Nabi Muhammad Rasululullah SAW diperintahkan supaya tidak tergesa-gesa mentafsir dan mengaplikasikan Al-Quran !!!
Ta Ha 20:114
فَتَعَٰلَى ٱللَّهُ ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّۗ وَلَا تَعْجَلْ بِٱلْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَىٰٓ إِلَيْكَ وَحْيُهُۥۖ وَقُل رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا
Janganlah kamu "tergesa-gesa بِٱلْقُرْءَانِ dengan Quran" {menggunakan Al-Quran} sebelum dikeluarkan perintahnya kepada kamu, dan katakanlah "Ya Tuhanku! tambahkanlah kepadaku ilmu yang pasti!!"
Bahagian terakhir ini وَقُل رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا adalah kuncinya, petunjuk yang mengajar kita apa maksud bahagian pertama.
Allah SWT berpesan kepada junjungan kita {ketika itu} Nabi Muhammad SAW : -
"Jangan وَلَا تَعْجَلْ "tergesa-gesa" "بِٱلْقُرْءَانِ {menggunakan Al-Quran}" sebelum dikeluarkan wasiatnya kepada kamu".
Sekarang {menggunakan Al-Quran} sudah tentu kita tambah kerana perkataan "تَعْجَلْ" = "tergesa-gesa". Untuk tergesa-gesa apa? Huruf "بِ" disini "بِٱلْقُرْءَانِ" adalah preposisi penggunaan yang bermaksud {menggunakan Al-Quran}. "Maka janganlah kamu tergesa-gesa menafsirkan dan menggunakan makna Al-Quran melaksanakan perintahnya ....... sehingga dikeluarkan perintah untuk kamu melakukannya".
Inilah sebabnya mengapa kita mengatakan bahawa Muhammad SAW pada mulanya adalah Nabi (khusus bagi pengikutnya iaitu kalangan Bani Israel di Mekah) dalam tempoh yang lama, mungkin sepanjang tempoh Mekah sebelum menjadi Rasul untuk melaksanakan perintah dakwah. Perintah ini yang merupakan "bahagian pelaksanaan" mentransformasikan seorang Nabi menjadi Rasul. Dalam kes kita, Nabi kita yang dikasihi SAW adalah kedua-duanya Nabi dan Rasul {Nabi terakhir bagi Bani Israel, dan Rasul kepada orang-orang Islam yang beriman dengan al Quran}.
Baginda dahulunya seorang Nabi dikehendaki hanya menyampaikan risalah. Untuk hanya membaca "ٱتْلُ" {Al-'Ankabut 29:45 - "Bacalah apa yang diwahyukan kepadamu ٱتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ"} tanpa sebarang penjelasan, tanpa sebarang permohonan, malah tanpa membela diri. Umat Islam tidak mampu mempertahankan diri mereka di Mekah.
Tetapi Allah SWT akhirnya menukarkan kepada peranan Rasul untuk menambahkan lagi peranan kenabian untuk kekasih kita Nabi SAW. Pada ketika itu Allah SWT memberi izin : " يُقْضَىٰٓ إِلَيْكَ وَحْيُهُۥۖ" Ta Ha 20:114 yang bermaksud Allah SWT memberinya izin untuk mula melaksanakan, untuk mula mentafsir al-Quran dan melaksanakan aplikasi Quran.
Sekarang bagaimana kita tahu semua ini? Kerana Ayat itu sendiri mengatakan "وَقُل رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا"-"Engkau masih kurang ilmu dan katakan tambahkan ilmu kepadaku: "Ya Tuhanku! Tambahkanlah kepadaku kepastian ilmu!"
Oleh itu dengan memahami Ayat ini kita telah banyak belajar tentang Sirah Rasulullah SAW. Kata kunci di sini yang perlu kita fokuskan ialah "تَعْجَلْ"-"jangan tergesa-gesa", jangan tergesa-gesa untuk cuba memahami Al-Quran. Ia mengambil sedikit masa, ia memerlukan banyak aspek dan unsur wahyu yang berbeza sebelum anda boleh mula membentuk kefahaman yang jelas tentang apa yang Al-Quran beritahu Rasulullah SAW dan seterusnya --- KITA SEMUA DI SINI!!
