AL MAHDI (3) :
" . . . akhirnya mereka mencipta
versi tafsiran al-Quran sendiri
dan langsung mencipta
versi Islam sendiri
berdasarkan apa yang mereka pelajari
dari cara-cara sesat
Yahudi dan Nasrani . . "
Apakah perkara ini yang telah berlaku
dalam tempoh 1400 tahun
dan berterusan sedang berlaku
tempoh semasa di zaman
kita semua masih hidup ini ? . . . "
YT126 MAHDI - Bahagian #3
Mereka beritahu bahawa Rasulullah SAW telah meramalkan banyak peristiwa akan berlaku selepas kewafatan Baginda. Allah SWT menegaskan bahawa Dia akan mendedahkan kisah orang-orang yang Dia tuju semasa dan selepas turunnya al-Quran, maka Rasulullah SAW telah menerima segala fakta keilmuan demikian untuk membolehkan nya bercerita kepada kita semua. Justeru itu Rasulullah SAW telah meramalkan dengan tepat bagaimana umat Islam selepas baginda akan tersesat dan akhirnya kemudian akan kembali semula kepada kebenaran.
Al-Quran banyak menceritakan kisah-kisah perselisihan faham yang besar tentang banyak ayat Al-Quran, dikalangan pelbagai bahagian umat Islam dalam tempoh 1400 tahun terakhir ini.
Dilaporkan riwayat Hadeeth tentang fenomena
Mengikuti Cara Orang Yahudi dan Nasrani,
walaupun selepas penerimaan Al-Quran
Rasulullah SAW berbicara dengan para sahabatnya dan baginda bersabda sebagai berikut:-
Muhammad S.A.W: -
Ingatlah amaran nabi s.a.w melalui dua hadis yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said al-Khudri dan al Bukhori :
i}
قال الرسول : لَتَتَّبِعُنَّ سُنَنَ اَّلذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاٍع حَتَّى لَوْدَخَلُوْا فِى حُجْرِ ضَبٍّ لاتبَّعْتُمُوْهُمْ قُلْنَا : يارسولَ الله آليَهُوْدُ وَالنَّصَارَى ؟ قَالَ : فَمَنْ ؟
Maksudnya: "Kamu akan mengikut jejak langkah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jika mereka memasuki lubang dhob nescaya kamu pun akan turut mengikuti mereka. Para sahabat bertanya : “Ya Rasulullah! Adakah Yahudi dan Nasrani? Nabi bersabda: Siapa lagi kalau tidak mereka"
ii}
«لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ، شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ، حَتِى لَبُونَ ٍّ لَاتَّبَعْتُمُوهُمْ» قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللهِ آلْيَهُودَ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ: «فَمَنْ»
"Kamu akan mengikuti cara yang sesat yang sama seperti orang-orang sebelum kamu" dan kemudian mereka bertanya kepadanya siapakah orang-orang yang kamu maksudkan ini. Orang-orang Nasrani dan Yahudi sebelum kita?” Dan dia berkata "Siapa lagi!"
Rasulullah SAW bermaksud memberi amaran kepada mereka (dan seterusnya kepada KITA SEMUA HARI INI) ... "Kamu akan melalui satu tempoh masa di mana kamu akan belajar cara mereka, dan berfikir merasakan bahawa kamu benar-benar sedang belajar Al-Quran, tetapi sebenarnya kamu akan belajar cara mereka"
Hal kesesatan yang diperkatakannya itu akan bermula seawal kewafatannya.
Tiada siapa dapat menafikan kesahihan 2 riwayat ini jika mereka beriman dengan hadis tersebut. Salah satunya diriwayatkan oleh Abu Sayyid al Muhaddif Ibn Taymiyyah sendiri. Wartawan kedua ialah al Bukhori dalam Sahih al Bukhori (kumpulan riwayat tertinggi tentang nabi SAW).
