Tuesday, July 16, 2024

YT 74.2 - SIAPA atau APA ITU IBLIS?

 


Lagi Bukti: 

 

Sad 38:75 

قَالَ يٰۤاِبْلِيْسُ مَا مَنَعَكَ اَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ؕ اَسْتَكْبَرْتَ اَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِيْنَ  

Allah berfirman: Wahai Iblis! Apakah yang menghalang anda daripada melakukan sujud sebagai penyerahan kepada apa yang saya cipta dengan ِيَدَيَّ ؕ saya sendiri? Adakah anda sombong atau adakah anda telah ditinggikan?

Al-A'raf 7:11 

وَلَقَدْ خَلَقْنٰكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنٰكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلٰٓئِكَةِ اسْجُدُوْا لِاٰدَمَ ۖ فَسَجَدُوْۤا اِلَّاۤ اِبْلِيْسَ ؕ لَمْ يَكُنْ مِّنَ السّٰجِدِيْنَ 

 

Al-A'raf 7:12 

قَالَ مَا مَنَعَكَ اَلَّا تَسْجُدَ اِذْ اَمَرْتُكَ ؕ قَالَ اَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ ۚ خَلَقْتَنِيْ مِنْ نَّارٍ وَّخَلَقْتَهٗ مِنْ طِيْنٍ 

Kami telah menciptakan kamu (jamak) dan kemudian memberikan kepada kamu bentuk (jamak) kamu, kemudian Kami berfirman kepada para Malaikat: "Sujud tunduk kepada "adam", maka mereka sujud tunduk kecuali Iblis (dia tidak sujud). berbeza daripada mereka (malaikat yang diciptakan khas untuk sujud dalam penyerahan yang sepenunya (iaitu dia Iblis bukan dari Malaikat) 

 

Sad 38:75 - مَا مَنَعَكَ اَنْ تَسْجُدَ 

Al-A'raf 7:12 - مَا مَنَعَكَ اَلَّا تَسْجُدَ 

di sini Al-A'raf 7:12 اَلَّا = bukan untuk sujud

  • “Apa yang menghalang anda dari sujud" ini adalah struktur kalimat  yang berbeza ia tidak mungkin bermaksud perkara yang sama kerana Allah SWT berfirman;
    • اَنْ Sad 38:75, dan di sini Al-A'raf 7:12 Dia mengatakan اَلَّا dalil yang sama sekali berbeza. 
    • Hakikatnya اَلَّا adalah 2 dalil yang bersambung maka kerana itu Allah SWT merujuk kepada sesuatu yang sangat penting. 
  • Allah SWT berkata kepada Iblis "Apakah yang menghalang kamu daripada memilih tidak sujud menyerah diri sebagaimana perintah Aku untuk tidak melakukannya?" Dengan kata lain Allah SWT memerintahkannya kerana sifatnya perangainya untuk tidak mengikut perintah secara buta dan oleh itu apabila Allah SWT memerintahkan, Iblis tidak perlu mengikut nya, dan oleh itu dia memilih untuk tidak mengikut perintah.

  • Perhatikan bahawa, Allah SWT sedang mengajar kita "dengan itujangan sujud menyembah seperti yang Aku perintahkan kepadamu". 

  • Persoalannya di sini bukanlah (i) "mengapa kamu tidak sujud" tetapi (ii) Allah SWT memintanya menjelaskan (jika kamu memahami justifikasi kamu sendiri) terhadap "apa yang menghalang kamu daripada sujud".

  • Dan ini adalah soalan yang berbeza : (i) bukan "mengapa kamu ingkar sujud", tetapi ia adalah (ii) "apa yang menghalang kamu" bermaksud ada sesuatu yang akan diakui oleh Iblis untuk menjelaskan lebih terperinci perangainya sendiri sifatnya sendiri kemampuannya sendiri.maka dengan itu dia boleh mengingkari perintah Allah SWT. 
  • Saya telah memberikan perintah itu kepada anda اَمَرْتُكَ ؕ jangan sujud kerana saya adalah permohonan daripadanya Saya mengikut telunjuknya jadi sekarang kita mula mendapat petunjuk bahawa ada orang lain yang terlibat خَيْرٌ مِّنْهُ ۚ ada seseorang.
  • Iblis berkata: “Tindakan ku, berasal dari Weltanschuung ku sendiri, bukan berasal dari engkau Ya Allah!). Engkau ciptakan aku daripada api yang samar-samar dalam kegelapan, dan Engkau ciptakan dia dari tanah مِنْ طِيْنٍ (iaitu, dari tanah boleh dibentuk, dari bahan pembinaan yang lambat kering)
    • Terdapat rumah zaman dahulu yang dibina daripada membentuk tanah liat untuk memproses bata tanah liat - tanah liat dikumpulkan dari kawasan tertentu ia dicampur dalam perkadaran tertentu dengan jerami, kemudian ia dituangkan dalam acuan khas yang berbeza saiz dan kemudian ia didedahkan kepada matahari selama tempoh masa tertentu,
    • jadi manusia itu dibentuk perlahan-lahan memerlukan masa dengan cara yang disengajakan. Oleh itu Iblis bermaksud manusia adalah dibentuk dari طِيْنٍ "tanah liat" anda bukan seperti dirinya sendiri yang dibentuk dari نَّارٍ "api".
    • Apiنَّارٍ ialah sesuatu yang membakar "cepat" yang "mengujakan"; "berlaku sangat pantas" sedangkan طِيْنٍ mengambil "masa"; "ketepatan"; "kesengajaan"; perlu "berfikir" dan طِيْنٍ digunakan untuk "membina sesuatu" manakala نَّارٍ "api" digunakan untuk memusnahkan sesuatu. 

