Monday, November 20, 2023

YT91 Part 1 Kenapa Bani Israel tolak


 

Kenapa Bani Israel tolak

الْمَسِيْحُ عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ ? 


    Dia adalah contoh balas kepada dakwaan mereka bahawa setiap utusan baru mestilah daripada keturunan etnik mereka! 

    Yunus 10:39 

    Metodologi Organik Quran 

    Abdullah M Basmeih 

    بَلْ كَذَّبُوْا بِمَا لَمْ يُحِيْطُوْا بِعِلْمِهٖ وَلَمَّا يَاْتِهِمْ تَاْوِيْلُهٗ ؕ 

     

     

     

     

     


     

     

    كَذَّبَ الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِهِمْ  

     

     

     

     

     

    فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظّٰلِمِيْنَ 

     

    Tidak! Mereka mendustakan apa yang mereka belum fahami. Tafsiran mereka salah. 

     

     

     

     



     

    Ini sama dengan pendustaan yang dilakukan nenek moyang mereka 

     

     

     

    Renung-renungkanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang melampaui batas itu. 

     

    Bahkan mereka pula terburu-buru mendustakan Al-Quran yang fahaman mereka tidak dapat meliputi segala isi pengetahuannya, dan belum datang kepada mereka kenyataan yang menjelaskan kebenarannya 

     

    Demikianlah juga orang-orang sebelum mereka mendustakan (Kitab-kitab Allah yang diturunkan kepada mereka).  

     


    Maka lihatlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim itu (berakhir dengan berbagai bencana yang membinasakan mereka). 

     

     

    • Allah SWT sembunyikan Identiti bapa Isa. Maryam dan anak-anak lelakinya disuruh merahsiakan kebapaan Isa.  

    • Nama yang diberikan Allah SWT iaitu عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ (anak Maryam) sengaja disamarkan untuk menipu mereka yang taksub dengan ketuanan etnik (supremacy of heritage lineage). Bani Israel sinonim dengan tanggapan khayalan, angan-angan dan prasangka yang berat sebelah.  



    Apa yang kita perlu belajar daripada ini?" Mengapa عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ dijadikan contoh balas? 


    • Allah SWT menguji mereka dengan melihatkan bukti nyata. Kerana tidak faham maksudnya mereka tolak bukti tersebut. Mereka tolak dalil fizikal 

    • Sepatutnya mereka berpegang pada bukti bayyinat ini, dan tunggu dengan sabar, tekun, tunduk menunggu keputusan Allah SWT.  Allah SWT sedang menguji mereka, dan juga kita semua. Kisah Isa adalah ilmu pengetahuan berasaskan bukti yang penting prasyarat untuk mencapai ash-sharh.

    • Oleh itu, jika tidak sabar, berkeras cuba hendak memahami segalanya sebelum direstui Allah ta’laa maka kita akan kerugian akhirnya.  Maknanya anda telah menundukkan bukti diberikan Allah SWT mengikut pemerhatian diatas batasan penyesuaian akal intelek dan batasan fakulti rasional weltanschauung sendiri. 

    • Sebagai insan lemah kita tak tahu bila bersedia atau tidak. Allah SWT yang mengatur segalanya. Darjah kepahaman diterima juga terhad. Ia bergantung sejauh mana respon minda untuk berserah dan bertawakal kepada Allah SWT. 

     

    َ 

    Al-Baqarah 2:214 

    Metodologi Organik Quran 

    Abdullah M Basmeih 

    اَمْ حَسِبْتُمْ اَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَاْتِكُمْ مَّثَلُ الَّذِيْنَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ؕ 

     

     

     

     

     

     

    مَسَّتْهُمُ الْبَاْسَآءُ وَالضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوْا  

     

     

     


     

     

    حَتّٰي يَقُوْلَ الرَّسُوْلُ وَالَّذِيْنَ اٰمَنُوْا مَعَهٗ 

     

     

     

    مَتٰي نَصْرُ اللّٰهِ ؕ اَلَاۤ اِنَّ نَصْرَ اللّٰهِ قَرِيْبٌ 

    Atau adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk ke dalam syurga, padahal kamu masih belum menerima perumpamaan orang-orang sebelum kamu, 

     

     

    mereka ditimpa oleh malapetaka dan pelbagai jenis, serta digoncangkan 

     

     

     

     

    sehingga Rasul dan orang-orang yang bersamanya berkata: 

     

     

    " Bilakah kemenangan Allah akan datang?" Sesungguhnya kemenangan Allah itu sudah dekat! 

     

    Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? 

     

    Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh),  

     

    sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya 

     

    Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah). 

