Saturday, September 23, 2023

YT17 - ADAKAH MUHAMMAD SAW BUTA HURUF ?


 JAWAPAN MENGEJUTKAN :


https://youtu.be/MH-nXA9ZFIw?si=T5HTrsqIkRiVTAEh


Asalaamualaikum. Terdapat tanggapan berterusan sejak sekian lama bahawa Nabi Muhammad (saw).buta huruf, dan segmen ini adalah untuk membincangkan isu ini dan akhirnya menunjukkan kepada anda bukti langsung bahawa itu adalah tidak benar. 

Untuk memahami perkara ini, kita perlu kembali kepada sejarah tafsir. Kitab-kitab tafsir menurut fahaman umum mengandungi koleksi pendapat para mufassir dan penjelas al-Quran. Namun al-Quran tidak mempunyai penjelasan semata-mata kerana ia bertujuan untuk menyediakan segala macam yang baru, idea sepanjang masa untuk setiap generasi. Dan setiap generasi mempunyai hak untuk mengeluarkan daripadanya apa sahaja pengetahuan baru yang berbeza.

Allah membimbing generasi itu untuk mengeluarkan sebarang ulasan sejarah. Pada abad-abad awal terdapat keperluan untuk orang ramai belajar Al-Quran terutamanya dengan pertumbuhan Islam merentasi pelbagai bahagian dunia dan sebahagian daripada mereka tidak benar-benar fasih berbahasa Arab jadi profesion dibangunkan secara literal oleh pencerita yang akan berkumpul di masjid-masjid terutamanya selepas solat Isya atau antara Maghrib dan Isya selepas orang ramai telah selesai dengan kerja harian mereka dan mereka tidak mempunyai banyak lagi yang perlu dilakukan dalam bentuk hiburan supaya jenis hiburan yang anda tahu ini disediakan dalam bentuk bercerita.

Mengenai kisah-kisah dari al-Quran atau menerangkan al-Quran saya tidak mengatakan bahawa semua pengulas atau semua penafsir al-Quran adalah dari jenis itu tetapi ada yang pasti didokumentasikan secara sejarah pengulas profesional. Ini berlaku selepas dinasti pertama Umaiya dinasti yang berlangsung mungkin sekitar 100 tahun atau 90 tahun lebih kurang dan diikuti oleh dinasti ke-2 iaitu pemerintah Abbasiyah.

Golongan yang anda kenali bersifat despotik itu adalah autoritarian dan mereka mengambil kesempatan daripadanya hakikat bahawa ini adalah satu cara untuk menyediakan media massa dan terus terang propaganda yang sesuai dengan perjuangan politik mereka. Beginilah caranya profesion memberikan ulasan al-Quran telah dikacau oleh pencerita profesional yang digalakkan oleh pihak pemerintah. Semestinyalah para pencerita profesional itu akan sahaja mempromosikan versi "rasmi atau boleh diterima" daripada apa yang dimaksudkan oleh al-Quran. Mereka terus membawa banyak penjelasan daripada banyak cerita Taurat dan kemudian mereka menerapkannya kepada Al-Quran. Mereka menggali lebih banyak "garam dan lada" dari Taurat untuk cerita-cerita ini.

Dan cerita-cerita ini menjadi benar-benar mengelirukan para orang awam kerana ia  selaras dengan apa yang terkandung didalam versi Taurat dan Alkitab yang telah rosak berbanding dengan apa yang sebenarnya cuba dilakukan oleh al-Quran. Telah muncul pula fitnah kononnya  bahawa Muhammad SAW semestinya menyalin kisah-kisah ini dari versi Taurat dan versi Bible yang tersedia untuknya, dan untuk menangkis tuduhan yang mereka timbulkan dengan tanggapan bahawa dia buta huruf dan mereka cuba menyokong hujjah mereka dengan merujuk kepada beberapa ayat Al-Quran. Contohnya dalam ayat Sura Al-A'araf 7.157-158 157 ia dirujuk khusus kepada Muhammad sebagai Al-Rasoul al Ummii. :