Kita tidak tahu dengan tepat apa yang berlaku, masa yang tepat kejadian yang diramalkan berlaku dalam sejarah, tetapi kita wajib tahu jika riwayat ini betul dari segi sejarah - anda akan dapati bahawa anda sedang mempelajari Islam dan al-Quran dengan cara mereka (Yahudi & Nasrani).
Sememangnya ada dalil didalam al-Quran.
Surah Al-Isra' 17:5 secara khusus memberitahu maklumat mengenai hal ini dimana Allah SWT memfirmankan amaran kepada Bani Israel dan pengikut mereka untuk mengambil kesempatan mengamati tafsiran al-Quran dengan baik jikalau mahu mengajar al-Quran (kepada para musafir - sebahagian para Sahabat selepas kewafatan Rasulullah SAW - yang mendekati mereka untuk belajar), dan bukannya mengajar cara yang salah kepada penganut al-Quran (termasuk kita semua hari ini).
Malangnya sebahagian daripada para Sahabat selepas kewafatan Baginda ialah golongan mereka yang termasuk dalam huraian persis seperti riwayat yang disebutkan di atas.
Dan mereka akhirnya mencipta versi tafsiran al-Quran dan langsung versi Islam berdasarkan apa yang mereka pelajari dari cara-cara sesat Yahudi dan orang Nasrani.
Apakah perkara ini yang telah berlaku dalam tempoh 1400 tahun dan tempoh semasa hari ini di zaman kita semua masih hidup ini ?
Al-Isra' 17:5
فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَىٰهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَآ أُو۟لِى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا
Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku. {Ibn Kathir – Abdullah Muhammad Basmeith}
Al-Isra' 17:5 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ
خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ { Al-Isra' 17:5:12 hingga 17:5:14 } :- فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ | tetapi mereka (golongan yang berjaya) itu terus mencari (ilmu) melalui tempat-tempat yang berakal (dari kamu - Bani israel) mencari ilmu "melalui landasan kefahaman ilmu" Bani Israel waktu itu | lalu mereka menjelajah dengan merajalela di celah-celah rumah-rumah kampung disegala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu);
(Lihatlah sendiri betapa songsangnya tafsiran mereka ; Tidak ada kena mengena pun dengan menjelajah bermerajalela segala ceruk rantau membunuh dan membinasakan !) |
Ayat ini memberitahu bahawa mereka, orang-orang yang berjaya, akhirnya AKAN MENUNTUT ILMU melalui ۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَار melalui “tempat-tempat tinggal” yang didakwa oleh Bani Israel sebagai “landasan kefahaman ilmu” mereka yang dianggap terbaik yang tertinggi yang sebenarnya.
Siapakah mereka “orang-orang yang berjaya itu? = sebahagian Sahabat Muhammad SAW -
{ Ingat - dalam Al-Isra' 17:5 , Allah SWT sedang berbicara dengan Rasulullah SAW menceritakan kepada baginda kisah akan berlaku dimana tindakan Bani Israel bagaimana mereka akan melakukan suatu konspirasi melalui penyelewengan tafsir al-Quran apabila mereka didatangi golongan pembaca al-Quran yang ingin belajar al-Quran tetapi mereka telah mengajarkan ilmu tafsiran yang sesat, yang telah disongsangkan oleh generasi nenek moyang mereka terdahulu,
Siapakah mereka yang ingin belajar al-Quran itu? Golongan manusia mana yang mengikuti cara pengajian Yahudi dan Nasrani itu ?