  • Jadi sekarang oleh itu kita mula memahami iblis bercakap tentang dia dicipta daripada api sudah tentu ini adalah bahasa matafora ini adalah lokusi ibrahim khas yang tidak sepatutnya ditafsirkandalam bentuk yang paling langsung dalam bentuk yang paling fizikal. 
  • Jadi نَّارٍ "api" adalah penerangan buatannya sendiri dalam kesamaran kegelapan, (maka adalah jelas dia bercakap tentang seorang manusia) 

  • Iblis menjelaskan seterusnya: َاَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ ۚSaya adalah aplikasi daripadaNya.(bermaksud setiap tindakan saya telah di program kan oleh Allah SWT). خَيْرٌ مِّنْهُ ۚ ini sering diterjemahkan "kerana saya lebih baik daripada dia" dan ini tidak semestinya salah, tetapi di sini kita mempunyai tafseel (pemecahan struktur sintaksis dengan cara untuk mengekstrak makna baru atau berbeza daripada yang kita harapkan) maka اَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ dalam ayat yang bermaksud "aplikasi atau pemahaman anda tentang cara menerapkan wahyu dari Tuhan min Rabbikum
  • Al-A'raf 7:12  قَالَ مَا مَنَعَكَ اَلَّا تَسْجُدَ اِذْ اَمَرْتُكَ ؕ قَالَ اَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ ۚ خَلَقْتَنِيْ مِنْ نَّارٍ وَّخَلَقْتَهٗ مِنْ طِيْنٍ 

  •  اِذْ dalam Al-A'raf 7:12 digunakan untuk ta'lil yang menunjukkan justifikasi, biasanya اِذْ menunjukkan "bilatetapi dalam beberapa kes dalam al-Quran ia juga menunjukkan "sebabatau "justifikasi".
  • Dan oleh kerana itu dalam Al-A'raf 7:12 َلَّا تَسْجُدَ اِذْ اَمَرْتُكَ ؕ maka اِذْ ini adalah justifikasi Allah SWT bertanya kepadanya (Iblis) "apakah yang menghalang kamu apa yang ada pada sifat kamu yang sebenarnya menghalang kamu daripada mengikuti perintah di luar pilihantidak mentaati perintah Allah SWT". 


Dia diberi watak,

sesuai dengan ketentuan Tuhannya,

BUKAN untuk sujud

dalam penyerahan membuta tuli! 


Al-Isra' 17:44 

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمٰوٰتُ السَّبْعُ وَالْاَرْضُ وَمَنْ فِيْهِنَّ ؕ وَاِنْ مِّنْ شَيْءٍ اِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهٖ وَلٰكِنْ لَّا تَفْقَهُوْنَ تَسْبِيْحَهُمْ ؕ اِنَّهٗ كَانَ حَلِيْمًا غَفُوْرًا 

 

Tujuh lapis kefahaman dan kitab serta semua orang yang mengikuti jalan mereka, sesuai dengan tabiat mereka sebagaimana yang ditetapkan oleh Allah SWT, dan tidak ada sesuatu pun yang tidak sesuai dengan sifat-Nya dalam memuji-Nya, melainkan kamu tidak memahami kesesuaian mereka. Sesungguhnya, Dia Maha Penyabar, dan Maha Menepati untuk membenarkan orang ramai berhubung semula dengan-Nya.