     

     

    Mesej yang serupa dalam Aal-e-Imran 3:142 -

    Aal-e-Imran 3:142 

    Metodologi Organik Quran 

    Abdullah M Basmeih 

    اَمْ حَسِبْتُمْ اَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّٰهُ  

     

     

     

     

     

     

    َالَّذِيْنَ جٰهَدُوْا مِنْكُمْ  

     

     

     

     

     

    وَيَعْلَمَ الصّٰبِرِيْن 

     

    Atau adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga sedangkan Allah belum lagi mendedahkan keterangan tentang  

     

    orang-orang yang جٰهَدُوْا berjihad di antara kamu,  

     

    dan belum lagi mendedahkan keterangan tentang orang-orang yang sabar? 

     

    Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya 

     

     

     

    orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu 

     

     

    dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? 

     

    • Kita harus bersabar menunggu dengan disiplin menahan diri dari mengikuti teori-teori yang belum terbukti. Atau bertanyakan soalan-soalan yang mana jawapan nya belum  terbukti dapat memberi petunjuk ke arah yang betul.   

    • Mengabdikan diri kepada Allah SWT adalah pendekatan paling sempurna untuk berserah kepada-Nya.  

    • Amalan kosongkan weltanschauung serupa ketika berpuasa apabila amalan mengosongkan perut dan menahan keinginan nafsu adalah suatu kesabaran. 

    • Kesimpulannya sangat mudah: Sama ada anda Percaya Al-Quran ini dari Allah SWT, atau anda tidak! 

     

    • Sama ada anda menerima bukti berasaskan Ilahi dalam Al-Quran untuk memimpin anda, atau anda biarkan fakulti rasional anda sendiri menjadi hakim! 

     


     


Konsep تَسللِم : Tasleem;

Menyerah dengan rela kepada bukti!

(bukan membuta tuli ikut

apa orang lain buat!) 


Konsep تقْوى Taqwah :

(Disiplin dalam mengikuti bukti

agar tidak berat sebelah dan berangan-angan!) 


  • Tanya lah diri :
    • Adakah kita menyembah Allah
    • atau menyembah kecenderungan kita sendiri,
    • berasaskan andaian, angan-angan, iblees, keselesaan sendiri
Yang mana satu? 

  • Kita beribadah kepada Allah SWT.
  • Al-Quran itu dari Allah SWT.
  • Kita mengamalkan تَسللِم - Menyerah diri Sepenuhnya kepada Bukti.
  • Bukan memperbodohkan diri menerima apa sahaja pendapat manusia lain

Tidak. Bukan begitu mudah.

  • Kita perlu cari bukti
  • Apabila akhirnya bukti muncul, dan ia jelas walaupun kita tidak memahaminya, kita tahu kita nampak kemana arah dituju. 
  • Kemudian gunakan
    • pengesahan pengesahan,
    • langkah-langkah metodologi tertentu
    • dan dengan sabar mempelajari kitab suci sehingga Allah SWT membuka pintu.
    • kemudian kita terus belajar dengan kesabaran
    • Itulah تقْوى - Disiplin. 


Ingatlah :

kemungkinan intelek, weltanschaunng العرش sendiri belum berkembang untuk merangkumi kebenaran. Perlu lebih bersopan sebelum mencapai tahap pemahaman itu. Ini adalah cara Allah SWT mengajar kita.


Peringatan pada kalimah

الرُّسُلُ ؕ  

  

Ungkapan اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ ialah ungkapan tepat yang digunakan untuk محمد ﷺ dan untuk الْمَسِيْحُ ابْنُ dalam siri atribut terakhir sebagai utusan. Perkataan الرُّسُلُ ؕ dengan jelas mengenal pasti kesemuanya. Semuanya telah berlalu sebelum الْمَسِيْحُ ابْنُ مَرْيَمَ dalam sifat terakhir dalam siri rasul ini. 


Aal-e-Imran 3:144 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَمَا مُحَمَّدٌ




اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ




اَفَا۠ئِنْ مَّاتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلٰۤي اَعْقَابِكُمْ ؕ وَمَنْ يَّنْقَلِبْ عَلٰي عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَّضُرَّ اللّٰهَ شَيْئًا ؕ وَسَيَجْزِي اللّٰهُ الشّٰكِرِيْنَ 


Kami katakan expresi ini dengan jelas mengenal pasti


الرُّسُلُ adalah semua mereka yang telah mendahului berlalu sebelum ﷺ محمد 

Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudah pun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). 

وَمَا مُحَمَّدٌ اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ 

Ungkapan اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ dalam Aal-e-Imran 3:144 untuk ﷺ محمد  adalah ungkapan yang sama yang digunakan untuk الْمَسِيْحُ ابْنُ مَرْيَمَ  dalam Al-Ma'idah 5:75  dimana kedua-duanya digambarkan sebagai yang terakhir dalam siri utusan ini. 

