Wednesday, April 24, 2024

YT 177 : 'مَوْج : TERSEMBUNYI DI TEMPAT YANG TAK SANGKA!

 

KEPERLUAN  مَوْج

(Gelombang Berbahaya) 

DALAM AL-QURAN!


YT 177: 'مَوْج': TERSEMBUNYI DI TEMPAT YANG TAK SANGKA! 

 

 

Allah sahaja! 

BUKAN Quran Sahaja! 


Bahagian 2 

 

 

Maklumat Motivasi 




Kembali ke :


YT 46 -

Adakah terdapat 72 Perawan di Syurga? "Hoor" dalam Al-Quran


https://youtu.be/BCUIQikPIyY?si=7cw5b0zs0c6i8oUs


Di sinilah anda benar-benar mula mempelajari sesuatu secara perlahan-lahan pasti membina semua konsep 

 

مَوْج': TERSEMBUNYI DI TEMPAT YANG TAK SANGKA!

  • Beberapa contoh bagaimana Al-Quran sebenarnya kompleks
  • nampaknya tidak mudah hendak mendamaikan beberapa perkara
  • sebenarnya ada penjelasan untuk nya
  • dan ia menjurus kepada kefahaman Al-Quran dengan cara-cara baru yang mana belum pernah difikirkan oleh sesiapa sebelum ini.


KEPERLUAN مَوْج DALAM AL-QURAN 


  • Al-Quran tanpa مَوْج tidak akan lengkap.  

Dalam segmen ini :

1. kita menyemak beberapa konsep 

2. contoh مَوْج - di depan mata ! 

3. contoh Prinsip Urutan Pertama : 

apa benda itu ;  Arahan langsung.  

Amaran Allah SWT berikan secara langsung dalam al-Quran 

Diambil perhatikan bahawa amaran dalam Al-Quran ia tidak jelas bertanda. Tetapi semuanya MENUNJUK KE ARAH YANG SAMA = persamaan jika ia berjalan seperti itik, ia bercakap seperti itik - maka ia adalah itik !! 

Allah SWT mengingatkan. BERIKAN TUMPUAN SEPENUH - JANGAN LALAI 

jika anda termasuk golongan الغافلين - mereka yang membaca tidak menyedari apa yang dibaca akan jatuh ke dalam perangkap Mawj 

4.Mesti Allah Sahaja ! Quran Sahaja tidak mencukupi;  

5.Apakah perlu sangat مَوْج dalam Al-Quran? 

6.Penerangan tentang mereka yang memasukkan مَوْج ke dalam al-Quran, dengan izin Allah


7. Penerangan tentang mereka yang dimaksudkan untuk menjadi mangsa مَوْج

8. Proses untuk memohon pertolongan Allah untuk menyaring Arsh kita dan untuk menyingkirkan مَوْج dari weltanschauung kita 

9. Akibat mengabaikan kehadiran مَوْج dalam al-Quran 

10. Tanggungjawab as-saah #2 berkenaan dengan مَوْج 


===========================


Adakah ini terpakai kepada kita?


Bagaimana kita boleh tahu? 


Disebabkan komposisi al-Quran, bahagian-bahagian al-Quran dikarang oleh Nufus yang dibawa oleh Allah sebagai iklan selepas kematian mereka untuk membantu dalam komposisi al-Quran. 

Seperti yang dibuktikan dalam siri Sulayman, komposisi al-Quran, di mana bahagian-bahagian al-Quran dikarang oleh semua Nufus yang dibawa oleh Allah SWT selepas kematian mereka untuk membantu sebagai alat bantu dalam penyusunan al-Quran.


Al-Hajj 22:52  

وَمَاۤ اَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَّسُوْلٍ وَّلَا نَبِيٍّ اِلَّاۤ اِذَا تَمَنّٰۤي اَلْقَي الشَّيْطٰنُ فِيْۤ اُمْنِيَّتِهٖ ۚ  فَيَنْسَخُ اللّٰهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطٰنُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللّٰهُ اٰيٰتِهٖ ؕ  وَاللّٰهُ عَلِيْمٌ حَكِيْمٌ ۙ 

 