Tidak lain daripada mereka iaitu para pengikut baginda Rasulullah SAW - dan juga - sila ingat - oleh kerana ayat ini mengandungi AMARAN kepada para pengikut Rasulullah SAW maka ia bermakna amaran itu juga ditujukan kepada kita semua yang menjadi umatnya hari ini - termasuklah kita semua pembaca al Quran yang masih hidup hari ini !}
- Allah SWT berfirman bahawa "mereka itu" adalah para musafir (hamba-hamba Kami) yang mempunyai kekuatan yang kuat -
Kekuatan bagaimana? Segala kekuatan semangat dalam pengajian ilmu yang membawa kepada kejayaan diwaktu itu - kekuatan ilmu ketenteraan; ilmu kehidupan untuk berjaya - mungkin juga dengan kecanggihan segala kelengkapan hidup waktu itu.
Seperti persamaan keadaan hidup kita hari ini ? Iya mungkin.
Adakah mereka mengalahkan Bani Israel secara ketenteraan? Ya mereka lakukan - tidak dapat dinafikan kita tahu bahawa ia adalah fakta sejarah.
Perkataan ٱلدِّيَار ia sinonim dengan maksud “landasan kefahaman ilmu” golongan Bani Israel waktu itu, yang berdasarkan kepada kefahaman diatas tafsiran ayat-ayat kitab mereka sendiri ، iaitu kitab Taurat, yang mana isi kandungan tafsiran asli nya telah banyak dirosak kan oleh generasi nenek moyang mereka yang terdahulu.
Mereka merosakkan kitab sendiri, leksikon bahasa kitab sendiri, lokusi bahasa mereka sendiri, oleh itu “landasan kefahaman ilmu” yang "didakwa dimiliki" oleh Bani Israel sebagai struktur ilmu yang kukuh itu, ia tidak semestinya betul.
Kesimpulan nya :
Bahawa mereka
golongan umat Muhammad Rasulullah SAW
akan mempelajari ilmu al-Quran
. . . "melalui" ; "mengikuti" . . .
"sejengkal demi sejengkal"
. . "sehasta demi sehasta"
cara orang Yahudi dan Nasrani
mempelajari ilmu kitab mereka
iaitu Taurat.
Pendedahan ayat ini benar-benar amat membingungkan apa yang berlaku dalam 1400 tahun yang lalu.
Surah Az-Zalzalah :
Ayat ini mengisahkan perkara akan berlaku di masa hadapan, tiada kaitan dengan tempoh masa ketika ia diturunkan. Ia memberitahu akan datang suatu masa apabila peristiwa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW ini akan berlaku.
Az-Zalzalah 99:1 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
إِذَا زُلْزِلَتِ ٱلْأَرْضُ زِلْزَالَهَ | Apabila kitab suci (iaitu lapisan permukaan teks Al-Quran) dibelah dengan caranya sendiri, | Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat dahsyatnya,
|
Teks itu sendiri (iaitu lapisan permukaan kitab suci) telah "sumbing, merekah", lalu mendedahkan segala apa yang ada di dalamnya | ||
Az-Zalzalah 99:2 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
وَأَخْرَجَتِ ٱلْأَرْضُ أَثْقَالَهَا | Dan (apabila) kitab itu mengeluarkan beban-bebannya yang berat, | Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, |
Az-Zalzalah 99:3 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
وَقَالَ ٱلْإِنسَٰنُ مَا لَهَا | Insan yang boleh dibimbing secara langsung bertanya: "Ada apa dengannya?" | Dan manusia berkata dalam kondisi bingung, “Kenapa bumi bergerak dan berguncang?” |
"Apa yang sedang berlaku mengapa ia mendedahkan semua maklumat baharu ini secara tiba-tiba" inilah yang kita bincangkan sekarang - ini adalah era baharu yang kita hidupi" Al-Quran hanya memberitahu akan tiba masanya apabila segala macam maklumat "beban berat" keluar dari kitab suci. (Lihatlah sendiri tafsiran nya yang songsang. Tidak ada kena mengena pun dengan bumi yang bergegar bergoncang dan memuntahkan segala kandungan isi perut buminya !) | ||
