Sunday, November 24, 2024

ALAM SEMESTA - YT186

 



APA PERANAN MANUSIA?


Kehidupan: 

1. kehidupan di alam semesta fizikal di muka bumi ini 

2. kewujudan di ءَاخِرَةِۚ (mungkin di masa hadapan di planet lain) 

 

Soalan: 

1. Apakah alam semesta ini 

2. Mengapakah ia wujud 

3. Mengapakah Allah SWT menciptakan kita – manusia – penduduk bumi 

4. Apakah peranan kita dalam alam semesta ini 


=============================

Apa ٱلدِّينُ ?

terjemahan tradisional = "agama", "cara hidup"; 



Takrif al-Quran - ٱلدِّينُ  = "Perintah yang Ditetapkan" - mengikut Surah Yussuf  :

Yusuf 12:76 فِى دِينِ ٱلْمَلِكِ  - (konsep) hukum yang telah ditetapkan (dengan jelas) oleh "raja" perintah yang telah wujud dan diterima pada zaman "raja" seperti dalam kisah Yusuf.  

Al-Quran menakrif istilahnya sendiri,  - morfologi - bunyi sebutan perkataan ٱلدِّينُ, cara penggunaan dalam Al-Quran memberi petunjuk jelas, boleh simpulkan makna nya melalui morfologi. 

Perkataan ٱلدِّينُ miliki bunyi sama beberapa perkataan lain dalam Al-Quran.

Beberapa contoh:
  • هِيمِ = dalam Al-Waqi'ah 56:55 فَشَٰرِبُونَ شُرْبَ ٱلْهِيمِ  "Dan kemudian minum cara unta meminum nya" representasi maksud - janggal, anomali, yang khusus -
  • بَعِيرٍۖ - = muatan unta

  •  هِيمِ - = lembu (jamak)  
  • َعِيرٍۖ Yusuf 12:65 كَيْلَ بَعِيرٍۖ ذَٰلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ representasi maksud sesuatu yang janggal; anomali; pelik atau sedikit berbeza (dalam etimologi bahasa Arab). 
  • penggunaan istilah َعِيرٍۖ menggambarkan saudara-saudara Yusuf menganggap diri mereka janggal, pelik, berbeza
    • menyombong diri, atau saja mengakui berlain agama Yakub. 
    •  َعِيرٍۖ - jamak .
  • عِينٌ - Al-Waqi'ah 56:22 وَحُورٌ عِينٌ - "Ayat-ayat kitab suci yang terungkai dan yang bersumber dari علم" - mata air - cucuran hidayah ilmu Ilahi
    • iaitu ayat-ayat kitab suci (yang mesti dirungkai) - apabila "selesai dibuka" "setelah dirungkai" maka seterusnya عِينٌ (mesej sebenar yang terselindung disebalik cucuran hidayah ilmu Ilahi disebalik علم yang tersimpan yang disimpan oleh Allah SWT didalam teks ayat-ayat al-Quran) akan menjadi حُور iaitu “terungkai” seperti rambut yang “ter’urai 
    • itulah maksud kata kerja وَحُورٌ عِينٌ didalam Al-Waqi'ah 56:22  (membuka dan menguraikan seperti membuka daun kubis satu demi satu
    • sumber mesej yang terselindungayat-ayat al-Quran ialah  علم - "mata air" - cucuran hidayah ilmu Ilahi 
    • Justeru itu kita manusia pembaca al-Quran adalah wajib meneliti sehalus-halus nya setiap kalimah, setiap istilah yang Allah SWT pilih gunakan bagi menjelaskan sesuatu perkara. Bukan hanya berpuas hati merujuk makna literal perkataan, daripada sumber kamus bahasa dan sebagainya yang lazimnya tidak memberi makna abstrak. 
    •  عِينٌ - jamak. 

