Tuesday, October 24, 2023

YT 63 - RAHSIA SURAH ABASSA BHGN #4

 


 BAB # 2 AL-QURAN : :


MUNAFIQUN DAN 1400 TAHUN ZAMAN KEGELAPAN ISLAM


Ciri-ciri Ajaib AL QURAN 

 

 

YT 63 https://youtu.be/1V_xiGcv3Ho?si=TCUke6fNKtPhXlLO       


Apakah janji yang akan datang

yang disebut dalam Surah Abasa

- Adakah ini tentang anda? - Bhgn 4



  • Hanya untuk ringkasan ringkas kisah tradisional yang dilaporkan dalam semua kitab Tafsir dan semua terjemahan Al-Quran, berdasarkan Asbab al nuzul benar-benar tidak. sesuai jika anda ingin menerima laporan sejarah tersebut sebagai asas mentafsir al-Quran.
    • Ia tidak sesuai dengan huraian al-Quran mengenai adab dan akhlak nabi Muhammad SAW.
    • Ia tidak sesuai dengan huraian al-Quran mengenai para sahabat terawal di antaranya Abdullah ibn Um Maktum
    • Ia tidak sesuai dengan takrifan al-Quran tentang Rasool dan ini sangat penting sila benar-benar pelajari tentang isu ini dan fahami mengapa tafsiran tradisional Surah Abbasa adalah salah sama sekali.
    • Bab #2 menunjukkan bagaimana kisah al-Quran mempunyai gaya tersendiri. Kami perincikan kisah lelaki yang mati selama 100 tahun dan kemudian dihidupkan semula selepas 100 tahun, ia adalah penjelasan yang sangat munasabah
    • Bab #3 telah menyediakan bukti langsung Al-Quran membincangkan Asas-Asas Metodologi. Disediakan dua asas metodologi termasuk teknik penggunaan alat penting iaitu kuasa lokusi Ibrahim. Demonstrasi penggunaan metodologi dalam terjemahan dan tafsiran Surah Abbasa membolehkan pemahaman semua kisah-kisah Al-Quran,
    • Bab #4 ini disediakan empat asas metodologi baharu yang berjumlah enam. Juga dipersembahkan model Islam penyelidikan sains baru iaitu psikologi kognitif al-Quran. Ia merupakan model untuk semua penyelidikan masa depan berdasarkan model Islam yang diambil daripada dalam Quran. Fahamkan dan terapkan konsep ini bagi mendapatkan akses kepada maklumat dan pengetahuan istimewa yang tidak dimiliki oleh sembilan puluh peratus ulama, mereka tidak tahu yang mereka tidak miliki, dengan kata lain mereka tidak tahu untuk bertanya. dan belajar mengenainya. 
    • Konsep lokusi Ibrahim merupakan sebahagian daripada metodologi al-Quran ini, kami akan tunjukkan betapa relevan dan pentingnya konsep ini untuk memahami al-Quran. Kita bergantung kepada konsep skema atau أمنية (umniyah) iaitu Arsh (konsep weltanschauung). Turut disediakan adalah ringkasan proses metodologi yang diikuti bagaimana melibatkan Al-Quran dan ini akan memberikan penghuraian yang sangat jelas tentang beberapa langkah yang kami ikuti untuk metodologi ini .
    • Ini adalah maklumat baru untuk 99.99% umat Islam sedunia jadi jika anda belum membina perbendaharaan kata dan konsep serta latar belakang intelektual yang digunakan dalam siri ini anda tidak akan menikmati segmen ini sama sekali bahkan beranggapan ia sesuatu yang mengada-ngada 


Konsep يَذَّكَّرُ 

 

  • Kata kerja يَذَّكَّرُ adalah istilah al-Quran berdasarkan lokusi Ibrahim, langsung tidak ada kaitan dengan bahasa Arab abad ketujuh ini bukan perkataan yang mereka gunakan ini semata-mata istilah Al-Quran

  • يَذَّكَّرُ bermaksud "menyemai benih" dalam الْعَرْشِ (weltanschauung) diri sendiri. Menyemai benih = menghampiri Allah SWT dengan bertanya soalan, dengan rendah hati, dengan kesabaran dan keikhlasan, dengan kegigihan melibatkan diri kepada Al-Quran. Bersedia untuk menerima pengetahuan baru dengan membawa "cawan kosong". Ini penting kerana dengan membawa cawan sudah penuh tiada ruang untuk ilmu baru masuk anda tidak akan dipedulikan. Itulah sebabnya kita terus bercakap tentang mendekati al-Quran dengan cawan kosong, menghampiri Al-Quran dengan rendah hati dengan ketundukan kepada Allah (SWT) untuk mendapat ilmu pengajaran. 



Konsep الذِّكْرٰي ؕ

  • Takrifan الذِّكْرٰي ؕ = ingatan spontan - mengingati petunjuk Ilahi المَأء yang ditakrifkan mengikut lokusi Ibrahim dengan istilah air itu bukan sekadar air ia adalah rezeki Ilahi, ia adalah pengairan Ilahi, ia adalah cecair Ilahi, yang turun kepada kita dititipkan oleh Allah (SWT) secara langsung untuk membaiki dan memulihkan serta memperbaharui weltanschauung الْعَرْشِ setiap insan

    • Sila fahami konsep ini yang mana kita mengenal pasti konflik atau kecacatan tertentu berkaitan dengan satu atau lebih skema kita sendiri iaitu أمنية (umniyah) dalam weltanschauung الْعَرْشِ kita sendiri. 
    • Renungkan setiap kali anda bertanya soalan terdapat beberapa jenis konflik yang tidak sesuai antara apa yang anda baca dengan apa yang anda fikir berbanding apa yang sudah berada dalam أمنية, dalam skema anda. 
    • Solekan intelektual dalam rangka kerja anda melihat dunia berdasarkan persepsi bahawa tidak semua dalam kerangka anda sendiri adalah betul dan di situlah pentingnya kerendahan hati dalam bertanya soalan-soalan dalaman ini. 

    • المَأء. air ketuhanan yang Allah (SWT) sediakan merupakan petunjuk Ilahi bagi menangani usaha pembaikan kecacatan tertentu bagi pihak anda.
    • Ini adalah konsep يَذَّكَّرُ. 
    • Inilah yang Al-Quran sebut sebagai شِفاء, ia menggambarkan dirinya شِفاء - kenapa? Kerana apabila anda membincangkan isu-isu dari dalam Al-Quran dan bertanya soalan-soalan ini anda benar-benar menyembuhkan, anda menyembuhkan konflik dalaman dan anda membaikinya. "Anda memperbaikinya" itu definisi شِفاء mengikut metodologi organik dan mengikut lokusi Ibrahim.
    • "Ide spontan الذِّكْرٰي" ini mengambil masa ia bukan sesuatu yang berlaku serta-merta sesuka hati ia berlaku mungkin mengambil masa sebelum menjadi kenyataan, dalam fikiran anda. Ia bukan sesuatu yang anda putuskan. Allah (SWT) akan memilih masa, Allah (SWT) akan memilih proses atau jalan, dia memberi anda pengairan ketuhanan ini, air ketuhanan ini, المَأء ketuhanan ini untuk membaiki weltanschauung anda. Apabila ia berlaku, anda merasainya datang sebagai kilatan pandangan. Kekadang anda tidak tahu dari mana asalnya kadangkala anda sedang membaca sesuatu yang mencetuskan ingatan, kadangkala seseorang mengatakan sesuatu kepada anda dan kemudian masuk akal, ia memberikan pencahayaan yang diperlukan bagi membetulkan أمنية (umniyah) , skema itu, الْعَرْشِ weltanschauung itu.
    • Tetapi jangan sekali-kali mengambil kredit untuk nya. Ia bukan milik anda ini bukan ilmu yang anda usahakan dan hasilkan dari kemampuan anda sendiri, ini adalah semata-mata dari Allah (SWT), anda hanya mempunyai bahagian yang sangat kecil dalam menyemai benih yang sedikit itu yang merupakan soalan yang menunjukkan bahawa anda tidak tahu, dengan menabur benih yang datang menghampiri Allah (SWT), dengan membawa cawan kosong memohon restuNya.
    • Allah (SWT), membalas memberikan hadiah ini jadi hanya Dia lah yang wajar diberikan kredit.  

  

Konsep الْاَرْضَ


  • Tafsiran betul َالْاَرْضَ sebagai teks kitab suci dan kita bercakap tentang hujan ketuhanan yang Allah (SWT) turunkan, pengairan Ilahi untuk membantu kita membaiki الْعَرْشِ weltanschauung, dari mana datangnya hujan? Menurut lokusi Ibrahim mengikut himpunan tematik sistematik istilah dan ungkapan dalam Quran dari situlah datangnya air hujan jetuhanan. Ketahuilah bahawa hujan Ilahi, petunjuk Ilahi turun dari السَمَا atau السَّمٰوٰتِ dan oleh itu kita harus meminta tetawaat Ilahi. 

