Sunday, July 7, 2019

AL FUTUHAT AL MAKKIYAH

Mengenai Buku


Salah satu buku agung oleh 'Ibn Arabi' mengenai 'Tasawuf Islam'.

Jilid 1 memuat dua buku pertama dari tiga puluh tujuh buku karya terbesar Ibn 'Arabi ....... al-Futuhat al-Makkiyah (The Openings in Makkah).

Mahaguru, al-Shaykh al-Akbar, Ibn 'Arabi mengarahkan sahabat-sahabat karibnya meneliti lebih daripada 10,000 halaman manuskrip yang menggambarkan visi luar biasa ditemuinya semasa melalui zaman belia ketika melangkah Ka'bah di Makkah.

Walaupun karya yang jelas sebagai karya yang benar-benar tepat, dari tangan dan fikiran transkripsinya, dan reputasinya selama berabad-abad sebagai refleksi pemikiran Islam yang paling penting dan mendalam, Futuhat al-Makkiyah tidak pernah diterjemahkan dari bahasa Arab klasik asal secara keseluruhannya.

Al Futuhat Al Makkiyah

Pengenalan
Ibn'Arabi menulis dua versi magnum opusnya, al-Futūḥt al-Makkīyah. Dia menyelesaikan yang pertama pada 629H dan mula menulis yang kedua pada 632H. Edisi kedua itu siap selepas 4 tahun, dalam tahun 636H./1238M., dalam 37 jilid, dan sekarang ada tersimpan di Evkaf Musesi, Perpustakaan Suleimaniye, di Istanbul, Turki. Manuskrip asli versi pertama nampaknya telah hilang, walaupun salinan separa masih wujud. 37 jilid yang membentuk holograf versi kedua (manuskrip di tangan penulis sendiri) wujud hingga ke hari ini, dengan pengecualian jumlah 9, yang merupakan penggantian yang cacat.

Cetakan moden pertama adalah dalam tahun 1274H./ 1857M. di Istanbul dengan dibiayai oleh Amir ‘Abd al-Kader al-Jazā’iri, yang terkenal sebagai pahlawan Islam yang memimpin penentangan bersenjata terhadap penjajahan Perancis di bumi Algeria di pertengahan abad ke-19 (1830
1847M.).

Manuskrip akhir dari Futūḥāt cenderung mengandungi hibrida dari dua versi, mungkin kerana para ahli tafsir dan collator lebih kurang mengetahui hakikat bahawa Ibn'Arabi telah menulis dua versi. Sejak edisi ke-3 (edisi standard Kaherah) editor moden telah cuba membawa edisi mereka sedekat mungkin kepada holograf versi kedua, manuskrip "Konya", pernah menjadi sebahagian daripada waqf Sadr al-Din Qunawi, dan sekarang di Istanbul ( Evkaf Muzesi 1845-1881).

Dalam cetakan terkenal edisi Qāhirah 1911/1329 yang ada sekarang ini, ia mencakupi lebih 2,600 halaman dalam 560 bab dan 7 bahagian (1 muqaddimah + 6 fusul).

Edisi pertama yang diterbitkan oleh Būlāq (1269-1274H)
Dalam empat jilid: jilid 1 di Dhū al-Ḥijja 1269/1853 (802 halaman; ch.0-72); Volume 2 Shawwāl 1270/1854 (772 halaman; ch.73-299); Volume 3 Dhū al-Qa'da 1272/1856 (630 muka surat; ch.300-400); Volume 4 Muḥarram 1274/1857 (619 muka surat; ch.401-560).

Contoh edisi ini diadakan oleh University of Toronto, markmark: BP189.26 I24 1852 v.1-v.4. Pembiakan digital boleh didapati di Internet: http://search.library.utoronto.ca/details?1587700&uuid=4c818d9e-8e57-4593-afae-706d23097621

Para editor menunjukkan (v.1, p.801) ini berdasarkan beberapa naskah (nusakh'adīda).