  • Istilah ٱلدِّينُ merujuk kepada :-

    • [i] susunan hukum yang Allah SWT telah tetapkan,
    • [ii] himpunan ahli individu, iaitu َ أَنفُسَهُمْ - ahli kumpulan manusia (dalam bentuk النفس yang telah selesa. dengan menerima atau mengakui dan mencari perintah yang ditetapkan oleh Allah SWT
Al-Baqarah 2:9 وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ "tetapi mereka tidak menipu melainkan diri mereka sendiri dan mereka tidak menyedarinya"  
هُمْ didalam أَنفُسَهُمْ merujuk kepada النفس - jamak,

  • Perkataan2 ٱلدِّينُ; َعِيرٍۖ; عِينٌ; هِيمِ; تِّينِ - semua bentuk jamak. Kenapa Allah SWT guna bentuk jamak? Contohnya :

    • Allah SWT berfirman Az-Zumar 39:2 فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ

لَّهُ ٱلدِّينَ bermaksud ramai (jamak) - أَنفُسَهُمْ yang tunduk pada ٱلدِّينُ peraturan agama yang ditetapkan oleh Allah SWT . Kedua-duanya أَنفُسَ dan ٱلدِّينُ itu adalah milik-Nya.. 


  • Perspektif baru ini akan banyak membantu semasa mentela'ah Al-Quran bermula  perkataan ٱلدِّينُ dalam Al-Fatihah 1:4  مَٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ "Penguasa مَٰلِكِ masa perintah  ditetapkan", dan banyak ayat-ayat selainnya.


Hubungan antara ٱلدِّينِ dan ٱلْمُلْكُ 


 

  • Allah SWT ajarkan kita  Al-Fatihah 1:4  مَٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ  

  • مَٰلِكِ berasal dari ٱلْمُلْكُ akar yang sama ْمَلَٰٓكِ dan kita mendapat ٱلْمَلِكِ di sini Yusuf 12:76:20. مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلْمَلِكِ  "Dia (iaitu Yusuf) tidak boleh menahan yang tertua (saudara-saudaranya) menurut perintah raja (raja manusia pada zaman itu)Dan kita mempunyai hubungan yang jelas antara ٱلدِّينِ iaitu masa perintah yang ditetapkan dan مَٰلِكِ yang berdaulat. 

  • "Ada ٱلدِّينِ untuk مَٰلِكِ" = apa maksudnya - "perintah yang ditetapkan diterima atau ditadbir uruskan dikenakan oleh raja". 

  • Dalam kes surah Yusuf 12:76:20 ٱلْمَلِكِ itu adalah Raja manusia, dalam kes Al-Fatihah 1:4 maka, مَٰلِكِ "raja" sudah tentu Allah SWT. 
  • Yusuf 12:76:1 فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَآءِ أَخِيهِ ثُمَّ ٱسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَآءِ أَخِيهِۚ. Oleh itu, dia (Yusuf atau salah seorang hambanya, bertindak atas arahan Yusuf) bermula dengan mencari kandungan bekas mereka di hadapan bekas adiknya, dan kemudian dia mengeluarkannya (alat pengukur raja) darinya (daripada bekas adik lelaki nya) 

  • Yusuf 12:76:14:11 كَذَٰلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَۖ Demikianlah Kami telah merancang untuk Yusuf mengemudikan persekongkolan (oleh adik-beradik itu), untuk mendatangkan faedah kepada Yusuf. 

  • Yusuf 12:76:20 مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلْمَلِكِ Dia (iaitu Yusuf) tidak boleh menahan yang tertua (saudara-saudaranya) menurut perintah raja (raja manusia pada zaman itu)

  • Yusuf 12:76:14:21 إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُۚ kecuali Allah menghendakinya. 

  • Yusuf 12:76:14:25 نَرْفَعُ دَرَجَٰتٍ مَّن نَّشَآءُۗ وَفَوْقَ كُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِيمٌ Kami tinggikan darjat sesiapa yang Kami kehendaki, dan di atas setiap orang yang berilmu ada yang memiliki ilmu yang lebih.

  • Dalam al-Quran terdapat hubungan yang jelas antara ٱلْمُلْكُ (tadbir urus) dan ٱلدِّينِ (peraturan yang ditetapkan Allah SWT). Sebaik sahaja anda memahami konsep tadbir urus ٱلْمُلْكُ, anda boleh menerapkannya dalam pelbagai cara untuk memahami peranan kita dalam alam semesta ini. Anda kemudian boleh memahami apa yang dibawakan oleh Al-Quran supaya kita boleh menentukan peranan kita dengan tepat mengikut Al-Quran.