 

 

Al-Ma'idah 5:75 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

مَا الْمَسِيْحُ ابْنُ مَرْيَمَ اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ وَاُمُّهٗ صِدِّيْقَةٌ ؕ كَانَا يَاْكُلٰنِ الطَّعَامَ ؕ اُنْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْاٰيٰتِ ثُمَّ انْظُرْ اَنّٰي يُؤْفَكُوْنَ 


Kami katakan الرُّسُلُ dengan jelas mengenal pasti semua mereka yang telah berlalu sebelum عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ ۚ. 

 

Tiadalah Al-Masih Ibni Maryam itu melainkan seorang Rasul yang telah terdahulu sebelumnya beberapa orang Rasul, 

مَا الْمَسِيْحُ ابْنُ مَرْيَمَ اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ 

Ungkapan اِلَّا رَسُوْلٌ ۚ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ؕ dalam Al-Ma'idah 5:75 untuk الْمَسِيْحُ ابْنُ مَرْيَمَ  adalah ungkapan yang sama yang digunakan untuk مُحَمَّدٌ SAW dalam Aal-e-Imran 3:144 dimana kedua-duanya digambarkan sebagai yang terakhir dalam siri utusan ini. 

 

 

  • Perkataan الرُّسُلُ dengan jelas mengenal pasti semua mereka telah berlalu sebelum ﷺ محمد dan sebelum عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ  
  • Allah SWT tidak tersilap (astaghfirrulahilazim) dalam menyebut الرُّسُلُ ؕ para rasul kerana ayat Al-An'am 6:34 yang dengannya Allah SWT menggunakan ungkapan yang serupa 

Al-An'am 6:34 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّنْ قَبْلِكَ 

 

"Dan telah ada beberapa rasul sebelum kamu yang telah didustakan" 

 

Dan demi sesungguhnya, Rasul-rasul sebelummu pernah juga didustakan, 


  • Allah SWT Maha mengetahui cara menggunakan ungkapan رُسُلٌ atau الرُّسُلُ ؕ. Dia Maha mengtahui bagaimana membezakan nya.
  • Mana-mana majoriti terjemahan dan tafsiran yang mengabaikan sepenuhnya artikel pasti "ال" ini yang mendahului perkataan رُّسُلُ menjadikan nya الرُّسُلُ maka majoriti mereka telah tersalah dengan perbuatan mengabaikan nya iaitu "total overlooked" artikel pasti "ال" ini .
  • Kerana mereka dengan menolak artikel "ال ؕ ini ia sama dengan melakukan kesalahan menolak firman Allah SWT iaitu satu ketepatan (precision) kalimah Allah yang ditunjukkan dalam al-Quran. 

رُسُلٌ مِّنْ قَبْلِكَ hanyalah satu contoh untuk menunjukkan bahawa "prinsip kesengajaan" ini adalah sangat penting untuk diperhatikan dalam Al-Quran.

  

Al-Hadid 57:27 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلٰۤي اٰثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا 

 

Kemudian Kami mengikuti mereka (Nuh dan Ibrahim) ثُمَّ قَفَّيْنَا atas peninggalan mereka عَلٰۤي اٰثَارِهِمْ oleh rasul-rasul Kami بِرُسُلِنَا, 

 

Kemudian Kami iringi sesudah - mereka: Rasul-rasul Kami silih berganti, 

 

 

{Maka datang rasul-rasul kami sesudah Nuh dan Ibrahim} 

وَقَفَّيْنَا بِعِيْسَي ابْنِ مَرْيَمَ 

 

dan Kami mengikuti وَقَفَّيْنَا بِعِيْسَي ابْنِ مَرْيَمَ 

(semua orang) oleh Isa Ibn Maryam, 

 

dan Kami iringi lagi dengan Nabi Isa ibni Maryam, 

 

{maksudnya Isa Ibn Maryam adalah yang terakhir dalam jejak itu.} 

 

Perhatikan bahawa tidak ada objek yang diberikan kepada kata kerja ini قَفَّيْنَا - jadi قَفَّيْنَا بِعِيْسَي ابْنِ مَرْيَمَ memerlukan expresi "قَفَّيْنَا siapa ?" - Kami mengekori "siapa" - dan itu dibiarkan terbuka - seolah-olah Allah SWT “mencabar kita" berfikir bahawa "semua orang datang" sebelum عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ

 

Oleh itu, ini mengesahkan bahawa عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ adalah yang terakhir dalam siri "di penghujung jejak", sama juga seperti kekasih kita ﷺ محمد . Perhatikan cara mereka berdua ditangani menggunakan sejenis korelasi atau "congruent" korelasi antara keduanya - seolah-olah mereka adalah orang yang sama - tetapi ﷺ محمد dan Isa bukanlah orang yang sama! 