Edisi pertama ini merupakan campuran versi pertama dan kedua Futūḥāt (penyelidikan tidak diterbitkan).

Internet Archive Vol 1:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki01ibnauoft/page/1

Internet Archive Vol 2:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki02ibnauoft/page/n773

Internet Archive Vol 3:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki03ibnauoft/page/n4

Internet Archive Vol 4:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki04ibnauoft/page/n6

Internet Archive Vol 9:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki09ibnauoft/page/n709

Internet Archive Vol 13:
https://archive.org/details/alfutuhatalmakki13ibnauoft/page/n911

Edisi kedua yang diterbitkan oleh Būlāq (1293H)
Arkib Digital Books, Boleian Libraries, University of Oxford
Terdapat online acces rekod 7 versi al-Juz' al-awwal[al-rabi] min kitab al-Futihat al-makkiyah:

First edition published by Būlāq (1269-1274H)

http://search.library.utoronto.ca/details?1587700&

Second edition published by Būlāq (1293H)

http://solo.bodleian.ox.ac.uk/


Third edition published by Būlāq (1329H) – standard Cairo edition

http://www.sufi.ir/books/download/arabic/ibn-arabi/fotoohat-9-jeldi-aks/fotoohat-9-9-ar.pdf

Edition of ʿAbd al-ʿAzīz Sulṭān al-Manṣūb (2010; 2013) in 12 volumes

http://ibn-alarabi.yolasite.com/resources/all.pdf

Kepada soalan kenapakah ada 560 bab, ada dua dugaan yang boleh diberikan. Pertama, kerana ada 560 kalimah yang terkandung dalam al-Qur’an surah al-Fath, secocok dengan judul kitab ini al-Fath al-Makki (atau dalam bentuk jamaknya al-Futuhat al-Makkiyyah).

Kedua, kerana Ibn al-`Arabi lahir pada tahun 560 selepas Hij rah; justeru 560 bab mencerminkan jangkamasa dalam zaman Islam antara hij rahnya Rasulullah ke Madinah dengan lahirnya Ibn al-`Arabi ke dunia.

Justeru mungkin sahaja dalam cita-cita ilmiah Ibn al-`Arabi buku ini merupakan khulasah (intisari ringkas) yang mencerminkan jangkamasa 560 tahun yang tersebut, dengan penekanan kepada makna mendalam al-Qur’ān, Hadith, Shari‘ah dan khabar para anbiya’. Pada halaman 597, jilid 1, disebut: ( komputer tak dapat baca tulisan jawi ini ---hanya maksud yang disalin )

Maksudnya: Anutan kami dalam (mengarang) Kitab ini, dengan segenap kemampuan, bercirikan ringkas dan singkat. Sesungguhnya ini Kitab yang sangat besar, mengandungi apa yang tidak boleh tidak darinya di jalan Allah (tarīqillāh), dari pangkal membawa ke usul; adapun percabangan dan percawangannya, sungguh hampir tidak terbatas― bahkan sememangnya tiada terbatas [untuk dikandung dalam sesebuah Kitab].

Manakala kepada soalan kenapa ia dibahagikan kepada 7 penggal, jawapannya kerana ia secocok dengan 7 sifat utama Allah, iaitu:

1. Muqaddimah; berbetulan dengan sifat-Nya Maha Hidup (al-Hayy), sebagai syarat sebelum wujud Sifat-Sifat-Nya yang lain;

2. Bahagian pertama, ilmu kerohanian (al-ma`arif); selaras dengan sifat-Nya Mahaberilmu (al-`Alim) – 73 bab;

3. Bahagian kedua, perilaku (mu`amalat) seseorang yang hendak menuntut ilmu; sesuai dengan sifat- Nya Yang Maha berkehendak (al-Murid) – 116 bab;