  • Perkataan ٱلْمُلْكُ telah ditafsirkan dalam bahasa arab merujuk kepada kerajaan atau kekuasaan. 
  • Setiap istilah dalam Quran mempunyai dimensi tersendiri (sempadan spesifik definisi semantik) jadi perkataan ٱلْمُلْكُ dalam Quran merujuk kepada tadbir urus (governancebukan kekuasaan atau kerajaan). 
  • Sudah tentu Allah SWT menguasai segala-galanya tetapi manusia mempunyai kehendak bebas maka kita tidak boleh menggunakan tafsiran "kekuasaan" / "kerajaan" sebagaimana kebanyakan ulama yang menterjemah berbuat demikian.
  • Sebenarnya  perkataan "kekuasaan" / "kerajaan" tidak sesuai untuk manusia. Kita semua berada DI BAWAH KEDAULATAN dan RAHMAH Allah SWT. Tetapi kita mempunyai KEMAHUAN BEBAS yang luas. Jadi pastinya konsep kehendak bebas bercanggah dengan istilah "kekuasaan" / "kerajaan"
  • Allah SWT tidak memberi kongkongan, tidak  menguasai hidup kita. Allah memberi kita banyak ruang untuk berfikir - "Free Will" dan membuat pilihan tindakan mengikut kehendak bebas. 
  • Tatacara Tadbir Urus ٱلْمُلْكُ umpama satu set menyeluruh "Manual" peraturan dengan nya kita harus beroperasi tanpa menjejaskan ruang untuk kehendak bebas. 

  • ٱلْمُلْكُ - mentadbir urus segala urusan dalam kehidupan Alam Semesta Fizikal ini.

  • Tetapi tadbir urus menurut Al-Quran merangkumi lebih banyak aspek berbanding tadbir urus Alam Semesta Fizikal ini.

    • beberapa ateis militan menafikan kewujudan mana-mana alam lain.
    • ٱلْمُلْكُ dalam Al-Quran tidak terhad kepada pentabiran Alam Semesta Fizikal. Ia juga meliputi alam ءَاخِرَةِۚ yang mungkin (bukan semua orang) dapat merasa'i nya dalam kehidupan fizikal ini.
    • dunia Alam Semesta Fizikal (yang berkongsi sekitaran cahaya suria, pintu langit bumi apa sahaja yang kita rasa'i dengan deria) adalah sesuatu yang empirikal seperti yang dirujuk oleh sains adalah semua yang ada.
    • Tetapi tidak begitu dalam Al-Quran. 
    • Al-Quran mengesahkan bahawa Alam Semesta Fizikal yang kita dapat saksikan hanya sebahagian daripada apa yang wujud. Oleh itu, apabila Allah SWT bercakap tentang ٱلْمُلْكُ (tadbir urus) ia mesti meliputi semua yang dibicarakan Al-Quran iaitu bahagian alam nyata وَٱلْأُولَىٰ dan bahagian alam ghaib ءَاخِرَةُ.
An-Najm 53:25 فَلِلَّهِ ٱلْءَاخِرَةُ وَٱلْأُولَىٰ Kerana Allah jualah yang menguasai segala urusan akhirat dan urusan dunia.

  • Beberapa kitab tafsiran dan beberapa saluran (yang timbul mungkin 100 tahun lalu terutama di Mesir, Turki dll) kita melihat diskrepansi seperti berikut :
    • beberapa ulama dunia Islam mula membentangkan al-Quran berlandaskan ilmu sains (satu cara motivasi penglibatan diri masyarakat Islam terhadap sains).
    • Mereka rujuk kepada penemuan sains. Justeru itu, meletakkan sempadan tafsir al-Quran secara empirikal. 

    • Al-Quran lebih abstrak berbanding sains empirikal. Kesan pentafsiran begitu akibatnya beberapa ayat al-Quran telah dikaitkan sebagai "mukjizat Allah" satu penemuan sains yang "baru ditemui" l!! Ini pendekatan salah. Seolah-olah selagi tiada penemuan baru sains sebegini (kebanyakan dari saintis bukan Islam) kita tidak akan dapat memahami kitab kita sendiri. Sudah tentu ini tidak boleh diterima 

    • Allah SWT telah menyediakan secukupnya pembuktian apa kita perlukan untuk memahami Al-Quran kesemuanya ada di dalam Al-Quran. Tidak perlu hendak tunggu penemuan sains terbaru untuk memagami ayat Quran. 