  

Konsep السَّمٰوٰتِ

  • Perkataan السَّمٰوٰتِ Samaawaat dalam Al-Quran mempunyai gandaan "alif" di sini apa yang anda tidak sebutkan ia bukan satu (a) (entri Lissan Al-Arab di bawah istilah السَمَا) yang bermaksud khusus mengangkat atau bangkit. atau untuk menaikkan di atas anda lihat bagaimana ia ditulis tanpa alif selepas مَ itu وسَمَوت itu, bukan السَّمٰوٰت. Jamak السَمَا ialah وسَْمَوت bukan السَّمٰوٰت. 
  • al-Quran tidak pernah menggunakan satu (a) seperti ini وسَْمَوت, satu (a) yang merupakan bentuk jamak dari السَمَا, melainkan al-Quran menggunakan perkataan السَّمٰوٰتِ iaitu berganda (a).  Ini sangat kritikal dan saya harap anda sedang belajar untuk berlaku jujur dan bersederhana serta merendah diri dalam menerima ilmu baru kita diberitahu bahawa وسََْمَوت adalah jamak dari السَمَا yang bermaksud langit di atas kita dan segala macam ulama telah membina seluruh kerjaya untuk menafsirkan keajaiban saintifik kosmologi, langit dan pelbagai lapisan atmosfera, dan semua ini tidak ada dalam al-Quran. Al-Quran tidak menyebut tentang وسَْمَوت perkataan ini tanpa alif selepas m itu bukan rangkap (a) ia adalah tunggal (a) dalam leksikon bahasa Arab سَْمَوت tidak pernah digunakan jadi apakah السَّمٰوٰت? 

  • السَّمٰوٰت dalam Al-Quran adalah perkataan yang berbeza lihat alif kecil ini di atas مَ ini dan juga diatas وٰ dipanggil alif al-khrnjarya (sesiapa yang menghafal al-Quran atau belajar bertajwid jika dia berkata dia membuat kesilapan), kedua-duanya alif pendek ini secara eksklusif dalam al-Quran ia adalah jamak.
 
  • Dari mana datangnya hujan Ilahi ini adalah konsep jamak al-Quran. Mengenai sumber hujan Ilahi ini adalah sumber Rahmat dan Hidayah Ilahi yang disediakan oleh Allah (SWT) khusus untuk orang tertentu. Jadi apabila kita membaca samaawaat wa tiwal ardh  kita bermaksud السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضَ iaitu lapisan pemahaman di atasnya dari mana Allah (SWT), turunkan hujan ketuhanan untuk mengairi الْعَرْشِ weltanschauung anda bagi membaikinya serta membantu anda meningkatkan akses anda kepada bimbingan Ilahi dalam Quran. Insha'Allah. 

  • Apabila  Allah (SWT), "menurunkan kepada kamu" (menjadikan kamu faham) satu Ayat, bermaksud kepahaman Ayat itu datang dari السَّمٰوٰت  (mengikut lapisan kepahaman kamu sendiri) yang mana الْعَرْشِ weltanschauung telah ditimpa air hujan Ilahi iaitu sebahagian daripada hujan Ilahi yang turun daripada السَّمٰوٰت. 
    • Konsep di manakah Ayat, persoalannya ialah di mana ia berada? Jawapan: Ayat berada di dalam الْعَرْشِ (weltanschauung)
    • Ayat wujud mengikut tahap kefahaman dalam السَّمٰوٰت iaitu lapisan pemahaman anda sendiri (bukan wujud jelas tertulis pada atas kertas, nampak teks perkataan itu tersusun indah menjadi Ayat lengkap siap berbaris),
    • tetapi Ayat muncul daripada الْعَرْشِ mengikut format hasil renungan anda sejauh mana memahami implikasinya dan petunjuknya yang disampaikan sebagai tanda kepahaman pada mesej nya. 
    • sebab itu lain orang maka berbeza tahap pemahaman nya terhadap Ayat yang sama.

  • Jadi السَّمٰوٰت adalah lapisan kefahaman ka atas الْاَرْضَ teks kitab suci, ia adalah gambaran metafora dari semua lapisan pemahaman yang berbeza dan seperti yang kita tahu Al-Quran mempunyai banyak lapisan pemahaman bukan hanya satu yang dirujuk dalam Quran sebagai السَّمٰوٰت berganda (a) "alif pendek berganda" - satu diatas  مَ  dan juga satu diatas وٰ  menunjukkan lapisan pemahaman individu adalah berbeza-beza 

 

Al-Anbiya 21:30 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

ٍاَوَلَمْ يَرَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْۤا اَنَّ السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا 

Adakah mereka (orang-orang kitab terdahulu yang menolak) tidak melihat bagaimana lapisan pemahaman السَّمٰوٰت "samaawaat" terikat tidak terpisah darpada الْاَرْضَ teks kitab suci, 

Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), 

 

فَفَتَقْنٰهُمَا ؕ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ؕ اَفَلَا يُؤْمِنُوْنَ 

 

tetapi dengan Al-Quran kedua-duanya menjadi terpisah dari antara satu sama lain? Dan kami jadikan daripada air Ilahi segala yang hidup. Adakah mereka tidak akan percaya? 

 

lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? 

 

 

  • السَّمٰوٰتِ "samaawaat" dalam ayat ini merujuk pada lapisan-lapisan pemahaman orang-oran kafir terdahulu yang mana السَّمٰوٰتِ - وَالْاَرْضَ bercantum, bermaksud teks kitab suci - mudah dibaca dan terus dapat difahami bagi setiap karya manusia yang lain - tetapi bagi Al-Quran kedua-duanya telah terpisah, bermakna تِلاوة (membaca teks al Quran) sahaja tidak mencukupi tidak akan faham - tanpa proses pemahaman yang harus datang dari Allah (SWT)، 

  • Berbeza dengan al-Quran. Boleh membaca teks al Quran tidak bermakna boleh memahaminya, tiada jaminan apa-apa pun anda akan faham dengan baik. Perkara ini unik bagi al-Quran ia benar-benar menakjubkan. السَّمٰوٰت dan َالْاَرْضَ telah dipisahkan, iaitu tidak lagi disatukan.
  • فَتَقْنٰهُمَا ؕ = "Kami (Allah SWT) telah merobek nya", kami memisahkan mereka, kami tidak meninggalkan sebarang keterikatan langsung antara السَّمٰوٰت lapisan pemahaman dan الْاَرْضَ teks kitab suci. Ada sebabnya. 
  • وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ؕ اَفَلَا يُؤْمِنُوْنَDan Kami jadikan  وَجَعَلْنَا

  • مِنَ الْمَآءِ = "dari air Tuhan itu  كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ؕ = "segala sesuatu yang hidup". اَفَلَا يُؤْمِنُوْنَ = Adakah mereka tidak akan percaya? 
  • dengan air Ilahi segala-galanya dijadikan hidup -dengan curahan air Hujan Ilahi keatas َالْاَرْضَ kitab suci ini menjadikan ayat-ayat itu hidup semula boleh dilihat dapat difahami maksudnya dengan jelas. Setiap pembaca Al-Quran memerlukan titisan air Hujan Rahmat ini, anda memerlukan nya, anda memerlukan Rahmat Bimbingan Ilahi - daripada Allah (SWT),