4. Bahagian ketiga, hal keadaan rohaniah (ahwal); sepakat dengan sifat-Nya Yang Mahaberkuasa (al-Qadir) menghasilkan ahwal manusia di luar upayanya untuk mencapainya sendiri – 80 bab;

5. Bahagian keempat, darajat rohaniah (manazil), sesuai dengan sifat-Nya Yang Maha Berkata (al- Mutakallim) – 114 bab, setiap satu darjat berhubung dengan satu surah al-Qur’an, kalamullah

6. Bahagian kelima, perbicaraan dan penghadapan rohaniah (munazalat) antara Tuhan dan manusia; selaras dengan sifat-Nya Yang Maha Mendengar (al-Sami`) – 78 bab

7. Bahagian keenam, kedudukan tetap rohaniah (maqamat); sesuai dengan sifat-Nya Yang Maha Melihat (al-Basir) – 99 bab

Latar-Jaya Pengarangnya Ibn al-`Arabi
Lahir tanggal 17 Ramadan, 560 Hij riah atau 27 Julai 1165 Masihi di Murcia, Sepanyol (Andalus ketika itu), nama penuh al-Shaykh al-Akbar Muhyiddin Ibn al-`Arabi ialah Abu `Abdallah Muhammad b. `Ali b. Muhammad b. Ahmad b. `Abdullah al-Hatimi al-Ta’i.5


===============================
FATH MAKKAH - PEMBUKAAN KOTA MAKKAH
Published : Sunday, September 21, 2008 Posted by : Yusof Embong (UYE)
Kemenangan Agung Milik Islam
Sebagai pejuang Islam yang mendokong cita - cita besar untuk mendaulatkan syariat Allah diatas muka bumi ini , khasnya tanahair tercinta sewajarnya kita mendalami dan menghayati peristiwa Fathul Makkah semoga ia mampu menyuntik kekuatan dan kesedaran kepada kita .
Tambahan pula akhir - akhir ini kedengaran suara yang membisik agar kita tidak perlu lagi bercakap soal menegakkan negara Islam kerana bimbang perjuangan kita tidak diterima oleh orang - orang bukan Islam atas alasan golongan bukan Islam belum dan tidak memahami pasal negara Islam . Lebih jauh mereka berhujjah bahawa Nabi saw. pun tidak pernah menyebut mengenai negara Islam .

Saya melihat realiti ini dari sudut yang berbeza . Benar masih terdapat orang bukan Islam yang tidak dan belum memahami Islam apatah lagi mengenai negara Islam . Maka penyelesaian yang patut diambil bukan dengan kita tidak menyebutnya ( bimbang mereka tidak sokong ) tetapi dengan langkah memberi penjelasan kepada mereka mengenai negara Islam.
Kalau kita tidak mahu sebut mengenai negara Islam dan perjuangan untuk menegakkannya , maka sampai bila pula orang - orang bukan Islam akan memahami isu negara Islam ini ? Justeru itu , kita mesti banyak menyebutnya dan banyakkan medan perbincangan mengenainya malah kita mengajak non muslim hadhir dalam perbincangan yang berkait dengan isu negara Islam .
Jelaskan kepada mereka bukan sembunyikan dari mereka . Ada setengahnya berpendapat kita hanya bercakap soal kandungan negara Islam berbanding menyebut slogan negara Islam .

Suka saya tegaskan , hanya menyebut istilah negara Islam tetapi kosong dari penjelasan dan tindakan mengenai negara Islam yang sebenar juga satu kesilapan sebagaimana hanya bercakap soal kandungan ( subtance ) tanpa mahu menyebut mengenai negara Islam ( Daulah Islamiyyah ) juga satu tindakan yang tidak betul.

Maka yang betulnya ialah sebut " ini negara Islam dan ini kandungan negara Islam serta ini cara Nabi saw berjuang mendapatkan negara Islam" .

