LOKUSI IBRAHIM :
BAB # 2 :
MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM
Ciri-ciri Ajaib AL QURAN
YT 21- Mengapa Tiada Nabi Cina dalam Al-Quran?
https://youtu.be/yxqZPv8jmcw?si=3Az-vgjYg0ehvLZ2
Mengapa Al-Quran TIDAK MENYEBUT NABI CINA? Atau AFRIKA, YUNANI, INDIA, AMERIKA SELATAN, dll?
***************************
Ibrahim 14:4
Metodologi Organik Quran
Ibn Kathir
ٰوَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦُ
Kami tidak mengutus seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya sendiri
Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka.
Prinsip Relevan mengatakan bahawa setiap apa yang diceritakan dalam Al-Quran mesti relevan, ia mempunyai beberapa maklumat yang penting tidak sia-sia atau biasa. Kita perlu memahami Quran dihantar oleh Allah SWT pencipta segala-galanya. Oleh itu kita hendaklah memartabatkan kalimah-kalimah al-Quran dan mengharapkan ia kaya dengan makna dan kaya dengan petunjuk.
- Malangnya terjemahan dan tafsiran ayat ini tidak melepasi Prinsip Relevan berkaitan. Ayat ini mengatakan setiap rasul yang diutus bercakap bahasa kaumnya.
- Pentafsir awal al-Quran menegaskan bahawa bahasa al-Quran adalah sama dengan bahasa orang Arab kerana nabi Muhammad SAW diutuskan kepada orang Arab. Hujah asas mereka ialah al-Quran menggunakan bahasa orang Arab.
- Kalau begitu, bukankah orang Arab tahu jadi mengapa Al-Quran perlu memberitahu mereka perkara itu?
Ayat itu mungkin mengatakan sesuatu yang berbeza.
- Kata depan "مِن" biasanya diterjemahkan sebagai 'dari' atau 'dari kalangan', tetapi ia mempunyai banyak makna, salah satunya adalah 'tentang' seperti dalam Surah Al Anbiya 21:97
Al-Anbiya 21:97
Metodologi Organik Quran
Ibn Kathir
َيٰوَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِيْ غَفْلَةٍ مِّنْ هٰذَا
Celakalah kita! Kami memang tidak sedar tentang perkara ini.
"Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini
مِّنْ
tentang
- Golongan manusia pada hari kiamat yang akan berhadapan dengan hasil kerja mereka dan mereka akan berkata :
يٰوَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِيْ غَفْلَةٍ مِّنْ هٰذَا
Celakalah kita! Kami memang tidak sedar tentang perkara ini.
- Dengan kata lain مِّنْ yang bermaksud "tentang" dan oleh itu Ibrahim 14:4:
وَمَاۤ اَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُوْلٍ اِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهٖ
Kami tidak mengutus (dalam Al-Quran ini) tentang seorang rasul melainkan dengan "Lissan" dari kaumnya sendiri
- Penyelidikan oleh Ahmad Bassam Al-Saai, Profesor Bahasa dan Kesusasteraan Arab Tafsir Al-Quran, Universiti Damsyik. Dalam bukunya Al Moojiza, diterbitkan oleh International Islamic of Islamic Thought of Herndon Virginia Amerika Syarikat.
- Beliau pada dasarnya menjalankan kajian dengan mengkatalogkan semua puisi penyair pra-Islam yang pernah diterbitkan dalam tradisi umat Islam dan Arab dan beliau mengkatalogkan setiap ungkapan yang digunakan dalam semua puisi ini dan kemudian membandingkannya dengan bentuk ungkapan yang digunakan dalam al-Quran.
- Dan dia menemui hasil seminal yang besar dan ini dicapai dengan menggunakan alat untuk penyelidikan moden (alat tidak tersedia semasa zaman pra-Islam dahulu). Oleh itu, pengetahuan ini tidak mungkin keluar sehingga kita mempunyai alat yang tersedia hari ini.
- Beliau menyimpulkan bahasa atau bentuk ungkapan dalam al-Quran berbeza secara dramatik daripada bentuk ungkapan orang Arab abad ke-7.
- Contohnya Surah 74 Al-Muddaththir hanya mempunyai 56 ayat sahaja yang mengandungi 65 lafaz yang tidak pernah digunakan oleh orang Arab sebelum al-Quran. Beliau juga membincangkan Surah Al-Furqan 25:60
وَاِذَا قِيْلَ لَهُمُ اسْجُدُوْا لِلرَّحْمٰنِ قَالُوْا وَمَا الرَّحْمٰنُ
"Dan jika dikatakan kepada mereka untuk bersujud kepada "Ar-Rahmaan", mereka berkata: Apakah Ar-Rahmaan itu? " Mereka tidak memahami perkataan itu yang diulang dalam banyak Surah yang berbeza dan pada permulaan 113 daripada 114 Surah seperti yang kita katakan "بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ" perkataan itu tidak biasa bagi orang Arab.