 

Contoh
Terbelahnya bulan merupakan mukjizat Nabi Muhammad dalam Islam yang diterangkan dalam Al-Quran dan Hadis. Al-Quran menggambarkan peristiwa itu sebagai "tanda" (ayat) kekuasaan Tuhan Muhammad. Hadis dan Quran kedua-duanya mendakwa bahawa Muhammad menggunakan kuasa Tuhan untuk membelah bulan menjadi dua. 

    •  Al-Quran tidak pernah menyatakan dakwaan ini sebagai mukjizat atau tanda! 
    • Al-Quran secara khusus memberitahu kita bahawa, jika tanda telah diberikan, ia akan diikuti kemusnahan total 

    • Al-Quran menggunakan kata kerja yang sama insyaaqah untuk bermaksud sesuatu selain daripada kitab Tafseer yang didakwa 

    • Tiada laporan sejarah atau saintifik untuk mengesahkan dakwaan 

    • Tiada laporan untuk menjelaskan sama ada bagaimana bulan itu bersatu kembali! 

    • Bagi kita para pengikut dan penyerahan kepada ٱلدِّينِ Allah SWT kita semua penuh yakin Al-Quran meliputi SEMUA ALAM bukan hanya alam yang boleh disaksikan secara fizikal (alam semesta fizikal)


 

Apa ٱلْمُلْكُ  "Tadbir Urus" dalam Al-Quran? 

 

  • Perkataan حوكمة dalam bahasa arab merujuk kepada pemerintahan. Perkataan al-Quran ialah ٱلْمُلْكُ bermaksud Tadbir Urus merangkumi banyak aspek berbeza bergantung pada bahagian mana diterapkannya - contohnya tadbir urus lembaga korporat; tadbir urus maklumat; tadbir urus undang-undang dan pendaftaran dan bidang kuasa dsb. 

  • Tadbir urus merangkumi:- 
    • Terminologi (lokusi) dan Definisinya 
    • Peranan (apa peranan pihak yang terlibat perlu ditakrifkan dengan baik) 

    • Hak wajib (setiap pelbagai peraturan pelakon yang terlibat) & Tanggungjawab 

    • Pihak Berkuasa & Domain Tindakan - maklumat berkaitan tanggungjawab 

    • Peraturan (yang mengawal operasi) - anda dapat melihat bahawa Allah SWT dalam al-Quran memberikan kita banyak butiran yang serupa tentang tadbir urus ٱلدِّينِ - contohnya دِّينِ al Malik دِينِ ٱلْمَلِكِ  domain perintah yang ditetapkan diterima atau dipilih atau dikenakan oleh raja ٱلْمَلِكِ .
    • Sekarang kita fikirkan seluruh alam semesta yang di atasnya banyak alam mini di mana ٱلْمَلِكِ raja mempunyai kekuasaan sebagai دِينِ dan untuk kekuasaan itu kita rujuk sebagai ٱلْمُلْكُ tadbir urus menjadikannya sangat penting untuk difahami oleh semua orang dalam kerajaan itu. 

    • Dasar - cara ia digunakan untuk pelbagai peranan - mungkin dasar membenarkan kerja dari rumah bergantung kepada sifat tanggungjawab yang sesuai dengan dasar tersebut 

    • Prosedur - semua butiran perlu disediakan sebagai sebahagian daripada tadbir urus memastikan mempunyai sistem berfungsi yang perlu berfungsi dengan cara yang betul (seluruh jentera perlu digris dan berfungsi serta diperiksa dan disahkan untuk berfungsi dengan baik) 

    • Tindakan & Implikasinya (Hasil) - mungkin beberapa tindakan susulan diperlukan jika anda tidak melihat apa yang diharapkan mesti mencari sebab mengapa di mana salah 

  • Domain Aplikasi
    • untuk setiap perkara di atas - setiap ejen atau setiap peranan dalam sistem ini mempunyai penguasaan, kawasan operasi tempat atau sempadan yang ejen perlu berfungsi dan mereka perlu ditakrifkan dengan baik.
    • Tadbir urus maklumat - ini bermakna terdapat beberapa maklumat yang tersedia untuk sekumpulan orang tetapi tidak kepada orang lain. Oleh itu, sangat penting kita memahami domain yang berkaitan dengan tadbir urus.
    • Perkataan ٱلْمُلْكُ dalam Al-Quran terpakai kepada kedua-duanya - alam semesta empirikal fizikal yang kita boleh lihat - serta bahagian-bahagian yang tidak dapat kita lihat dalam kewujudan fizikal nya 

Pengecualian 

  • Allah SWT memberi jalan mengatur diri memudahkan kehidupan.  
  • Al-Quran sediakan prosedur dasar khusus merupakan sebahagian dari ٱلْمُلْكُ untuk kita memahami kewujudan kita sendiri di alam semesta ini, selain menghormati kewujudan orang lain, rakan pasangan, pemimpin ummah, memahami hak serta tanggungjawab masing-masing, dengan ganjaran janji kepada semua umat manusia yang berbeza ٱلدِّينِ . 