Mana boleh kita berniaga , kita jual produk yang hanya ditampal label tetapi kandungannya kosong atau kandungan tidak seperti apa yang dilabelkan . Demikian juga tidak wajar kita jual produk yang hanya terdiri dari bahannya sahaja tanpa label yang ditampal .
Saya belum jumpa orang jual kicap sahaja dengan botolnya kosong tanpa label . Kalau ada orang jual kicap macam tu , saya rasa kicapnya tidak akan laku . Sebab label itu menarik perhatian dan turut memberi penjelasan apakah yang terkandung didalamnya . Biasanya dilabel itulah tersenarai ingredientnya .

Berbalik kita kepada persoalan negara Islam , bagaimana ia diperjuangkan oleh Nabi saw. membentuk sebuah negara yang tunduk dan taat kepada Allah swt.
Benar Nabi saw. tidak menyebut perkataan Negara Islam sebagai Nabi juga tidak menyebut pasal Negara Kebajikan dan Makkah Baru dan sebagainya . Tetapi ulama' telah menyediakan satu dasar perbincangan yang luas dan lebar mengenai perjuangan Rasulullah saw. sehingga lahir topik atau kitab yang membahas khusus mengenai Feqhud Daulah.
Fathul Makkah.
Peristiwa Fathul Makkah telah membuka mata dunia khasnya kuasa besar dunia pada waktu itu terhadap keupayaan dan kekuatan yang dimiliki oleh Islam dan ummatnya di bawah kepimpinan Baginda Rasul saw.

Fathul Makkah atau Pembukaan Kota Makkah juga meletakkan Islam sebagai kuasa baru yang tidak lagi boleh dipandang ringan apatah lagi untuk di “buli” oleh musuh-musuhnya.
Namun Pembukaan Kota Makkah bukanlah isu persaingan kuasa atau merebut empayar pemerintahan di persada dunia tetapi bermatlamatkan Redho dan Rahmat Ilahi dalam misi menyelamatkan aqidah ummah dari belenggu fahaman Jahiliyyah.

Justeru itu , Baginda saw. yang memimpin 10 ribu tentera dan ummat Islam telah keluar dari Madinah menuju Kota Makkah pada hari Rabu tanggal 10 Ramadhan Tahun ke 8 Hijrah selepas waktu A’sar [1] dengan membawa slogan keamanan dan kesejahteraan bersama Islam .
Jauh sekali untuk melepaskan dendam ke atas penduduk Makkah, sungguhpun mereka pernah di seksa dan dihalau dari Makkah pada peringkat awal perjuangan mereka bersama Gerakan Islam yang di pimpin oleh Rasulullah saw.

Baginda saw. telah mengisytihar slogan keamanan dan kesejahteraan itu dengan sabdanya :[2] مَنْ دَخَلَ دَارَ أَبِيْ سُفِيَانَ فَهُوَ آمِنٌ , وَ مَنْ دَخَلَ اْلكَعْبَةَ فَهُوَ آمِنٌ , وَ مَنْ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَهُوَ آمِنٌ , وَ مَنْ دَخَلَ دَارَ حَكِيْمَ بْنِ حِزَام فَهُوَ آمِنٌ , وَمَنْ أَغْلَقَ عَلَيْهِ بَابَهُ فَهُوَ آمِنٌ .[3
“ Barangsiapa memasuki rumah Abi Sufian maka ia aman , barangsiapa memasuki al Kaabah maka ia aman , barangsiapa memasuki Masjidil haram maka ia aman , barangsiapa memasuki rumah Hakim ibn Hizam maka ia aman dan barangsiapa mengunci pintu rumahnya maka ia aman.”

