Thursday, January 4, 2024

YT133 APA ITU HARI KIAMAT? SKANDAL MUKTAMAD!


 


AL MAHDI (10) :

 https://youtu.be/TI55gSzpI_E?si=YMn4L3jU7zw8r1t3



APAKAH DEFINISI السَّاعَة  DALAM AL-QURAN?


BUKTI AL-QURAN YANG TIDAK DAPAT DISANGKAL: 

السَّاعَة  

BUKAN HARI KIAMAT!! 

Apa kaitan السَّاعَة dengan  ٱلْمَهْدِيّ ? 

Cabaran linguistik muktamad kepada semua Ulama Islam 1400 tahun yang lalu DAN semua ulama kontemporari! 


Skandal muktamad! 

 



3 Fasa: المُهْتَدُون : Riwayat Hadis 

  

  • Tiada perkataan ٱلْمَهْد dalam al-Quran. Perkataan ini bukan berasal dari Al-Quran. Mereka mengatakan bahawa ia dari Riwayat Hadis sama ada kekasih kita  ﷺ محمد pernah atau tidak menggunakan perkataan ٱلْمَهْد . Serahkan saja  kepada sejarah untuk membuat keputusan.

  • Kita tidak diwajibkan mengikuti riwayat hadis yang sedang dipersoalkan, dengan rentetan rantaian transmisi yang kekal lisan (sebelum dirakam) hampir  berabad-abad meliputi beberapa generasi. 

  • Kita tidak perlu mengikutinyakecuali yang benar-benar berkaitan mengukuhkan lagi mendukung kuat maksud sebenar ayat-ayat al-Quran, yang mana riwayat hadis berkenaan boleh dianggap hanya sebagai bukti Sekunder, bukan sebagai rujukan bukti asas (Primary) 

  • Tradisi kehidupan (Riwayat Hadis) baginda محمد ﷺ dan sejarah awal Islam telah diturunkan majoriti secara lisan selama lebih dari seratus tahun selepas kewafatan  baginda  ﷺ محمد pada hari Isnin, 12 Rabi'ulawal Tahun 11 Hirah / 8 Jun 632 Masihi. 

  • Sejarawan Muslim mengatakan bahawa Khalifah Uthman ibn Affan (Khalifah ar-Rashidin iaitu pengganti ketiga Baginda ﷺ محمد), awamnya telah dikreditkan dengan inisiatifnya menggesa umat Islam untuk merekodkan semua riwayat hadis sepertimana ﷺمحمد pernah menyarankannya kepada  beberapa pengikutnya untuk menulis perkataan dan tindakannya. 

  • Dalam syariat Islam, penggunaan hadis seperti yang difahami hari ini (yang mana riwayat hadis ﷺ محمد telah lengkap didokumentkan dengan isnad dan sebagainyadatang secara beransur-ansurMenurut ulama seperti Joseph Schacht, Ignaz Goldziher, dan Daniel W. Brown, yang mana mazhab awal perundangan Islam menggunakan ketetapan Sahabat Nabi beserta ketetapan para Khalifah, dan amalan ini 'diterima umum di kalangan para fuqaha". Sekolah itu.
  • Ahli tradisi melihat kepada makna literal al-Quran dan hadis untuk menetapkan kebenaranWalaupun Al-Quran telah disusun dan diluluskan secara rasmi, tetapi hadis tidak. Hasilnya seperti kita lihat hari ini adalah timbulnya bilangan riwayat hadis dengan "berlipat ganda dalam korelasi langsung yang mencurigakan kepada kegunaannyakepada pemetik hadis tersebut.


  • Ahli tradisi memetik hadis berupa larangan: 

amaran mendengar
 
pendapat manusia 

dan bukannya 

Syariah didalam al-Quran

  • Malah sesiapa yang bersetuju dengan riwayat hadis memperingatkan bahawa,
"Akan ada pemalsu

pendusta yang akan membawakan 

kepada kamu hadis-hadis

yang tidak pernah kamu dengar 

mahupun

upun nenek moyang kamu

Berhati-hatilahdaripada mereka."  


