa-gesa!!
Anda jangan sesekali berkata saya tidak menerima apa-apa daripada Allah SWT. Anda harus selalu berkata saya tidak menerima kerana sesuatu dalam diri saya
apa yang perlu saya lakukan untuk menjadikan diri saya lebih layak untuk menerima
dan jangan berputus asa jangan kecewa jangan merasa terputus hubungan dengan Allah SWT,
teruskan di jalan tetap kerana Allah SWT menjanjikan kita dan dia tidak pernah mengecewakan janji-janjinya dan anda perlu mempunyai konsep kepastian itu terbina dalam proses anda ke dalam keseluruhan metodologi anda
You also have to WAIT. And don't rush!!
You should never say that I did not receive anything from Allah SWT. You should always say I don't accept because of something in me
what do I need to do to make myself more worthy of receiving
and don't give up, don't be disappointed, don't feel disconnected from Allah SWT,
continue on the fixed path because Allah SWT promises us and he never disappoints us with his PROMISES and you need to have that concept of certainty built into your process into your entire methodology
Zikhra
ini saat yang memancarkan cerapan yang datang entah dari mana pada saat-saat ganjil ketika berada di lokasi tidak diduga.
Fenomena ini datang kepada individu yang spesifik. Apabila anda menerima zikhra sebaiknya jangan terburu buru cuba elakkan dari terjebak dalam perangkap seolah olah ini adalah jawabannya yang betul.
ini bahagian yang paling berbahaya di mana anda perlu benar-benar menunjukkan kesabaran dan disiplin anda perlu menerima bahawa mungkin ini bukan jawapan yang betul
jadi bagaimana anda tahu sama ada ia adalah jawapan yang betul atau salah terdapat dua langkah -
Pengesahan, - bermakna jika idea ini betul ia perlu digunakan di seluruh Al-Quran untuk semua Ayat di mana konsep atau ide ini adalah satu penekaan - hypothesis , dan jika ia munasabah kita perlu membuktikannya, harus meneliti ayat lain dari aspek idea yang sama cari bukti yang menyokong untuk padankan pemahaman baru dalam hypothesis ini.