  • السَّمٰوٰت (lapisan kefahaman) mencurahkan cecair pengairan ini ke atas الْعَرْشِ (weltanschauung) menghidupkan ayat-ayat al Quran dalam الْعَرْشِ (weltanschauung) serta memperbaharui أمنية (umniyah) anda sendiri, kerana skema yang tumbuh hasil siraman air hujan Ilahi ini  akan membimbing anda bagi memahami lebih dan lebih dan lebih - ini adalah proses pembaikan pembaharuan الْعَرْشِ (weltanschauung) yang Allah (SWT), janjikan melalui Al-Quran.
  • Kami menetapkan dalam teks kitab suci رَوَاسِي (prinsip berlabuh - رسو Rassa) bermaksud berlabuh menjatuhkan sauh mengukuhkan pegangan ke tanah, jadi ada perkara yang menambat anda. Ini adalah prinsip supaya tidak salah tafsir kitab menyebabkan mereka sesat dan kami tetapkan di dalamnya makna dalam الْاَرْض kerana ini adalah bercakap tentang teks kitab suci dan kami menetapkan di dalamnya bermakna teks kitab suci yang disambungkan laluan air bimbingan Ilahi sekiranya mereka mendapat رَوَاسِي  bimbingan jika mereka mengikuti nya. 
    • Ini bercakap tentang pautan yang dilakukan apabila melakukan tafsiran bersarang (nested interpretation) - ia bercakap tentang arahan metodologi yang berkaitan dengan cara melibatkan Al-Quran. Apabila anda menggunakan metodologi tersebut, anda bersedia untuk menerima pemahaman secara langsung daripada Allah. BUKAN daripada teks..
    • Kami mengikuti Ayat kemudian mengambil satu perkataan dan lihat pautan untuknya dalam Surah lain dalam Al-Quran ini adalah cara kesinambungan yang beralur 
    • Sepanjang teks kitab suci - mengapa? Mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk jika mereka mengikutinya ِ جَاجًا سُبُلًا
    • Jadi sekarang ayat ini tidak bercakap tentang langit di atas atau letupan besar atau cosmology planet-planet terpisah, atau lubang hitam ini tiada kaitan dengan semua penemuan saintifik terkini - sama seperti yang dilakukan oleh mufassirun dahulu dengan bahasa para penyair, kita mempunyai ulama yang merebut penemuan saintifik dan menerapkannya ke atas Al-Quran yang mendakwa bahawa ini mesti apa yang Al-Quran nyatakan tanpa sebarang bukti langsung,
    • Inilah buktinya sangat jelas Allah (SWT), sedang membicarakan السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضَ. Apakah tujuan Allah menjadikan sesuatu sukar untuk difahami bukankah Al-Quran dimaksudkan untuk mencapai kebanyakan orang dan bukan hanya beberapa ulama yang boleh memecahkan kodnya ialah cara bagaimana sesebuah kitab suci itu harus difahami teka-teki dan teka-teki dll. dan pelbagai tafsiran menjadikan ia mengelirukan ummah?
    • Pemahaman Al-Quran bukan di dalam teks.  Pemahaman ayat Al-Quran disimpan oleh Allah (SWT),  Ini adalah sains Islam psikologi kognitif yang baru, psikologi kognitif memperkatakan sains tentang bagaimana kita belajar bagaimana kita berfikir bagaimana kita melestarikan hubungan psikologi dengan Allah SWT.
    • Kefahaman bukanlah hasil daripada proses kognitif kita sendiri, pemahaman adalah anugerah Allah (SWT) وَلَا يُحِيْطُوْنَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهٖۤ اِلَّا بِمَا شَآءَ "mereka hanya menemui sesuatu ilmu dari sisi-Nya, sejauh yang dikehendaki-Nya" {Al-Baqarah - Al-Qursi 2:255:33-40}, jadi hanya Allah (SWT), yang mengizinkan hujan Hidayah turun kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya untuk menerima bimbingan Ilahi ini.
 

Al-Baqarah 2:255 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

ۚ وَلَا يُحِيْطُوْنَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهٖۤ اِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ 

mereka hanya menemui sesuatu ilmu dari sisi-Nya, sejauh yang dikehendaki-Nya 

sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya) 


    • Bahagian kedua ilmu ini yang juga merupakan salah satu Hidayah dari Allah SWT ialah epistemologi itu sendiri konsep epistemologi iaitu perkataan falsafah yang bermaksud di manakah sumber ilmu menurut ilmu baru psikologi kognitif ini. Asas segala ilmu manusia adalah anugerah Allah (SWT). Dan berserah sepenuhnya kepada Nya lebih cepat anda akan mula menikmati جَنّٰت taman-taman syurga tempat kediaman rahsia yang Allah (SWT), ada untuk anda. 

  • Mengapa Al-Quran tidak boleh ditiru?
    • Kerana الْاَرْضَ dipisahkan dari السَّمٰوٰتِ.
    • Pemahaman yang sebenar datang dari Allah SWT apabila dan jika Dia menghendaki anda menerimanya. 
  • Adakah tidak wajar untuk bertanya "Mengapa al-Quran sukar untuk difahami? Tanya sebaliknya: "Mengapa saya TIDAK dapat menerima pemahaman?"
    • Allah SWT berjanji akan memberi kefahaman kepada anda bahawa Al-Quran akan membimbing anda JIKA anda mengamalkannya dengan betul mengikut syarat-syaratnya sendiri dengan betul DALAM DIRI ANDA
    • Pemahaman itu bukan dengan melihat teks tidak kira berapa lama anda melihatnya kerana kefahaman datang dari Allah SWT 
  • Al-Quran telah dipelihara oleh Allah!
    • Al-Quran terpelihara kerana ia adalah asas dilengkapi formula tersendiri bagi semua perkara yang anda akan lakukan dalam menerima pemahaman
    • tiada perubahan tiada pengubahsuaian Allah SWT memelihara nya untuk anda 
  • Mengapa kekasih kita SAW TIDAK PERNAH menjelaskan Al-Quran!
    • Sudah tentu penjelasan tidak datang dari nas teks. Ia datang terus dari Allah SWT kepada anda.
    • Tidak kira apa yang dikatakan oleh utusan itu atau ini yang berkata apa, itu hanya persepsinya sendiri.
    • Anda sendiri perlu membaca teks, dan tunggu المَأء lambat laun akan turun dari السَّمٰوٰتِ dan beristiqamah lah anda menanti Allah membuka ufuk pemahaman baru khusus bagi anda,
    • mungkin belum pernah diterima oleh orang lain. Semuanya bergantung pada status الْعَرْشِ (weltanschauung) anda sejauh mana kesediaan anda untuk menerima hujan cecair berkhasiat ini yang membolehkan weltanschauung anda diperbaiki untuk subur dan membesar bagi mencapai arah menuju Allah SWT 
  • Kekasih kita Muhammad SAW adalah Nabi terakhir! 
    • Mengapa terakhir kerana dia telah selesai membawa mesejnya, dan ia terpelihara,
    • dan telah memastikan mesejnya sampai di tangan yang baik untuk terus dipelihara dan berakhir lah misinya.
    • Maka tidak diperlukan lagi nabi kerana nasnya dijamin terpelihara dan pemahaman nas itu akan datang terus dari Allah SWT kepada penerima yang tulin yang berhak
    • Sebab itu junjungan kita Muhammad SAW adalah nabi terakhir.
  • Mengapa para Sahabat dalam lingkaran dalaman Rasulullah SAW TIDAK menjelaskan Al-Quran!

    • Kerana mereka memahami penjelasan atau tafsir al-Quran tidak wujud
    • maka tidak ada keperluan mentafsir al-Quran dalam tempoh tersebut.
    • Apa yang ada pada hari ini ialah tafsiran kita sendiri terhadap Al-Quran berdasarkan wahyu dan petunjuk yang kita terima yang akhirnya mungkin menjadi lebih indah, sesuatu yang lebih merangkumi kebijaksanaan dan ilmu Allah SWT dan itu memang hebat!
    • Jangkaui lah المَأء itu untuk mempersiapkan diri menerima hidayah Ilahi.
  • Mufassiroon yang memperlakukan Al-Quran seperti syair telah menyalah tafsirkan Al-Quran!

    • Putusnya السَّمٰوٰتِ mereka dari الْاَرْضَ nas (teks) adalah sebab mengapa Mufassiroon tersilap, kenapa.
    • Kerana mereka menganggap teks Quran sama seperti sastera dan puisi lain yang mana makna perkataan itu berada di dalam teks. Tetapi dengan Al-Quran makna dan kefahaman TIDAK ada di dalam teks.
    • Kefahaman datang dari Allah SWT. 
  • Inilah juga sebab mengapa kebanyakan orang bergelut dengan Al-Quran!

    • Kerana mereka menggunakan model salah dalam mendekati al-Quran
    • Al-Quran adalah seperti perisian - ia bertindak pada anda, anda perlu membenarkan ia bertindak pada anda - mengapa, supaya ia menjadi "hidangan penerima" المَأء itu.
    • Apabila sedang menerima hidayah Ilahi kamu harus menerimanya mengikut kadar bahagian السَّمٰوٰتِ setakat apa yang Allah SWT tetapkan untuk kamu.  
  • Inilah sebabnya mengapa semua teori dan metodologi tafsiran sains barat Hermeneutik tidak relevan bagi Quran

    • Teori ini (diajar di semua jabatan Pengajian Islam) bermaksud tafsiran (penjelasan kritikal atau tafsiran teks) kitab suci adalah sia-sia bagi al-Quran!
    • Metodologi nya tidak bermakna apa-apa kepada al-Quran kerana al-Quran tidak mengikut model mereka iaitu nas teks mengandungi makna.
    • Itu adalah salah menurut al-Quran seperti bukti dalam tafsiran Surah Al-Anbiya 21:30-31 terdapat perpecahan antara tafsiran dan السَّمٰوٰتِ pemahaman al-Quran daripada الْاَرْضَ teks al-Quran. 
    • Ilmu tafsiran ketuhanan model Hermenetik terpakai pada beberapa jenis Bible lagi pun telah menghasilkan segala macam kesimpulan yang salah.

  • Allah SWT berfirman bahawa Dia menyesatkan ramai pengguna al-Quran!!!