  • وَمَاۤ اَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَّسُوْلٍ وَّلَا نَبِيٍّ اِلَّاۤ اِذَا تَمَنّٰۤي Setiap kali Kami mengutus sebelum kamu, dari seorang rasul atau seorang nabi, apabila dia menghendaki (mendahului wahyu), 
  • اَلْقَي الشَّيْطٰنُ فِيْۤ اُمْنِيَّتِهٖ ۚ Syaitan akan melemparkan (dengan cara licik Syaitan) ke dalam اُمْنِيَّتِهٖ (kerangka kognitifnya - Sila semak YT54 Surah Al-Kahf(Surah 18):Adakah Tuhan Duduk Di Atas Arasy? Takhta Ratu Sheba. Pemansuhan dalam Quran) :-

  • فَيَنْسَخُ اللّٰهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطٰن tetapi Allah menghapuskan apa yang dilemparkan syaitan -

َيَنْسَخُ اللّٰه :-  Jadi Allah فَيَنْسَخُ اللّٰهُ (waktu sekarang - ini semasa turunnya Al-Quran dan selepasnya) - فَيَنْسَخُ اللّٰهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطٰنُ bermaksud ada cara untuk apa yang dilemparkan Syaitan ke dalam fikiran kita melalui Nabi atau Rasul.  

  • Bagaimana? Melalui gubahan yang "mereka" sumbangkan ke dalam teks Al-Quran. (Semakan siri tentang Sulayman dan Mahdi dan semua video selepasnya). 

    Jenis lempran oleh Syaitan ini dibawa ke dalam Al-Quran melalui gubahan oleh Nufus yang dibawa oleh Allah SWT  

  • ُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللّٰهُ اٰيٰتِهٖ ؕ dan kemudian  Allah mendedahkan kefahaman linguistik bahasa tentang tanda-tanda-Nya, 
  • وَاللّٰهُ عَلِيْمٌ حَكِيْمٌ ۙ dan Allah adalah Pemberi ilmu, Pemberi kefahaman bahasa 


Al-Hajj 22:53  

لِّيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطٰنُ فِتْنَةً لِّلَّذِيْنَ فِيْ قُلُوْبِهِمْ مَّرَضٌ وَّالْقَاسِيَةِ قُلُوْبُهُمْ ؕ  وَاِنَّ الظّٰلِمِيْنَ لَفِيْ شِقَاقٍۭ بَعِيْدٍ ۙ 

  • Supaya Allah SWT menimpakan azab yang ditimpakan Syaitan itu bagi orang-orang yang dalam hatinya ada penyakit, dan (bagi) orang-orang yang keras hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang melampaui batas itu benar-benar dihalangi oleh perselisihan yang semakin jauh


Al-Hajj 22:54   

وَّلِيَعْلَمَ الَّذِيْنَ اُوْتُوا الْعِلْمَ اَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّكَ فَيُؤْمِنُوْا بِهٖ فَتُخْبِتَ لَهٗ قُلُوْبُهُمْ ؕ وَاِنَّ اللّٰهَ لَهَادِ الَّذِيْنَ اٰمَنُوْۤا اِلٰي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيْمٍ 

  • Dan supaya orang-orang yang diizinkan untuk mempelajari ilmu yang berasaskan dalil, mengetahui bahawa ia (ilmu yang berasaskan dalil) adalah kebenaran daripada Tuhanmu, kemudian mereka beriman (sahaja) menggunakannya, kemudian teras mereka (berkobar-kobar yang ketika itu sedang terbakar atau membara panas) akan reda ke arah kebenaran tulin itu. Dan sesungguhnya Allah akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang beriman (pada masa itu) kepada kaedah bagi memperbaiki diri. 

Al-Hajj 22:55  

وَلَا يَزَالُ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا فِيْ مِرْيَةٍ مِّنْهُ حَتّٰي تَاْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً اَوْ يَاْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيْمٍ 

  • Dan (sebaliknya) orang-orang yang mendustakan tetap dalam hujjah yang meragukan kerananya sehingga datang pengairan (pencerahan) secara tiba-tiba, atau (sehingga) datang kepada mereka azab (pemisahan) dalam tempoh masa yang buntu. 