Al-A'raf 7:157-158

(157) ٱلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ ٱلرَّسُولَ ٱلنَّبِىَّ ٱلْأُمِّىَّ ٱلَّذِى يَجِدُونَهُۥ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِى ٱلتَّوْرَىٰةِ وَٱلْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَىٰهُمْ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ ٱلْخَبَٰٓئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَٱلْأَغْلَٰلَ ٱلَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْۚ فَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِهِۦ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَٱتَّبَعُوا۟ ٱلنُّورَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ مَعَهُۥٓۙ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ 

(158) قُلْ يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنِّى رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا ٱلَّذِى لَهُۥ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْىِۦ وَيُمِيتُۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِىِّ ٱلْأُمِّىِّ ٱلَّذِى يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَكَلِمَٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 



(157) "Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya.

(158) Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk".

Rasul Nabi yang Al-A'raf 7:157-158

(157) ٱلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ ٱلرَّسُولَ ٱلنَّبِىَّ ٱلْأُمِّىَّ ٱلَّذِى يَجِدُونَهُۥ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِى ٱلتَّوْرَىٰةِ وَٱلْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَىٰهُمْ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ ٱلْخَبَٰٓئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَٱلْأَغْلَٰلَ ٱلَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْۚ فَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِهِۦ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَٱتَّبَعُوا۟ ٱلنُّورَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ مَعَهُۥٓۙ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ 

(158) قُلْ يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنِّى رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا ٱلَّذِى لَهُۥ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْىِۦ وَيُمِيتُۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِىِّ ٱلْأُمِّىِّ ٱلَّذِى يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَكَلِمَٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 



(157) "Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya.

(158) Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk"


#GreentechApps, dan mereka mengatakan Ummi ini bermaksud bahawa dia buta huruf Al-Jumaa iaitu 62.2 yang mengatakan secara khusus. Allah (SWT) adalah yang mengutus dari kalangan Ummi,  lagi seorang rasul daripada antara mereka, dan mereka melihat ini mengesahkan bahawa Muhammad adalah Ummi maksudnya seperti yang mereka katakan bermakna seorang yang buta huruf sudah tentu tidak mempunyai disiplin disiplin metodologi untuk melihatkan maksud sebenar kaitan pelbagai ayat al-Quran. 

Persoalannya adakah itu benar Allah mengutus seorang rasul dari kalangan Ummi dengan kata lain dari kalangan orang Arab suku Quraisy mereka semuanya Ummi dan menurut tafsiran mereka semua buta huruf? Jelas ia tidak sama sekali tidak benar jadi apakah maksud atau petunjuk ayat Al-Jumaa 62.2 bagi memahami ayat itu kita pergi ke ayat lain dalam Surah Al-Baqarah iaitu 2.78 Allah (swt), berfirman: “”. 

Allah (swt), sedang menggambarkan ahli kitab terdahulu sebagai Ummi dalam bentuk jamak ....... yang tidak memahami kitab milik mereka sendiri. Iaitu jamak dalam maksud ramai dikalangan ahli kitab terdahulu yang tidak mempunyai kebiasaan atau kepakaran sekurang-kurangnya akrab dengan kitab suci mereka sendiri.

Maka ketika Allah (swt), sedang bercakap tentang utusan Muhammad sebagai rasul sebagai nabi Ummi, iaitu merujuk kepada ahli kitab terdahulu.  Ayat al-Baqarah 2.157-158 yang menggambarkan nabi Muhammad (SAW) sebagai utusan kepada kalangan Ummi dan akan datang membawa kitab suci yang baru.  Bukan seorang nabi yang Ummi seperti yang digambarkan seperti itu dalam kitab suci mereka. Dan oleh itu Allah (swt), menggunakan rujukan Ummi untuk merujuk kepada umat kitab terdahulu.