    • Sudah tentu jika anda tidak memahami sifat al-Quran itu sendiri
    • Itulah sebab diperkatakan bahawa al-Quran itu unik. Tiada produk manusia mampu menandingi nya.
    • Juga tidak wujud sebarang teks yang pemahamannya boleh diterima terus menerus daripada pengarangnya selama bertahun-tahun dan berabad-abad selepas penulisan teks itu. Tiada manusia boleh melakukan ini.
    • Itulah sebabnya Allah SWT mencabar semua manusia, semua jin atau mana-mana kumpulan orang yang anda lihat mereka boleh menghasilkan sesuatu seperti al-Quran. Ia tidak dapat ditiru. Inilah sebabnya.
    • Adakah terdapat bukti untuk ini? Hanya jika anda sendiri melalui proses melibatkan al-Quran mengikut syaratnya tersendiri barulah anda akan mengalami detik kejayaannya berlaku berturut-turut sentiasa berulang akhirnya anda tersandar lalu berkata "Alhamdulillah, saya mempunyai akses kepada lebuh raya maklumat yang Allah SWT khususkan untuk saya sendiri melalui penglibatan al-Quran yang betul". 

   

Al-Isra' 17:44 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

تُسَبِّحُ لَهُ  

Kepada jalan yang telah ditetapkan-Nya (iaitu dalam orbit),  

 bertasbihlah (kepada)Nya

سَبِّحُ 

Jalan - laluan - orbit yang telah ditetapkan - صلاة ; يَسْطَحُ ; تَسْبِيح 

السَّمٰوٰتُ السَّبْعُ

menyerahkan semua tujuh lapisan pemahaman, 

 

langit yang tujuh 

السَّبْعُ 

kini kita mempunyai konsep baru السَّمٰوٰتُ ialah lapisan pemahaman yang ditentukan oleh akaun السَّبْعُ iaitu tujuh

 

وَالْاَرْضُ 

 

dan teks kitab suci, 

 

dan bumi 

وَمَنْ فِيْهِن 

dan (harus juga menyerahkan) semua orang yang terlibat di dalamnya (dengan betul) 

 

serta sekalian makhluk yang ada padanya, 

فِيْهِنَّ ؕ 

di dalamnya - maksud dalam السَّمٰوٰتُ dan الْاَرْضُ 


  • Jika anda melibatkan diri dalam konsep itu dalam proses itu untuk mendapat akses kepada السَّمٰوٰتُ السَّبْعُ وَالْاَرْضُ tujuh lapisan pemahaman dalam teks kitab suci tersebut - وَمَنْ فِيْهِنَّ ؕ anda perlu menyerahkan kepada لَهُ, kepada siapa, kepada Allah SWT 

 

Ar-Rahman55:33 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

يٰمَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْاِنْسِ 

Wahai "Jin" dan manusia! 

Wahai sekalian jin dan manusia! 

 

اِنِ اسْتَطَعْتُمْ اَنْ تَنْفُذُوْا مِنْ اَقْطَارِ السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضِ 

 

Jika anda boleh menembusi pagar yang didirikan di sekeliling lapisan pemahaman dan di sekeliling kitab suci, 

 

 

Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), 

 

 

فَانْفُذُوْا ؕ   

 

(Kami mencabar anda untuk) teruskan dan tembusi! 

 

 

maka cubalah kamu menembus keluar. 

 

 

لَا تَنْفُذُوْنَ اِلَّا بِسُلْطٰنٍ 

 

Kamu tidak akan berjaya melainkan dengan kewibawaan Ilahi (Allah) 

 

melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)! 

 

 

  • Kamu Tidak Akan Faham السَّمٰوٰتُ السَّبْعُ وَالْاَرْضُ melainkan Allah SWT :
    • menurunkan hujan Ilahi المَأء itu dari mana - dari السَّمٰوٰتُ, lapisan-lapisan kefahaman yang Dia simpan untuk diri-Nya
    • dan kemudian Dia akan memberikan kadar bahagian السَّمٰوٰتِ dan وَالْاَرْضُ setakat apa yang Dia tetapkan untuk kamu mengikut kesediaan kamu, iaitu :
      • weltanschauung (skema) kamu,
      • berapa banyak telah kamu kerjakan pada أمنية kamu ( umniyah)
      • berapa banyak telah kamu kemukakan dengan rendah hati,
      • betapa kamu telah bersabar,
      • betapa kamu telah memerhatikan,
      • betapa kamu telah bekerja dalam proses menyucikan diri dengan عبادة dan dengan tekun, dan dengan disiplin dan ketabahan
  • Semua perkara itu untuk kamu menjadi antara لِّلْمُتَّقِيْنَ dan kemudian Allah SWT akan mengasihani kamu dan mula memberi kamu mengikut ليلة القدر di mana Allah SWT memberi kamu ukuran yang sepatutnya. 

 

Ar-Rahman' 55:29 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

مَنْ فِي السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضِ ؕ كُلَّ يَوْمٍ 

Dia yang terlibat dalam lapisan kefahaman dan kitab suci setiap hari 

Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya setiap masa 

 

كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِيْ شَاْنٍ ۚ 

 

 

"Setiap hari anda pasti menemui pencerahan BARU! 

 

 

Tiap-tiap masa DIa di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)! 

 

 

“Setiap hari كُلَّ يَوْمٍ menjadi kata kunci disini iaitu kerana melibatkan diri dengan al-Quran patut dijadikan regim amalan harianMengapa? Kerana setiap hari kamu berkemungkinan untuk menerima sesuatu penemuan yang baru, untuk menerima perkara baru, pencerahan baru yang Allah SWT bukakan khusus untuk kamu!” 

 

  

Ghafir 40:57 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

لَخَلْقُ 

Sesungguhnya hidayah itu 

Demi sesungguhnya, 

 

 

لَخَلْقُ tidak bermaksud penciptaan secara fizikal tetapi penciptaan dalam cara rohani dan intelek yang berlaku secara berterusan sepanjang waktu didalam skema weltanschauung  أمنية (umniyah) diri kamu 

 

 

السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضِ اَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ 

 

Hidayah diterima melalui lapisan kefahaman dan kitab suci lebih sahih (kerana datangnya dari Allah SWT) berbanding yang diterima melalui manusia lain. 

 

menciptakan langit dan bumi (dari tiada kepada ada) lebih besar (dan lebih menakjubkan) daripada menciptakan manusia 

 

اَكْبَرُ مِنْ 

 

Hidayah lebih sahih (kerana datangnya dari Allah SWT) berbanding “panduan” “pedoman” yang datang melalui orang lain.  

 

 

وَلٰكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لَايَعْلَمُوْنَ 

 

Tetapi kebanyakan orang tidak mempunyai pengetahuan tersebut yang berasaskan "bukti" (evidence-based knowledge)

 

 

akan tetapi kebanyakan manusia (yang mengingkari hari kiamat) tidak mengetahui. 

 


  • Allah SWT memberitahu kita, sebagai contoh, bahawa jika anda mengambil mangga dan anda menerangkan bagaimana rasanya untuk seseorang yang jauh daripada anda (melalui telefon atau sesuatu seperti itu) tidak mungkin anda boleh menyampaikan "rasa itu" kepada seseorang yang belum pernah rasa mangga sebelum ini.
  • Ia adalah pengalaman peribadi. Ia adalah bukti bahawa Allah SWT memberikan kepada "kamu". Tiada orang lain.
  • Dan jika anda menerima bukti itu, anda berpuas hati sepenuhnya dan anda merasakan keyakinan yang luar biasa ini tiada siapa yang boleh mengambil nya daripada anda. Tiada siapa yang boleh meyakinkan anda sebaliknya. Tidak kira jika anda adalah satu-satunya orang di bumi yang telah menerima keindahan dan keseronokan sensasi kebahagiaan yang anda tahu ia adalah benar walaupun orang lain mengatakan anda gila.
  • Ini adalah hubungan antara anda dengan Allah SWT mengikut Psikologi Kognitif Islam (baru) ini. Dan ICP bukan hanya untuk orang Islam tetapi untuk semua orang. Semakin cepat kita menyedari bahawa pemahaman yang tersimpan dalam kesedaran kita ini datang dari luar kita daripada Allah SWT, semakin cepat kita boleh mula meneroka hubungan yang lebih baik dengan Pencipta Ilahi seluruh Alam. Dan dengan itu hubungan kita dengan setiap makhluk lain bertambah baik, kerana pemahaman ini. 


Asas Metodologi: Contoh #5 


Ini adalah ringkasan langkah-langkah metodologi organik. Metodologi organik bukan untuk membuka kunci kod teks. Ia adalah disiplin yang anda terapkan kepada diri sendiri. 

