- Apakah konsep Wal-Akhirah dalam Al Quran?
Al-Isra' 17:18
مَّن كَانَ يُرِيدُ ٱلْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُۥ فِيهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَالَهُۥ جَهَنَّمَ يَصْلَىٰهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا
Firman Allah SWT "Sesiapa yang mencari ٱلْعَاجِلَةَ - tafsiran yang tergesa-gesa (spekulatif) Kami menyegerakan (apa yang dia cari) untuknya sesuai dengan tergesa-gesanya dia, setakat yang Kita mahu, dan kepada sesiapa yang Kita mahu, dan kemudian, untuknya, Kita mendirikan 'jahannam', di mana dia akan terbakar, sambil dihina dan diperlekehkan".
Tafsiran yang tergesa-gesa (spekulatif) selalunya salah. Allah SWT memberi amaran kepada kita sesiapa yang mahukan tafsiran yang tergesa-gesa ini ٱلْعَاجِلَةَ, tafsiran (spekulatif), Allah SWT mempercepatkan untuk dia, sesuai dengan tergesa-gesanya dia, sesuai dengan keburukannya - kemudian Kita sediakan untuk mereka 'Jahannam' - di mana dia akan terbakar hangus = يَصْلَىٰهَا - seolah-olah dipanggang dan kulitnya dan apa sahaja ketulan daging atau apa sahaja keping barang yang dibakar mengecut, dan hangus, menjadi keras dan diperbaiki semula. Itulah perkataan يَصْلَىٰهَا di mana terjemahan terbaiknya ialah dia akan hangus dan dibentuk semasa dalam keadaan dihina dan diperlekehkan مَذْمُومًا مَّدْحُورًا {Al-Isra' 17:18}
Al-Isra' 17:19
وَمَنْ أَرَادَ ٱلْءَاخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُو۟لَٰٓئِكَ كَانَسَعْيُهُم مَّشْكُورًا
Tetapi barangsiapa mencari tafsir yang tertunda (tekun) ٱلْءَاخِرَةَ, dan berusaha ke arah itu sesuai dengan jerih payahnya yang sewajarnya, sedang dia beriman, mereka itulah orang-orang yang jerih payahnya diterima dengan baik.
ٱلْءَاخِرَةَ - dalam Al-Isra' 17:19 diletakkan pada kedudukan yang sama dengan ٱلْعَاجِلَةَ Al-Isra' 17:18 - Ini adalah seperti percanggahan antara keduanya, atau petunjuk yang berlawanan dengan dua perkataan yang satu adalah yang tergesa-gesa dan yang satu tertunda, yang rajin, yang sengaja, yang disiplin semua makna itu dalam ٱلْءَاخِرَةَ. "Sesiapa yang mencari "ٱلْءَاخِرَةَ" bermaksud "penafsiran {tekun} yang tertangguh, dan bersusah payah ke arahnya وَسَعَىٰ لَهَا bekerja keras ke arahnya sesuai dengan kerja keras yang sepatutnya". وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا ada cara yang betul untuk bekerja keras ke arah mencapai ٱلْءَاخِرَةَ. Ini adalah petunjuk yang jelas bahawa mesti ada metodologi. وَسَعَىٰ sendiri mempunyai cara tersendiri untuk mencapai matlamat -وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا - ٱلْءَاخِرَةَ mereka itulah yang jerih payahnya diterima dengan baik أُو۟لَٰٓئِكَ كَانَسَعْيُهُم مَّشْكُورًا - Perkataan مَّشْكُورًا, mempunyai banyak kedalaman makna nya yang akan dibincangkan kemudian.
7:20
كُلًّا نُّمِدُّ هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ مِنْ عَطَآءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
Semuanya, kumpulan ini dan yang ini, kedua-duanya
- هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ kami bekalkan (di dunia ini) dari pemberian Tuhan kamu, kerana, pemberian Tuhan kamu tidak pernah terbatas (kepada sebahagian tetapi tidak kepada yang lain).
Kedua-duanya هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ berada dalam anggaran yang sama dekat dengan Allah SWT. Allah SWT tidak membezakan antara rangkap ayat-ayat ini. Kedua-duanya هَٰٓؤُلَآءِ dan وَهَٰٓؤُلَآءِ sama jaraknya dengan Allah SWT. Kenapa? Kerana Allah SWT akan memberi anda apa yang anda cari. Anda sedang mencari tafsiran yang tergesa-gesa, spekulatif, spontan, cepat, pantas - anda akan mendapatkannya. Tetapi jika anda mencari tafsiran yang disengajakan, berhati-hati, tekun, berdisiplin, saaleh, anda akan mengambil masa dan Allah SWT akan membimbing anda setiap langkah. Kedua-dua golongan ini adalah sama jarak dengan Allah SWT.