  • Terdapat kumpulan besar pelbagai tradisi yang menyokong pandangan berbeza tentang pelbagai perkara yang kontroversisesetengahnya bercanggah antara  satu sama lain. Ulama Islam zaman Abbasiyah berusaha untuk mengesahkan riwayat-riwayat hadis. Ulama terpaksa memutuskan hadis mana yang boleh dipercayai sebagai sahih dan mana telah direka untuk tujuan politik atau teologi.
  • Pada ranjang kematiannyaKhalifah Umar mengarahkan umat Islam mendapatkan petunjuk terus daripada al-Quran, orang Islam awal (muhajirun) yang berhijrah ke Madinah bersama ﷺ محمدpenduduk Madinah yang menyambut dan menyokong muhajirun (golongan ansar) dan penduduk padang pasir. 
  • Kita diwajibkan mengikut Al-Quran, satu-satunya sumber dokumen sumber aplikasi asas Allah SWT pelihara untuk kita dan itulah satu-satunya bahan pembuktian yang akan di pertanggung jawabkan kepada kita semua oleh Allah SWT.
  • Al-Quran berulang kali lagi dan lagi bercakap tentang 3 Fasa berkenaan:  


1. Fasa 1:  

Semasa hayat ﷺ محمد kekasih kita 30 tahun selepas kewafatannya iaitu lebih kurang tahun 40 Hijriah


2. Fasa 2:  


Bermula pada akhir 40 Hijriah dan berlangsung selama 1400 tahun yang lalu (apa yang dinamakan "Zaman Gelap Islam". Zaman kegelapan dari sudut persaingan, dan dari sudut kehilangan cara amalan kekasih kita ﷺ محمد.   


Mereka mencipta dan mengikut cara mereka sendiri dan terus memaksa, meletakkan semua orang Islam dalam keadaan terugut dan serba salah akhirnya terpaksa untuk mengikut cara amalan mereka. 

  

3. Fasa 3:  


Bermula baru-baru ini di mana kita berada sekarang ini dan di mana Allah SWT telah mendedahkan kepada kita ayat-ayat al-Quran secara terus (tanpa melibatkan intermediari) membolehkan kita mempelajari metodologi bagaimana untuk melibatkan diri dengan al-Quran.   


  • Al-Quran sangat unik, tiada yang seumpamanya, tiada objek manusia atau mana-mana bahagian alam yang seumpamanya

  • Allah SWT melengkapkan Al-Quran dengan pelbagai cabaran bagi semua umat manusia. Oleh itu ia adalah unik dan tiada metodologi buatan manusia boleh digunakan pada nya.   

  • Metodologi melibatkan diri menggunakan serta memahami ayat-ayat al-Quran bagi memahami mesej Allah SWT dengan jelas dengan pasti dengan tepat mestilah datang secara eksklusif dari dalam al-Quran daripada Allah SWT dan sesungguhnya metodologi itu berada tersemat didalam al-Quran. 

  • Al-Quran TIDAK menyebut ٱلْمَهْد ataupun merujuk kepada beberapa الْمُهْتَدُوْنَ iaitu golongan manusia yang ingin mendapat petunjuk بِالْمُهْتَدِيْنَ 

  1. Jika anda merujuk kepada diri anda sebagai ٱلْمَهْد atau sesiapa sahaja sebagai ٱلْمَهْد semasa orang itu masih hidup bermakna anda telah menentukan bahawa dia berada di atas undang-undang yang Allah SWT berikan kepada semua manusia. 
  2. Di antaranya adalah undang-undang bahawa anda dibenarkan melakukan kesilapan atau memperbaiki hubungan anda dengan Allah SWT selagi masih hidup itu bermakna anda bertanggungjawab melakukan kesilapan. Pelbagai kelemahan yang akan menolak anda daripada berhubung dengan Allah SWT oleh itu anda tidak akan layak laghi digelarkan sebagai ٱلْمَهْد

  • Memanggil seseorang semasa hayatnya sebagai ٱلْمَهْد sebenarnya adalah satu pelanggaran عقيدة jadi oleh itu tiada siapa yang akan berani merujuk dirinya sebagai ٱلْمَهْد . 
  • Allah SWT menyebut orang yang sangat istimewa sebagai بِالْمُهْتَدِيْنَ ; الْمُقَرَّبِيْنَ ۙ ;الْمُخْلَصِيْنَ menggunakan label yang berbeza seperti yang disebutkan dalam al-Quran :-  خُلَفَا - الحاقة - نَاقَةُ -عبادَالنا -الطَّارِقِ ۙ 

 

 

Prinsip MQO: METODOLOGI QURAN ORGANIK 

 

Definisi & Bukti Linguistik untuk السَّا عَة  



Tiada Dalil yang JELAS, LANGSUNG 


dari Al-Quran bahawa السَّاعَة 


bermaksud "Hari Penghakiman. 