  • Belajar membaca al-Quran
    • Apa maksudnya ia bukan sekadar melafazkan bunyi yang terhasil daripada teks tersebut. Sebenarnya itu tidak membaca kita hanya menyebut perkataan dan aksara dan vokal dan loghat dan sebagainya tetapi kita tidak benar-benar membaca. Kebanyakan kita tidak faham apa maksud membaca. 
    • Membaca Al-Quran bermakna terlibat sepenuhnya secara pro-aktif bukan pasif hanya mendengar bunyi sebutan lidah tanpa kesan positif pada qalbu nurani setiap perkataan yang anda lihat dan sebut. Membaca bermakna berada di sana sepenuhnya dan sentiasa berhubung dengan teks Al-Quran

    • Apabila Al-Quran bertanyakan soalan anda perlu berhenti dan anda cuba menjawab soalan itu  

    • Apabila Al-Quran berkata Kami baru sahaja memberi anda tanda maka sewajarnya anda patut berhenti dan bertanya di mana Ayat itu saya perlu mempelajarinya
    • Apabila Allah (SWT), memberitahu Kami baru sahaja memberikan anda bukti anda patut mencarinya dan anda berhasrat tidak mahu terlepasnya maka "saya perlu berhenti saya tidak boleh meneruskan sebelum saya benar-benar menggunakan bukti itu"
    • Allah (SWT) hanya memberi dan sebagainya, jadi membaca adalah proses yang sangat proaktif, ia bukan hanya pasif. Yang anda mendengar bimbingan itu adalah ukuran untuk memperkasakan bunyi bunyian sebutan perkataan itu sahaja.
    • Perhatikan dengan teliti, benarkan Al-Quran mengajar anda, untuk bertindak pada anda sebagai perisian.  Beri perhatian kepada gaya, pelbagai istilah, pelbagai infleksi tatabahasa kepada pelbagai cara menggambarkan ayat. Setiap kemungkinan aspek teks itu sendiri menjadi guru untuk anda.
  • Kembangkan Kuasa Pemerhatian yang sengit.
    • Perhatikan setiap watak perkataan, cara perkataan digunakan disusun ditulis, perhatikan cara ayat dibahagikan kepada dua ayat penuh berlipat pada suatu tempat yang umum kepada dua ayat berkenaan,
    • Perhatikan cara melihat variasi Al-Quran merujuk kepada sesuatu yang anda dan kebanyakan orang tidak perasantidak sedar 
  • Berani Tanya Soalan Khusus  
    • Lakukan usaha yang wajar untuk membuka weltanschauung anda supaya mudah menerima dengan bertanya soalan.  
    • Ingat anda mengiktiraf أمنية (umniyah) dan satu atau lebih skema anda. Weltanschauung anda memerlukan pembaikan. Dengan bertanya soalan anda bersedia untuk menerima, mengosongkan cawan yang penuh sampah perlu dibuang untuk menerima المَأء air Ilahi baru yang segar daripada Allah SWT. 
  • Teruskan Membaca dan Memerhati Al-Quran
  • Berdoa dan tunaikan ibadat anda, terutama Amal Zakat, Sedekah
    • Ia membersihkan anda daripada keterikatanpada perkara remeh iaadalah jenis keterikatan yang paling teruk. Tetapi keterikatan kepada pemahaman yang salah yang sedia ada mesti ditangani dari segi harta benda dan kekayaan. 
  •  Tunggu. Jangan tergesa-gesa! 
    • Jangan berputus asa jangan merasa terputus hubungan dengan Allah. Teruskan di perjalanan. Jangan rasa putus asa kerana Allah SWT telah berjanji kepada kita dan Dia tidak pernah melewatkan janji-Nya. Bina konsep kepastian ke dalam weltanschauung anda. 
  • Apabila anda menerima zikra,
    • Pandangan yang datang dalam sekelip mata entah dari mana jangan jatuh ke dalam perangkap tenggelam di dalamnya.
    • Jangan tergesa-gesa. Jangan bertegas "aha ini jawapan yang betul" tidak, tidak, sila berhenti.
    • Tunjukkan kesabaran dan disiplin. Anda harus menerima bahawa mungkin ini bukan jawapan yang betul.
    • Jadi bagaimana untuk memutuskan betul atau salah. Teruskan ke 2 langkah berikut: 
  • Pengesahan
    • Pengesahan bermaksud - jika idea ini betul, ia perlu digunakan di seluruh Al-Quran untuk semua ayat di mana istilah ini konsep atau idea ini mungkin boleh digunakan.
    • Kena buat kajian lagi kena pegang idea sebagai "conjecture" mengikut istilah saintifik. Perlu dibuktikan dengan meneliti semua ayat kontekstual melalui semua implikasi dan lihat jika ia meyakinkan. 
  • Pembuktian
    • Konsep pembuktian memperkatakan aspek lain dari idea yang sama yang berkaitan dengan idea ini untuk mencari bukti yang menyokong untuk memadankan tekaan baharu ini. 


Metodologi Quran BUKAN anda gunakan untuk teks kitab suci, seperti dalam hermeneutik barat!  Ia adalah sesuatu yang anda terapkan PADA DIRI SENDIRI semasa anda mempelajari Al-Quran! 

Contoh: Kaedah Saintifik.:

  • Kaedah menjaga objektif diri, berdisiplin mengelak gangguan Syaitan. Perlu berhati-hati mempelajari Al-Quran supaya tidak mengulangi kesilapan orang lain. 

  • Kaedah saintifik bukan untuk membuka kunci rahsia ia hanya memastikan bebas kesilapan. Maka proses PEMBUKTIAN mesti dilakukan. Ini menurut konsep falsafah saintifik Prinsip Pemalsuan Karl Popper. 
  • Metodologi Al-Quran menggunakan prinsip ini. Bersaing mematuhi prinsip-prinsip kosa kata khusus seperti ajaran Al-Quran. Terdapat juga beberapa rel pengawal tertentu sebagainya yang perlu perhatian. 

  • Disiplin Metodologi al-Quran berpusat pada الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ iaitu Metodologi Pembetulan Diri. Perlu ingat jangan menganggap nya remeh kerana ini firman Allah SWT. 

  • Klausa الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ telah ditafsirkan "Tunjukilah kami jalan yang lurus" secara terjemahan salah oleh para Mufassiroon pada peringkat awal. Begitu juga pemahaman mereka tentang penggunaan perkataan جَنّٰت dan نَارَ sepertinya adalah tidak berlandaskan Al-Quran sama sekali. 
  • Tafsiran "Tunjukilah kami jalan yang lurus" ini tidak menegakkan konsep pembetulan diri sendiri secara pro-aktif
  • Perkataan مُسْتَقِيْمَ - huruf تَ merujuk kepada "diri" disini wujud konteks melakukan pembetulan diri secara pro-aktif الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ = "terapkan proses pembetulan diri sendiri مُسْتَقِيْمَ secara  اسْتَقَامُ"  
  • Beginilah cara Al-Quran bertindak ke atas kamu sebagai satu "perisian" yang mana  "aplikasi" nya perlu "dimuat turun" dan "dihidupkan" iaitu di "instal" terlebih dahulu dan tersimpan rapi dalam "folder diri kamu" قُلُوْبُ. 

  • Dengan terjadinya salah faham konsep الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ dan dengan tidak berusaha mencarinya di dalam al-Quran, kebanyakan kitab-kitab Tafsir kekal meneruskan kesilapan itu didalam pendekatan mereka. Bagaimana mungkin kebanyakan Mufassiroon yang lain tidak memahaminya dengan betul? 

  • Mengapa kerana kebanyakan Mufassiroon menerapkan gaya penyair, bukan gaya al-Quran. Mereka abaikan gaya al-Quran mengajar :
    • bagaimana al-Quran menggunakan istilah dan ungkapan,
    • kata ganti nama dalam menggambarkan ayat;
    • bagaimana al-Quran menghubungkan pelbagai cerita;

semua gaya unik kesusateraan al-Quran ini telah diabaikan. Mereka mentafsirkan mana-mana ayat, merumuskan idea sebelum mempunyai bukti kebenarannya, dengan berfikir bahawa ayat tertentu ini mesti sepadan dengan gaya penyair.

  • Oleh itu mereka melihat al-Quran sebagai teks puisi yang mana pemahaman mudah dicapai sesudah faham maksud teks nya. Mereka berpegang kepada konsep penyair "Pemahaman berkait dengan Makna teks". Itu adalah Kesilapan Pertama yang mereka lakukan. 

  • Kesilapan Kedua - mereka aplikasikan segala ilmu terjemahan dan pentafsiran gaya penyair ke dalam al-Quran seolah-olah penyair mendominasi kalimah Allah SWT!!  Betul apa tanggapan mereka tentang gaya mana yang harus bagi mentafsirkan Al-Quran, tetapi hasilnya salah !!

  • Al-Quran (Asy-Shu'ara' 26:224) - "Jangan Ikuti Cara Penyair" وَالشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوٗنَ ؕ  Allah SWT sangat jelas "Jangan ikut cara para penyair" 

  • Semakin dalam "cendekiawan" Al-Quran terbenam dalam gaya penyair, menghabiskan masa melayan puisi orang Arab semakin jauh semakin sukar baginya untuk kembali memahami Al-Quran.!!!
  • Weltanschauungnya sarat pelbagai andaian salah menyukarkan mereka mengenali gaya ekspresi komposisi berbeza apabila mereka mendekati al-Quran. Al-Quran ia bukan menggunakan Lissan tradisi orang Arab ia Lissan Arab dalam gayanya sendiri berdasarkan bahasa Arab tulen bukan bahasa penyair Arab. 