Az-Zalzalah 99:4 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا | Pada masa itu, ia (iaitu kitab suci) menceritakannya | Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya |
Az-Zalzalah 99:5 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا | Bahawa diperintahkan oleh Tuhannya untuk berbuat demikian (pada masa itu, tetapi tidak sebelum ini) | Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian). |
Pada masa itu ia menyediakan ceritanya, ia berita, ia akaun, ia maklumat. | ||
Az-Zalzalah 99:6 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ ٱلنَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا۟ أَعْمَٰلَهُمْ | pada hari itu atau pada masa itu pelbagai kumpulan orang akan tampil, tidak teratur (dari segi أَشْتَاتًا ilmu pengetahuan mereka tentang ayat-ayat suci) untuk ditunjukkan hasil jerih payah mereka terhadap kitab suci dan leksikon ilahi لِّيُرَوْا۟ أَعْمَٰلَهُمْ. | Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. |
أَشْتَاتًا
" لِّيُرَوْا۟ أَعْمَٰلَهُمْ | (tidak semestinya dianjurkan sebelumnya)
kesemua istilah ini adalah sebahagian daripada Lokusi Ibrahim | |
Az-Zalzalah 99:7 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُۥ | Dan (untuk ditunjukkan bagaimana) sesiapa yang melakukan seberat atom ke arah penggunaan yang betul (iaitu metodologi Quran untuk mentafsirkan Al-Quran) akan melihat hasilnya (baik) | Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! |
Az-Zalzalah 99:8 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُۥ | dan sesiapa yang melakukan seberat atom perbuatan jahat lagi salah akan melihat hasilnya (buruk) * | Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! |
* Bermakna mentafsirkan al-Quran tanpa metodologi yang baik. | ||
Inilah Surah Az-Zalzalah. Allah SWT sangat jelas dalam ayat ini bahawa ia berkaitan masa yang akan datang bukan dizaman hayat hidup Rasululllah SAW ketika Surah ini diturunkan.
Surah At-Takathur :
Beri perhatian kerana di sini kita menyimpang secara besar-besaran daripada tafsiran tradisional dan dari semua buku terjemahan. Kesemua mereka tergesa-gesa dalam terjemahan dan tafsiran mereka
At-Takathur 102:1 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
أَلْهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ | Jadi anda sibuk dengan harta benda | Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), |
At-Takathur 102:2 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
حَتَّىٰ زُرْتُمُ ٱلْمَقَابِرَ
| Sehingga kamu sanggup memalsukan (dengan nama-nama orang mati di) kuburan | Sehingga kamu masuk kubur. |
زُرْتُمُ (to forge; counterfeit) | زُرْتُمُ adalah daripada akar ز و ر , bentuk kata kerja 1; Kes 6: زَار ; يَزُوْرُ ; زُرْ ; زَائر ; مَزُوْر ; زَوْر / زِيارَة Beberapa makna akar ini = memalsukan, maksud memalsukan untuk mendakwa bahawa ia tidak betul. Akar asal merujuk kepada di mana 2 rusuk di sini زُ رْ yang mana di tengah-tengah dada ada وُ yang mencelah, bertemu bersama maka jadilah أَزَوُرْ . Ia digunakan secara eksklusif dalam al-Quran dengan membawa maksud memalsukan. Tiada mana-mana dalam al-Quran akar itu digunakan untuk bermaksud "dia kunjungi" atau "kamu masuk kubur" Semua pihak ilmuan yang telah menafsirkan perkataan ini menterjemahkan nya "sehingga anda memasukki kubur". Jadi mereka sendiri