Tiada definisi yang jelas dalam al-Quran untuk السَّاعَة 



Analisis Linguistik untuk

 

membentuk satu konjektur/hipotesis :


 

MOQ dan cara kita akan menggunakannya: 

 

- Kumpulkan semua Pemerhatian (Ayat yang berkenaan - Sumber Utama) 


- Guna tekaan untuk mengesahkan Kebolehpercayaan 


- Gunakan Verifikasi 


- Gunakan Pengesahan 


- Cari Kemungkinan pengesahan daripada Riwayat (sebagai Sumber Sekunder) 

السَّا عَة 



Konsep morfologi :


Cara memperoleh makna sesuatu perkataan daripada strukturnya: 


Contoh penggunaan konsep morfologi :


(1) "makan" - "pemakan" = orang yang makan, participle aktif" kerana ia mempunyai "pe" di pangkal .

 

Dua cara kemungkinan bagi menetapkan morfologi pada istilah السَّاعَة , atau mana-mana kata nama yang berakhir dengan ة taa marbutah.



(2) kata nama yang berakhir dengan ة taa marbutah biasanya kata nama  feminin إسم dan ساعَة kata nama feminin yang bermaksud jam atau tempoh masa dsbatau participle aktif feminin - إسم فاعل مؤنث kerana ia mempunyai ة taa marbutah di hujungnya. 


Ia juga digunakan dalam bentuk jamak bagi participle aktif maskulin dengan menambah ة taa marbutah. Berlaku dalam  bahasa Arab sepanjang masa. 


Kita akan menggunakan bahagian (2) ini disini juntuk mencari bentuk jamak bagi participle aktif إسم فاعل بصيغة الجمع . 


 

Beberapa Contoh Participle Aktif Jamak daripada Al-Quran: 

 

Ingat "participle aktifadalah seperti "pemakan" seseorang yang melakukan sesuatu. Dalam bahasa Arab ia mempunyai ciri kegigihan jadi perbezaan antara "dia makan" dan "pemakan" -


"dia makan" - sekali atau beberapa kali makan ,tetapi "pemakan" menunjukkan dia gigih makanSeperti "pelari; "penipu" jadi semua makna ini dalam participle aktif memberikan kita makna  perspektif  yang berbeza dari segi penyampaian semantik.



Al-Quran sering menggunakan kata kerja feminin, kata sifat, dan kata ganti nama untuk jamak hidup. 

Contoh : mencampurkan maskulin dengan feminin :

ۚ 

(6:157) ۚ فَقَدْ جَآءَكُمْ بَيِّنَةٌ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَهُدًي وَّرَحْمَةٌ ۚ  

(7:73) قَدْ جَآءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِّنْ رَّبِّكُمْ ؕ 

(10:22) جَآءَتْهَا رِيْحٌ عَاصِفٌ 

(21:81) لِسُلَيْمٰنَ الرِّيْحَ عَاصِفَةً تَجْرِيْ بِاَمْرِهٖۤ اِلَي الْاَرْضِ الَّتِيْ بٰرَكْنَا فِيْهَا ؕ وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عٰلِمِيْنَ 

(11:67) وَاَخَذَ الَّذِيْنَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَاَصْبَحُوْا فِيْ دِيَارِهِمْ جٰثِمِيْنَ 

(11:94) وَاَخَذَتِ الَّذِيْنَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَاَصْبَحُوْا فِيْ دِيَارِهِمْ جٰثِمِيْنَ ۙ 

(16:36) وَمِنْهُمْ مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلٰلَةُ ؕ فَسِيْرُوْا فِي الْاَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِيْنَ 

(7:30) فَرِيْقًا هَدٰي وَفَرِيْقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلٰلَةُ ؕ اِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيٰطِيْنَ اَوْلِيَآءَ مِنْ دُوْنِ اللّٰهِ وَيَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ مُّهْتَدُوْنَ 

(49:14) قَالَتِ الْاَعْرَابُ اٰمَنَّا ؕ قُلْ لَّمْ تُؤْمِنُوْا وَلٰكِنْ قُوْلُوْۤا اَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْاِيْمَانُ 

فِيْ قُلُوْبِكُمْ ؕ وَاِنْ تُطِيْعُوا اللّٰهَ وَرَسُوْلَهٗ لَا يَلِتْكُمْ مِّنْ اَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ؕ اِنَّ اللّٰهَ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ 

(14:11) قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ اِنْ نَّحْنُ اِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلٰكِنَّ اللّٰهَ يَمُنُّ عَلٰي مَنْ يَّشَآءُ مِنْ عِبَادِهٖ ؕ 

(12:30) وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِيْنَةِ امْرَاَتُ الْعَزِيْزِ تُرَاوِدُ فَتٰىهَا عَنْ نَّفْسِهٖ ۚ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ؕ اِنَّا لَنَرٰىهَا فِيْ ضَلٰلٍ مُّبِيْنٍ 