 

  


Siapakah عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ

kepada ﷺ محمد? 

 جناحين (penyaksian) yang ke #1 Ar-Ra'd 13:43: - 

Ar-Ra'd 13:43 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَيَقُوْلُ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا لَسْتَ مُرْسَلًا ؕ 

 


 

قُلْ كَفٰي بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا بَيْنِيْ وَبَيْنَكُمْ ۙ 

 

 

 

وَمَنْ عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ   

Dan orang-orang yang menolak berkata "Kamu tidak diutus oleh Tuhan!" 

 

Katakanlah "Cukuplah Allah sebagai saksi langsung/pemerhati antara aku dan kamu,  

 

dan sesiapa yang mempunyai ilmu Kitab (mesej kitab dan daftar peribadi)." 

 

Dan orang-orang yang kafir itu berkata: "Engkau bukanlah seorang Rasul dari Allah". 

 

Katakanlah (kepada mereka): "Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu,  

 

dan juga disaksikan oleh orang-orang yang ada ilmu pengetahuan mengenai Kitab Allah". 

 

 

  • Mereka yang menolak risalah atau menolak al-Quran atau menolak kekasih kita ﷺ محمد mereka berkata kepada Muhammad "kamu tidak diutus oleh Tuhan" -  لَسْتَ مُرْسَلًا ؕ 

  • Al-Quran mengajar ﷺ محمد: "Katakanlah, cukuplah Allah sebagai pengawas langsung antara aku dan kamu dan sesiapa yang mempunyai pengetahuan tentang kitab (mesej kitab atau daftar peribadi). 

  • Allah SWT mengajar kekasih kita ﷺ محمد dan seterusnya kita semua hari ini, untuk mengatakan: Cukuplah untuk memiliki Allah SWT dan  وَمَنْ عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰب sesiapa yang mempunyai ilmu kitab sebagai saksi pemerhati langsung (jamak) atau (tunggal) peranannya bermaksud genre saksi langsung antara saya بَيْنِيْ dan kamu وَبَيْنَكُمْ ۙ ertinya kafir. 

  • Ada saorang yang penuh berilmu عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ dia mempunyai ilmu al-kitab yang akan berdiri sebagai saksi. 

Allah SWT telah mengenal pasti seseorang عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ yang mempunyai pengetahuan penuh tentang al-kitab persoalannya ialah : 

 

Siapakah orang ini? 

 


قُلْ كَفٰي بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا - perkataan قُلْ ini adalah pernyataan langsung suara Allah mengajar kekasih kita SAW.  

 

Allah SWT menjamin seseorang yang mempunyai pengetahuan penuh tentang al-kitab.  

 

Siapakah orang itu? 

 

 

Pemerhatian utama tentang ayat Ar-Ra'd 13:43: - 

 

1. Allah SWT menjamin seseorang yang mempunyai pengetahuan tentang mesej kitab: Ini bukan malaikat! 

 

2. Orang ini dirahsiakan sebagai saksi langsung {شَهِيد vs شَاهِد} 

 

3.Dalam Al-Quran, satu-satunya orang yang telah diajar oleh Allah pengetahuan tentang mesej kitab suci ialah عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ! 


 

  •  قُلْ  adalah pernyataan langsung dalam suara Allah SWT mengajar kekasih kita ﷺ محمد 

  • قُلْ  tidak mungkin malaikat kerana malaikat tidak hanya muncul dan bersaksi bagi pihak ﷺمحمد 
Sekarang kita
analisa perkataan
شَهِيد vs شَاهِد
  • Perkataan شَهِيد vs شَاهِد terdapat perbezaan yang sangat besar sangat penting dalam al-Quran ia menggunakan شَهِيد kadang-kadang ia menggunakan شَاهِد
Yusuf 12:26 - perkataan شَاهِد digunakan - وَشَهِدَ شَاهِدٌ - siapa? - شَاهِدٌ = seorang yang layak (ahli keluarganya) memberikan keterangan pakar

"bahawa jika baju Yusuf terbelah dari depan maka dia menyerangnya, dan jika baju Yusof terbelah dari belakang maka dia (wanita itu) menyerangnya" dan oleh itu dia شَاهِدٌ memberikan keterangan pakar. 

  • Al-Quran menyebutnya sebagai شَاهِدٌ = pemberi keterangan pakar
  • Sebaliknya شَهِيد = digunakan merujuk kepada pemerhati langsung, atau saksi mata langsung, yang melihat, dia berada di sana semasa aksi berlaku - bukan saksi pakar bukan saksi sekunder. Saksi langsung. 

 

Dalam ayat Ar-Ra'd 13:43 بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا sudah tentu Allah SWT adalah pemerhati langsung segala sesuatu di alam semesta. Siapa lagi? 