Dalam Surah Al-Ankabut iaitu 29.48 Allah (swt), berfirman: Kamu tidak pernah membaca sebelum Al-Quran ini mana-mana kitab dan tidak pula kamu menulis dengan tangan kananmu ...... dengan kata lain sebelum Al-Quran kamu tidak mempunyai sejarah menulis buku atau membaca buku sebelumnya bermakna anda bukan pengikut kitab suci terdahulu, anda tidak mempunyai akses kepada semua cerita lain yang versi lain daripada kitab suci ada.

Sebenarnya ayat ayat pertama yang diturunkan kepada nabi Muhammad (saw), yang berkata "baca", ia tidak masuk akal melainkan dia memegang sesuatu untuk dibaca dan miliknya. Jawapan "saya tidak boleh membaca" dan dia diulang dan kemudian Allah (swt), dengan RahmatNya memberikan kemampuan membaca semasa menurunkan wahyuNya yang pertama (mungkin sebelum al-Quran dia buta huruf) tetapi pasti selama 23 tahun yang bermula sejak permulaan wahyu dia boleh membaca mengaji dan mengesahkan penulisan jadi ini adalah perkara yang sangat penting. Yang membawa kita kepada bukti bahawa tidak ada bukti langsung bahawa dia celik huruf sebaliknya istilah sebelum ini dalam Surah Al-Ankabut 29.48 membuktikan bahawa terdapat pengecualian, "sebelum" (menerima wahyu pertama)  dia tak mampu untuk membaca atau menulis, "selepas" (menerima wahyu pertama) dia boleh membaca dan menulis.

Apa yang sebenarnya dipanggil dalam bahasa Arab Al-Rasem atau lukisan anda tahu bahawa ejaan sebenar yang aksara khusus yang digunakan untuk menggambarkan perkataan atau untuk mewakili perkataan di atas kertas. Dalam Surah Al-Shura Allah (swt), bermula dengan dua ayat - ayat pertama terdiri daripada 2 huruf yang dilukis. dalam cara yang bersambung tetapi mereka disebut secara berasingan dan kemudian ayat seterusnya mempunyai 3 huruf - disebut satu perkataan, 3 huruf disambungkan tetapi juga ia disebut secara berasingan. Dalam erti kata lain, bagaimana anda menyebutnya begitulah juga dibacakan tetapi cara anda menulisnya semuanya bersambung - dahulu dua huruf disambungkan pula dan tiga huruf seterusnya. berpecah daripada dua yang pertama dan kemudian ditulis bersambung. Jika anda pergi ke Surah Maryam mempunyai 5 huruf ditulis bersambung pada permulaan Surah itu ayat pertama semua hurufnya disebut secara individu.  

Soalan ialah siapa yang menyuruh mereka menulisnya dengan cara ini? Sudah tentu ia adalah Nabi Muhammad (SAW), oleh itu dia pasti telah memerhati dan membimbing dengan tepat bagaimana penulisan ayat-ayat ini. Berlaku kini penulisan al-Quran oleh mereka yang meluangkan masa untuk menyiasat variasi terperinci dalam penulisan -  didapati banyak istilah yang tidak dieja dalam bahasa Arab klasik terdapat ulama (yang masih hidup pada hari ini) yang telah memberi perhatian kepada variasi ini dan telah menghasilkan hasil yang menakjubkan yang membuktikannya variasi ini tidak sewenang-wenangnya, tidak seperti apa yang didakwa oleh sesetengah orang mendakwa bahawa variasi ini adalah semata-mata kerana mereka yang menulis al-Quran pada tahun-tahun awal itu hanya bagaimana mereka menulis dan itu tidak masuk akal kerana perkataan yang sama kadang-kadang dalam ayat yang sama dieja dalam 2 cara yang berbeza dan itu tidak masuk akal sama sekali melainkan ianya dibimbing oleh Nabi (SAW), maka dalam bahasa Arab kita menyebut Al-Rasem jenis ejaan ini dipandu oleh Allah (swt), ia adalah sebahagian daripada wahyu al-Quran itu sendiri tidak sewenang-wenangnya tidak diserahkan kepada manusia itu sendiri. tidak diserahkan kepada Nabi (SAW), dirinya sendiri.