 

At-Taubah 9:97 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

اَلْاَعْرَابُ  

 

mereka yang menggunakan bahasa penyair yang berakar umbi dengan gaya tersendiri 

 

Orang-orang A'raab   

 

اَشَدُّ كُفْرًا وَّنِفَاقًا وَّاَجْدَرُ 

 

terlalu cekap (dalam gaya yang salah) 

 

 

lebih keras kufurnya dan sikap munafiknya, 

 

وَّاَجْدَرُ 

 

اَجْدَرُ - bermakna mereka lebih cekap, tetapi dengan cara yang salah, bukan dengan cara dan gaya al-Quran 

 

 

اَلَّا يَعْلَمُوْا حُدُوْدَ 

 

untuk menerima bukti bagi sempadan (linguistik)  

 

 

dan sangatlah patut mereka tidak mengetahui batas-batas (dan hukum-hukum Syarak) 

 

 

حُدُوْدَ sempadan linguistik - itulah maksud حُدُوْدَ hudud - dan apabila kita bercakap tentang hadid (yang berasal dari gerund hadda atau hadada) maksudnya adalah untuk menyediakan sempadan (gaya bahasa al-Quran). Dalam al-Quran hadid bukanlah merujuk kepada logam, besi atau bijih besi. Ia merujuk kepada sempadan perkataan al-Quran yang sepatutnya ditunjukkan.  

 

Dan oleh itu Allah SWT memberitahu kita "semakin banyak anda belajar cara yang salah, semakin sukar untuk memahami cara-cara Al-Quran kerana anda telah pun mengisi penuh "cawan" anda dengan gaya penyair sehingga anda tidak akan mengenali perbezaannya.dengan gaya al-Quran" bukan lissan penyair Arab tetapi lissan Arab al-Quran dalam gaya tersendiri berdasarkan bahasa Arab tulen 

 

 

مَاۤ اَنْزَلَ اللّٰهُ عَلٰي رَسُوْلِهٖ ؕ 

 

dari apa yang Allah telah sampaikan kepada rasul-Nya 

 

yang diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. 

 

 

وَاللّٰهُ عَلِيْمٌ حَكِيْمٌ 

 

Tetapi Allah adalah sumber pembelajaran dan sumber kefahaman linguistik Quran!! 

 

Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. 

 

 

حَكِيْمٌ 

 

perkataan hakim adalah daripada hukum iaitu kefahaman linguistik mengikut lokusi Ibrahim 

 

 

  • Ahli alkimia pada era pertengahan memahami kimia sebagai model berdasarkan 4 unsur - tanah, api, air dan udara jadi segala-galanya pada pendapatnya mesti sesuai dalam empat kategori ini. Bayangkan mendedahkannya kepada Mendeleev Periodic Table of Elements, bahawa ahli alkimia tersebut akan menolaknya terus kerana dalam fikirannya dunia ditakrifkan sebagai model yang berbeza, tidak mungkin ahli kimia pertengahan itu (musfassiroon itu) akan melepaskan semua yang telah dipelajarinya sebelum ini. 

  • Ini adalah situasi yang sama yang dibicarakan oleh ayat At-Taubah 9:97 ini "melainkan anda melepaskan kecekapan anda apa yang anda fikirkan sebagai khazanah ilmu yang telah anda pelajari, anda harus melepaskannya kerana anda harus tunduk kepada gaya Al-Quran, bukan gaya penyair." 

  • Quran bermaksud "bacaan berulang" ia bukan hanya kata nama khas "buku ini" tetapi niat membaca "berulang kali" sebab itu ayat pertama yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW adalah اِقْرَاْ "baca" (membaca Al-Quran bermakna melibatkan diri sepenuhnya secara pro-aktif bukan secara pasif hanya mendengar bunyi lidah yang melafazkan tanpa kesan positif terhadap hati nurani setiap perkataan yang anda lihat dan sebut. Membaca bermakna berada di sana sepenuhnya dan sentiasa berhubung dengan teks al-Quran) 

  • Beberapa ayat dalam al-Quran tidak boleh difahami tanpa memahami
    • Ar-Ra'd 13:31 قُرْاٰنًا Quran bermaksud "bacaan berulang-ulang" ia bukan hanya kata nama khas "buku ini" ia adalah niat untuk membaca lagi dan lagi dan lagi. Sebab itu ayat pertama yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW disebut اِقْرَاْ = "bacalah" sepertimana Al-'Alaq 96:1 اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِيْ خَلَقَ ۚ "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan". 
    • Konsep الْاَرْضُ sebagai teks kitab suciIaitu dalam konteks ayat ayat-ayat kitab suci yang di robek-robek kan, di pecah-pecahkan susunan nya dan diambil maksud perkataan istilah daripada al-kitab Taurat yang telah dirosakkan dan disematkan sebagai terjemahan sahih ke dalam al Quran. الْاَرْضُ adalah bermaksud “kitab suci” - bukan “bumi” yang dikatakan dipecah-belah
    • Konsep الْجِبَالُ sebagai "gunung-ganang" 
    • Konsep قَارِعَةٌُ  - اَلْقَارِعَةُ adalah mewakili sesuatu yang se-olah-olah "mengetuk" kepala anda, dan Allah SWT menggunakan perkataan اَلْقَارِعَةُ untuk mewakili situasi krisis hilang keseimbangan, hilang kepastian. Itulah yang kita dapati dalam kitab-kitab tafsir dimana pemahaman tentang sesuatu tidak seimbang, kerana cara tafsiran nya tidak konsisten, tidak sistematik, melahirkan ketidakpastian yang boleh menjejaskan keyakinan terhadap kebenaran Al-Quran. قَارِعَةٌ adalah representasi  "se-olah olah dipukul hingga hilang rasionale, keseimbangan, dan kepastian" 

 

Ar-Ra'd 13:31 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَلَوْ اَنَّ قُرْاٰنًا 

 

Walaupun bacaan قُرْاٰنًا berulang kali (Al-Quran memberi ilusi kepada seseorang bahawa mereka) 

 

Dan kalaulah ada mana-mana Kitab Suci yang dengan sebabnya 

 

سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ 

 

menyebabkan "gunung" bergerak, 

 

gunung-ganang terbongkar bergerak dari tempatnya, 

 

اَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْاَرْضُ 

 

 

atau teks kitab suci untuk dipecahkan, 

 

atau dengan sebabnya bumi dipecah-belah mengeluarkan isi kandungannya, 

 

Cara mereka memotongnya hingga memisahkan ayat itu menjadi berasingan walaupun nampaknya berjaya melakukannya mereka cuba mentafsirkannya seolah-olah ia adalah sebuah pulau yang berdiri dengan sendirinya 

 

اَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتٰي 

 

atau orang mati yang akan ditangani (sepatutnya al-Quran yang hidup kekal abadi yang harus ditangani)

 

atau dengan sebabnya orang-orang yang telah mati dapat menjawab kata-kata yang dihadapkan kepadanya, 

 

 

Jadi mereka membenarkan mufassiruun yang telah mati 1200/1300 tahun lalu (konon nya orang mati mereka boleh bangun dan hidup semula untuk berinteraksi berbicara mengenai ayat Quran dengan kita semua pada hari ini !!!). Walaupun mereka cuba memahami al-Quran dengan merujuk kepada kitab-kitab tafsir yang ditulis pada sekitaran 1200 tahun lalu merasakan sudah benar-benar memahami al-Quran lalu beranggapan sudah berjaya melakukannya (umpamanya mereka berjaya bercakap dengan orang mati di kuburan atau berdoa bagi pihak mereka) - Allah SWT tetap berfirman بَلْ لِّلّٰهِ الْاَمْرُ جَمِيْعًا ؕ "Tidak! Hanya kepunyaan Allah segala perintah untuk memahami Al-Quran". . 

 

 

بَلْ لِّلّٰهِ الْاَمْرُ جَمِيْعًا ؕ  

 

Tidak! hanya kepunyaan Allah segala perintah (untuk memahami Al-Quran)! 

 

maka Al-Quran ialah Kitab Suci yang mengandungi mukjizat 

 

اَفَلَمْ يَايْـَٔسِ الَّذِيْنَ اٰمَنُوْۤا اَنْ لَّوْ يَشَآءُ اللّٰهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيْعًا ؕ 

 

Bukankah sudah tiba masanya untuk mempercayai untuk mengakui bahawa, sekiranya Allah menghendaki, Dia akan memberi petunjuk kepada semua manusia, secara kolektif? 

 

 

Maka tidakkah orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kalaulah Allah menghendaki tentulah Ia memberi petunjuk kepada umat manusia seluruhnya, (lalu menjadikan mereka semuanya beriman). 