Allah tak bezakan itu niat هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ. Dan pemberian Tuhanmu tidak pernah terbatas pada satu golongan atau golongan yang lain. Itulah yang kita katakan selama ini. Allah SWT sentiasa memberi petunjuk. Ada di antara kita yang memilih untuk menerimanya, ada di antara kita yang memilih untuk mendengarnya, mengambilnya dengan serius, menjalankan kerja bersusah payah atau penyiasatan atau penglibatan kita terhadap Al-Quran secara perlahan-lahan tetapi yang lain mahu tergesa-gesa! Yang lain fikir mereka sudah tahu. Yang lain datang ke dalam al-Quran dengan tanggapan yang telah difikirkan sebelumnya dan Allah SWT akan mengesahkan tanggapan itu dengan tepat mengikut skema apa yang anda masukkan ke dalam al-Quran.
Itulah sebabnya di banyak tempat yang berbeza Allah SWT memberitahu kita bahawa Dia menyesatkan sebahagian manusia dengan Al-Quran dan Dia memberi petunjuk kepada orang lain dengan Al-Quran. Al-Quran yang sama bergantung pada apa yang anda bawa ke dalamnya semasa anda menggunakan Al-Quran pada mulanya. Jika anda masuk, seperti yang kami katakan sebelum ini, ke dalam Surah Yusuf memikirkan anda sudah tahu ceritanya. Teka apa akan berlaku? Anda akan dapati dengan tepat apa yang anda bawa. Jika anda masuk ke dalam Al-Quran dengan berfikir anda memerlukan Allah SWT untuk mengajar anda - cawan anda mesti KOSONG, anda tidak bertanggapan, anda tidak memikirkan jawapannya. Anda akan datang dengan RENDAH HATI, SABAR, DISIPLIN, dengan perspektif jangka panjang seperti 5 pokok buah-buahan jangka panjang yang tersebut didalam al Quran ini. Anda tidak mencari ٱلْعَاجِلَةَ - tafsiran yang tergesa-gesa. Anda sedang mencari ٱلْءَاخِرَةَ - cara yang perlahan untuk memahami.
Allah SWT akan memberikan anda apa yang anda skema kan. Oleh itu kesimpulannya di sini, setiap orang menerima mengikut apa yang mereka cari. Jangan lupa ini! Ada yang terima dan faham, ada yang tolak atau abaikan! Kadang-kadang Allah SWT memberikan jawapan yang betul tetapi anda menolaknya! Ramai yang berkata; "Bagaimana mungkin selama 1400 tahun semua orang Islam ini begini begitu ....." Nah, anda lihat sendiri! Allah SWT memberitahu kita "JANGAN TERBURU-BURU".
Berapa banyak kitab Tafseer yang berkeras untuk mengikuti metodologi al-Quran yang jelas? Jawab soalan saya. Lihatlah semua kitab Tafsir. Metodologi mereka terdiri daripada pendapat Abdullah ibn Abbas, Mujahid, pendapat orang ini, orang itu. "PENDAPAT MANUSIA" !! Orang-orang ini sudah tiada. Adakah maknanya oleh itu kita tidak mempunyai sumber petunjuk ? Yang bermakna Allah SWT telah diam sunyi sepi selama 1400 tahun??? Bagaimana anda boleh menerima nya ini? Tetapi jika metodologi yang kita ikuti ialah metodologi yang diekstrak dari Al-Quran, maka ALLAH SWT TIDAK DIAM MENYEPI!!! Allah SWT ada bersama kita selama 1400 tahun itu!!!
Tetapi sesetengah orang telah memilih untuk tidak mendengar. Kerana mereka berkeras dengan tanggapan prasangka mereka bahawa hidayah itu datang daripada orang ini Abu fulan atau Ibn fulan atau sahabat itu atau Tabi'e ini atau Tabi'e at Tabi'e itu ini, generasi ketiga dan seterusnya seterusnya. Tanpa metodologi tidak mengapa, jika jawapannya adalah betul. Kerana jam mati pun betul dua kali sehari. Jam sudah mati tetapi ia memberikan anda jawapan waktu yang betul dua kali sehari. Jadi jika anda bergantung pada pendapat orang, tidak mengapa jika mereka memberi anda jawapan yang kadang-kadang betul. Selalunya jawapan mereka tidak berasas, ia tidak dibina berdasarkan metodologi al-Quran. Mereka mengikuti ٱلْعَاجِلَةَ, mereka tidak mengikuti ٱلْءَاخِرَةَ. Semoga konsep ini menjadi jelas.
Amin.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.