benar-benar tidak tahu bagaimana Al-Quran menggunakan istilah akar ini. زُرْتُمُ adalah daripada زَوُرْ zaur atau zur زُوْرّ yang bermaksud memalsukan atau membuat tuntutan palsu. Maka mafhumnya Allah SWT berfirman :- "Kamu terlalu disibukkan dengan kemakmuran dengan harta dengan bertambah banyak dengan membuat tuntutan besar tentang diri kamu dan dengan mengumpulkan harta benda, sehingga kamu sanggup menempa kuburan". Jadi "menempa kuburan" bermaksud - "tempa nama orang mati di kubur". Atau "memalsukan apa yang anda dakwa orang mati memberitahu anda". Inilah sahaja yang diperkatakan ayat ini. حَتَّىٰ زُرْتُمُ ٱلْمَقَابِرَ = " kamu sanggup menimbulkan dakwaan palsu diatas nama orang mati di kuburan "
| |
At-Takathur 102:3 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ | Tidak boleh diterima (tingkah laku itu), dan (selepas itu) anda (jamak) akan memperoleh pengetahuan berasaskan bukti | Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)! |
Allah SWT sedang menceritakan sekumpulan orang dalam At-Takathur 102:1 dan At-Takathur 102:2, yang mana mereka "kamu akan memalsukan atas nama orang mati", (maka sikap inilah) كَلَّ yang tidak boleh diterima, tetapi kemudian, selepas itu, "anda akan memperoleh pengetahuan berasaskan bukti" Cara terbaik untuk memahami ayat ini adalah dalam konteks semasa wahyu. Surah ini diturunkan ketika orang Nasrani dan Yahudi di sekeliling Rasulullah SAW sedang giat melakukan pembohongan seperti ini. Mereka sanggup memalsukan sesuatu atas nama orang mati. Mereka begitu taksub dengan menghormati kesolehan nenek moyang yang sudah mati itu sebagai pendahulu mereka. Kepada mereka, Allah SWT berfirman كَلَّا - "ini tidak boleh diterima" - "tetapi kamu hendaklah memperoleh pengetahuan berasaskan bukti". Dari mana? Dari Al-Quran. Kerana waktu itu Al-Quran sedang diturunkan. | ||
Sekarang ayat seterusnya adalah bahagian yang menakjubkan yang mana ayat At-Takathur 102:3 diletakkan berselang-seli dengan ayat At-Takathur 102:4 - yang bermula dengan ثُمَّ , diikuti dengan كَلَّا (selepas beberapa ketika; perbuatan sama itu akan berulang, akan menjadi) كَلَّا juga, iaitu tidak boleh diterima lagi. Apakah maksudnya Allah SWT menyusun perkataan ayat cara begini?
Ini bermakna, akan ada satu lagi سَوْفَ fasa dimasa hadapan di mana orang akan melakukan "perkara" pemalsuan yang sama - mereka akan memalsukan atas nama pendahulu mereka yang sudah mati di tanah perkuburan mereka
At-Takathur 102:4 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ سَوْفَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ | Dan kemudiannya, (ia akan menjadi) tidak boleh diterima (sekali lagi), dan (selepas itu) anda (jamak) hendaklah (sekali lagi) memperoleh pengetahuan berasaskan bukti. | Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk pada hari kiamat)! |
Maknanya ada satu lagi fasa manusia akan lakukan perangai yang sama, mereka akan tempa atas nama orang di kuburan. Dan kemudian, selepas itu, Allah SWT سَوْفَ pada masa hadapan, anda (jamak) سَوْفَ تَعْلَمُونَ (jamak) akan kembali memperoleh pengetahuan berasaskan bukti. Jadi berapa kali kita ada, Dua : Pertama At-Takathur 102:3 semasa Al-Quran diturunkan. Allah SWT memberikan maklumat kepada junjungan kita SAW - untuk menetapkan mereka di landasan yang betul untuk memberi mereka ilmu berasaskan dalil yang berlandaskan al-Quran.