 

Sekarang, ayat اَنْ لَّوْ يَشَآءُ اللّٰهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيْعًا ؕ ini adalah bukti yang jelas bahawa hidayah datang terus daripada Allah SWT 

 

وَلَا يَزَالُ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا تُصِيْبُهُمْ بِمَا صَنَعُوْا قَارِعَةٌ اَوْ تَحُلُّ قَرِيْبًا مِّنْ دَارِهِمْ حَتّٰي يَاْتِيَ وَعْدُ اللّٰهِ ؕ 

 

(Bukankah sudah tiba masanya) Sambil menyedari bahawa orang-orang yang menolak (akan) terus "dipukul" oleh قَارِعَةٌ menyebabkan krisis hilang rasionale, ketidakseimbangan, dan ketidakpastian) kerana apa yang mereka reka, terhumban kembali "memukul" zon selesa mereka, sehingga janji Allah tiba. 

 

 

Dan orang-orang yang kafir itu (dengan sebab kekufuran mereka) sentiasa ditimpa bala bencana (ke atas diri atau harta benda mereka); atau pun bala bencana itu turun menimpa tempat-tempat yang berhampiran dengan tempat tinggal mereka (lalu menjadikan mereka gempar kecemasan), sehinggalah datang janji Allah (hari kiamat dan azabnya); 

 

 

اِنَّ اللّٰهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيْعَادَ   

 

 

 

Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya. 

 

 

Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya. 

 


  • Setiap muslim yang berpendidikan hari ini mempunyai keraguan, mempunyai soalan, dan sudah tentu mencari jawapan dalam kitab-kitab tafsir tidak banyak membantu mereka. Inilah yang diperkatakan oleh ayat ini.

Tetapi Allah SWT memberitahu kita حَتّٰي يَاْتِيَ وَعْدُ اللّٰهِ ؕ "sehingga tiba janji Allah".

Maka اِنَّ اللّٰهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيْعَادَ ini adalah وَعْدُ - مِيْعَادَ "Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya". 

Maka di sini Allah SWT sedang berbicara tentang janji yang ditetapkan وَعْدُ apa itu وَعْدُ untuk memahami pandanglah Surah Az-Zalzalah. 

 

Asas Metodologi: Contoh #6 

Surah Az-Zalzalah (Surah 99) سورة الزلزلة 

 

Az-Zalzalah 99:1 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

اِذَا زُلْزِلَتِ الْاَرْضُ زِلْزَالَهَا ۙ 

 

 

 

Apabila lapisan permukaan kitab (iaitu teks al-Quran) digoncang (iaitu terbelah) dengan caranya sendiri (berpecah) 

 

Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, 

 

 

  • Apabila الْاَرْضُ lapisan permukaan teks kitab digoncang, زُلْزِلَتِ (umpama kejadian seismik gempa bumi maka anda melihat retakan) menjadi beberapa rekahan di tempat ia retak (berpecah) dan apabila retakan itu berkembang ia membelah dengan caranya tersendiri.  

  • Maka Allah SWT berfirman :

 

'Abasa 80:26 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

ثُمَّ شَقَقْنَا الْاَرْضَ شَقًّا ۙ 

 

bahawa akan datang suatu masa Kami jadikan bumi berbelah-belah dan apabila permukaan bumi retak kamu lihat disitu beberapa celah-celah 

 

Kemudian kami belah-belahkan bumi dengan belahan yang sesuai dengan tumbuh-tumbuhan, - 

 

'Abasa 80:27 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

فَاَنْۢبَتْنَا فِيْهَا حَبًّا 

 

dimana kemudian Kami tumbuhkan benih di dalamnya hidup keluar dari bumi dalam bentuk tumbuhan 

 

Lalu Kami tumbuhkan pada bumi biji-bijian, 

 


Az-Zalzalah 99:2 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَاَخْرَجَتِ الْاَرْضُ اَثْقَالَهَا ۙ

 

Dan (akibatnya) ia mengeluarkan beban-bebannya yang berat 

Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, 

 

Az-Zalzalah 99:3 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَقَالَ الْاِنْسَانُ مَا لَهَا 

 

Dan orang yang ditakdirkan (dari kalangan manusia) bertanya: "Ada apa dengannya?" 

Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun); "Apa yang sudah terjadi kepada bumi?" 

 

 

   

Az-Zalzalah 99:4 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخْبَارَهَا 

 

Pada hari itu, ia (iaitu kitab suci) akan menyatakan اَخْبَارَ akaunnya (sebenar) memberikan jawapan (ia hendaklah mendedahkan rahsianya)

 

Pada hari itu bumipun menceritakan khabar beritanya: 

 

  

Az-Zalzalah 99:5 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

بِاَنَّ رَبَّكَ اَوْحٰي لَهَا 

 

Menurut perintah اَوْحٰي Tuhan nya untuk berbuat demikian (pada masa itu, tidak sebelum nya) 

 

Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian). 

 

 

  • Perhatikan سورة الزلزلة tidak mengatakan apa-apa tentang Hari Kiamat, walaubagaimana pun kebanyakan tafsiran Surah ini dengan serta-merta mengatakan يَوْمُ الْقِيٰمَةِ sedangkan tidak ada apa-apa tentang Hari Kiamat dalam سورة الزلزلة ini. Surah ini hanya mengatakan يَوْمَئِذٍ = "pada hari itu" bermaksud Allah memberikan firasat kepada umat Islam. bahawa "akan datang suatu masa di mana bumi akan mendedahkan semua اَخْبَارَهَا kisahnya yang benar, mengikut masa dan ketika apabila Allah SWT akan memerintahkannya untuk berbuat demikian". 

  

Az-Zalzalah 99:6 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

يَوْمَئِذٍ يَّصْدُرُ النَّاسُ اَشْتَاتًا ۙ لِّيُرَوْا اَعْمَالَهُمْ 

 

Pada hari itu, (berbagai kumpulan) manusia akanيَّصْدُرُ datang sendiri tanpa paksaan, akan tampil bersemuka, اَشْتَاتًا ۙ, untuk لِّيُرَوْا diperlihatkan dimana salahnya, cacatnya amalan leksikon Al-Quran mereka berbanding dengan leksikon Ilahi yang sebenar.

 

Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. 

 


  • Pada hari itu, (berbagai golongan) manusia akan datang sendiri tanpa paksaan, "akan tampil bersemuka", اَشْتَاتًا, untuk diperlihatkan لِّيُرَوْا setakat mana silapnya, di mana kepincangan mereka dalam mengamalkan leksikon Al-Quran berbanding dengan leksikon Ilahi sebenar.
  • Pada hari itu, (berbagai kumpulan) manusia "akan tampil", masing-masing dengan sendirinya, untuk diperlihatkan (bagaimana) leksikon al-Quran ilahi mereka sepatutnya (dan bagaimana dibuat secara salah)
  • "akan keluar" dari mana? daripada kegelapan mereka sendiri dari weltanschauung mereka yang rosak. Ke mana? kepada cahaya Ilahi Allah SWT
  • (Jadi penerangan begini akan mempertikaikan sama sekali terjemahan serta tafsiran oleh Sahih International yang mengatakan pada hari itu manusia akan keluar dari kuburnya !!!!!!)
  • اَشْتَاتًا - Setiap manusia, (يَّصْدُرُ datang sendiri, tiada siapa yang memaksa mereka) secara bebas mencari لِّيُرَوْا اَعْمَالَهُمْ untuk ditunjukkan kepada mereka apa rupa rekod hidup mereka sebenarnya, dan cuba mencari jawapan yang lebih baik untuk cuba berhubung dengan Allah SWT. (لِّيُرَوْا adalah kata kerja yang menyatakan bahawa ada orang lain menunjukkan kepada anda)  

  • اَعْمَالَهُمْ ؕ - bila-bila masa anda melihat perkataan اَعْمَا ; klausa  َعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا  semua kata kerja ini berkaitan melibatkan Al-Quran dengan metodologi lokusi Ibrahim atau leksikon Ilahi Al-Quran yang Allah SWT gunakan didalam teks Al-Quran.

  • Dan bagaimana لِّيُرَوْا اَعْمَالَهُمْ ؕ harus menunjukkan apa kesilapan yang telah anda lakukan semasa hidup dalam mengerjakan leksikon Ilahi Quran, dan bagaimana ia harus dikerjakan dengan betul. 

  

Az-Zalzalah 99:7 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

فَمَنْ يَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَّرَه 

 

Dan (pada hari itu) sesiapa yang melibatkan al-Quran dengan menggunakan seberat atom pun aplikasi (leksikon Ilahi Al-Quran) dengan betul akan melihat hasilnya (baik) 

 

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! 

 


 

Az-Zalzalah 99:8 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

َمَنْ يَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَّرَهٗ 

 

Dan (pada hari itu) sesiapa yang melakukan seberat atom daripada aplikasi yang salah (leksikon Al-Quran Ilahi) akan melihat (buruk) hasilnya. 

 

Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! 