Sahabat seperjuangan .
Islam Agama Keamanan.
Perhatikanlah , itu bukan slogan penjajahan dan bukan juga slogan peperangan yang penuh dengan semangat membalas dendam , tetapi itu adalah slogan keamanan dan kesejahteraan yang datang dari Rasul ‘Nabiyyul ummah’ untuk menyelamatkan mereka dari terperangkap dalam kegelapan Jahiliyyah kepada cahaya Hidayah .
Saksikan juga bagaimana tindakan Baginda Rasul saw. sejurus memasuki Masjidil Haram dan memusnahkan 360 berhala yang berada di sekeliling Kaabah , Baginda saw. mengisytiharkan di hadapan kaum Quraisy yang masih terpinga – pinga pada waktu dengan membaca Firman Allah swt. dari surah Yusuf :[4]
قال لا تثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم وهو أرحم الراحمين
Yusuf berkata: "Kamu pada hari ini tidak akan ditempelak atau disalahkan (tentang perbuatan kamu Yang telah terlanjur itu), semoga Allah mengampunkan dosa kamu, dan Dia lah jua Yang Maha Mengasihani daripada Segala Yang Mengasihani.( Surah Yusuf . Ayat 92 )


Lalu Baginda saw. berkata :
إِذْهَبُوْا وَ أَنْتُمُ الطُّلَقَاء
“ Pergilah kamu semua , kamu semua dibebaskan ”

Fathul Makkah bukan peristiwa Balas Dendam.
Sejurus nabi menerima anak kunci pintu Kaabah daripada Saiyidina Ali Karramallahu wajhah. , Saiyidina Ali memohon agar urusan mengendali kunci Kaabah dan juga melayan tetamu Masjidil Haram diberikan kepadanya sedang sebelumnya , urusan kunci Kaabah dipegang oleh Keluarga Bani Abdil Daar dan kunci itu berada di tangan Othman bin Talhah Rha. yang memeluk Islam bersama Khalid ibn Walid Rha. sebelum pembukaan Kota Makkah.

Kemudian turun wahyu Allah :
إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها و إذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل
إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.
( Surah an Nisaa’ . Ayat : 58 )

Sebaik sahaja menerima wahyu tersebut , Baginda saw. menyerahkan anak kunci Kaabah kepada Othman bin Talhah Rha. seraya berkata : “ Ambillah selama – lamanya , siapa pun tidak boleh merampasnya daripada kamu melainkan oleh orang yang zalim . Wahai Othman ! sesungguhnya Allah meminta supaya kamu memegang amanah memelihara rumahnya , maka makanlah daripada apa yang sampai kepada kamu daripada rumah ini dengan baik .”
Peristiwa ini meninggalkan kesan Iman yang mendalam kepada Othman bin Talhah Rha. kerana dia pernah berkasar dan menghalang Nabi saw. memasuki Kaabah sebelumnya. Dia menyangka urusan memegang kunci Kaabah ini tidak mungkin diserahkan kepadanya lagi.[5]
Inilah bukti nyata bahawa Islam adalah agama yang sangat murni dan ianya bukan ciptaan Muhammad saw. tetapi datang dari Allah Jalla wa A’la .

Fathul Makkah membawa Nusrah .
Antara detik peristiwa penting dalam Kegemilangan Fathul Makkah ialah Islamnya seorang tokoh yang begitu kuat menentang Islam sebelumnya. Tidak syak , tokoh itu ialah Abu Sufian ibn al Harb .
Berurutan dengan peristiwa besar ini , dilihat berduyun – duyun manusia menerima Islam dan beriman kepada Allah swt . Firman Allah swt .
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa Engkau Wahai Muhammad berjaya Menguasai negeri Makkah), Dan Engkau melihat manusia masuk Dalam ugama Allah beramai-ramai, Maka Ucapkanlah tasbih Dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, Sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
( Surah an Nasr . Ayat 1 – 3 )

Apa yang lebih menarik , kemenangan yang menjadi ujian besar kepada ummat Islam ini di ajar oleh Allah agar menyambut dan meraikan kemenangan tersebut dengan Tasbih dan Istighfar .
( Justeru kemenangan itu adalah kurniaan dari Allah maka bertasbihlah memuji Allah . Namun kemenangan juga adalah ujian , semoga tidak teruja lalu leka dengan kemenangan maka beristighfarlah .)