Dan kerana Bahagian Al-Quran yang Berlainan

Dikarang Oleh Pelbagai Rasul,

Kami Mempunyai Pemahaman

Yang Lebih Baik tentang Ayat Ibrahim 14:4 - 

 

وَمَاۤ اَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُوْلٍ اِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهٖ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ؕ فَيُضِلُّ لَمَهُ يْ مَنْ يَّشَآءُ ؕ وَهُوَ الْعَزِيْزُ الْحَكِيْم


  • Bahan-bahan yang dilemparkan oleh syaitan ini dibawa ke dalam al-Quran melalui gubahan Nufus yang dibawa dari ٖ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ . (Ta Ha 20:103) . Dan kerana bahagian-bahagian Al-Quran yang berbeza disusun oleh pelbagai rasul (Nufus) kami mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang Ayat Ibrahim 14:4 - 
  • Mereka membawa بِلِسَانِ قَوْمِه lokusi kaum mereka sendiri, kerangka mental mereka sendiri اُمْنِيَّتِهٖ (kerangka kognitif mereka) ke dalam karangan (perusahaan penulisan) bahagian al-Quran tentang kisah mereka, pengalaman mereka, contoh mereka menggunakan lokusi mereka termasuk menggunakan kerangka kognitif mental mereka. 

Dalam kata lain: 

  • Melalui kisah al-Quran mereka sendiri, mereka dan komuniti mereka diberi peluang untuk membezakan Kebenaran daripada Memudaratkan !! Ya, mereka membawa kerangka kognitif mereka sendiri, tetapi melalui pemahaman Al-Quran bersama-sama dengan kekasih kita SAW - dan selepas itu, mereka dapat memahami cara membersihkan weltanschauung mereka sendiri. 
  • Sebagai Nufus ? Selepas kematian - akhirat?  Iya benar, ini adalah apa yang Ayat Ibrahim 14:4 ini memberitahu kita dan dijelaskan semua ini dalam Bahagian 1 (Sulayman)

  • Ini dipersaksikan oleh kisah Sulaiman dalam Surah An-Naml 27 !! 
  • Adakah ini memberi kita penegasan yang munasabah tentang riwayat tentang Israa', di mana semua Rasul "berdoa" (mengandungi Petunjuk Ilahi) di belakang Muhammad SAW? 
  • Adakah ini memberi kita gambaran yang jelas tentang besarnya pendedahan tentang مَوْج dalam al-Quran ini ?? 











Al-Baqarah 2:26 -  


 اللّٰهُ بِهٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهٖ كَثِيْرًا ۙ وَّيَهْدِيْ بِهٖ كَثِيْرًا ؕ وَمَا يُضِلُّ بِهٖۤ اِلَّا الْفٰسِقِيْنَ ۙ

Allah يُضِلُّ بِهٖ menyesatkan كَثِيْرًا ۙramai بِهٰذَا مَثَلًا ۘmelalui perumpamaan dan juga  وَّيَهْدِيْ بِهٖ كَثِيْرًا ؕ memberi petunjuk kepada ramai (di beberapa bahagian Al-Quran) اِلَّا الْفٰسِقِيْنَ kecuali orang yang zalim. 
  • Itu fakta. مَوْج adalah fakta Allah menyesatkan sebahagian manusia. Perlu faham مَوْج  berkait isu menyesatkan.
  • Ada orang membaca al-Quran mengikut metodologi sendiri tanpa sedar, mereka sesat tanpa merasakan nya pun - غافلين. Metodologi itu mengelirukan membuat mereka berangan sedang berada di arah yang betul. 


Allah SWT menegaskan hal ini dalam Surah Al-Muddaththir 74:31 -

كَذٰلِكَ يُضِلُّ اللّٰهُ مَنْ يَّشَآءُ وَيَهْدِيْ مَنْ يَّشَآءُ ؕ

dan dengan demikian Allah يُضِلُّ menyesatkan  مَنْ يَّشَآءُ sesiapa yang dikehendaki Nya dan وَيَهْدِيْ memberi petunjuk  مَنْ يَّشَآءُ kepada sesiapa yang dikehendakiNya. 


Allah SWT dengan jelas memberitahu dalam Al-A'raf 7:99 bahawa dalam Quran terdapat elemen khianat اَفَاَمِنُوْا مَكْرَ اللّٰهِ ۚ daripada Allah.

اَفَاَمِنُوْا مَكْرَ اللّٰهِ ۚ فَلَا يَاْمَنُ مَكْرَ اللّٰهِ اِلَّا الْقَوْمُ الْخٰسِرُوْنَ

اَفَاَمِنُوْا Adakah mereka merasa aman dengan مَكْرَ اللّٰهِ ۚ pengkhianatan Allah? فَلَا tidak ada yang merasa يَاْمَنُ aman dari مَكْرَ اللّٰهِ pengkhianatan Allah اِلَّا kecuali الْقَوْمُ kaum الْخٰسِرُوْنَ yang rugi 


Dan kemudian Allah SWT memberikan amaran besar kepada kita dalam Surah Al-Kahfi 18:103 بِالْاَخْسَرِيْنَ اَعْمَالًا ؕ orang yang menyangka mereka berbuat baik sebaliknya  الْاَخْسَرِيْنَ  mereka menjadi orang yang paling rugi 


Al-Kahf 18:103

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْاَخْسَرِيْنَ اَعْمَالًا ؕ

Katakanlah: "Mahukah Kami khabarkan kepadamu tentang بِالْاَخْسَرِيْنَ اَعْمَالًا orang-orang yang paling rugi dalam melibatkan Al-Quran?" 


