BAB # 2 :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
Ciri-ciri Ajaib Ayat al-Quran
- Ciri Mentafsir Sendiri - melalui Metodologi Quran Organik.
- Lokusi Ibrahim :-
- dialek perkataan atau frasa atau ungkapan;
- digunakan oleh kumpulan tertentu atau budaya di lokasi geografi tertentu;
- al-Quran (apabila menyentuh kisah nabi-nabi terdahulu) menggunakan lokusi mereka {Lokusi Ibrahim}
- dan oleh itu dakwaannya adalah bahawa kita perlu menilai semula jenis makna dalam konteks semantik untuk menyempurnakan unsur makna sebab ia adalah sebahagian daripada pengajian saintifik ilmu bahasa - linguistik - dimana terdapat 3 aspek pengajian iaitu bentuk bahasa; makna bahasa; dan bahasa dalam konteks
- leksikal - merupakan bentuk adjektif yang diturunkan dari bentuk nomina leksikon (vocabulary, kosa kata, perbendaharaan kata), boleh didefinisikan sebagai makna yang bersifat leksikon, bersifat leksem dan bersifat kata. Makna leksikal juga disebut sebagai makna kata. Makna-makna perkataan yang terdapat di dalam kamus disebut makna lesikal, iaitu makna perkataan itu sendiri tanpa melibatkan konteks penggunaannya dalam ayat. Kamus menjadi pegangan dan rujukan penting bagi penutur bahasa tersebut.
- gramatikal - merupakan sebahagian daripada jenis-jenis makna dalam semantik, boleh didifinisikan sebagai makna yang terhasil apabila terjadinya proses gramatikal melalui proses pengimbuhan, pengulangan, dan pemajmukan - proses pengimbuhan merupakan salah satu cara mengembangkan kata dasar.
- kontekstual - adalah berkaitan dengan atau menurut konteks, sebagai makna sebuah leksem atau kata yang berada di dalam sesuatu konteks. Oleh itu, kontekstual ialah makna yang ditentukan konteks pencapaiannya
- asosiatif - makna yang dimiliki sebuah leksem atau kata berkenaan dengan adanya hubungan kata itu dengan sesuatu yang berada di luar bahasa, sama dengan perlambangan (metafora) yang digunakan oleh suatu masyarakat bahasa untuk menyatakan suatu konsep lain yang mempunyai persamaan dengan sifat, keadaan atau ciri yang ada pada konsep asal kata atau leksem tersebut. Metafora merupakan perbandingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata 'seperti' 'bak', 'umpama' dan lain-lain seperti dalam perbandingan similie
- denotatif - makna asli, asal, atau makna sebenarnya, oleh itu, makna denotatif sama dengan makna leksikal
- konotatif - makna lain yang ditambahkan pada makna denotatif, yang ada hubungannya dengan nilai rasa orang yang menggunakan kata itu, dengan kata lain ianya membawa maksud yang tersirat.
- stilistik - gaya penulisan bahasa
- afektif - muncul akibat reaksi pendengar atau pembaca terhadap penggunaan kata-kata yang digunakan dalam bahan yang didengar atau dibacanya. Hal ini boleh menimbulkan suatu perasaan kepada pembaca samada sedih, marah, sayang dan sebagainya
- referensial - sebuah kata atau leksem disebut bermakna referensial kalau ada referensnya, atau acuannya dalam dunia nyata. Perkataan yang termasuk dalam kategori kata penuh tergolong sebagai perkataan yang mempunyai makna referensial - perkataan yang disusun dengan tepat dan dapat menjimatkan masa pembaca
- kolokatif -
- tematik -
- SAW berkata-kata dalam lokusi Ibrahim dan berkongsi dengan sahabat karibnya.
- Dengan itu terdapat pelbagai kemungkinan tafsiran terhadap satu-satu makna perkataan atau ungkapan dalam bahasa al-Quran. Satu-satu perkataan atau ungkapan itu juga boleh membawa lebih daripada satu makna sama ada secara denotatif iaitu tersurat atau konotatif iaitu tersirat.
- Tafsiran bersarang
- Divarifikasi (Tafseel)
- Al-Quran sebagai alat penyembunyian.
- Unsur metafora.
- 60% Al-Quran adalah zikir.
********************
- Alat Allah membimbing dan menyesatkan hamba-Nya melalui hati.
- Analogi: Pemancar isyarat hidup (pengetahuan) daripada Allah, Penerima yang ditala (hati manusia) dan sumber tenaga untuk memberi kuasa kepada penerima (melalui ibadah).
Sifat sebenar al-Quran :
- Apakah sifat al-Quran? Buku atau Kitab Suci?
- Allah SWT gunakan perkataan "Kitab" ( = buku atau mesej).
- Al-Quran adalah alat yang : -
- Allah memberi petunjuk kepada manusia, atau menyesatkan {sebahagian manusia} melalui qalbu
- Allah SWT menggunakan teks kitab Al-Quran sebagai alat untuk berkomunikasi (2 hala) - Allah SWT dengan hambaNYa.
- Allah SWT sentiasa hidup, Tidak pernah tidur, Tidak pernah jauh, Dekat dengan kamu sepanjang masa, setiap kali melibatkan diri berkomunikasi melalui kitab Al-Quran ini denganNya, Dia sentiasa ada untuk kamu.
- Analogi :-
- konsep 1 - menerima isyarat daripada stesen televisyen satelit, menggunakan aerial piring logam bentuk bulat melalui alat penerima disambungkan kepadanya.