 



السَّمٰوٰتُ = tujuh lapis kefahaman


وَالْاَرْضُ = kitab suci



  • Dalam kes ini, bagi kedua-dua السَّمٰوٰتُ dan وَالْاَرْضُ penterjemah awam biasanya tafsirkan sebagai bermaksud lapisan fizikal langit dan fizikal bumi yang ada di bawah kita. Tetapi selaras dengan metodologi al-Quran organik, lokusi abraham, tafseel dan tafsiran bersarang kita menggunakan makna linguistik yang betul iaitu السَّمٰوتٰ. = tujuh lapis pemahaman kitab suci dan وَالْاَرْضُ sebagai kitab suci al Quran

  •  preposisi فِيْ dalam فِيْهِنَّ tidak semestinya merujuk kepada lokasi contohnya Al-'Ankabut 29:69 وَالَّذِيْنَ جَاهَدُوْا فِيْنَا mereka yang berusaha mengikut cara kita di mana فِيْنَا bermaksud cara kita atau mengikut cara kita dengan jelas ini bukanlah rujukan lokasi atau kandungan sesuatu dalam sesuatu atau apa sahaja yang ada dalam mereka. 
  • Al-Isra' 17:44 Firman Allah SWT وَمَنْ فِيْهِنَّ ؕ boleh ditafsirkan sebagai "orang-orang yang mengikut jalan mereka"
    • Cara mana? Cara kefahaman tujuh lapis yang merangkumi segala yang diperintahkan oleh Allah SWT kepada kita 
    • َالْاَرْضُ asas kefahaman kita tentang segala-galanya sebagai seorang mukmin. SETIAP ORANG YANG MENGIKUTI DAN TERLIBAT DENGAN KITAB dan dalam mana-mana wahyu daripada Allah SWT dan وَاِنْ مِّنْ شَيْءٍ اِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهٖ mereka menepati perangai mereka sebagaimana yang ditetapkan dengan sangat jelas  oleh Allah SWTMereka mengikuti cara yang disyariatkan ke atas mereka walaupun mereka mungkin mempunyai pilihan kehendak bebas mereka sendiri dengan cara-cara ini tetapi secara umum cara-cara itu ditakrifkan dengan sangat baik oleh Allah SWT, tidak ada sesuatu pun yang tidak sesuai dengan tabiat-Nya dalam memuji-Nya.
    • Oleh itu kita melihat segala-galanya kesemua ciptaan yang tertakluk kepada maklumat dalam السَّمٰوٰتُ dan maklumat dalam وَالْاَرْضُ yang merangkumi semua alam semesta kerana Allah SWT mengizinkan kita untuk mempunyai akses kepada segala-galanya yang manusia fahami secara literal (semua di langit dan bumi), اِلَّا يُسَبِّحُ segala-galanya bersesuaian perangai sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah SWT bagi mereka. 
  • tetapi kamu tidak memahami kesesuaian nyasesungguhnya Dia Maha Penyabar dan Maha Berkenan mengizinkan manusia وَلٰكِنْ لَّا تَفْقَهُوْنَ تَسْبِيْحَهُمْ ؕ اِنَّهٗ كَانَ حَلِيْمًا غَفُوْرًا  untuk berhubung kembali dengan-Nya 


اِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهٖ ? Semuanya ?


اِبْلِيْسَ ؕ IBLIS JUGA?


YA! BETUL-BETUL! 

Lebih cepat anda menerima konsep ini, lebih cepat anda akan

merasakan pelepasan konflik dalaman

yang luar biasa 

itu menyebabkan kekeliruan anda! 

Lebih cepat anda menerima ini, lebih cepat semua soalan 

di atas menjadi mudah untuk dijawab! 



  • Oleh itu Iblis juga? Ya secara mutlak Iblis adalah makhluk Allah SWT dan oleh itu dia mempunyai watak yang diberikan oleh Allah SWT kepadanya dan ini merupakan perkara akidah yang penting sekali-kali kita tidak sepatutnya menyangka bahawa Iblis berada di luar wilayah atau kekuasaan Allah SWT. 
  • Segala sesuatu di alam ini berada di bawah kekuasaan Allah SWT. Kehendak kebebasan kita untuk memilih berada di bawah watak yang Allah SWT berikan kepada kita.  Dan oleh itu Iblis juga mempunyai kecenderungan untuk memilih untuk tidak sujud atau menolak perintah tertentu yang juga sebahagian daripada pembawaan yang diberikan oleh Allah SWT kepadanya . 

  • Jangan sekali-kali kita menyangka bahawa Iblis berada di luar kekuasaan dan kawalan Allah SWT. Tiada apa yang berlaku tanpa izin Allah SWT kerana jika anda yakin Allah adalah pencipta dan pengawal segala yang ada di alam ini tiada apa yang berlaku tanpa izinNya. Ini adalah komponen aqidah yang sangat penting yang sangat penting untuk memahami konsep Iblis dan mengekalkan sesuatu dalam perspektif. 
  • Maka kesimpulannya di sini ialah Iblis enggan sujud tunduk kerana sebahagian daripada perangai yang diberikan oleh Allah SWT kepadanya membenarkan pilihan itu. Kerana sebahagian daripada wataknya adalah untuk menerima beberapa maklumat dan membuat beberapa keazaman dan kemudian memutuskan apa yang akan dia lakukan. 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.