Friday, May 3, 2024

KAAFAH _ PEMAHAMAN BAHASA ARAB AL QURAN

 


KELAS - Ex -PENGENALAN


https://drive.google.com/file/d/1oDNXz4i2wbnDqKfqp9tbMmBb4iiIQedk/view?usp=sharing


  1. 1. MAKNA-MAKNA KHUSUS (DALALAH) Dalam صيغ المبالغة 

 

  1. (Perkataan yang menunjukkan makna LEBIH; 

 

  1.  ia merujuk kepada apa didalam ayat - 

 

  1.  kalimah ini dia merujuk kepadsa apa; untuk Allah SWT  

  1. kah atau untuk manusia kah atau benda yang lain 

 

وكان الله شاكراً عليماً  

صيغ المبالغة  :  

شاكراً عليما 

إن الله عاام غبب السموات ولأ رض 

عاام 

الْقَا رِعَةُ ماَ الْقَا رِعَةُ 

الْقَا رِعَةُ 

 

Contoh A: شَاكِرا  

 

  1. Salah satu perkataan iaitu شَاكِراً yang mengikut corak /porla (wazanفاعِلُ َ menjadikan وكان الله شَاكِراً عليماً  

 

  1. Rupa-rupanya perkataan yang mengikut wazan فاعِلُ adalahأحيانا للدلالة علي المبالغةiaitu maksudnyakadangkala dia menunjukkan makna berlebihan”.  

 

  1. Iaitu kalau makna biasa شَاكِراً ialah : “telah mensyukuritetapi kadangkala dia menunjukkan makna المبالغة. Jadi kita harus terjemahkan apa شَاكِراً ini? 

 

  1. شَاكِرا = Yang Maha mensyukuri ; Maha mensyukuri 

 

  1. Mengapa ? Sebab شَاكِراً ini mengikut wazan فاعِلُ . Wazan فاعِلُ ini dia memberikan makna المبالغة yang membawa maksud melampau-lampau atau berlebih-lebihan. 

 

Contoh B: فَاعِلَةٌ   

  1. Ini juga menunjukkan salah satu corak (wazan) yang memberi maksud المبالغة  

 

  1. فَاعِلَةٌّ dan الْقَا رِعَةُ = sama kah coraknya atau tak sama ? Sama!  

 

  1. Apa للدلالة nya apa tujuan wazan ini dalam ayat ? Tujuan nya وهو بَنَّاءَ يدلّ على بلوغ الغا ية بتخصى السفة apa maksudnyaPerkataan ini wazan فَاعِلَةٌ ini menunjukkan perkataan yang menunjukkan بلوغ الغا ية - sampainya satu tujuan puncak nya satu tujuan, yang mana ketika tujuan itu ada sifat-sifat tertentu. 

 

  1. Contoh : الْقَا رِعَةُ = maksud asasnya ialah "hentamanmaksud huruf akar nya عَ رْ قَ = “hentaman”.  

  

  1. Bermakna dalam ayat, “ini lah hentaman ini lah goncangan ini lah peristiwa yang teramat dasyat yang menghancurkan muka bumi tidak ada yang melebihi kehancuran nya”. Itu maksudnya يدلّ على بلوغ الغا ية . Puncak nya satu tujuan yang mempunyai sifat maksudnya inilah = الْقَا رِعَةُ = inilah yang menunjukkanhentaman hebat” “goncanhgan terhebat” “kehancuran terhebattak ada yang melebihi الْقَا رِعَةُ  bermakna “Hari Kiamat”.  

 

  1. Ada tak sekaranggoncangan”? Ada! Gempa bumi! Gunung meletup! Tsunami! Ada goncangan? Ada! Tapi tak ada yang dapat melebihi goncangan ini - الْقَا رِعَةُ !!!  

   

 

  1. Maka – ketika wazan nya فَاعِلَةٌ dan wazan nya فاعِلُ akan timbul lah bezaan makna.  

 

  1. Walaupun nama nya صيغ المبالغة tapi tak sama setiap perkataan. Itu maksud nya للدلالة . Jadi setiap kata, kalimah, makna nya istimewa. Makna nya tersendiri di dalam ayat tersebut. Jadi setiap kalimah dalam bahasa Arab mempunyai makna yang tersendiri. Punyai tujuan nya tersendiri.  

 

Contoh C:  فعّال 

  1. Ada juga wazan المبالغة yang ikut فعّال. Dan فعّال ini mempunyai paling banyak مبالغة nya.  

 

  1. Contoh mithal nya ini إِنَّ رَبَّكَ فَعََّالَُ لِمَا يُرِيْدُ . Dia, فعّال adalah paling banyak صيغ المبالغة nya. تدلّ على الكثرة وا لتجدد maksud nya ialah “Dia menunjukkan makna lebih, dan juga تجدد itu makna pembaharuanMakna yang selalu “up to date”. تجدد = “sentiasa diperbaharui”.  