 

Dan orang ini


وَمَنْ عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ


siapakah orang ini? 

 


Satu-satunya orang yang telah diajar oleh Allah SWT

ilmu kitab atau mesej ialah عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ sendiri.


جناحين yang ke #1 Aal-e-Imran 3:48: - 

Aal-e-Imran 3:48 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَيُعَلِّمُهُ الْكِتٰبَ وَالْحِكْمَةَ 

 

 

 

 

وَالتَّوْرٰىةَ وَالْاِنْجِيْلَ ۚ 

Allah mengajarnya al-kitab dan setiap kali Allah mengajar seseorang itu adalah ilmu yang sempurna tiada keraguan tiada prasangka tiada celah tiada kelompongan dalam ilmunya. 

 

Dan Allah akan mengajarnya ilmu menulis, dan hukum-hukum aturan ugama, 


 

dan juga kandungan kitab-kitab Taurat dan Injil. 

 

Oleh itu Isa  عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ  = mempunyai ilmu al-Kitab. 


Ingat Peraturan apa-apa bukti yang kita perlukan sekurang-kurangnya 2 Jannah (penyaksian) atau lebih.


جناحين (penyaksian) yang ke #2

melaluiAl-Ma'idah 5:110: - 


Al-Ma'idah 5:110 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

اِذْ قَالَ اللّٰهُ يٰعِيْسَي ابْنَ مَرْيَمَا 

 

 

ذْكُرْ نِعْمَتِيْ عَلَيْكَ وَعَلٰي وَالِدَتِكَ ۘ 

 

 

َ ۘ اِذْ اَيَّدْتُّكَ بِرُوْحِ الْقُدُسِ ۟ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ 

 

 

 

 

 

وَكَهْلًا ۚ وَاِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتٰبَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرٰىةَ وَالْاِنْجِيْلَ ۚ 

 

Oo Isa Ibn Maryam  

 

 

 

kenagkanlah nikmatKu kepadamu dan ibumu 

 

 

dan kemudian Dia memberinya sekumpulan maklumat dan 

 

 

 

 

kemudian Dia berkata وَاِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتٰبَ Kami telah mengajarkan kepada kamu Kitab, 

(Ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa ibni Maryam!  

 

Kenanglah nikmatKu kepadamu dan kepada ibumu,  

 

ketika Aku menguatkanmu dengan Ruhul-Qudus (Jibril), iaitu engkau dapat berkata-kata dengan manusia (semasa engkau masih kecil) dalam buaian 

 

dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) ketika Aku mengajarmu menulis membaca, dan hikmat pengetahuan, khasnya Kitab Taurat dan Kitab Injil; 

 


  • Kitab = meliputi semua mesej, tanda-tanda daftar, semua perkara itu terbungkus dalam perkataan Kitab,  

  • Kerana itu Allah SWT memberi jaminan / penyaksian بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا sebanyak dua kali kepada Isa bahawa عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ dia mempunyai ilmu al-Kitab. 

 


  • Dan oleh sebab itu ayat Ar-Ra'd 13:43 ini ketika Allah SWT mengajar ﷺ محمد untuk berkata:
  • "قُلْ كَفٰي بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا" - Cukuplah Allah sebagai saksi langsung/pemerhati antara aku dan kamu, dan
  • وَمَنْ عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ  - sesiapa yang mempunyai ilmu Kitab (mesej kitab dan daftar peribadi)." 

"Saya ada saksi" .... siapa saksi itu!  

Terbukti bahawa saksi itu Ia adalah يٰعِيْسَي ابْنَ مَرْيَمَا sendiri yang telah hadir sebagai pemerhati secara langsung شَهِيْدًۢا memerhatikan segala peristiwa yang sedang berlaku. 

 


Saksikan lagi pembuktian

 جناحين yang ke #3 selanjutnya

melalui  Az-Zukhruf 43:45: -  


  • Allah SWT mengadap kekasih kita ﷺ محمد dengan permintaan yang pelik dengan arahan yang pelik.
  • Semua penganalis telah menterjemahnya, tetapi tidak menambah sebarang keterangan. Kebanyakan ahli tafsir berusaha menjustifikasi ayat ini, namun justifikasi itu jelas kelihatan di depan kita. 