Kedua At-Takathur 102:4 ثُمَّ - selepas itu, selepas seketika waktu, كَلَّا - dan kemudian anda akan kembali kepada cara yang sesat semula. Siapa? Orang-orang semasa Zaman Kegelapan 1400 tahun yang mana mereka sedang membaca Al-Quran. Dan akhirnya, kemudian - Allah SWT menyatakan bahawa anda (jamak) سَوْفَ تَعْلَمُونَ, akan kembali memperoleh pengetahuan berasaskan bukti. سَوْفَ تَعْلَمُونَ semula. Inilah yang diperkatakan Allah SWT. Sebab itu dinyatakan berselang-seli 2 kali - kerana ada 2 fasa. (Ini bukan unik. Jika mahu boleh menyemak satu lagi Surah An-Naba' hampir sama jenis penjelasan verbatim kecuali ia lebih terperinci.) | ||
Maka ayat At-Takathur 102:5 ini menjelaskan hal "كَلَّا - tidak boleh diterima" yang disebut berselang-seli dalam At-Takathur 103 dan At-Takathur 102:4
dan, Apakah itu كَلَّ dalam At-Takathur 102:5 ?
كَلَّا dalam At-Takathur 102:5 bermaksud :-
jika anda mendapati perkara di atas
(kelakuan buruk memalsukan si mati)
ia adalah tidak boleh diterima
- maka itu tanda nya
anda (jamak) telah memperoleh
ilmu berasaskan bukti
sebagai (satu-satunya) pengetahuan yang pasti.
At-Takathur 102:5 | Metodologi Organik Al Quran | Abdullah M. Basmeih |
كَلَّاِ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ ٱلْيَقِينِ | (Anda akan mendapati perkara di atas) Tidak boleh diterima, kecuali anda (jamak) memperoleh pengetahuan berasaskan bukti sebagai (satu-satunya) pengetahuan kepastian. | Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui - (apa yang kamu akan hadapi) - dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat). |
Ayat ini menjelaskan ketidakterimaan ini. كَلَّا bermaksud "anda akan mendapati perkara di atas tidak boleh diterima", jikalau anda semua (ramai dikalangan anda - jamak) memperoleh "pengetahuan berasaskan bukti sebagai satu-satunya pengetahuan yang pasti". كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ ٱلْيَقِينِ. " Anda akan mendapati cara yang telah mereka lakukan itu adalah sesat". "Tidak boleh diterima kecuali anda memperoleh pengetahuan berasaskan bukti" - كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ "sebagai satu-satunya pengetahuan tentang kepastian" - عِلْمَ ٱلْيَقِينِ.
| ||
Berikut adalah penghitungan perenggan pertama ini :-
Allah SWT menjelaskan kepada kita sejauh ini bahawa:
"Anda telah disibukkan oleh kemakmuran, sehinggakan anda sanggup menempa nama orang mati di tanah perkuburan, dan kemudian akan ada 2 tempoh di mana anda akan mendapat pengetahuan berasaskan bukti yang mana kemudian anda akan kehilangannya lagi, dan kemudian akan ada satu lagi tempoh anda akan mendapat semula cara untuk mendapatkan kembali pengetahuan berasaskan bukti."
Jadi kita boleh huraikan ada 4 tempoh sehingga ini:-
0 - {Fasa 1} sebelum al-Quran
1 - {Fasa 2} semasa zaman kekasih kita SAW {dan sangat
sedikit selepasnya} semasa kehidupan para Sahabat yang
sangat dekat - yang mana mereka mempunyai pengetahuan
berasaskan bukti ini
2 - {Fasa 3} kali kedua ثُمَّ كَلَّا di mana kamu akan sesat lagi
dimana kamu akan melakukan perkara kesesatan yang sama
seperti yang dilakukan oleh Yahudi dan Nasrani sebagaimana
yang kita lihat dalam riwayat (Hadeeth) kekasih kita SAW.
3 - {Fasa 4} (kemungkinan besar di mana kita berada
sekarang), سَوْفَ تَعْلَمُونَ anda akan membangunkan semula
atau memperoleh pengetahuan berasaskan bukti.
