Tuesday, October 1, 2024

Projek Paper : 4


Us. Hj Salleh 4/12/24









PROJECT PAPER Prt 1


أسس المنهجية

ASAS METODOLOGI



YT MS 63.2 : Apakah Metodologi Pentafsiran Al-Quran


  • Metodologi - Instrumen menyediakan diri untuk menerima pemahaman Ilahi secara langsung. Terus daripada Allah SWT. BUKAN daripada teks. Disiplin yang perlu anda lalui untuk mengelak daripada terpesong dan sentiasa bersedia untuk menerima hidayah daripada Allah SWT. 


APA ITU METODOLOGI PEMBETULAN DIRI

Ringkasan langkah-langkah Metodologi Al-Quran Organik 

Baca Al-Quran  

  • Bukan sekadar mengaji, bukan sekadar sebutan perkataan vokal, loghat, dan bunyi yang ditimbulkan daripada teks.  Membaca Al-Quran bermakna anda terlibat sepenuhnya dengan setiap perkataan yang anda lihat. Apabila Al-Quran bertanya soalan kepada anda - anda berhenti dan cuba menjawab soalan itu.

    • Apabila Al-Quran berkata (Hud 11:103): -

إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَةً

"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda"

لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ ٱلْءَايَةِ

"kepada orang-orang yang takut akan azab akhirat"

ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ ٱلنَّاسُ

itulah hari manusia dihimpunkan padanya

وَذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ

yang mana di atasnya manusia bersaksi".


  • Apabila Allah SWT berfirman لقد قدمت الدليل للتو "Saya baru hanya memberi bukti", anda berhenti, carilah, jangan teruskan sehingga anda benar-benar menemui bukti tersebut.
Al-Baqarah 2:211

كَمْ ءَاتَيْنَٰهُم مِّنْ ءَايَةٍۭ بَيِّنَةٍۗ

Berapa banyak bukti keterangan yang telah Kami berikan kepada mereka 
  • Membaca - proses proaktif, bukan sekadar mendengar pasif dengan telinga atau lafazan lidah tetapi tiada bacaan melalui qalb  

  • Al-Quran bertindak sebagai perisian mengajar sesuatu yang anda tidak sedar. Perhatikan cara setiap watak perkataan ditulis dan cara ayat jadi 2 bahagian lengkap
  • Kembangkan deria pemerhatian - ekstrak kefahaman menghayati variasi dalam al-Quran. Ini payah nak berlaku sekelip mata dalam satu sidang malah 1 tahun, 20 atau 40 tahun bagi sesetengah orang. . Ini adalah bahagian penting dalam memahami proses Metodologi Organik Quran kerana ia bekerja untuk anda
  • Perhatikan pautan ayat-ayat Al-Quran dengan pelbagai gaya penggunaan istilah, infleksi tatabahasa dan pelbagai cara pengambaran ayat. Al-Quran akan menjadi perisian yang memberi kesan kepada anda.  Setiap aspek teks itu sendiri menjadi guru untuk mencetus pengubahan diri . Anda menyedari apa yang orang lain tidak tahu. 
  • Metodologi tidak boleh digunakan pada teks, ia bukan instrumen kegunaan, bukan kaca pembesar membuat anda melihat lebih luas justeru meningkatkan keupayaan dan kerendahan hati untuk menerima rahmat hidayah Allah SWT.   

Tanya soalan Spesifik dengan Berani 

  • Berani bertanya soalan :-
    • buat catatan sesuatu Tafsir/Terjemahan yang tak faham/tak masuk akal
    • buka weltanschauung seluasnya benarkan diri anda untuk menerima melalui bertanya soalan
    • perlu sedari bahawa أمنية iaitu beberapa skema anda perlu pembaikan - dengan bertanya soalan anda dapat mengosongkan "cawan yang penuh sampah" perlu membuangnya dan mula menerima "air Ilahi" baru" الماك baru yang segar dari Allah SWT. 

Teruskan membaca dan mengamati Al-Quran 

Berdoa dan tunaikan Ibadat anda, terutama ٱلزَّكَوٰةَ 

  • laksanakan segala-gala ibadat yang pernah dilakukan oleh nabi kita SAW khususnya AMAL SEDEKAH.
  • Tiada apa-apa yang boleh membuka kunci weltanschauung selain ٱلصَّلَوٰةَ supaya mudah menerima iaitu ٱلزَّكَوٰةَ Al-Baqarah 2:43 أَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱرْكَعُوا۟ مَعَ ٱلرَّٰكِعِينَ Dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku'.  
  • Dan itulah sebabnya ٱلزَّكَوٰةَ sentiasa disebut sebut di seluruh Al-Quran adalah sangat penting untuk melakukan amal sedekah bagi pembersihan weltanschauung melalui menyedekahkan sebahagian atau lebih harta sendiri kerana ia menghapuskan keterikatan pada material dunia. Keterikatan untuk keluar dari pemahaman sedia ada adalah lebih buruk jikalau ia pemahaman salah.  

Tunggu. Jangan tergesa-gesa 

  • Jangan sesekali berkata "Saya tidak menerima!" 
    • Katakanlah "Saya tidak diberi tebusan kerana wujud sesuatu dalam diri saya apa kah perlu saya lakukan untuk menjadikan diri saya lebih layak untuk menerima".  
    • Jangan putus asa jangan terputus hubungan dengan Allah SWT teruskan ketetapan di jalan kerana Allah SWT
    • Allah SWT telah berjanji dan DIA TIDAK PERNAH memungkiri janjiNya. Kukuhkan konsep kepastian metodologi yang telah terbina


ذكر
- JANGAN MENGGUGAT PROSES PENERIMAAN DAN JANGAN MENDESAK BAHAWA ANDA SUDAH ADA JAWAPANNYA 

  • Anda menerima ذكر (suatu kilatan cerapan spontan). Suatu فكرة (idea) yang datang seolah-olah entah dari mana. Jangan tergesa-gesa. Jangan terperangkap terpikat hingga ia mendesak "haaaa . . . ini adalah jawapan yang betul". Tidak. Tidak. Tidak. Berhenti. Ini adalah bahagian yang paling berbahaya di mana anda perlu benar-benar menunjukkan kesabaran dan anda perlu menerima "Mungkin ini bukan jawapan yang betul" Jadi bagaimana anda tahu BETUL atau SALAH? Ada 2 langkah lagi: - 

Teruskan ke: 

1. Pengesahan 
  • Jika idea ini betul, harus lah istilah ini, konsep ini atau idea ini ia terpakai di seluruh al-Quran bagi semua ayat dimana konteks maksudnya ada berkaitan
  • maka perlu melakukan lebih banyak penyelidikan ambil lah idea itu hanya sebagai satu conjecture tekaan sahaja baiklah ia mungkin masuk akal sekarang tetapi perlu membuktikannya melalui semua ayat kontekstual yang kita temui
  • buat kajian semua implikatur yang anda lihat jika ia memegang konsep Pembuktian dan Penjelasan 


2. Pembuktian & Penjelasan

  • proses pembuktian ialah mencari aspek lain dari idea yang sama dan perkara lain yang berkaitan dengan idea ini
  • dan cuba cari bukti yang menyokong, yang boleh memadankan pemahaman baru bagi mengembangkan dan menjelaskan tekaan itu.  

