i) Al-jumlaṯ al-ismiyyaṯ dan al-jumlaṯ al-fi‘liyyaṯ -
i.a] al-jumlaṯ al-ismiyyaṯ adalah rangkap ayat/frasa yang dimulai dengan kata nama dan terdiri dari 'mubtada' dan 'khabar' sebagai contoh ز ي د ق ا ئ م ..... 'zaid' adalah 'mubtada' dan 'qal'im' adalah 'khabar'.
iia] al-jumlaṯ al-fi'liyyaṯ bermula dengan kata kerja dan terdiri daripada fi'l, fa'il dan maf'ul sebagai contoh: - ي ذ ه بُ ز ي د ل الم د ر س ة ........ ‘yazhab’ adalah 'fi’l' dan 'Zaid' adalah 'fa‘il'.
Kaedah al-jumlaṯ al-ismiyyaṯ dan al-jumlaṯ al-fi‘liyyaṯ mempunyai fungsi dan keistimewaan tersendiri seperti yang telah dirumuskan oleh ahli bahasa.
ii) Kalam Khabariy dan kalam Insha
Kalam khabari adalah perkataan yang mengandungi berita atau berita yang boleh diklasifikasikan sebagai benar atau tidak. Dalam perbincangan mengenai kalam khabari ada dua perkara yang perlu dititikberatkan, iaitu:
(a) Fungsi berita (aghraḍ al-khabar) - membincangkan tujuan ungkapan atau maklumat dinyatakan.
(b) Gaya penyampaian (aḍrub al-khabar) - membincangkan bagaimana sesuatu berita atau berita diungkapkan dan ia bergantung pada kumpulan sasaran sebagai pihak ketiga sama ada pendengar atau pembaca. Aḍrub al-khabar boleh dikategorikan menjadi berita afirmatif (al- khabar al-mu’akkad) dan tanpa berita afirmatif (al-khabar al-khaliy min al-mua’kkad). Berita penegasan ini menggunakan pelbagai kata afirmatif antaranya ialah 'inna, lam al-ibtida:', ḍamir al-fasl, al-qasam, imma al-sharṭiyyaṯ, ala, ama, an, ma, qad dan lain-lain.
Kalam insha’iy ialah kata yang tidak boleh boleh diklasifikasi benar atau dusta. Contoh kalam insha’iy ialah seperti : Jangan makan berdiri! Kata ini tidak dapat dikategorikan sebagai benar atau dusta kerana ia adalah ayat larangan. Kalam insha’iy terbahagi kepada dua iaitu al-insha:’ al- ṭalabiy( الانشاء الطلبي) dan al-insha’ ghair alṭalabiy (الانشاء غي الطلبي).
iii) Al-Taqdim dan al-ta'khir. (التقديم والتأخير).
Kedua-dua proses ini berkait rapat dengan susunan kata dalam kalimat yang melibatkan subjek, predikat, fi, fa'il, maf’al dan juga partikel. Al-taqdim adalah mendahului kata dalam susunan ayat, sementara al-ta'khir adalah kemudian.]
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.