- perlu menala kedudukan penerima dengan keyakinan untuk menangkap isyarat satelit yang datang tepat dari tempat tertentu
- konsep 2 - gajet penerima menangkap beberapa isyarat gelombang mikro yang mesti dipindahkan ke set televisyen untuk dapat melihat isyarat diterjemahkan ke dalam beberapa imej visual serta bunyi audio yang boleh difahami maksud gelombang yang diterima melalui satelit itu.
- konsep 3 - semua perkara ini mesti dikuasakan oleh tenaga untuk hidup.
- Kini 3 unsur analogi ini sudah cukup untuk menjelaskan apa itu Al-Quran dan hubungan kita dengan Allah melalui Al-Quran ini.
- Al-Quran adalah alat penerima, yang melaluinya kita menerima cahaya daripada Allah SWT, yang terpantul di hati anda.
- Hati anda ialah peranti unjuran yang mempengaruhi Al-Quran apabila anda menggunakannya dengan betul.
- Sediakan diri supaya menerima melaluinya. Anda mesti tahu apa itu Al-Quran perlu benar-benar meyakininya apabila membaca Al-Quran.
- Libatkan diri berkomunikasi dengan Allah SWT - sumber cahaya atau sumber makrifat, atau sumber bimbingan yang datang kepada anda melalui kata-kata dan watak-watak yang disebutkan pada halaman nya.
- Anda mesti benar-benar yakin. Anda mesti menalanya dengan betul. Tidak boleh menentang Islam - anda akan sesat, anda akan disesatkan, dan itu jelas dan benar-benar jelas dalam Al-Quran itu sendiri.
- Sebaik sahaja anda menerima hidayah daripada Allah melalui Al-Quran, interaksi anda dengan Al-Quran akan menjadi lebih indah. Setiap kali anda membaca sesuatu ayat anda terima kepahaman lebih mendalam walaupun ia berpunca dari rangkap dari ayat yang sama.
- bermakna setiap ayat setiap perkataan itu bernyawa ia hidup,
- ia adalah hidayah terus begitulah Allah SWT memberikan ilmu kepada para hambaNya.
- Al-Baqarah 2:255
للَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْحَىُّ ٱلْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۚ لَّهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْعَظِيمُ
وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya) dan dalam cara yang Dia kehendaki ....................
- Ayat Al-Kursi Allah SWT memberitahu kita … "Mereka tidak menemui sesuatu ilmu daripada-Nya melainkan dengan kehendak-Nya, dan dengan cara yang dikehendaki-Nya". Ilmu datang dari Allah secara langsung dari arah tidak diketahui.
- tidak hairan dengan eksperimen sains, kita menemui sesuatu idea dari punca yang tidak dijangkakan persoalannya dari mana ia datang? Menurut Al-Quran semua ilmu datang terus dari Allah SWT
- Allah SWT hidup sepanjang masa, Dia bersama kita sepanjang masa dan alat berkomunikasi dengan-Nya adalah Al-Quran .(yang membantu mengkonfigurasi isyarat sebenarnya daripada Allah SWT dalam qalbu kita)
- Setelah al-Quran terpampang di hati, kanta hati perlu digilap dibersihkan, sedia menerima, ia perlu hidup, ia perlu diselenggara dengan betul supaya sentiasa bersedia..
- Keadaan hati yang "diselubungi selimut" berdebu menyebabkan penglihatan kabur dan bercelaru, tidak mampu menerima apa-apa. Bagaimana kita menghidupkan hati sebagai penerima?
- Hati qalbu sebagai penerima gelombang hidayah Ilahi memerlukan tenaga. Di manakah kita mendapat tenaga ini? Melalui amal ibadat iaitu merupakan proses membersihkan hati melalui doa yang berterusan agar dijauhi dari membuat kesilapan, apabila anda menyesali beberapa perkara telah berbuat salah dan anda memohon ampun kepada Allah SWT. Semua itu proses pembersihan hati.
- berkelakuan beretika sebagai langkah mengelakkan diri melakukan dosa, anda menerapkan akhlak murni nilai-nilai seperti yang Allah SWT kehendakki dalam al-Quran. Anda sebenarnya memberikan tenaga itu kepada hati nurani - iaitu "penerima gelombang isyarat dan peranti unjuran".
- Al-Quran tidak seperti buku lain yang mewakili perkara yang dikatakan orang pada masa lalu. Al-Quran membawakan kepada anda secara individu berdasarkan apa yang anda perlukan hari ini. Mesej langsung dari sumber cahaya, dari sumber semua bimbingan, tepat apa yang anda perlukan pada masa ini, dan oleh itu Allah SWT menyingkap melalui al-Quran perkara yang Dia tahu anda perlukan hari ini. Dia tahu lebih daripada apa yang anda perlukan hari ini. Hanya libatkan Al-Quran ini dengan penuh kepercayaan penuh keyakinan, dengan keikhlasan, dengan menghargai hadiah istimewa yang tiada tandingan yang dipelihara khusus untuk anda. Dan kemudian cuba dan amalkannya.
- Luangkan masa, belajar bahasa Arab, ajar anak-anak anda, ajar mereka yang anda sayangi dan jangan biarkan kehidupan berakhir tanpa anda merasai anugerah istimewa ini, tidak seperti apa-apa lagi yang Allah SWT berikan kepada kita.