  • Metodologi Quran Organik bukanlah sesuatu yang anda gunakan pada teks Kitab Suci, seperti dalam Hermeneutik Barat! Ia adalah sesuatu yang anda terapkan PADA DIRI SENDIRI semasa anda mempelajari Al-Quran.  

    • Ia adalah sesuatu yang anda terapkan PADA DIRI SENDIRI semasa anda melibatkan diri dengan Al-Quran - Objektif untuk Menjaga Diri anda untuk Menjaga Disiplin untuk menjaga daripada melakukan Kesilapan yang telah dilakukan oleh orang lain dalam menjadi mangsa Syaithan. 

    • Ini sangat mirip dengan Kaedah Saintifik ia tidak benar-benar membenarkan anda untuk Membuka Kunci Rahsia ia hanya memastikan bahawa anda tidak membuat Kesilapan 

    • Jadi dalam pengertian itu Pengesahan ADALAH HARUS - dan ini adalah apa yang dirujuk sebagai Prinsip Pemalsuan Karl Popper [Karl Popper's Falsification Principle]. Kita menggunakan prinsip ini dalam Metodologi Al-Quran 

    • Terdapat beberapa Prinsip khusus pada Quran, jenis perbendaharaan kata istimewa yang diajar oleh Al-Quran dan terdapat rel-rel pengawal tertentu yang perlu kita berhati-hati, dan terdapat banyak lagi butiran.
    • Ia adalah proses intensif yang memerlukan masa dan disiplin ia bukanlah satu proses yang mudah. Ingatlah bahawa kita sedang menerima firman Allah SWT jadi kita tidak boleh menganggap remeh perkara ini. 

  • Disiplin metodologi pembetulan diri ini disebut oleh al-Quran sebagai ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ iaitu metodologi pembetulan diri. Perkataan ٱلْمُسْتَقِيمَ telah ditafsirkan oleh para Mufassireen sebagai jalan sempit antara جَنَّٰتٍ dan  ٱلنَّا dll yang TIDAK BERDASARKAN AL-QURAN sama sekali. 
  • Sebenarnya huruf تَ Ta pada perkataan ٱلْمُسْتَقِيمَ merujuk kepada "diri" bermakna anda sendiri mengambil langkah memperbetulkan diri sendiri "self correction" dengan berlaku lurus terhadap diri sendiri َٱسْتَقِيمُوا۟ istiqaamah berusaha sendiri mengikuti jalan yang benar,  jalan yang lurus ٱلْمُسْتَقِيمَ. Iaitu melibatkan diri sepenuhnya pada al-Quran dengan membiarkan  al-Quran BERTINDAK KE ATAS DIRI NYA sebagai satu perisian [yang harus dimuat turun dan disematkan ka dalam قُلُوبُ   -  

 Al-Baqarah 2:74:3 

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةًۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهَٰرُۚ 

 Kemudian hati kamu menjadi keras sesudah itu, menjadi seperti batu atau lebih keras lagi. Kerana sesungguhnya ada batu-batu yang daripadanya mengalir sungai-sungai,


  • Dengan salah faham konsep sebagai ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ justeru kebanyakan kitab-kitab Tafsir melakukan tersilap pendekatan.
  • Kebanyakan Mufassiruun tidak mempelajari cara dan tabiat al-Quran, gaya bagaimana al-Quran menggunakan istilah dan ungkapan dan kata ganti namaserta gaya ia menggambarkan ayat dan cara ia mengaitkan perhubungan pelbagai cerita.
  • Semua gaya kesusasteraan Al-Quran yang unik ini tidak diambil kira apabila mereka menafsirkan mana-mana ayat sebaliknya membuat tanggapan sendiri bahawa ayat ini mesti sepadan dengan gaya penyair abad ke-7. Dan oleh itu mereka melihat teks al-Quran sebagai teks puisi penyair, makna perkataan mudah difahami dalam konteks harafiah, sudah lengkap tersemat maksud didalam teksnya. Itulah kesilapan pertama yang mereka lakukan. 

  • Kesilapan kedua yang mereka lakukan ialah dengan membawa segala yang mereka pelajari daripada gaya penyair Abad ke-7 dan mengaplikasikan nya kepada al-Quran seolah-olah penyair Abad ke-7 mendominasi kalam Allah SWT.. 

  • Mereka betul mengikut gaya mereka, tetapi SALAH mengikut petunjuk Al-Quran. Semakin seorang "ulama" berakar umbi dalam gaya penyair, semakin sukar bagi mereka untuk memahami al-Quran.  Weltanschauung nya telah dimuatkan dengan pelbagai andaian yang salah sehinggakan dia tidak akan dapat mengenali gaya berbeza yang digunakan oleh al-Quran untuk ungkapannya sendiri untuk gubahannya sendiri. 
  • At-Taubah 9:97

ٱلْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا

Mereka yang menggunakan bahasa penyair

sudah berakar dalam gaya itu 

وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا۟ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦۗ

begitu banyak sehingga mereka terlalu cekap

(dalam gaya yang salah) untuk diterima oleh Rasul-Nya. 

وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 

maka Allah SWT adalah sumber pembelajaran

dan sumber kefahaman linguistik al-Quran mengikut حَكِيمٌ

 

  • ٱلْأَعْرَابُ - wujud beberapa perselisihan pendapat mengenai penterjemahan perkataan ini tetapi ٱلْأَعْرَابُ bermaksud mereka yang menggunakan bahasa penyair yang berakar umbi dalam gaya itu. 
  • Perkataan َأَجْدَرُ - bermaksud mereka lebih cekap tetapi dengan cara yang salah, tetapi mereka tidak cekap dalam cara al-Quran. Mereka belum bersedia untuk mempelajari gaya cara ekspresi al-Quran. 
  • حُدُودَ dalam konteks ayat ini bermaksud sempadan linguistik, apabila kita katakan hadid yang berasal dari gerund hadda atau hadadah ialah memberikan sempadan gaya bahasa al-Quran. Jadi hadid dalam al-Quran bukanlah merujuk kepada logam bijih besi, ia merujuk kepada sempadan perkataan al-Quran yang sepatutnya ditunjukkan.
  • Perkataan حَكِيمٌ daripada حكم bermaksud kefahaman linguistik menurut lokusi Ibrahim.
  • Oleh itu, Allah SWT memberitahu kita semakin banyak anda mempelajari cara-cara yang salah, semakin sukar untuk memahami cara-cara Al-Quran kerana anda telah pun memenuhkan weltanschauung iaitu skema anda dengan gaya penyair, sehingga anda tidak akan menyedari bahawa gaya Al-Quran ia adalah Lissan Arab yang berbeza, bukan Lissan percakapan orang Arab. Al-Quran adalah Lissan Arab dalam gaya tersendiri berdasarkan bahasa Arab tulen bukan bahasa penyair Arab.
  • Jadi Al-Quran memberitahu kita secara khusus "Jangan ikut cara para penyair"

Asy-Syu'ara' 26:224 

وَٱلشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ ٱلْغَاوُۥنَ 
Dan Ahli-ahli syair itu, diturut oleh golongan yang sesat - tidak berketentuan hala.


Asy-Syu'ara' 26:225 

أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِى كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ 
Tidakkah engkau melihat bahawa 
mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala 
dalam tiap-tiap lembah (khayal dan angan-angan kosong)?


Asy-Syu'ara' 26:226 

وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ 
Dan bahawa mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya?


  • Bayangkan ahli alkimia zaman pertengahan, dia (A) memahami kimia berdasarkan model 4 unsur iaitu tanah, api, udara dan air, jadi segala-galanya dalam dunia mesti sesuai dengan 4 kategori ini. 

  • Sekarang dedahkan padanya Jadual Berkala Mendeleev (Jadual Unsur penemuan ahli kimia cemerlang Rusia (B) (md. 1907). Sudah tentu (A) akan menolaknya kerana mengikut ilmu nya segala-galanya dalam dunia mesti sesuai dengan 4 kategori tersebut. Tidak ada cara untuk (A), mahupun mufassir yang seangkatan dengannya, untuk menyerah tanpa melepaskan semua yang telah dipelajarinya. 

  • Situasinya sama dengan ayat At-Taubah 9:97. Melainkan anda melepaskan segala (apa yang anda fikir adalah) kecekapan anda, (apa yang anda fikir adalah khazanah ilmu paling mulia) tidak ada jalan bagi anda mahu tunduk kepada gaya al-Quran.


=======================================


  

Apakah metodologi pembetulan diri?


Tafseer Mana yang Menggunakannya?


منهاج الصِّراط المُسْتَقِيم   



YT 30 - Sejarah Tafseer dan Perlu Mentafsir Semula Al-Quran Lengkap


  Perlukah kita TAFSIR KAN SEMULA AL-QURAN YANG LENGKAP?


Fakta sejarah: Tafseer bertulis terawal bermula sekitar 300 Hijrah. 

  

  • Terdapat 4 khalifah - Abu Bakar, dan kemudian Omar, Othman dan Ali. Pada kematian Ali (melalui pembunuhan) Muawiyah memindahkan khilafah ke Damsyik dan pada kira-kira 41 atau 42 Hijriah kemudian ia mula menjadi kerajaan warisan keluarga yang berlangsung lebih kurang 90+ tahun.
    • Sistem pemerintahan warisan keluarga - Umayyat ke Abbasiyah - 150 tahun ke dalam dinasti Abbasiyah ke-2, - Tafsir secara lisan. 

    • Majlisi tafsir - serentak informasi media awam - masjid tempat berhimpun bersantai menjadi saluran mengawal minda . pengaruh bemotif politik.
    • Tafsiran tanpa metodologi - fokus hiburan dan penceritaan - pembesar suara, tajuk serta isi cerita dipantau kerajaan agar tidak keterlaluan - risiko amat berat - hukuman mati.

    • Industeri penerbitan tidak digalakkan - 15 - 20 tahun dalam dinasti ke-2 Abbasiyah - sehingga kira-kira 170 Hija, Khalifa Abu Jaafar Al Mansour -industri penerbitan hidupkan "pembelajaran".- inisiatif mengumpulkan hadis serta mendokumentasi sirah Muhammad SAW (kira-kira 180 Hijrah). Tiada banyak Tafsir kalau ada hanya serpihan) yang ditulis sebelum ini.
    • Tafsir secara lisan di masjid, seorang mahir membaca ayat tertentu, kemudian seorang "pencerita" akan menghuraikan maksud ayat itu. Bagi menarik perhatian dia sengaja menyampaikan tafsir cara menghibur tanpa menyentuh perkara yang mendalam atau abstrak. 

    • Bayangkan kesukaran hendak mengekalkan perhatian apabila dibacakan ayat Quran (contoh) kisah Musa ahs yang disebut dalam 35 atau 37 Surah berbeza bertaburan sedikit di sini dan sedikit di sana tetapi dia tetap akan cuba menyedapkan nya!! Bagaimana? 
    • Dia akan gunakan apa sahaja sumber yang mudah dicapai iaitu Taurat (versi rosak) sumber terbaik rujukan tanpa mengambilkira hakikat mesej sebenar dalam Al-Quran. Tugas utamanya hanya sebagai pengulas bagi ayat yang dibacakan fokus mengekalkan minat pendengar, yang penting menyatakan perkara neutral tanpa menjejas kredibiiti mana pihak. 
    • Tidak perlu bercakap kisah penindasan Firaun, bagaimana ia mengekalkan pemerintahan autokratik seperti dalam Al-Quran. Dia hanya perlu bercakap perkara "seronok".
  • Sejarah Tafsir lebih bermotifkan politik dan didorong hiburan. Mereka bebas menangani kisah "Yussuf dan 11 bersaudara" - tetapi Al-Quran tidak pernah mengatakan dia mempunyai 11 saudara bahkan secara metafora merujuk pada 11 bintang, planet, bulan dan lain-lain. Penterjemah dan pentafsir tidak faham perkataan وَإِخْوَتِهِۦٓ Yusuf 12:7:5 yang ditafsirkan sebagai "adik-beradik".