Al-Kahfi 18:104 

اَلَّذِيْنَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُوْنَ صُنَ 

اَلَّذِيْنَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا Mereka (yaitu) orang yang sia-sia usahanya di dunia ini, وَهُمْ يَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُوْنَ صُنَ sedangkan mereka menyangka bahawa mereka mengetahui apa yang mereka usahakan”. 


Anda fikir mendapat petunjuk pada hakikatnya anda sesat kerana anda tidak tahu tentang semua perangkap termasuk perangkap meliputi مَوْج.


Adakah ini terpakai kepada kita? Bagaimana kita boleh tahu? 

Disebabkan komposisi al-Quran, bahagian-bahagian al-Quran dikarang oleh Nufus yang dibawa oleh Allah sebagai iklan selepas kematian mereka untuk membantu dalam komposisi al-Quran. 

Kerana pada masa itu syaitan telah memasukkan dalam kerangka kognitif mental مِنْ نَبِيٍّ atau rasul رَّسُوْلٍ dalam bacaan mereka فِيْۤ اُمْنِيَّتِهٖ ۚ seperti yang dijelaskan dalam segmen :


(Surah Al-Kahf Surah 18: Adakah Tuhan Duduk di Arasy? Al-Quran)


Allah SWT فَيَنْسَخُ اللّٰهُ masa zaman Al-Quran dan selepas itu masa sekarang ini -

فَيَنْسَخُ اللّٰهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطٰنُ maksudnya ada cara untuk apa yang syaitan masukkan ke dalam fikiran kita melalui bacaan al-Quran oleh نَبِيٍّ atau رَّسُوْلٍ . Bagaimana - melalui gubahan yang mereka sumbangkan ke dalam teks al-Quran. 


Bahan-bahan yang dilemparkan oleh Syaitan ini dibawa ke dalam al-Quran melalui gubahan Nufus yang dibawa dari ٖ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ . Kerana bahagian-bahagian Al-Quran yang berbeza dikarang oleh pelbagai Nufus (pelbagai rasul), kami telah meningkatkan pemahaman tentang ayat Ibrahim 14:4 yang mana لِيُبَيِّنَ لَهُمْ menempatkan kerangka mental mereka sendiri ke dalam komposisi bahagian-bahagian Al-Quran tentang kisah-kisah mereka pengalaman mereka contoh menggunakan lokusi mereka termasuk menggunakan kerangka kognitif mental mereka. 

Dalam erti kata lain, melalui kisah-kisah mereka sendiri dalam al-Quran, mereka dan komuniti mereka diberi peluang untuk membezakan kebenaran daripada yang berbahaya. Mereka membawa jenis kerangka kognitif mereka sendiri, tetapi melalui pemahaman Al-Quran bersama Rasulullah SAW yang dikasihi dan selepas itu mereka dapat memahami cara membersihkan weltanschauung mereka sendiri. Sebagai Nufus, akhirat ? Ya, ini adalah apa yang ayat ini memberitahu kita seperti yang dijelaskan dalam Bahagian 1. 

Ini dipersaksikan oleh kisah Sulaiman dalam Surah 27!  


An-Naml 27:24 

 

وَجَدْتُّهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُوْنَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُوْنِ اللّٰهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطٰنُ اَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيْلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُوْنَ ۙ 

 

(Sulaiman mencelah :) "Aku dapati dia dan kaumnya tunduk kepada شَّمْسِ (perintah atau rasul) sebagai perantara kepada Allah; dan شَيْطَان telah menetapkan tafsiran mereka (dalam bersusah payah dalam kitab mereka) dan telah menghalang mereka daripada cara ( betul) cara." Dan dengan itu, mereka tidak menemui petunjuk. 