Allah SWT berfirman kepada ﷺ محمد:  

Az-Zukhruf 43:45 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

 وَسْـَٔلْ مَنْ اَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُّسُلِنَاۤ 

 

 

 

"Bertanyalah kepada beberapa rasul yang telah Kami utus sebelum kamu" 

Dan bertanyalah kepada umat mana-mana Rasul yang Kami telah utuskan sebelummu; 


  • Allah SWT sedang berpesan kepada ﷺ محمد bertanyalah kepada rasul-rasul yang telah Kami utus sebelum kamu - kamu bertanya kepada mereka! Apakah maksudnya?
  • Mereka kesemuanya sudah tiada! Kenapa tidak?
  • Ada seorang yang Allah SWT rujuk sebagai saksi langsung شَهيد - dan berilmu kitab - وَمَنْ عِنْدَهٗ عِلْمُ الْكِتٰبِ
  • Dia sedang menyaksikan secara lansung peristiwa dalam kehidupan ﷺ محمد dan naik saksi bahawa ﷺ محمد adalah pesuruh Allah SWT. 

 

Apakah hubungan antara

عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ

dan ﷺ محمد ? 


  • Setakat ini kita telah mewujudkan bukti baru di mana عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ sendiri dipanggil sebagai saksi langsung untuk menjadi rujukan langsung bagi  ﷺ محمد untuk bertanya kepadanya sepertimana perintah Allah SWT - Az-Zukhruf 43:45.
  • Kita harus tahu mengapa perkataan شَهيد digunakan secara khusus dan bagaimana ia memberikan maklumat untuk menjawab persoalan "Siapakah عِيْسَي kepada ﷺ محمد?"  

Apakah Kepentingan

menggunakan perkataan 

 شَهيد  

sebagai deskriptor dalam

Ar-Ra'd 13:43 بِاللّٰهِ شَهِيْدًۢا ? 


Allah SWT menggambarkan kepentingan nya dalam Qaf 50:21 - 

Qaf 50:21 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

 وَجَآءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَآئِقٌ وَّشَهِيْدٌ 

 

 

Dan setiap نَفْسٍ datang, bersamanya ada شَهِيْدٌ sebagai "pemandu" dan "saksi yang taat" 

Dan (setelah itu) datanglah tiap-tiap orang (ke Padang Mahsyar), disertai (dua malaikat: yang satu menjadi) pembawa, dan (yang satu lagi menjadi) saksi; 

 

 

  • Dan setiap نَفْسٍ yang tampil (pada masa kematian itu وَجَآءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ, atau hari-hari sebelum tidur nyenyak) dan bersamanya ditemani شَهِيْدٌ (pemandu dan saksi - orang yang bertakwa). 
  • شَهِيْدٌ = adalah saksi utama - pemerhati langsung, dan  شَهِيْدٌ itu dia menjadi قَرِيْنُهٗ (teman nya) entiti yang bercantum dengan نَفْسٍ ini.  Sebenarnya kedua-dua  قَرِيْنُه dan نَفْسٍ adalah  entiti berasingan tetapi mereka bercantum erat - sahabat rapat - teman karib,
  • dua entiti tetapi terikat menjadi satu
  • tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain.
  • Seperti yang al-Quran nyatakan مَّعَهَا dengan jelas "bersama  dengan نَفْسٍ adalah pemandu dan saksi" -   Qaf 50:21
وَجَآءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَآئِقٌ وَّشَهِيْدٌ -   bersamadengan نَفْسٍ adalah شَهِيْدٌ (pemandu dan saksi yang taat). 

  • Allah SWT memberitahu kita ada قَرِيْنُهٗ bagi setiap نَفْسٍ

Allah SWT melanjutkan:  

Qaf 50:23 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

 وَقَالَ قَرِيْنُهٗ هٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيْدٌ ؕ 



شَهِيْدٌ = قَرِيْنُه yang bersatu dengan نَفْسٍ



Dan  نَفْسٍ (iaitu بَشِّرِ - Insan) yang مَّعَهَا   bersama dengan شَهِيْدٌ (saksi yang taat)  berkata "Saya mempunyai شَهِيْدٌ {iaitu saksi yang taat} sebagai pemberi kebenaran bagi pihak saya!" 

 

Dan berkatalah malaikat yang sentiasa ada bersama-samanya: "Inilah (Kitab catitan iman dan amal) orang yang terletak dalam jagaanku, siap sedia (untuk dibicarakan)". 

 


  • قَرِيْنُهٗ dan نَفْسٍ disatukan dan tidak dapat dibezakan namun ia adalah dua entiti yang berasingan.  

  • memberi keterangan kebenaran bagi pihak saya” - maka "dia lah yang patut dipersalahkan".
  • Allah berfirman "نَفْسٍ anda harus dipersalahkan" tanpa mengira siapa yang anda ingin lemparkan tanggungjawab itu 

  • Allah berfirman ada قَرِيْنُهٗ untuk setiap نَفْسٍ. Kita hanya faham apa yang Al-Quran ajarkan. Sebahagian dari قَرِيْنُهٗ adalah غيب tetapi ia akan datang bersama dengan نَفْسٍ pada masa hari-hari sebelum kematian dan hari-hari sebelum tidur nyenyak. 