    • Bukan sahaja mereka mengehadkan adik-beradik kepada saudara lelaki (tanpa saudara perempuan)
    • mereka juga mudah terikut Taurat dengan senarai nama setiap seorang daripada keturunan salasilah tetapi Al-Quran tiada langsung menyebut perkara itu !!
  • Al-Masad 111:1 تَبَّتْ يَدَآ أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ - setiap kali memilih satu perkataan, contoh َتَبََّْ untuk memahami bagaimana ia digunakan dalam al-Quran, anda perlu mencari (dalam seluruh al-Quran) setiap ayat yang menggunakan perkataan itu, atau perkataan yang berasal dari akar َتَبََّْ yang sama.

     
    • Hari ini saya ada 2 pilihan sama ada mencari kamus (yang tidak wujud sehingga 300 tahun selepas Nabi SAW), atau saya perlu meneliti semua ayat yang menggunakan perkataan dari akar yang sama. 
    • Bayangkan bagaimana perlu mencari 6236 ayat pada zaman pertengahan walaupun mereka menghafalnya adalah mustahil untuk mengindeks semua ayat. 
    • Terdapat percubaan melakukan nya, seorang Sheikh Fouad Abdel Bakki berjaya menerbitkan indeks (konkordans) pada tahun 1937 - Al Moojam Al Mofahras Li Alfaz Al Karim. Dengan konkordansi ini kita mencari perkataan َتَبََّْ kemudian huruf  تَ kemudian diikuti dengan huruf بَّ hasil pencarian menemukan 9 ayat yang menggunakan tabba, tabbab, tabout semuanya dari akar َتَبََّْ yang sama.
    • Kemudian gunakan metodologi untuk menguraikan petunjuk akar َتَبََّْ dalam semua 9 ayat. Apakah maksud umum al-Quran menggunakan perkataan َتَبََّْ ? Kemudian anda membuat keputusan tentang bagaimana ayat nya. Anda lihat betapa kompleksnya ini, bukan? تَبَّتْ يَدَآ أَبِى لَ

    • Sekarang agak mudah untuk melakukan ini dalam masa 3 saat saya boleh memberitahu anda semua ayat kerana kita mempunyai alat. Tetapi sebelum 1937, tidak ada apa-apa pun. Tetapi ulama umumnya memang menghafal Al-Quran tetapi ia tidak bermakna mereka boleh mengindeks Al-Quran atas dasar itu. 

  • Isu 1 :- sejarah Tafsir - tiada metodologi - asas hiburan dan bercerita - semakin kaya dan pedas cerita itu, semakin mereka seronok dengannya. 
Isu ke-2 :-, peralatan. Mereka tidak memilikinya. 

  • Jadi metodologi ini yang mengatakan bahawa anda membina pemahaman tentang ayat anda cuba memahami nya dengan mencari semua ayat yang dikaitkan dengan istilah yang sama atau akar istilah yang sama. 

    • Metodologi dipanggil nazm atau pautan sistemik. 

    • Beberapa ulama menyebutnya sebelum ini tetapi mereka tidak mempunyai peralatan.
    • Yang paling patut diberi perhatian ialah 2 ulama India, seorang pada abad ke-15 dipanggil Ali bin Ahmad Ibne Ibrahim Almahae (w 1432).
      • konsep نظم - konsep memahami satu ayat menggunakan semua ayat yang menggunakan istilah serupa berdasarkan setiap ayat yang anda ekstrak maksud istilah ini. 
      • anda membina makna yang Allah SWT turunkan kepada anda dari satu ayat tertentu itu. 
      • dia membongkar dan mengembangkan konsep نظم iaitu metodologi, tetapi dia melakukan 2 kesilapan - dia juga membenarkan kita merujuk kepada Taurat, dan dia juga membenarkan kita mentafsir perkataan menggunakan kamus Arab. 
  • Ulama kedua ialah Abdul Hamid Al Farahi (d 1930) beliau bercakap tentang nazm al Quran
  • Jelas dari Al-Quran bahawa kita tidak boleh mengambil dari Taurat. Masalah dengan kamus Arab itu sendiri bersumber daripada Tafsir.. Maka jika ada mufassir memutuskan maksud perkataan itu adalah "ini" maka orang yang mengumpulkan kamus akan menerima makna itu tanpa soalan. Pengaruh tafsir sebagai sumber kamus bahasa Arab ialah tafsir. Al-Quran datang 300 tahun lebih awal daripada kamus.
  • Selama 1400 tahun, penggunaan Al-Quran tertumpu untuk bacaan, hiburan, tujuan syariah dan tafsiran ayat secara berasingan.
  • Pada hakikatnya, Al-Quran menggunakan perumpamaankisah, al amsal dan al qasas di mana Allah menetapkan konteks sesuatu perkataanApabila Allah menetapkan konteks perkataan dalam ceritaia menjadi sangat jelas maksud perkataan itu. 
  • Terjemahan awal al-Quran berdasarkan Tafseer at Tabarii oleh Muhammad ibn Jarier at Tabarii (839 hingga 923 CE) atau (224 hingga 310H)
  • Tafseer berdasarkan 3 sumberPendapat orang At Tabarii, Bahasa Arab dan versi rosak kitab-kitab lama (Taurat dan Injil).
  • Soalan: Adakah kita mempunyai metodologi? Di manakah metodologi datangAdakah kita perlu mentafsir semula al-Quran yang lengkap? 
  •  Ilmu Quran ‘Tafsil’ تفصيل atau Syntactic Segmentation, keperluan Bayyinah (teknik deduksi). Tafsil bukan tentang perincian atau perincian.


LOKUSI IBRAHIM

  • Lokusi Ibrahim - konsep leksikon Ilahi Allah SWT gunakan konsep leksikon Ilahi ini, lokusi Ibrahim ini dalam al-Quran bagi menguji Ibrahim ahs (dan seterusnya mengajar ummah Muhammad Rasulullah SAW) supaya melakukan تَأْوِيلَهُۥٓ mengikut konteks penggunaan leksikon Ilahi, iaitu lokusi Ibrahim, dalam memahami maksud sesuatu كَلِمَٰتٍ mengikut konteks sepertimana كَلِمَٰتٍ berkenaan digunakan dalam ayat Quran.
    • Al-Baqarah 2:124 - وَإِذِ ٱبْتَلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٍ فَأَتَمَّهُنَّۖ Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa بِكَلِمَٰتٍ (kalimah = suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. 

  • Kosa kata; Perbendaharaan kata lokusi Ibrahim ini jauh berbeza daripada kamus penyair Arab Abad ke-7 yang masih segar digunakan hingga hari ini, yang mana banyak digunakan [terutama dalam kitab-kitab tafsir] terjemahan harfiah apabila berkait dengan perkara-perkara مُّحْكَمٰتٌ semuanya terdiri daripada ayat-ayat yang disusun secara semantik dengan ketepatan.