 


Perangkap Paling Berbahaya

bagi yang Terlampau-Yakin: 


Menyembah لِلشَّمْسِ kitab itu sendiri !! لِلشَّمْسِ = perutusan atau utusan رَّسُوْلٍ atau نَبِيٍّ 

Peranan kita mainkan menentukan banyak perkara yang kita lakukan dalam hidup. 

Dalam peranan نَبِيٍّ peranan رَّسُوْلٍ dengan kitab iaitu لِلشَّمْسِ peranan itu setara maka Allah SWT secara khusus memperingatkan kita dalam kisah Sulaiman bahawa kumpulan orang sabat ini sedang menyembah "kitab = لِلشَّمْسِة" juga bermaksud = السن. Musa 

 

 

Fussilat 41:37 

وَمِنْ اٰيٰتِهِ الَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ؕ  

لَا تَسْجُدُوْا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوْا لِلّٰهِ الَّذِيْ خَلَقَهُنَّ اِنْ كُنْتُمْ اِيَّاهُ تَعْبُدُوْنَ 

 

 

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah waktu malam dan siang hari dan "شَّمْسُ" (risalah atau rasul) dan "bulan" (kenabian). 

 

Dalam Surah Fussilat 41:37 Allah SWT secara khusus memberikan kita جَنّٰت kepada pemahaman ini. Allah memberitahu kita لَا تَسْجُدُوْا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ = jangan sujud (menyerah) kepada شَّمْسِ atau قَمَرِ - jangan tunduk kepada "شَّمْسِ" yang mewakili kitab suci mahupun kepada قَمَرُ. "Bulan" mewakili "kenabian" dan matahari mewakili "kitab suci" itu sendiri. 

 

Kita perlu memahami mengapa ayat ini memberitahu kita dalam kekhususan sedemikian untuk tidak "melakukan ini" sepatutnya "melakukan itu" kita perlu menjelaskan ini. Ini adalah arahan metodologi jadi ia adalah sebahagian daripada "prinsip pesanan pertama". Tunduk dan sujud hanya kepada Allah sebab itu sebut Allah sahaja - bukan Quran Sahaja. 

Jadi kita ada Pengesahan (Bukan Pembuktian) daripada Riwayat: Adakah Muhammad Menyimpan Sebahagian daripada Pengetahuan Berasaskan Bukti yang Dia ada?



Jadi kita ada Pengesahan (Bukan Pembuktian) daripada Riwayat: Adakah Muhammad Menyimpan Sebahagian daripada Pengetahuan Berasaskan Bukti yang Dia ada? Kami mengupas beberapa hadith ini dan kemudian membincangkan ayat Al-Ahzab 33:33 yang benar-benar kritikal  :

Al-Ahzab 33:33   

وَقَرْنَ فِيْ بُيُوْتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْاُوْلٰي وَاَقِمْنَ الصَّلٰوةَ وَاٰتِيْنَ الزَّكٰوةَ وَاَطِعْنَ اللّٰهَ وَرَسُوْلَهٗ ؕ  اِنَّمَا يُرِيْدُ اللّٰهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيْرًا ۚ 

dan kemudian kami meneruskan lagi bukti kritikal dan sangat penting bahawa ملائكة bercakap secara langsung dalam Al-Quran. Al-Quran juga dikarang oleh ملائكة seperti dalam Maryam 19:63 dan Maryam 19:64 -

Maryam 19:63

تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِيْ نُوْرِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيّا 

Jannah itu adalah sesuatu yang kami warisi di kalangan المسافر kami (seperti ملائكة) jadi kami katakan ahli kami (orang seperti kami) mereka bukan ahli di bawah kami. Maka عِبَادِنَا adalah "seperti kami" , (bukan "hamba kami") مَنْ كَانَ تَقِيّا sesiapa yang telah didisiplinkan. 

Maryam 19:64 وَمَا نَتَنَزَّلُ اِلَّا بِاَمْرِ رَبِّكَ ۚ لَهٗ مَا بَيْنَ اَيْدِيْنَا وَمَا خَلَْفَنَا خَلْوَنَا مَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيّا ۚ 

Sama sekali tidak ada konteks jika anda mengkaji Maryam 19:63 dan Maryam 19:64, untuk memberitahu anda siapa yang mengatakan ini meninggalkan anda dengan kesimpulan yang jelas dan tidak dapat disangkal yang jelas ini adalah kata-kata ملائكة. Malah, keseluruhan Al-Quran adalah perkataan ملائكة, selain melalui perantara iaitu جِبْرِيل Al-Quran tidak mendakwa semua perkataan demi perkataan adalah daripada Allah. 


مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ؕ terdapat 4 kali dalam Al-Quran dan konteksnya adalah seragam


Al-Kahf 18:54

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِيْ هٰذَا الْقُرْاٰنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ؕ وَكَانَ الْاِنْسَانُ اَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا


Az-Zumar 39:27

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِيْ هٰذَا الْقُرْاٰنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُوْنَ ۚ

Kami telah sertakan dalam Al-Quran ini مِنْ كُلِّ مَثَلٍ setiap contoh (termasuk yang Baik dan yang Buruk - tidak semestinya contoh yang baik yang boleh digunakan untuk orang yang beriman, tetapi juga termasuk مَوْج - (ucapan berganda, bercakap dua kali) - perkara-perkara amaran kepada mukmin.

Al-Quran sangat jelas jika anda tidak menyedarinya. Semuanya bermula dengan Iman 

  

Definisi Ringkas مَوْج. 

Manusia dan Nufoos berniat untuk merosakkan kebenaran kata dan ungkapan al-Quran! Al-Quran memberikan contoh dan kriteria Mawj bagi memudahkan pengenalpastian nya. Sebagaimana kitab suci yang lengkap Al-Quran mengandungi مِنْ كُلِّ مَثَلٍ banyak contoh, arahan dan kriteria terperinci, mencukupi bagi mengelakkan مَوْج:

  • Contoh Mawj yang jelas : Kisah Nuh, Sulaiman, dan Eissa ibn Maryam. 
  • Prinsip Urutan Pertama : Mencari nasihat dan arahan yang jelas bagi mengelakkan مَوْج
  • Kriteria "bendera merah" bahaya Mawj - berhati hati dgn ungkapan, perkataan atau konteks bendera merah, tekan brek, awas bahaya di hadapan! 
  • Beberapa bahagian Al-Quran disusun dengan مَوْج - maka langkah-langkah mengesahkan metodologi berasas dalaman Al-Quran kerana . 
    • Apa sebab مَوْج dimasukkan ke dalam Al-Quran 
    • Siapa yang diizinkan Allah memasukkan مَوْجke dalam al-Quran
    • Penerangan tentang mereka yang berkemungkinan menjadi mangsa مَوْج
    • Proses memohon pertolongan Allah (dengan bantuan ملائكة untuk menyaring) Arsh diri sendiri bagi memintas penyusupan Mawj masok ka dalam weltanschauung lalu mengotorkan nya. Allah memutuskan untuk memasukkan مَوْجke dalam Al-Quran sebagai sebahagian daripada "kelengkapan" Al-Quran
  • Akibat mengabaikan kehadiran مَوْج dalam al-Quran
  •  Tanggungjawab as-saah #2 berkenaan dengan مَوْج


Ini adalah Ilm baharu, bermakna kami telah mengekstrak Terma dan Peraturan serta arahan yang baru ditemui yang sudah tersedia ada dalam Al-Quran. Ilm yang tidak pernah didedahkan tidak pernah diterbitkan setakat yang kita lihat dalam penerbitan al Quran Sciences عـلـوم الـقـرآن . Kita tidak mengada-adakan ilmu baru ia bukan bida'ah. Kita hanya membongkar, mengekstrak ilmu yang sudah ada dalam Al-Quran.

Sama seperti Newton menubuhkan sains graviti. Beliau adalah orang pertama yang bercakap tentang sains graviti. Adakah dia menciptanya sudah tentu bukan dia hanya mengeluarkan peraturan prinsip umum dalam rangka kerja supaya orang ramai boleh berinteraksi dengan maklumat baru ini tentang graviti. Itulah ilm.

Dalam bahasa Arab kita mempunyai ilm al a'ruut mitologi syair dan banyak lagi ilmu-ilmu yang al Khalil bin Ahmad al-Farahidi telah menetapkan dia tidak mencipta nya ia sudah ada dalam bahasa. Dia tidak mencipta cara orang bercakap dia tidak memberitahu mereka begini begitu dia tidak mengada-ada. dia hanya mendokumentasikan dan menangkap beberapa peraturan dan prinsip itulah ilm. Dia memperkenalkan perbendaharaan kata sendiri, atau daripada kosa kata daripada apa yang orang Arab gunakan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Khalil_ibn_Ahmad_al-Farahidi

dalam penerbitan nya في عـلـوم الـقـرآن







No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.