Adakah terdapat sebarang fasa selepas ini bergantung kepada
berapa lama era (4) ini mungkin bertahan dan jika terdapat era
lain yang mengikutinya. Perkataan ثُمَّ {era} dipilih untuk digunakan di sini kerana inilah yang digunakan oleh Al-Quran
==================================================
Tafseer dan Terjemahan Surah al-Quran Yang Salah
YT126 Era Baharu Kesedaran Manusia.
Surah 78. Surah 102.
===========================
SS Dato' Dr Asri-Kesudahan Yahudi Dari Pemberitaan Al Quran
https://youtu.be/855ehKB7s5w?si=ty39jjHJif2c49lK
===========================
===========================
YT126 New Era of Human Awareness. Surah 78. Surah 102. Dabbatul Ardh. A Big Surprise Inside
https://youtu.be/OjuAekWGGSw?si=PzdyFeKMxljiVQjY
============================
Al-Isra' 17:4 | Metodologi Organik Al Quran | Dato Dr Asri (MAZA) |
وَقَضَيْنَآ إِلَىٰ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ
فِى ٱلْكِتَٰبِ
لَتُفْسِدُنَّ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ
وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
| Dan Kami telah mengisytiharkan (akibat dari kelakuan yang berdosa) kepada Bani israeil,
dalam perkhabaran kitab, bahawa kamu bertanggungjawab
melakukan kerosakan dalam kitab - dua kali,
dan bahawa kamu bertanggungjawab untuk menyombongkan diri {zaman pertama adalah kerosakan mereka. kitab suci mereka sendiri} | Kami telah mengiklankan kepada Bani Israeil
Didalam Kitab (Taurat)
Kamu akan benar-benar melakukan kerosakan di muka bumi sebanyak dua kali
Kamu akan melakukan kesombongan ,kebongkakkan yang sangat besar
|
ANALISIS PERBEZAAN INTERPRETASI: | |
لَتُفْسِدُنَّ Sungguh kamu akan membuat kerosakan
Jadi kerosakan pertama itu apa?: | |
Al-Isra' 17:4 | Metodologi Organik Al Quran |
لَتُفْسِدُنَّ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ | melakukan kerosakan dalam kitab - dua kali,
|
Dato Dr Asri (MAZA) | |
(Sheikhkul Abdul Fatah Khalidi): Konteks ayat ini merujuk kerosakan yang akan berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW. Kerana Allah SWT berfirman ada dua kerosakan dan berlaku kesombongan dan keangkuhan Bani Israel yang akan berlaku | |
لَتُفْسِدُنَّ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ | Kamu akan benar-benar melakukan kerosakan di muka bumi sebanyak dua kali
|
Iaitu kerosakan yang Yahudi lakukan di Yathrib. Mereka datang dari merata pelosok dan membentuk masyarakat yang kuat di Yathrib, di Khaibar, mereka sombong dan bangga diri menindas orang lain, mencetuskan perbalahan dikalangan orang Arab ، mengamalkan sistem riba’, pembohongan, menghasut dan berbagai-bagai khurafat sehingga merosakkan masyarakat.
Orang Arab di Madinah tidak berani melawan mereka. Malah mereka taksub dan memandang tinggi terhadap mereka, sebab mereka boleh membaca, tahu kitab-kitab yang lama ada pengetahuan ada pendidikan.
Hanya mereka menyatakan hasrat untuk melawan memerangi mereka apabila nanti datang nabi yang benar. Dan Yahudi juga mendakwa nabi itu akan berpihak kepada mereka.