  • Tetapi dalam memahami maksud sebenar beberapa ayat Quran (yang mana Allah SWT selalu gunakan teknik "berselindung" kita harus gunakan konsep terjemahan mafhum (berkonsep abstrak) terutama bagi ayat-ayat yang berkait dengan perkara مُتَشٰبِهٰتٌ (tidak khusus - mengandungi perkara-perkara samar), kerana Allah SWT mahu pembaca Quran merenung berfikir dan berusaha mencari mesej sebenar yang terselindung disebalik sesuatu kelompok istilah, expresi yang digunakanNya.
    • Aal-e-Imran 3:7

 هُوَ الَّذِيْۤ اَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتٰبَ مِنْهُ 

Dialah yang menjadikan kepada kamu lapisan pemahaman (perintah dalam) al-Quran, daripada Nya

اٰيٰتٌ مُّحْكَمٰتٌ 

(Semuanya terdiri daripada) Ayat-ayat yang disusun secara semantik dengan ketepatan,

 هُنَّ 

اُمُّ الْكِتٰبِ وَاُخَرُ مُتَشٰبِهٰتٌ ؕ 

(Beberapa daripadanya ialah) “ibu kitab suci” (iaitu, asas semantik kontekstual, sumber berwibawa bagi maknanya), dan lain-lain yang kelihatan serupa (dengan bahagian lain versi rosak dari kitab suci terdahulu, atau bahagian lain dari Al-Qur'an) tetapi yang tidak sama

 فَاَمَّا الَّذِيْنَ 

Bagi orang yang terasnya mengalami diplopia (iaitu, "juling" - gagal memberi tumpuan kepada satu - nampak "dua" yang serupa

فِيْ قُلُوْبِهِمْ زَيْغٌ 

(ada) kesesatan - زَيْغ  dalam akar umbi hati nya

فَيَتَّبِعُوْنَ مَا تَشَابَهَ 

mereka mengikuti yang serupa itu (iaitu, menerima pemahaman dari satu bahagian yang serupa itu daripada versi kitab rosak terdahulu) مِنْهُ "selain daripada nya" iaitu selain Al-Qur'an,

 وَمَا يَعْلَمُ تَاْوِيْلَهٗۤ اِلَّا اللّٰهُ ۘؔ وَالرّٰسِخُوْنَ فِي الْعِلْمِ 

Tetapi tidak ada yang benar-benar mengetahui tafsirnya kecuali Allah dan orang-orang yang berpegang teguh pada ilmu yang berlandaskan dalil (dari Allah). 

 يَقُوْلُوْنَ اٰمَنَّا بِهٖ ۙ 

(Orang-orang yang berpegang teguh dengan ilmu yang berasaskan dalil) Mereka berkata: ‘Kami beriman kepadanya (iaitu, Al-Qurꜥān). 

 كُلٌّ مِّنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۚ 

‘Ia (iaitu, Al-QurꜤan) keseluruhannya bergantung kepada arah yang dibenarkan (weltanschauung kami) oleh tuan kami.’ 

 وَمَا يَذَّكَّرُ اِلَّاۤ اُولُوا الْاَلْبَابِ

Dan tiada seorang pun berusaha (untuk menyemai weltanschauungnya) kecuali mereka yang mempunyai teras yang terpimpin. 




Bagaimana memahami Al-Quran? Metodologi diperlukan untuk melibatkan diri dengan Al-Quran - YT 26 




YT 13: Al-Quran tidak seperti mana-mana kitab? Atau objek lain?

Sifat Al-Quran.
  • Alat Allah membimbing dan menyesatkan hamba-Nya melalui hati.
  • Analogi: Pemancar isyarat hidup (pengetahuan) daripada Allah, Penerima yang ditala (hati manusia) dan sumber tenaga untuk memberi kuasa kepada penerima (melalui ibadah).
Rujuk Al Baqarah 2:255 (ayatul kursi).



Sifat sebenar al-Quran :


  • Apakah sifat al-Quran? Buku atau Kitab Suci?

    • Allah SWT gunakan perkataan "Kitab" ( = buku atau mesej). 
    • Al-Quran adalah alat yang : -

      • Allah memberi petunjuk kepada manusia, atau menyesatkan {sebahagian manusia} melalui qalbu

      • Allah SWT menggunakan teks kitab Al-Quran sebagai alat untuk berkomunikasi (2 hala) - Allah SWT dengan hambaNYa.

      • Allah SWT sentiasa hidup, Tidak pernah tidur, Tidak pernah jauh, Dekat dengan kamu sepanjang masa, setiap kali melibatkan diri berkomunikasi melalui kitab Al-Quran ini denganNya, Dia sentiasa ada untuk kamu.


  • Analogi :-
    • konsep 1 - menerima isyarat daripada stesen televisyen satelit, menggunakan aerial piring logam bentuk bulat melalui alat penerima disambungkan kepadanya.
      • perlu menala kedudukan penerima dengan keyakinan untuk menangkap isyarat satelit yang datang tepat dari tempat tertentu
    • konsep 2 - gajet penerima menangkap beberapa isyarat gelombang mikro yang mesti dipindahkan ke set televisyen untuk dapat melihat isyarat diterjemahkan ke dalam beberapa imej visual serta bunyi audio yang boleh difahami maksud gelombang yang diterima melalui satelit itu.
    • konsep 3 - semua perkara ini mesti dikuasakan oleh tenaga untuk hidup.

  • Kini 3 unsur analogi ini sudah cukup untuk menjelaskan apa itu Al-Quran dan hubungan kita dengan Allah melalui Al-Quran ini.
    • Al-Quran adalah alat penerima, yang melaluinya kita menerima cahaya daripada Allah SWT, yang terpantul di hati anda.
      • Hati anda ialah peranti unjuran yang mempengaruhi Al-Quran apabila anda menggunakannya dengan betul.
      • Sediakan diri supaya menerima melaluinya. Anda mesti tahu apa itu Al-Quran perlu benar-benar meyakininya apabila membaca Al-Quran.
      • Libatkan diri berkomunikasi dengan Allah SWT - sumber cahaya atau sumber makrifat, atau sumber bimbingan yang datang kepada anda melalui kata-kata dan watak-watak yang disebutkan pada halaman nya.
      • Anda mesti benar-benar yakin. Anda mesti menalanya dengan betul. Tidak boleh menentang Islam - anda akan sesat, anda akan disesatkan, dan itu jelas dan benar-benar jelas dalam Al-Quran itu sendiri.
  • Sebaik sahaja anda menerima hidayah daripada Allah melalui Al-Quran, interaksi anda dengan Al-Quran akan menjadi lebih indah. Setiap kali anda membaca sesuatu ayat anda terima kepahaman lebih mendalam walaupun ia berpunca dari rangkap dari ayat yang sama.
    • bermakna setiap ayat setiap perkataan itu bernyawa ia hidup,
    • ia adalah hidayah terus begitulah Allah SWT memberikan ilmu kepada para hambaNya.