(2:275) فَمَنْ جَآءَهٗ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهٖ 

(25:49) لِّنُحْيِۦَ بِهٖ بَلْدَةً مَّيْتًا وَّنُسْقِيَهٗ مِمَّا خَلَقْنَاۤ اَنْعَامًا وَّاَنَاسِيَّ كَثِيْرًا 

(6:78) فَلَمَّا رَاَ الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هٰذَا رَبِّيْ هٰذَاۤ اَكْبَرُ ۚ فَلَمَّاۤ اَفَلَتْ قَالَ يٰقَوْمِ اِنِّيْ بَرِيْٓءٌ مِّمَّا تُشْرِكُوْنَ 

(33:30)  

يٰنِسَآءَ النَّبِيِّ مَنْ يَّاْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُّضٰعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ؕ وَكَانَ ذٰلِكَ عَلَي اللّٰهِ يَسِيْرًا 

(33:31)  

وَمَنْ يَّقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلّٰهِ وَرَسُوْلِهٖ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَاۤ اَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ ۙ وَاَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيْمًا

    (16:66) وَاِنَّ لَكُمْ فِي الْاَنْعَامِ لَعِبْرَةً ؕ نُسْقِيْكُمْ مِّمَّا فِيْ بُطُوْنِهٖ مِنْۢ بَيْنِ فَرْثٍ وَّدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِّلشّٰرِبِيْنَ 

(16:67) النَّخِيْلِ وَالْاَعْنَابِ تَتَّخِذُوْنَ مِنْهُ سَكَرًا وَّرِزْقًا حَسَنًا ؕ اِنَّ فِيْ ذٰلِكَ لَاٰيَةً لِّقَوْمٍ يَّعْقِلُوْنَ 

(31:16) يٰبُنَيَّ اِنَّهَاۤ اِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِيْ صَخْرَةٍ اَوْ فِي السَّمٰوٰتِ اَوْ فِي الْاَرْضِ

(42:17) اَللّٰهُ الَّذِيْۤ اَنْزَلَ الْكِتٰبَ بِالْحَقِّ وَالْمِيْزَانَ ؕ وَمَا يُدْرِيْكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيْبٌ 

     

   

السَّاعَةَ (42:17) sepatutnya feminin tetapi Allah taala kaitkan dengan قَرِيْبٌ maskulin. 

Mengapakah Al-Quran menggunakan kata kerja dan kata ganti nama feminin dengan kata majmuk "السَّاعَةَ"? 

Jawapan: 

Ibrahim 14:11 

قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ اِنْ نَّحْنُ اِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلٰكِنَّ اللّٰهَ يَمُنُّ عَلٰي مَنْ يَّشَآءُ مِنْ عِبَادِهٖ ؕ وَمَا كَانَ لَنَاۤ اَنْنَّاْتِيَكُمْ بِسُلْطٰنٍ اِلَّا بِاِذْنِ اللّٰهِ ؕ وَعَلَي اللّٰهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُوْنَ 

Rasul-rasul mereka berkata kepada mereka: Kami ini tidak lain hanyalah manusia seperti kamu, tetapi Allah memberikan nikmat yang tidak terhingga kepada sesiapa yang Dia kehendaki di antara orang-orang yang dalam perjalanan-Nya. 


Peraturan umum ialah: Apabila pengarang ingin menunjukkan bahawa jamaknya hanya beberapa, kata kerja feminin boleh digunakan [Dr Salleh As- Samirra'l معاني النحو]. 

Dalam kes (السَّاعَةَ) = kata nama feminin untuk persepsi majmuk : Ia harus digunakan dengan kata kerja dan kata ganti nama maskulin, kerana (السَّاعَةَ) pengairan = pengaliran ilmu Ilahi melalui رُسُلُهُمْ - وَقَلِيْلٌ مِّنَ الْاٰخِرِيْنَ ؕ para utusan mereka dari kalangan orang-orang yang datang kemudian:-

(وَالسّٰبِقُوْنَ السّٰبِقُوْنَ) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia) Al-Waqi'ah 56:10 ; اُولٰٓئِكَ الْمُقَرَّبُوْنَ orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah), Al-Waqi'ah 56:11 ; فِيْ جَنّٰتِ النَّعِيْمِ di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat Al-Waqi'ah 56:12 ; ثُلَّةٌ مِّنَ الْاَوَّلِيْنَ sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu Al-Waqi'ah 56:13 ; وَقَلِيْلٌ مِّنَ الْاٰخِرِيْنَ sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian. Al-Waqi'ah 56:14 - terlalu sedikit berbanding populasi umum) maka oleh itu, Allah merujuk kepada mereka menggunakan kata kerja dan kata ganti nama feminin. 