 

 

Adakah ﷺ محمد

mengetahui hal ini ???? 


Dalam sebuah hadits (yang Sahih), bahwa nabi bersabda: 

ما منكم من أحدٍ إلا وقد وكِّل به قرينه من الجن ، قالوا : وإياك يا رسول الله ؟ قال : وإياي ، إلا أن الله أعانني عليه فأسلم فلا يأمرني إلا بخير 

Tidak ada dari kalangan salah seorang kamu melainkan dihantarkan kepadanya قرينه ( Qarin - pendampingnya dari kalangan jin ataupun malaikat ). Para sahabat bertanya : Pada dirimu juga terdapat Qarin قرينه wahai Rasulullah? Baginda menjawab : 

Ya, aku juga memilikinya. Cuma Allah membantuku ke atasnya, ia memeluk Islam dan dia hanya menyuruh ku berbuat kebaikan sahaja. 

Riwayat Muslim (2814) 


  • وكِّل = maksudnya dalam Quran dia memberikan justifikasi sebagai penimbang tara / penimbang tara ke atasnya: sama ada قَرِيْنُهٗ dari Jin, atau قَرِيْنُهٗ dari malaikat. Tugasnya menjelaskan, memberi justifikasi menghuraikan definisi dan butiran yang membantu seseorang membuat keputusan.  
  • Qaf 50:23 - Dan  نَفْسٍ  (iaitu وَبَشِّرِ - Insan) yang مَّعَهَا   bersama dengan شَهِيْدٌ (saksi yang taatberkata "Saya mempunyai شَهِيْدٌ {iaitu saksi yang taat} sebagai pemberi kebenaran bagi pihak saya!" 
  • Jika kita memahami bahasanya, maka ini adalah hadis sahih yang menggunakan lokusi Ibrahim dengan betul. Allah SWT mengajar kita lokusi Ibrahim, kekasih kita menggunakannya dalam hadisnya dengan sempurna. 

Dia menyambung:

Mereka bertanya kepadanya 'Engkau pun Ya Rasulullah? Dan dia menjawab: 'Bahkan saya, kecuali Allah menjadi sumber saya terhadapnya '

  • ﷺ محمد menggunakan kata kerja أعانني عليه (konteks yang serupa dalam Surah Al-Fatihah 1:5 ini اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ ؕ ) atau
  • Dia menjelaskan apa yang Dia katakan kepadaku قَرِيْنُهٗ nya menjadi seorang Muslim فلا يأمرني إلا بخي

dia hanya menyuruhku ke arah pemahaman yang baik.

Maka Allah SWT menyokong نَفْسٍ kekasih kita terhadap قَرِيْنُهٗ, dan قَرِيْنُهٗ nya menjadi Muslim yang tunduk sepenuhnya untuk membantu dalam memahami ilmu al-Kitab. 


Ingat ayat ini !! :

Az-Zukhruf 43:45 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَسْـَٔلْ مَنْ اَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُّسُلِنَاۤ اَجَعَلْنَا مِنْ دُوْنِ الرَّحْمٰنِ اٰلِـهَةً يُّعْبَدُوْنَ 

Dan tanyakanlah kepada sebahagian rasul-rasul yang Kami utus sebelum kamu: Adakah Kami jadikan perantara kepada الرَّحْمٰن tuhan-tuhan yang harus disembah? 

Dan bertanyalah kepada umat mana-mana Rasul yang Kami telah utuskan sebelummu; pernahkah Kami memberi hukum menetapkan sebarang tuhan untuk disembah, selain dari Allah Yang Maha Pemurah. 

 


rasul-rasul yang Kami utus sebelum kamu - Allah SWT memberitahu SAW sesuatu yang sangat nyata, ini bukan metafora ini jelas menunjukkan bahawa ada seseorang (saksi hidup) untuk menjawab soalan-soalan itu. 

 


 

Ayat An-Nisa' 4:157

Konon nya" Terjadi Penyaliban 

(Ini adalah: Mendustakan ayat-ayat Al-Quran !!) 


(ingat Peraturan: kita memerlukan sekurang-kurangnya 2 جناحين untuk mengesahkan sebarang dalil dalam ayat al-Quran).

 

  • Ayat An-Nisa' 4:157 (وَمَا صَلَبُوْهُ - tidak disalib) mengenai Isa a.s yang konon nya disalibkan tidak ada kaitan dengan penyaliban. 