    • Al-Baqarah 2:255

للَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْحَىُّ ٱلْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۚ لَّهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْعَظِيمُ 

 وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya) dan dalam cara yang Dia kehendaki ....................

    • Ayat Al-Kursi Allah SWT memberitahu kita … "Mereka tidak menemui sesuatu ilmu daripada-Nya melainkan dengan kehendak-Nya, dan dengan cara yang dikehendaki-Nya". Ilmu datang dari Allah secara langsung dari arah tidak diketahui.
      • tidak hairan dengan eksperimen sains, kita menemui sesuatu idea dari punca yang tidak dijangkakan persoalannya dari mana ia datang? Menurut Al-Quran semua ilmu datang terus dari Allah SWT
      • Allah SWT hidup sepanjang masa, Dia bersama kita sepanjang masa dan alat berkomunikasi dengan-Nya adalah Al-Quran .(yang membantu mengkonfigurasi isyarat sebenarnya daripada Allah SWT dalam qalbu kita)
      • Setelah al-Quran terpampang di hati, kanta hati perlu digilap dibersihkan, sedia menerima, ia perlu hidup, ia perlu diselenggara dengan betul supaya sentiasa bersedia..
      • Keadaan hati yang "diselubungi selimut" berdebu menyebabkan penglihatan kabur dan bercelaru, tidak mampu menerima apa-apa. Bagaimana kita menghidupkan hati sebagai penerima?
      • Hati qalbu sebagai penerima gelombang hidayah Ilahi memerlukan tenaga. Di manakah kita mendapat tenaga ini? Melalui amal ibadat iaitu merupakan proses membersihkan hati melalui doa yang berterusan agar dijauhi dari membuat kesilapan, apabila anda menyesali beberapa perkara telah berbuat salah dan anda memohon ampun kepada Allah SWT. Semua itu proses pembersihan hati.
      • berkelakuan beretika sebagai langkah mengelakkan diri melakukan dosa, anda menerapkan akhlak murni nilai-nilai seperti yang Allah SWT kehendakki dalam al-Quran. Anda sebenarnya memberikan tenaga itu kepada hati nurani - iaitu "penerima gelombang isyarat dan peranti unjuran".
  • Al-Quran tidak seperti buku lain yang mewakili perkara yang dikatakan orang pada masa lalu. Al-Quran membawakan kepada anda secara individu berdasarkan apa yang anda perlukan hari ini. Mesej langsung dari sumber cahaya, dari sumber semua bimbingan, tepat apa yang anda perlukan pada masa ini, dan oleh itu Allah SWT menyingkap melalui al-Quran perkara yang Dia tahu anda perlukan hari ini. Dia tahu lebih daripada apa yang anda perlukan hari ini. Hanya libatkan Al-Quran ini dengan penuh kepercayaan penuh keyakinan, dengan keikhlasan, dengan menghargai hadiah istimewa yang tiada tandingan yang dipelihara khusus untuk anda. Dan kemudian cuba dan amalkannya.
  • Luangkan masa, belajar bahasa Arab, ajar anak-anak anda, ajar mereka yang anda sayangi dan jangan biarkan kehidupan berakhir tanpa anda merasai anugerah istimewa ini, tidak seperti apa-apa lagi yang Allah SWT berikan kepada kita.



Al-Quran sebagai Perisian YT 37

  • Al-Ma'idah 5:83,
وَإِذَا سَمِعُوا۟ مَآ أُنزِلَ إِلَى ٱلرَّسُولِ Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul,

 تَرَىٰٓ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمْعِ  kamu lihat mata mereka bercucuran air mata,

مِمَّا عَرَفُوا۟ مِنَ ٱلْحَقِّۖ   akibat kebenaran yang mereka ketahui

يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَٱكْتُبْنَا مَعَ ٱلشَّٰهِدِينَ  Mereka berkata: ‘Wahai Tuhan kami! Kami percaya! Teguhkan kami dengan saksi kebenaran!’


  • Az-Zumar 39:23
ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ 'Allah telah menurunkan wahyu yang paling baik,

كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ  iaitu kitab yang berpasang-pasangan,

 تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ  yang dengannya gemetar kulit orang-orang yang memelihara perintah Tuhannya

ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ kemudian kulit dan inti mereka menjadi rapuh, merindui lebih banyak lagi. wahyu dari Allah

ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ Inilah petunjuk dari Allah.

يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُۚ Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya.

وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ Tetapi barangsiapa yang dia sesatkan, maka tidak ada seorangpun yang dapat memberi petunjuk.
, .
  • Al-Quran memberi kesan kepada kita kerana perisian komputer mempengaruhi perkakasan.

 

Al-Baqarah 2:185 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ 

 

Bulan Ramadhan (adalah bulan) di mana Al-Quran dimaklumkan sebagai (alat) petunjuk bagi orang-orang (yang mengamalkannya) 

 

 

bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, 

 

 

  • Penglibatan dengan Al-Quran meliputi kesedaran berinteraksi dengan Al-Quran. Kita belajar kerana yakin Al-Quran ada jawapan kepada soalan itu. Justeru itu Al-Quran menjadi sebahagian dari kehidupan berterusan setiap hari. Kesedaran serta keyakinan sebegini adalah satu ibadah yang paling penting.

    • Al-Quran harus diTadabur = melibatkan diri dengan al-Quran cara betul,
    • benar-benar menyiasat, menjejaki, meyusuli satu persatu setiap tanda al-Quran mengikuti hubungkaitnya dengan bahagian lain.
    • setiap bahagian itu ada tanda spesifik yang wajib kita kesan dari satu tanda {dalam Surah dan ayat tertentu} ke satu tanda untuk paham sebenar-benarnya bagaimana sesuatu tanda dalam ayat tertentu berhubungkait dengan sesuatu tanda dalam ayat di Surah lain.
    • Proses pengesanan satu satu tanda ayat ka satu tanda seterusnya dinamakan Tadabur. Iaitu ia sebenarnya menjejaki atau menyusuli dari satu tanda ke tanda seterusnya.