Itulah kerosakan yang pertama.
| |
Al-Isra' 17:5 | Metodologi Organik Al Quran | Dato Dr Asri (MAZA) |
فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَىٰهُمَا
بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَآ
أُو۟لِى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ
وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا | Dan yang pertama dari dua "akibat yang dijanjikan" telah tiba,
Kami mengutuskan kepadamu orang-orang yang dalam perjalanan Kami,
yang mempunyai kekuatan yang kuat, tetapi mereka {golongan yang menang} mencari {ilmu} melalui tempat-tempat yang didakwa {daripadamu, Bani israeil}.
dan ia adalah janji yang dirancang dan tidak dapat dielakkan! | Apabila datang janji (pada berlakunya kerosakan pertama yang dilakukan oleh Bani Israeil)
Kami akan memghantar keatas kamu عِبَادًا لَّنَا (hamba-hamba bagi Kami)
Mereka itu mempunyai kekuatan yang dasyat ، menerjah, menjelajah seluruh kampong halaman kamu
Dan ini adalah janji yang telah terlaksana |
ANALISIS PERBEZAAN INTERPRETASI: | ||
Al-Isra' 17:5 | Metodologi Organik Al Quran | Dato Dr Asri (MAZA) |
عِبَادًا لَّنَا
| orang-orang yang dalam perjalanan Kami
| hamba-hamba yang saleh |
Riwayat yang dilaporkan tentang Mengikuti Cara Orang Yahudi dan Nasrani, walaupun selepas Al-Quran:
Muhammad SAW memberi amaran kepada sahabat-sahabat dekatnya di sekelilingnya pada zamannya dan dia memberitahu mereka seperti berikut (Ringkasan hadis):
"Kamu akan mengikuti cara-cara sesat yang sama seperti orang-orang sebelum kamu". Dan kemudian mereka bertanya kepadanya "Siapakah orang yang kamu maksudkan ini - orang Nasrani dan Yahudi sebelum kami? Dan dia berkata: "Siapa lagi?"
Jadi, kekasih kita SAW memberi amaran kepada mereka bahawa anda akan melalui satu tempoh masa di mana anda akan belajar cara mereka, dan fikir anda sedang belajar Al-Quran, fikir anda sedang belajar Islam tetapi sebenarnya anda akan belajar mereka. cara. Jadi dia memberi amaran kepada rakannya bahawa anda akan melakukan kesilapan ini, kesilapan itu akan bermula seawal kematiannya. Dia telah memberi amaran kepada mereka dia telah meramalkan mereka anda akan melakukan kesilapan yang sama anda akan belajar cara mereka berfikir anda sedang belajar Islam.
Al-Quran secara khusus memberitahu kita dalam Al-Isra' 17:5
- فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ - mereka {golongan yang menang} mencari {ilmu} melalui tempat-tempat yang didakwa {daripadamu, Bani Israeil}. Di mana Allah SWT memberi amaran kepada Bani Israeil dan pengikutnya untuk mengambil kesempatan untuk menyertai tafsir al-Quran yang baik untuk belajar daripada al-Quran daripada membiarkan diri mereka mengajar cara yang salah kepada penganut al-Quran.
Dan inilah yang berlaku.
Golongan yang berjaya itu adalah umat Islam pada zaman kekasih kita SAW dan para sahabatnya. Para sahabat selepasnya ialah golongan yang jatuh ke dalam huraian persis seperti yang dilaporkan dan diramalkan oleh riwayat ini sehingga golongan yang berjaya itu mencari ilmu al-Quran (melalui tafsir dan terjemahannya) daripada Bani Israeil untuk mengambil iktibar daripada mereka. Dan mereka akhirnya mengada-adakan versi Islam yang berdasarkan apa yang mereka pelajari dari cara-cara sesat Bani Israel dan sudah tentu orang Kristian (seperti yang diriwayatkan oleh ayat-ayat lain). Tetapi riwayat ini benar-benar menggugat apa yang berlaku dalam 1400 tahun yang lalu. Riwayat ini diriwayatkan oleh Abu Sayed Khudri al muhaddif (Ibn Taimiyah sendiri) dan penyampainya ialah al Bukhari dalam Sahih Al Bukhari yang tertinggi sehingga disebut riwayat tentang nabi SAW.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.