- Sekarang kembali kepada ayat 14:4 وَمَاۤ اَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُوْلٍ اِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهٖ di mana Allah SWT memberitahu kita Kami tidak mengutus "tentang seorang rasul" melainkan dalam lissaan umatnya" Sekarang apakah "Lissaan" itu?
Lissaan ialah lokusi, atau vernakular atau jargon atau dialek. Contoh Bahasa Inggeris: -
- Setiap negara Arab mempunyai lokusinya sendiri jadi rakyat Iraq, Mesir, Morrocan, Tunisia mempunyai set istilah dan perkataan khusus yang berbeza yang mereka gunakan. Bahasa percakapan Arab yang sama tetapi lokusi yang berbeza iaitu cara menyatakan pemikiran atau perbendaharaan kata mereka berbeza.
- Oleh itu Al-Quran memberitahu kita bahawa setiap kisah yang dikhabarkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran tentang rasul-rasul sebelum Muhammad SAW telah dilaporkan dalam lokusi umat mereka. Apabila anda membaca cerita mereka, anda perlu mencari lokasi tertentu yang dituturkan oleh orang mereka.
- Semua utusan berasal dari Timur Tengah jadi mereka semua menggunakan lokusi yang sama yang disebut sebagai Lokusi Ibrahim kerana ia terutamanya tertumpu di sekitar utusan Ibrahim yang berkhutbah monoteisme di Timur Tengah dan mereka semua merujuk kepada lokusi yang sama.
- Ini adalah penemuan fenomenal kerana ia membayangkan bahawa semua kisah yang diceritakan dalam al-Quran telah diterangkan dalam lokusi tertentu yang perlu kita fahami terlebih dahulu untuk memahami kisah-kisah ini. Dan ini adalah kesimpulan yang menyakitkan yang memerlukan kita menyemak semula semua cerita dengan terlebih dahulu memahami lokusi di mana cerita ini diberitahu, kerana ternyata semua cerita ini mengikuti lokusi Ibrahim!
- Banyak lokusi Ibrahim yang digunakan dalam al-Quran telah diekstrak melalui alat penyelidikan - "analisis wacana dan pragmatik" (dua sub bidang dalam sains linguistik yang agak baru), dan dengan menggabungkan dengan penemuan, profesor Ahmad Bassam Al-Saai dan Dr Hany Atchan dapat mengekstrak penemuan baru tentang kisah al-Quran.
- Sebagai contoh kisah Yussuf, kita perhatikan ada satu golongan yang konsisten menggunakan lafaz تااللّه dan ada segolongan lagi wanita yang mengumpat حاَشَ للَّه dan Yussuf sendiri menggunakan ungkapan معاذ للَّهـ. Ungkapan berbeza ini mengenal pasti orang yang menggunakan nya.
Lebih penting lagi, dan ini adalah penemuan besar yang akan membingungkan ramai orang apabila kita sampai kepada ayat Yusuf 12:70 :
Yusuf 12:70 | Metodologi Organik Quran | Abdullah M Basmeih |
فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ ٱلسِّقَايَةَ فِى رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا ٱلْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَٰرِقُونَ
| Yusuf meletakkan peralatan minum itu ke dalam pek minuman saudara-saudaranya dan kemudian seorang penyeru dengan lantang memanggil 'ooo kamu kafilah keldai kamu memang pencuri.' | Maka ketika ia membekalkan mereka dengan bekalan makan (yang mencukupi keperluan) mereka, lalu ia meletakkan bijana minuman raja di kenderaan saudaranya (Bunyamin), kemudian menyeru seorang penyeru:" Wahai orang-orang kafilah ini, sesungguhnya kamu adalah pencuri ". |
Kita membaca bahawa pada satu ketika, adik-beradik datang ke Mesir dan Yusuf menyediakan bungkusan mereka dengan menyembunyikan dalam bungkusan mereka. peralatan minum ٱلسِّقَايَةَ di mana dalam ayat Allah SWT berfirman bahawa Yusuf meletakkan peralatan minum itu ke dalam pek minuman saudara-saudaranya dan kemudian seorang penyeru dengan lantang memanggil 'ooo kamu kafilah keldai kamu memang pencuri.'
