Friday, January 19, 2024

YT148 TAFSIRAN BARU SURAH AR-RAHMAN



 

MTB

SURAH 55. GAMBARAN MENAKJUBKAN, IRAMA MENYENANGKAN

https://youtu.be/zQLpMYnXx7M?list=PLdcLdhY24PdwElSaqB50buRZz3TRK14wJ



Ar-Rahman 55:1 

 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

ٱلرَّحْمَٰنُ  

َ 

kemesraan dan kasih sayang, ilmu dan rezeki yang Allah SWT berikan 

warmth and affection and the knowledge and the sustenance that Allah SWT provides us 

(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya. 

Penerangan Metodologi Organik Al Quran Linguistik Lokusi Ibrahim 

Rahman ialah peranan atau jenis hubungan yang kita miliki dengan Allah SWT di mana Allah menyediakan kita suasana atau persekitaran rahim  untuk kita berkembang kita menikmati kemesraan dan kasih sayang, ilmu dan rezeki yang Allah SWT berikan dalam rahim sebegitu. Imej yang begitu indah sangat unik dalam Al-Quran 


Rahman is the role or the type of re;ationship we have with Allah

where Allah is providing us a womb like atmosphere or environment for us to develop and grow and we enjoy the warmth and affection and the knowledge and the sustenance that Allah SWT provides us within such a womb. Such a beautiful image very unique in the Quran 


Ar-Rahman 55:2 

 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

 

عَلَّمَ ٱلْقُرْءَانَ 

Dia meletakkan عَلَّمَ tanda-tanda dalam Al-Quran 

He placed markings in the Quran 

Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran. 

Penerangan Metodologi Organik Al Quran Linguistik Lokusi Ibrahim 

Kata kerja عَلَّمَ dalam ayat ini tidak bermakna dia mengajar kerana عَلَّمَ digunakan di sini ayat 55:4 di mana ia adalah kata kerja transitif yang memerlukan dua objek yang berbeza, tetapi di sini dalam 55:2 kita hanya mempunyai satu objek Al- Quran. Jadi عَلَّمَ Dia meletakkan tanda dalam Al-Quran. 

 

The verb عَلَّمَ in this ayat does not mean he taught because عَلَّمَ is used in here ayat 55:4 where it is a transitive verb that requires two different objects, but here in 55:2 we have only one object Al-Quran. So عَلَّمَ He placed markings in the Quran.


Ar-Rahman 55:3 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

خَلَقَ ٱلْإِنسَٰنَ َ 

Dia mencipta secara fizikal dan juga intelek dan rohani manusia yang boleh dibimbing oleh Tuhan. 

He created physically as well as intellectually and spiritually the divinely guidable man. 

Dia lah yang telah menciptakan manusia.



Ar-Rahman 55:4 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

خَلَقَ ٱلْإِنسَٰنَ َ 

Dia mengajarnya {insan yang boleh dibimbing oleh Ilahi ini} {kaedah} menjelajah. Kaedah menyatakan sesuatu dalam al-Quran supaya dia boleh mengeluarkan semantik daripada struktur dalam teks. 

He taught him {this divinely guidable man} {the methods of} disclosure the methods of expressing things in the Quran so that he can take out the semantics out of the structures in the text. 

Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.


Ar-Rahman 55:5 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

ٱلشَّمْسُ وَٱلْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ 

Kitab Taurat Musa {dan para nabi selepas Musa} diberikan tempoh sah tamat. 

The Torah of Moses {and the prophets after Moses} was given an expiration date.

Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu; 

Penerangan Metodologi Organik Al Quran Linguistik Lokusi Ibrahim 

Kitab Taurat Musa dan para nabi selepasnya dibahagikan kepada aspirasi بِحُسْبَان masing-masing. Taurat mempunyai tempoh masa yang terhad bagi menyedari aspirasi peranan nya. Oleh itu Allah SWT  menggunakan perkataan بِحُسْبَانٍ ini dengan maksud jelas untuk memberitahu kita tentang tempoh sah laku yang sepatutnya apabila aspirasi nya berakhir dan menjadi sia-sia bagi manusia. 

Allah SWT menyediakan sistem kedua untuk membimbing manusia secara langsung kepada setiap individu yang mencarinya. Allah SWT Maha pemurah lagi hidup dan mengetahui tentang setiap individu. 

The Torah of Moses and the prophets after him are divided into their respective بِحُسْبَان aspirations. The Torah has a limited period of time to realize the aspirations of its role. Therefore Allah SWT uses the word بِحُسْبَانٍ with a clear meaning to tell us about the period of legal behavior that should be when its aspirations end and become useless for humans. Allah SWT provides a second system to guide people directly to every individual who seeks it. Allah SWT is most generous and alive and knows about each individual.


Ar-Rahman 55:6 

Metodologi Al Quran Organik 

 

IBNU KATSIR 

 

وَٱلنَّجْمُ وَٱلشَّجَرُ يَسْجُدَانِ 

Begitu juga bintang {i.e., Issa ibn Maryam} dan kumpulan yang berbalah - mereka {berpura-pura} tunduk dalam sujud 

And so are the star {i.e., Issa ibn Maryam} and the argumentative groups: they {pretend to} submit in prostration. 

Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.