  • Tadabur adalah tahap ibadat tertinggi yang diwajibkan dan diperintahkan Allah SWT kepada kita dalam melibatkan diri pada al-Quran,
    • al-Quran harus mempengaruhi kewujudan kita.
    • al-Quran wajib mengubah diri menjadikan kita orang yang berbeza selepas penglibatan yang betul, hari demi hari demi hari.

    • 2 contoh bagaimana kita harus menikmati dan membiarkan al-Quran menyentuh hati nurani untuk mempengaruhi kita. :-

      • Surah Al-Ma'idah 5:83 Allah SWT memberi kita contoh sekumpulan manusia dimana Allah SWT berfirman: 

 

Al-Ma'idah 5:83 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

وَإِذَا سَمِعُوا۟ مَآ أُنزِلَ إِلَى ٱلرَّسُولِ 

 

"Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diwahyukan kepada rasul, 

 

Dan apabila mereka mendengar Al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad, SAW), 

 

تَرَىٰٓ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمْعِ 

 

 

kamu lihat mata mereka membengkak dengan air mata, 

 

 

engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata 

 

hasil daripada apa yang mereka ketahui tentang kebenaran yang terkandung dalam al-Quran 

 

 

مِمَّا عَرَفُوا۟ مِنَ ٱلْحَقِّۖ 

 

 

akibat dari kebenaran yang mereka ketahui. 

 

 

disebabkan apa yang mereka ketahui (melalui Kitab mereka) dari kebenaran (Al-Quran), 

 

 

يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَٱكْتُبْنَا مَعَ ٱلشَّٰهِدِينَ 

 

 

 

akibat dari kebenaran yang mereka ketahui. Mereka berkata: 'Tuan kami percaya kepada Mu !!' 

 

 

 

sambil mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, kami beriman (kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Quran), oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad SAW). 

 

 

    • mata mereka bengkak dengan air mata - (ini tandanya bahawa) mereka telah terkena, tersentuh, mereka menjadi emosi. Sebab sesuatu yang jauh di dalam diri mereka telah disentuh oleh al-Quran, anda lihat mata mereka bengkak dengan air mata, kesan hasil daripada apa yang mereka ketahui kebenaran yang terkandung dalam al-Quran.

    • "Ya Tuhan, kami percaya!".- ini keyakinan dan keselesaan yang mendalam, "kami percaya, ٱكْتُبْنَا - tuliskanlah kami atau tetapkanlah kami dalam kategori orang-orang yang menyaksikan kebenaran". 

    • keadaan serupa semasa Ramadan, kita dapat merasai sentuhan Al-Quran yang telah mempengaruhi kita, kita dapat mengenal siapa diri kita, mengubah cara berfikir dan bagaimana kita melibatkan diri dalam dunia umum
    • khususnya bagaimana kita menggunakan firman Allah SWT jadi ini adalah contoh bagaimana Al-Quran sepatutnya mempengaruhi kita. 

  • Contoh lain dari Surah Al-Zumar. Allah (SWT), ini lebih rumit sedikit tetapi bersabarlah kerana ia adalah ayat yang indah, Allah SWT menggambarkan al-Quran itu sendiri, katanya: 

  

Az-Zumar 39:23 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Ibnu Khathir 

ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ 

 

Allah SWT telah menurunkan hadis yang terbaik dan pengumuman yang terbaik 

 

Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan 

 

Pada dasarnya Allah SWT menurunkan ilmu yang paling bernas dan mendalam dalam ucapan yang diturunkan-Nya ini 

 

 

كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ 

 

 

kitab suci yang mempunyai persamaan secara berpasangan 

 

 

Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); 

 

 

Az-Zumar 39:23 

Metodologi al-Quran Organik  

Abdullah M. Basmeih  

 

ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ 

Allah telah menurunkan sebaik-baik pengumuman, iaitu kitab yang berpasang-pasangan persamaan, yang dengan sebab itu bergetarlah kulit orang-orang yang melaksanakan perintah Tuhannya, lalu menjadi lembut kulit dan urat-urat mereka, mengharapkan (lebih banyak) ayat-ayat daripadanya. Allah. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Tetapi setiap kali Dia sesatkan, tidak akan ada seorang pun yang memberi petunjuk. 

Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. 

 

 

  • ' أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ' - terdapat cara yang berbeza untuk menterjemah istilah ini - untuk memastikan perkara yang mudah tetapi pada asasnya, Allah SWT mendedahkan yang paling bernas dan ilmu yang paling dalam dalam ucapan yang Dia turunkan ini.
  • Kitab yang mempunyai perkara-perkara yang persamaan secara berpasangan - Allah SWT memberikan kita dalam al-Quran persamaan - perkara yang patut kita padankan
  • Ingat kita bercakap tentang Tadabbur yang menjejaki dan mengejar dan membuat susulan dari satu perkara ke perkara yang lain jadi apabila kita menemui tanda kita harus mencari pasangan nya itu kita harus mencari sesuatu yang sepadan dengannya, di tempat lain dalam Al-Quran, setiap maklumat dipadankan.
  • Kebanyakan orang tidak menyedari al-Quran diturunkan selama 23 tahun dan Allah SWT memberitahu bila-bila masa anda menjumpai satu maklumat yang anda perlu cari pengesahan untuknya di tempat lain dalam al-Quran.

  • Dan tempat lain itu mungkin ayat yang diturunkan 15 tahun lebih awal, atau 10 tahun kemudian ia tidak penting, tetapi anda akan menemuinya. Allah SWT memberitahu kita maklumat ini wahyu ini maklumat baru ini pengumuman dan pengisytiharan dalam al-Quran itu akan datang berpasangan bermakna anda harus mencari pasangan nya - bermaksud mencari pengesahan.

  • Dan ini merupakan mukadimah daripada metodologi bahawa setiap kali kita menyimpulkan sesuatu pemikiran atau cuba memahami sesuatu ayat, kita sentiasa berusaha untuk mencari pasangan persamaan nya, tidak tentu kadang-kadang berpasangan lebih. Kerana persamaan ini jadi apabila anda membacanya sesuatu ayat, anda dapati pengesahan pasangannya anda temui dalam ayat lain. Dan di sinilah ia datang dari kitab suci dengan persamaan berpasangan kadang-kadang lebih.

  • Allah SWT menerangkan apa yang berlaku "kulit orang-orang yang memerhatikan penemuan ini dan perintah daripada Tuhan mereka, kulit mereka menggeletar dan mereka menjadi tersentuh (kesan fizikal) dan kemudian kulit yang lebih halus dan inti mereka, bahagian dalam yang tersembunyi dari kita terjejas mereka bergerak mereka menjadi mengikat dan melembutkan kerinduan untuk lebih banyak wahyu melalui proses dari Allah SWT ini. 