 

  1. Contoh perkataan غَفَّارُ yang ikut wazan فعّال .  

 

  1. غَفَّار berasal dari perkataan غافر = “Pengampun 

 

  1. Apa  maksud غَفَّارُ ? = Maha Pengampun. Tapi kita mesti paham lebih terperinci lebih detail lagi apa fungsi wazan ini = تدلّ على الكثرة وا لتجدد ini menunjukkan غَفَّارُ itu dia SANGAT maha pengampun memang teramat sangat luas Maha Pengampun Allah SWT. Melebihi segala-gala nya. 

 

  1.  Dan تجدد maksud nya sentiasa diperbaharuihari ini Allah Maha Pengampun, besok lebih lagi, kesokan nya befrtambah lebih lagi! Tak habis habis ! Itu lah salah satu للدلالة makna dari صيغ فعّال  

 

  1. Kalau manusiahari ini dia baik. Esok dia dah lemah. Itu tak تجدد !!  

 

  1. Jadi apa keuntungan kita tahu makna kalimah للدلالة ini? In sya Allah kita lebih memahami terjemahan! Lebih terperinci mantap terjemahan yang kita faham. Jadi itu lah maksud nya  تدلّ على الكثرة وا لتجدد .  

 

  1. Ini contoh nya إِنَّ رَبَّكَ فَعََّالَُ لِمَا يُرِيْدُSesungguhnya Tuhan engkau Maha berbuat لِمَا يُرِيْد atas apa yang Dia kehendakki 

 

  1. اِنَّمَاۤ اَمْرُهٗۤ اِذَاۤ اَرَادَ شَيْئًا اَنْ يَّقُوْلَ لَهٗ كُنْ فَيَكُوْنُ Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanhya sesuatu hanhya lah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itujadilah engkau! Maka ia terus menjadiإِنَّ رَبَّكَ فَعََّالَُ لِمَا يُرِيْدُSesungguhnya Tuhan engkau Maha berbuat لِمَا يُرِيْد atas segala sesuaytu apa yang Dia Ingini 

 

  1.   Bermakna apa? Ini menunjukkan keluasan perbuatan Allah SWT apa yang di inginiNya , Dia boleh buat. Tak ada yang dapat mnenandingiNya.  

 

  1. Kemudian apa ? Ini menunjukkan تجدد !! Sentiasa ada yang baru, yang baru, yang lebih baru. Memang tiada yang dapat melebihi kekuasaan Allah SWT. Manusia tak mampu hendak memikirkan apa yang Allah boleh buat! 

 

  1. Kalau manusia kita terhad! Kita boleh buat apa yang kita hendak buat akan tetapi pencapaian nya terhad.  

 

  1. Tapi, ada juga perkataan yang ikut wazan فعّال. Tetapi bukan menunjukkan sifat kepada Allah SWT.  

  1. Ini contoh :  سِرَا جاً وهَّا جًا  :  مَاءًَ ثَجَّا جًا Apa dia perkataan itu?  

  1. وهَّا جًا ia sama wazan dengan فعّال .  

 

  1. وهَّا جًا itu maksudnyaterang 

 

  1. سِرَا جاً ini maksudnyapelita” - An-Naba' 78:13

  2. An-Naba' 78:13 وَّجَعَلْنَا سِرَاجًا وَّهَّاجًا ۪ۙ Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya?


  3. وَّجَعَلْنَا سِرَاجًا وَّهَّاجًا ۪ۙ


  4. Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya?”


  5. سِرَا جاً وهَّا جًا

  6.   :  مَاءًَ ثَجَّا جًا

  7. . “pelita yang amat sangat terang 

 

  1. Apa pelita yang teramat sangat terang? Matahari!  

 

  1. Adakah وهَّا جًا ini adalah sifat yang menunjuk kepada Allah SWT? Ini, وهَّا جًا ini adakah ia merujuk kepada Allah atau tidak? Tidak! Ini merujuk kepada سِرَا جاً matahari! Jadi ada juga wazan فعّال perkataan  صيغ المبالغة yang tidak merujuk kepada sifat Allah SWT.  

 

  1. Yang ini juga مَاءًَ ثَجَّا جًا -


  2. An-Naba' 78:14 -
    وَّاَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرٰتِ مَآءً ثَجَّاجًا ۙ


    1. Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah,


    2. ثَجَّا جًا itu = “sangat lebat” sangat deras ini sifat kepada apa iniمَاءًَ  = “air”  










  1. ( Al-Ma'idah 5:48 لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَّمِنْهَاجًا ؕ “Bagi tiap-umat yang ada diantara kamu. Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat (kitab Al-Quran) dan jalan agama (yang wajib dikuti oleh masing-masing") 


An-Naba' 78:14 -
وَّاَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرٰتِ مَآءً ثَجَّاجًا ۙ


  1. ثَجَّا جًا itu = “sangat lebat” sangat deras ini sifat kepada apa iniمَاءًَ  = “air”  

 

 

  1. MAKNA-MAKNA KHUSUS (DALALAH) PADA KALIMAH JAMAK 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.