  • Ayat itu adalah satu-satunya ayat yang sepatutnya membicarakan tentang penyaliban Isa tetapi ia tidak mempunyai جناحين {lain sayap, lain ayat sokongan untuk menyokong bukti}.
  • An-Nisa' 4:157 tidak mempunyai جناحين lain untuk memberikan pemahaman kepada kita. 
  • Oleh itu dengan serta-merta kita dapat tanda tanya besar sama ada ayat itu benar-benar bercakap tentang  penyaliban, apa yang kita diberitahu kepada kita pembaca al-Quran . 
  • Beratus-ratus mungkin ribuan ulama telah berdebat dan berbincang - dan tidak ada yang bertanya "Adakah kita mempunyai bukti dalam al-Quran yang menyokong ?" Tidak!
  • Mereka mengambil jalan mudah dengan mengaitkan kisah-kisah dari Injil yang rosak dan mereka menerimanya dan terus memadankan ke dalam kitab-kitab tafsir al-Quran - Kail, Tali dan Batu
  • Hanya ada satu perkataan yang "kononnya dikatakan Al-Quran" dalam An-Nisa' 4:157 itu, satu perkataan, صَلَبُوْهُ yang pada hakikatnya ia tidak ada kaitan dengan penyaliban,
  • وَمَا صَلَبُوْهُ tetapi telah ditafsir kan oleh mereka sebagai  "tidak disalib"
  • Buktinya benar-benar luar biasa. Al-Quran, melalui ayat Al-Kahfi 18:5 tidak bercakap tentang hal salib atau penyaliban seperti dilaporkan mereka yang mana telah begitu terkesan didalam kitab-kitab al-Quran melalui terjemahan, tafsiran dan interpretasi كلام الله 

 

Al-Kahf 18:4 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَّيُنْذِرَ الَّذِيْنَ قَالُوا اتَّخَذَ اللّٰهُ وَلَدًا 

(Al-Quran telah dihantar) Untuk memberi amaran kepada mereka yang mendakwa bahawa Allah telah mengambil perantara sebagai seorang anak 

 

Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada orang-orang yang berkata:" Allah mempunyai anak". 

 

 

Al-Kahf 18:5 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 


مَا لَهُمْ بِهٖ مِنْ عِلْمٍ وَّلَا لِاٰبَآئِهِمْ ؕ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ اَفْوَاهِهِمْ ؕ اِنْ يَّقُوْلُوْنَ اِلَّا كَذِبًا

 

Mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang dia (Isa), dan begitu juga nenek moyang mereka. Sombong adalah perkataan yang keluar dari mulut mereka. Semua yang mereka katakan hanyalah pembohongan 

(Sebenarnya) mereka tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya, dan tiada juga bagi datuk nenek mereka; besar sungguh perkataan syirik yang keluar dari mulut mereka; mereka hanya mengatakan perkara yang dusta. 

 


  • Allah SWT mengingatkan kita bahawa Al-Quran diutuskan untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mendakwa bahawa Allah telah mengambil perantara sebagai anak
  • dan mengesahkan bahawa mereka tidak mempunyai pengetahuan tentangnya يٰعِيْسَي ابْنَ مَرْيَمَا dan begitu juga nenek moyang mereka yang sombong ialah perkataan yang keluar dari mulut mereka. semua yang mereka katakan hanyalah dusta. 

Sila ingat ini biarlah ia terukir dalam weltanschauung anda  :

"semua yang mereka beritahu

tentang Isa a.s adalah dusta”.  

Semua pengetahuan ini sangat mendesak dan sangat penting dan sangat relevan untuk faedah anda. 

 

Amaran Selanjutnya terhadap  

Teka-teki berkaitan kisah Isa: 

 

An-Nisa' 4:157 

Metodologi Organik Quran 

Abdullah M Basmeih 

وَّقَوْلِهِمْ اِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيْحَ عِيْسَي ابْنَ مَرْيَمَ رَسُوْلَ اللّٰهِ ۚ  وَمَا قَتَلُوْهُ وَمَا صَلَبُوْهُ وَلٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ؕ  وَاِنَّ الَّذِيْنَ اخْتَلَفُوْا فِيْهِ لَفِيْ شَكٍّ مِّنْهُ ؕ  مَا لَهُمْ بِهٖ مِنْ عِلْمٍ اِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ  وَمَا قَتَلُوْهُ يَقِيْنًۢا ۙ 

 

 

 

. . . . . dan orang-orang yang berselisih pendapat tentangnya amat meraguinya. Mereka tidak mempunyai pengetahuan melaluinya, melainkan mengikut sangkaan . . .. 

 

 

 

 

Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; 

 


Ini jelas Al-Quran memberitahu kita

  • mereka tidak tahu apa-apa,
  • jangan dengar cakap mereka,
  • jangan tanya mereka,
  • jangan buat rujukan daripada buku mereka,
  • jangan cari apa-apa idea atau pendapat daripada mereka.
  • "mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang الْمَسِيْحُ عِيْسَي ابْنُ مَرْيَمَ ".  
  • melainkan ikut sangkaan belaka.

 





























No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.