  

Dan ayat lain, Allah SWT menerangkan apa yang berlaku, kulit orang-orang yang memerhatikan penemuan-penemuan ini dan perintah Tuhan mereka, kulit mereka menggeletar dan mereka menjadi tersentuh, anda tahu itu kesan fizikal dan kemudian kulit mereka dan inti mereka, di dalam bahagian tersembunyi kita terjejas mereka bergerak mereka menjadi mengikat mereka menjadi lembut, mereka melembutkan kerinduan untuk lebih rindu untuk mempelajari lebih banyak wahyu melalui proses ini daripada Allah SWT. Ini adalah proses di mana Allah SWT memberikan petunjuk, dia membimbing dengan cara ini, jalan kepada pemahaman ini sesiapa yang Dia kehendaki, bermakna jika anda mencarinya jika anda benar-benar bekerja untuknya dan melibatkan al-Quran ayat ini mengajar kita ia menjadi sesuatu. bahawa Allah SWT membalasnya dan Dia memberi anda lebih banyak dan ganjaran ketulusan anda minat anda dalam melibatkan firman Allah SWT. Dia memberi petunjuk kepadanya sesiapa yang menghendakinya. Allah SWT berjanji akan memberi kita pahala untuknya. 

  

Tetapi bagi sesiapa yang Dia sesatkan jika seseorang membaca Al-Quran dengan acuh tak acuh tanpa menghiraukan, tidak benar-benar berminat dengan keikhlasan Allah SWT tidak terikat untuk memberi petunjuk kepada orang itu, anda tidak akan mendapat petunjuk untuk orang itu, dan ini adalah amaran yang menakutkan betul-betul dalam ayat ini. 


  

Jadi, saya ingin menutup dengan contoh mudah, anda yang tahu tentang perisian. Perisian pada asasnya, program perisian mengubah cara keadaan dalaman komputer. Jadi, sebagai contoh komputer mempunyai memori dalaman dan apabila anda menjalankan program, apabila anda melaksanakan program yang memori berubah dengan begitu berkesan apabila anda menjalankan program perisian komputer menjadi sesuatu yang berbeza daripada sebelum program perisian itu dijalankan. 

 

Jadi perisian itu memberi kesan kepada perkakasan, Al-Quran memberi kesan kepada kita, Al-Quran sepatutnya menyentuh kita, untuk mengubah kita, untuk menjadikan kita berbeza, untuk menjadikan kita bertambah baik, untuk menjadikan kita lebih dekat dengan Allah SWT. 

  

Sekarang jika kita melihat Al-Quran sebagai perisian yang sepatutnya mengubah kita, fikirkan ini jika anda hanya membaca program perisian tanpa benar-benar merenung, tanpa membenarkan menyentuh anda. Adakah anda benar-benar meminang Al-Quran? Adakah anda benar-benar membenarkan perisian itu mengubah anda? Jika anda hanya melewatinya dan cuba mengumpul seberapa banyak, kali untuk membaca Surah, atau bahagian Al-Quran ini, atau seperti kebanyakan orang Islam malangnya mereka berusaha untuk menutupnya dari hujung ke hujung sepanjang Ramadan tanpa benar-benar perlu membelanjakan apa-apa. masa untuk memahami mana-mana bahagiannya. Adakah mereka benar-benar melibatkan Al-Quran? Adakah ini yang sepatutnya Al-Quran? 

 

Saya bertanya soalan-soalan ini dan meletakkannya di hadapan anda bukan sebagai cabaran tetapi sebagai peringatan bahawa kita mempunyai sesuatu yang indah, kita mempunyai mesej daripada pencipta seluruh alam semesta, dan alam semesta penuh dengan keajaiban dan kita penuh dengan keajaiban dan pencipta adalah lebih berpengetahuan daripada apa-apa di alam semesta ini, mana-mana makhluk di alam semesta ini, namun dia menghantar mesej ini kepada anda secara peribadi dan saya bertanya kepada anda. Adakah anda menyampaikan mesej ini dengan cara yang dikehendaki oleh Allah SWT? Adakah anda mengambil serius mesej ini? Sampai ke tahap di mana anda menjadikan ia keutamaan anda, anda menjadikannya satu-satunya tujuan hidup anda kerana anda perlu bekerja, anda perlu menjaga keluarga anda, dan anda perlu memastikan komuniti anda dijaga, dan anda perlu melakukannya sejuta dan satu butiran yang memenuhi kita semasa hidup kita, tetapi tujuan utama kita adalah untuk melibatkan mesej ini daripada pencipta kita, dan pencipta seluruh alam semesta. Saya memohon kepada Allah SWT agar memberikan pemahaman, dan memberikan kesedaran, dan kesediaan, dan ketabahan, dan keazaman untuk menjadikan al-Quran sebagai keutamaan nombor satu dalam hidup anda. Terima kasih banyak kerana memberi perhatian! 

 


Adakah beberapa perkataan al-Quran tidak berguna? Atau luar jangka?


Tiada Perkataan Sia-sia dalam Al-Quran YT 16:

  • Isu kata hubung ان yang bukan tanpa tujuan.
  • Ayat 28:19 diterjemahkan sebagai ‘Sebab, apabila dia mahu (mempunyai orang lain, secara tidak langsung) membinasakan orang yang menjadi musuh bersama bagi mereka berdua’.
  • 'ان' apabila digunakan bukanlah sia-sia, luar, tidak penting, tidak material atau tidak perlu dalam kitab Allah.
  • Ayat 28:7, 28:30 dan 28:31 juga menggunakan perkataan ان.
  • Ayat 28:30 alif nun digunakan untuk bermaksud ‘Dan demikian, apabila dia sampai kepadanya, dia disapa secara tidak langsung ….. Wahai Musa, Akulah Allah, Tuhan sekalian alam!
  • Ayat 28:31 ان digunakan untuk bermaksud 'Dan kemudian dia disapa sekali lagi, secara tidak langsung 'Lemparkan tongkatmu'.
  • Digunakan dalam surah lain 37:104 (Dan kami memanggilnya secara tidak langsung: Wahai Ibrahim’
  • Selama 1400 tahun, tidak terkira banyaknya generasi membawa atau menyalin terjemahan itu secara membuta tuli walaupun penggunaan perkataan 'ان' sebagai dieja 'alif nun' secara berlebihan.


 *****************************