 

 

******************************************

 

'Abasa 80:33 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

فَاِذَا جَآءَتِ الصَّآخَّةُ 

 

Tetapi apabila datang mereka yang membuat bunyi yang disebabkan oleh kesan memukul "hadeed" terhadap "hadeed" (iaitu mengaplikasikan pemahaman linguistik dalam al-Quran ke dalam al-Quran, 

 

Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat, - 

 


  • Perlu melakukan sedikit analisis linguistik untuk perkataan الصَّآخَّةُ bagi memahami konsep tafsiran bersarang.  Rujuk: leksikon Lissan al-Arab - perkataan الصَّآخَّةُ ialah bunyi yang dibuat dengan memukul logam terhadap logam atau besi melawan besi atau sesuatu yang serupa dengan sesuatu yang sama sifat. 

  • Secara literal perkataan hadid ia merujuk kepada perkataan sama seperti yang digunakan dalam Al-Quran = ia bermaksud "memukul atau menggunakan sesuatu terhadap sesuatu yang lain yang serupa", diberikan analogi ia serupa konsep menafsirkan al-Quran menggunakan Al-Quran ia mengaplikasikan apa yang kita pelajari daripada Al-Quran kepada Al-Quran itu sendiri.

  • الصَّآخَّة merujuk kepada orang yang menggunakan kefahaman linguistik dari dalam al-Quran kepada al-Quran itu sendiri, iaitu mengekstrak leksikon Ilahi (lokusi Ibrahim) dan kemudian gunakannya kepada al-Quran menggunakan konsep tafsiran bersarang. 

 

'Abasa 80:34 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ اَخِيْهِ 

 

Pada hari seseorang meninggalkan saudara-saudaranya, 

 

Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, 

 

 

  • Anda sanggup meninggalkan apa yang dipercayai atau difahami atau kecenderongan yang mengikat saudara anda 

 

'Abasa 80:35 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَاُمِّهٖ وَاَبِيْه 

 

dan ibu dan bapanya, 

 

Dan ibunya serta bapanya, 

  

'Abasa 80:36 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَصَاحِبَتِهٖ وَبَنِيْهِ 

 

dan para sahabatnya serta keturunannya 

 

Dan isterinya serta anak-anaknya; 

    

  •  صَاحِبَتِهٖ "itu bererti teman wanitanya atau kawannya atau isterinyaTidak, maksudnya "jamak sahabat nya, jamak صَاحِبَ sahhib, iaitu صَاحِبَتِهٖ dengan تِهٖ taa marbutah di hujungnya bermaksud jamak "semua sahabat nya" - dan dia sanggup "meninggalkan cara berfikir dan pemahaman mereka semua" untuk melakukan apa yang dituntut dari seorang الصَّآخَّةُ 


'Abasa 80:37 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

لِكُلِّ امْرِيًٴ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَاْنٌ يُّغْنِيْهِ ؕ  

 

 

Bagi setiap mereka, pada hari itu, (didedahkan) perkara yang memuaskan hatinya 

Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. 

   

  • Bagi setiap mereka iaitu اَشْتَاتًا ۙ- mereka yang berselerak tampil لِّيُرَوْا untuk diperlihatkan darjat amalan اَعْمَالَهُمْ mereka (Az-Zalzalah 99:6). Maka apabila mereka adalah sebahagian daripada orang-orang yang الصَّآخَّةُ ('Abasa 80:33) iaitu mereka yang menerapkan kefahaman yang dipelajari daripada al-Quran kepada al-Quran itu sendiri, maka Allah SWT akan memberi ganjaran لِكُلِّ امْرِيًٴ مِّنْهُمْ kepada mereka masing-masing, kerana tiap-tiap orang di antara mereka, يَوْمَئِذٍ pada hari itu يَوْمَئِذٍ شَاْنٌ يُّغْنِيْهِ ؕ didedahkan perkara mengikut شَاْنٌ tingkatan أمنية , skema الْعَرْشِ weltanschauung masing-masing. 

 

'Abasa 80:38 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وُجُوْهٌ يَّوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ 

 

Pada hari itu (ada beberapa orang, iaitu mereka yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah, dengan) وُجُوْهٌ pandangan-pandangan yang pada hari itu dipandu oleh مُّسْفِرَةٌ (dari سْفِرَ ) iaitu utusan-utusan yang mulia iaitu para ملائِكة) 

 

Muka (orang-orang yang beriman) pada hari itu berseri-seri, 

 

  

  • Para ملائِكة mereka membimbing anda, ke mana hendak pergi, apa yang perlu dipelajari, soalan apa yang perlu ditanya dan bagaimana untuk terus bersabar bagaimana untuk tetap merendah diri dan bagaimana menerima pemahaman ini, المَأء Rahmat hujan Ilahi daripada Allah SWT, Jadi pandangan anda orientasi anda dipandu oleh para ملائِكة utusan-utusan mulia 
 

'Abasa 80:39 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

ضَاحِكَةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ ۚ  

 

Gembira, optimis 

Tertawa, lagi bersuka ria; 

  

  • ضَاحِكَةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ ۚ gembira dan optimis malah ketawa kerana kegembiraan kerana gembira dan kadang-kadang mereka menangis kerana mengiktiraf musibah yang telah kita lalui selama 1400 tahun yang Allah SWT memberi jaminan kepada kita bahawa ketawa dan kegembiraan ini dan keyakinan ini adalah wajar. Kerana Allah SWT yang menyebabkan perkara ini. 

'Abasa 80:40 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

وَوُجُوْهٌ يَّوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ 

 

Dan (akan ada beberapa orang lain dengan) pandangan yang, pada hari itu, dipandu oleh غَبَرَةٌ kuno dan uzur (yang sepatutnya dilucutkan) 

 

Dan muka (orang-orang yang ingkar) pada hari itu penuh berdebu, 

 

  • غَبَرَةٌ  - dari kata kerja ghain baa raa sebagai gerund, yang bermaksud alqadim wal mutahaalik - kuno dan uzur, seperti keterangan yang digunakan untuk wanita yang mengkhianati Nabi Luth. Dia digambarkan sebagai minal ghaabirin, dia terikat dengan cara kuno yang lapuk, bukan cara yang menyebabkan Lut bawa kepada kaumnya. 

      

    Jadi orang-orang ini terikat dengan "archaism" - peninggalan kuno yang harus dilucutkan. 

  

'Abasa 80:41 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ 

 

(Pandangan yang) ditimpa oleh قَتَرَةٌ pemikiran tertutup (atau sikap kikir) 

 

Diliputi oleh warna hitam legam dan gelap-gelita. 

  • تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ  Sikap kikir - "miserly attitudes" untuk meraih apa yang anda sudah tahu, untuk terikat dengan apa yang diajar pada usia muda sehingga anda tidak mahu melupuskan nya. Dan inilah sebabnya kita terus mengatakan anda perlu membuka minda anda perlu mendekati Allah SWT dengan "cawan kosong" (cawan yang dikosongkan daripada sindrom "archaism"). Jangan bertegas apa yang anda ada adalah piawaian yang mana Al-Quran harus difahami. 

  

'Abasa 80:42 

Lokusi Ibrahim & Tafseel 

Sahih International 

اُولٰٓئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ 

 

Mereka itu (pada hari itu) orang-orang yang mendustakan (kemungkinan besar) tidak dapat menahan hawa nafsunya 

 

Mereka itu ialah orang-orang yang kafir, yang derhaka. 

 

  • Sekarang anda memahami kepentingan Surah 'Abasa dan kepentingan 10 ayat terakhir ini.

  • Ini adalah AMARAN yang sangat tegas kepada kita semua. Dan kepada mereka.

     

  • Allah SWT berfirman "Janganlah kamu termasuk dalam golongan itu!!"

  • Ini adalah kata-kata yang tegas. Kata-kata yang menggegarkan.

  • Maka orang-orang yang terikat dengan peninggalan-peninggalan yang lapuk dan yang ditimpa ketertutupan akal, Allah SWT sangat berterus-terang dalam menyifatkan mereka sebagai كَفَّارَةٌ ("penyelesaian" - Al-Ma'idah 5:45:21) daripada kata kerja اَكْفَرَهٗ ("menolak"; "tidak bersyukur" - 'Abasa 80:17:4); الْكَفَرَةُ; (penolak-penolak -'Abasa 80:42:3) yang berkemungkinan الْفَجَرَةُ ("tidak terkawal"; "jahat"; :kejam".- 'Abasa 80:42:3:4)

  • Kesemuanya meliputi kata-kata mengutuk yang sangat kuat terhadap orang-orang itu. 







































*************************************

Nota Penting:- Jelas sekali disini melihat daripada penterjemahan dan pentafsiran Sahih International khusus bagi ayat-ayat Surah tersebut diatas (yang mana telah dipetik secara langsong tanpa pengkajian kesahihan nya oleh para pentafsir nenek moyang kita dahulu dan secara semberono telah diserapkan sebagai tafsir "sahih" didalam al-Quran yang kita semua membacanya setiap hari) yang begitu tidak berkualiti jauh sekali boleh digunakan sebagai pedoman bagi memahami mesej sebenar Allah SWT.

**************************** 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.