Ini membawa kita kepada satu lagi konsep, iaitu adakah Nabi Muhammad SAW mentafsir Al-Quran atau memberikan Tafseer penuh Al-Quran kepada para Sahabatnya? Jawapannya sama sekali TIDAK!! Ini adalah terbukti, ia bukan sekadar pendapat kerana kita tidak mempunyai malah 10 atau 15 ayat tercatat di dalam Hadith, bahkan tidak tercatat dalam kitab sejarah di mana Nabi Muhammad SAW menerangkan mana-mana bahagian Al-Quran. Tidak dapat dijelaskan. Kita tahu sebenarnya bahawa sebahagian besar kandungan Al-Quran masih tidak dapat dijelaskan. Sekarang adakah dia Baginda Nabi SAW memahaminya? SUDAH TENTU!! DIA SEMEMANGNYA MENGERTI!! Menurut weltanschauungnya sebagai Nabi, bukan sebagai Rasul. Sebagai Nabi, dia hanya bertugas menyampaikan.
Bagaimana pula dengan Sahabat yang rapat, para Sahabat yang berada dalam lingkungan sekeliling Rasulullah SAW? , tentunya memahami Al-Quran mengikut weltanschauung masing-masing. Dengan kata lain mengikut keterbatasan mereka sendiri, mengikut kedudukan mereka sendiri dalam hubungan dengan Allah SWT. Adakah Rasulullah SAW menjelaskan sebahagian daripadanya kepada mereka? SUDAH TENTU DIA BUAT. Adakah mereka juga meneruskan misi dakwah Rasulullah SAW dan menerangkannya kepada orang lain? Mungkin tidak, kerana kita tidak mempunyai bukti yang jelas daripada sebahagian besar Sahabat rapat.
Sekarang untuk memahami konsep "تَعْجَلْ", perhatikan contoh daripada buku "BERFIKIR CEPAT DAN PERLAHAN"
oleh pemenang Hadiah Nobel Daniel Kahneman. Buku yang sangat baik! Adalah disyorkan agar anda memperolehnya, menyimpannya di perpustakaan anda, membacanya dan benar-benar belajar tentang bidang ini dipanggil Ekonomi Tingkah Laku. Bidang ini dicipta pada tahun 1960-an dan Daniel Kahneman antara lain adalah peneraju nya sekarang. Jadi apakah contoh Raket dan Bola ini?
Beri perhatian dan fikirkan jawapan pantas secepat mungkin apabila anda mendengar penghujung masalah. Baiklah inilah masalahnya:-
Anda pergi ke kedai anda membeli raket dan bola. Jumlah kos untuk raket ditambah bola ialah AS1.10. Perbezaan antara harga raket dan harga bola ialah AS1.00. Berapakah kos bola itu? Jawapannya ialah : .... kebanyakan anda mungkin menyangka bola itu berharga AS0.10 kerana gabungannya ialah 1.10. Nah, masalahnya ialah jika jumlahnya adalah 1.10 dan bola itu sendiri berharga 10 sen, perbezaan antara kedua-duanya adalah kurang daripada satu dolar. Kerana gabungannya ialah 1.10. Jadi AS1.00 tolak AS0.10 ialah AS0.90, itu bukan US1.00. Oleh itu jawapannya tidak boleh AS0.10 dan itulah pemikiran yang pantas. Ini adalah masalah dengan berfikir dengan pantas!
Sudah tentu jawapan yang betul ialah US0.05 kerana 1.05 ditolak 0.05, perbezaannya ialah US1.00 dan jumlahnya ialah 1.10. Maksudnya, pemikiran yang pantas menyebabkan kita tersalah jawab. Sedangkan kalau kita lambat, buat analisa dan betul-betul merenung masalah kita boleh keluarkan jawapan yang betul tetapi ia memerlukan masa.
Beginilah susunan otak kita. Beginilah cara otak kita dibentuk untuk memberikan penilaian yang cepat atau semacam penilaian untuk membuat keputusan yang cepat. Tetapi selalunya keputusan cepat ini adalah salah dan Allah SWT memanggil perbezaan antara pemikiran cepat yang salah dan pemikiran metodologi lambat yang disengajakan "Aajila", "ta'jal" berbanding "akhira" dan kita akan melihat ini seterusnya.

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.