Dsini kita mempunyai contoh participle aktif dalam bentuk jamak daripada Al-Quran, ditunjukkan bagaimana hendak menggunakan morfem فَعَلَةُ :



Al-An'am 6:61:   


وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهٖ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً ؕ حَتّٰۤي اِذَا جَآءَ اَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُوْنَ 


Perkataan ini حَفَظَةً ؕٗ ialah partikel aktif jamak , jamak daripada (حافِض (فاعِلُّ - morfem


jamak  فاعَلَةُٗ حَفَظَةًٗٗ 

 


Yunus 10:80: 


فَلَمَّا جَآءَ السَّحَرَةُ قَالَ لَهُمْ مُّوْسٰۤي اَلْقُوْا مَاۤ اَنْتُمْ مُّلْقُوْنَ 


Perkataan ini السَّحَرَةُ ialah participle aktif dalam bentuk jamak, ساحِرُٗ (فاعِلُٗ)  -


morfem jamak > (فَعَلَةُٗ) ظَحَرَةُٗ   

 


Ash-Shu'ara' 26:85 


وَاجْعَلْنِيْ مِنْ وَّرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيْمِ ۙ 


Perkataan ini وَّرَثَةِ ialah participle aktif dalam bentuk jamak, وَارِثُٗ (فاعِلُٗ) - morfem


jamak> (فَعَلَةُٗ) وَرَثَةُٗ 



'Abasa 80:40 


وَوُجُوْهٌ يَّوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ ۙ 


Perkataan ini غَبَرَةٌ ۙ ialah participle aktif dalam bentuk jamak , كَافِرُٗ (فاعِلُٗ) - morfem


jamak> (فَعَلَةُٗ)  كَفَرَةُٗ 

 


'Abasa 80:41 


تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ ؕ 


Perkataan ini قَتَرَةٌ ؕ ialah participle aktif dalam bentuk jamak ,

 

فاجِرُٗ  (فاعِلُٗ) - morfem jamak> (فَعَلَةُٗ) فَجَرَةُٗ 

 


'Abasa 80:42 


اُولٰٓئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ 


Perkataan ini الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ ialah participle aktif dalam bentuk jamak , كَافِرُٗ (فاعِلُٗ) -


morfem jamak> (فَعَلَةُٗ)  كَفَرَةُٗ --  


فاجِرُٗ (فاعِلُٗ) - morfem jamak> (فَعَلَةُٗ) فَجَرَةُٗ 


 

Apakah terbitan morfologi nya; ? 



{A} : سَافِلُٗ (فاعِلُٗ) - jamak jamak > (فَعَلَةُٗ) سَفَلَةُٗ 


[participle aktif سافِل saafil (dari akar gerund سَفَلَ safala)

ada jamak سَفَلَةُٗ safalatun, jadi bagaimana?

apakah terbitan morfologi bagi سافِلُٗ saafilun) ?-

jawabnya ialah:


= سَفَلَةُٗ safalatun] i.e. :


سَافِلُٗ (فاعِلُٗ) - jamak jamak > (فَعَلَةُٗ) سَفَلَةُٗ 





{B} : سَفَلَقاتِلُٗ (فاعِلُٗ) - jamak jamak > (فَعَلَةُٗ) قَتَلَةُٗ 


[participle aktif قاتِل qaatil (dari akar gerund قَتَلَ qatala)

ada jamak قَتَلَةُٗ qatalatun, jadi bagaimana?

apakah terbitan morfologi

bagi قَاتِلُٗ qaatilun dalam perkataan سَفَلَقاتِلُ) ?

jawabnya ialah:


= قَتَلَةُٗ qatalatun] i.e. :

سَفَلَقاتِلُٗ (فاعِلُٗ) - jamak jamak > (فَعَلَةُٗ) قَتَلَةُٗ 

 

PERHATIAN :


Morfem yang merupakan bentuk, pola, yang digunakan untuk semua perkataan ini ialah فَعَلَةُٗ . 


Lihatlah حَفَظَةً ؕ Al-An'am 6:61 bandingkan dengan morfem فَعَلَةُٗ bunyinya betul-betul sama. 


Lihatlah الْفَجَرَةُ ;الْكَفَرَةُ 'Abasa 80:42 bandingkan dengan فَعَلَةُٗ semua perkataan ini


adalah morfem (coraknya) yang sama.

 

Jadi ingat yang ini فَعَلَةُٗ (berwarna hijau). 






 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.