جَعَلَ ٱلسِّقَايَةَ فِى رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا ٱلْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَٰرِقُونَ
Istilah yang digunakan dalam ungkapan ini terutamanya ٱلْعِيرُ dan huruf لْ sebelum لَسَٰرِقُونَ adalah sangat unik dan sangat relevan dengan perkara yang kita bincangkan. Ternyata menjadi sebahagian daripada lokusi adik-beradik dalam erti kata lain ini adalah sebahagian daripada lokusi puak Yaakub ini adalah cara yang sangat unik bahawa mereka bercakap sehingga perkataan ٱلْعِيرُ apabila anda trtace di seluruh Surah Yussuf yang bermaksud pemanggil yang buat pengumuman tu sebenarnya salah seorang adik beradik!! Ini betul-betul implikasi thatg ialah, salah seorang adik-beradik adalah pemanggil tentang karavan mereka sendiri bahawa mereka adalah pencuri. Mengapa mereka melakukan ini? adalah persoalan yang sangat menarik yang merungkai pelbagai penemuan baharu tentang kisah Yussuf.
Kerana anda melihat penemuan tentang lokusi atau lissaan ini sangat penting, ia sebenarnya sangat penting untuk tafsiran semula semua kisah semua rasul dalam al-Quran, Mungkin lebih banyak daripada kisah-kisah ini kerana dalam banyak ayat al-Quran yang berada di luar cerita ia membuat rujukan kepada cerita tersebut dan ia menggunakan istilah yang sama yang ditakrifkan dalam konteks cerita ini. Jadi, jika anda tidak memahami kisah-kisah ini dan konteksnya dan lokusinya, anda tidak akan memahami kisah-kisah lain dalam Al-Quran. Kerana penemuan tunggal ini yang Allah SWT telah sediakan untuk Dr Hany dan dia berkongsi dengan kita semua yang mungkin kita perlukan untuk mentafsir semula keseluruhan Al-Quran dari awal hingga akhir.
Jadi, mengapa Allah SWT memberi tumpuan khusus kepada rasul dan nabi Timur Tengah dalam al-Quran? Jawapannya sepatutnya jelas sekarang kerana Al-Quran sebenarnya merujuk kepada lokusi utusan-utusan dari Timur Tengah ini. Dalam erti kata lain kepada lokusi kolektif tunggal. Sekiranya Al-Quran memasukkan rasul-rasul lain dari bahagian lain di dunia, ia mesti merujuk kepada lokusi mereka. Dan Al-Quran akan menjadi tidak terurus dalam saiznya dan tidak terurus dalam kerumitannya dan ini sangat relevan kerana Allah SWT tidak datangkan Al-Quran untuk menyusahkan kita. Allah SWT datangkan al-Quran supaya kita manusia dapat memahaminya dan sebenarnya dapat menangani kerumitan yang terhad yang terkandung di dalamnya. Fakta bahawa ia termasuk lokusi nabi-nabi Timur Tengah, utusan-utusan yang dibicarakannya adalah bukti ajaib tentang kebenarannya. Dan oleh itu suatu hari nanti akan ada kajian terperinci tentang lokusi al-Quran dan lokusi utusan-utusan al-Quran dan mereka akan dapat dipadankan dengan semua rujukan sejarah jika ia pernah ditemui untuk membuktikan bahawa Allah SWT memberitahu. kami kebenaran terperinci tentang semua utusan ini.
Dan akhirnya, mengapa Al-Quran banyak memberi tumpuan kepada utusan Ibrahim? Kita harus melihat al-Quran sebagai potongan menegak dalam sejarah umat manusia. Menegak dalam erti kata bahawa ia menjejaki satu kumpulan manusia merentasi ribuan tahun mungkin 5000 tahun dan dengan memahami perkembangan orang ramai dalam beribu-ribu tahun ini, kita memahami bagaimana Allah SWT berurusan dengan semua umat ini dan berinteraksi dengan mereka apabila mereka melanggar sumpahnya, dan apabila mereka melanggar syiar tauhid, bagaimana Allah SWT membalas mereka dan kemudian apabila mereka menerima tauhid dan berkelakuan mengikut nilai dan petunjuk yang diberikan oleh rasul-rasul daripada Allah SWT, bagaimana Allah SWT memberi ganjaran kepada mereka. Jadi ia adalah satu contoh yang menjangkau beribu-ribu tahun lagi jika Al-Quran terpaksa melakukan ini untuk semua utusan lain dari semua bahagian lain dunia dalam sejarah umat manusia, ia akan menjadi terlalu besar untuk diurus dan tidak praktikal.



No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.