Nilai Perjuangan Selepas Menang .
Kemenangan yang dicapai oleh Nabi saw dan ummatnya ke atas Kota Makkah telah meletakkan mereka aman dan selesa untuk melaksanakan kerja – kerja agama pada waktu itu berbanding sebelum Pembukaan Kota Makkah .
Justeru itu Allah swt. berfirman :
Dan mengapa kamu tidak membelanjakan harta benda kamu pada jalan Allah? - padahal Allah jualah Yang mewarisi langit dan bumi (serta Segala isinya). tidaklah sama di antara kamu, orang-orang Yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sebelum kemenangan (Nabi Menguasai Makkah). mereka itu lebih besar darjatnya daripada orang-orang Yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sesudah itu. dan tiap-tiap satu puak dari keduanya, Allah janjikan (balasan) Yang sebaik-baiknya. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya akan apa Yang kamu kerjakan.
( Surah al Hadiid . Ayat : 10 )


Iktibar dari Fathul Makkah .
Persoalannya , kenapa kita begitu sukar untuk berjuang dan berkorban demi agama Allah swt. sedang cabaran dan halangan yang kita hadapi tidaklah sehebat mereka yang berjuang dan berkorban sebelum daripada kita, khasnya sebelum Fathul Makkah?
Selayaknya kita mengambil seluruh ruang dan peluang mudah yang ada di hadapan kita untuk berbakti kepada agama dan menghampirkan diri kepada Allah swt.

Lebih penting kepada kita ialah meneruskan perjuangan Nabi saw. untuk mengembalikan semula kegemilangan Islam yang pernah dicapai .

Bukankah hari ini kita melihat bagaimana Islam dan ummatnya ditindas dan dipersenda . Musuh berani melakukan demikian lantaran ummat Islam kini tidak lagi mempunyai daya juang yang tinggi untuk memelihara dan menjulang agama mereka sendiri.
Lebih malang , terdapat mereka yang mengaku muslim tetapi menikam Islam dari belakang dan menjadi tali barut musuh yang melemahkan Islam dari dalam .

Sahabat seperjuangan .
Islam perlu menang demi maruah ummah ! namun untuk memenangkan Islam , kita wajib turun ke medan juang ! menyebarkan agama Allah , membasmi kejahilan dan kebathilan , memimpin dan membimbing ummah . Firman Allah swt :
يا يها الذين ءامنوا إن تنصروا الله ينصركم و يثبت أقدامكم
Wahai orang-orang Yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
( Surah Muhammad . Ayat : 7 )


[1] Rujuk Fiqhus Sirah Karangan Syaikhuna Dr. Muhammad Sai’d Ramadhan al Buuti .
[2] Rujuk : Silsilah Ghazawat ar Rasuulil A’zham saw. di bawah Tajuk Fathu Makkah :Karangan Dr. Syauqi Abu Khalil . Muka Surat 69 . Terbitan Darul Fikri Damsyik .
[3] Rujuk : Sohih Muslim . Terbitan Darul Ihya’ Turath al A’rabi Beirut . Jilid ke 3 / Muka surat 1407 . Hadis ke 1780 dengan lafaz hadis :
من دخل دار أبي سفيان فهو آمن و من ألقى السلاح فهو آمن و من أغلق بابه فهو آمن .
[4] Rujuk : Fiqhul Harakah Fi Sirah an Nabawiyyah . Karangan Dato’ Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang . Jilid ke 3 / Muka surat 65 . Terbitan Harakah . ( Cetakan pertama 2006.)
[5] Rujuk Fiqhul Harakah Fi Sirah an Nabawiyyah . Muka surat 66 - 67

oleh :Us.Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.