  • Setelah memahami ruang lingkup beroperasi mengikut arahan prosedur ٱلدِّينِ yang telah diaturkan, seluruh alam ini berfungsi dengan lebih lancar, sesuai dengan kebaikan yang Allah SWT sediakan.

  • Justeru apabila orang tanya "Mengapa Tuhan membenarkan kejahatan di dunia?" Soalan pertama yang patut kita ajukan ialah "Adakah kita mengikut arahan daripada Allah SWT untuk mengelakkan kemungkaran tersebut dan jawapannya Ya Kita Ikut Arahan". Kemudian kita perlu bertanya "Mengapa kejahatan masih berlaku?" 

  • Tetapi jika jawapannya "Tidak Kami Tidak Mengikut Petunjuk dan Syor daripada Allah SWT iaitu ٱلْمُلْكُ tadbir urus yang disyariatkan, iaitu "manual pekerja" yang telah disediakan supaya bekerjasama dengan persefahaman antara komponen domain yang berkaitan , maka kita tidak berhak untuk bertanya mengapa ada kejahatan di alam ini. 
  • IniIlah sebabnya kita perlu bersusah payah memahami mesej hakiki Al-Quran. Hendaklah mengikut prosedur yang betul, terminologi yang betul, komponen sangat mustahak dalam mana jua sistem operasi  berfungsi dengan baik adalah agama. Jika anda tidak bersetuju dengan terma bagaimana kita boleh membuat ٱلدِّينِ berfungsi dengan baik.


Hubungan dengan Beberapa Istilah Al-Quran: 

Muslim مسلم (tunduk): seorang yang tunduk kepada ٱلدِّينِ

  • (mereka yang hidup dalam sistem berfungsi  ٱلدِّينِ susunan yang ditetapkan dalam alam semesta ini dan juga kehidupan akhirat) 
  • sesuai dengan ٱلْمُلْكُ tadbir urus (peraturan abstrak; istilah; takrifan)

Mukmin مكمين (mukmin): seorang yang memahami justifikasi dan asas pemerintahan ٱلْمُلْكُ 

  • dia tunduk kepada bahagian ٱلْمُلْكُ tadbir urus tertentu yang berkaitan dengannya

  • dia benar-benar yakin dan memahami mengapa sesuatu perlu dilakukan dengan tepat mengikut peraturan yang ditetapkan

Muhsin محسن (pemegang wawasan):

  • seorang yang menjelaskan keperluan butiran tadbir urus ٱلْمُلْكُ  , atau
  • mengambil bahagian menubuhkan sistem tadbir urus - tahap penyertaan lebih penting dalam tadbir urus
  • لِّلْمُتَّقِينَ Mereka yang berdisiplin dengan al-Quran.  
  • Mana-mana bahagian ٱلدِّينِ mungkin mempunyai pelbagai agen atau peranan yang sangat pelik - cerdik - berorientasikan terperincian tentang menerapkan semua aspek tadbir urus sebagaimana yang disyariatkan oleh Allah SWT atau disyariatkan oleh sesiapa sahaja yang menubuhkan tadbir urus. 

Malak ملك (jamak: ملائكة):

  • seorang yang boleh mengemudi dan memanipulasi pelbagai bidang tadbir urus ٱلْمُلْكُ laksanakan dalam sistem ٱلدِّينِ itu - (TIDAK SEMESTINYA SEMUA KAWASAN) 
  • bukan hanya tunduk kepada sistem (yang benar-benar belajar yang mahir dan berpengetahuan mampu menerangkan kepada orang lain) tetapi mereka mempunyai wawasan, dan mereka boleh menavigasi secara profesional dalam sistem itu dengan cara yang mahir
  • Sekarang kita faham konsep abstrak ملك tetapi buat masa ini kita masih akan menggunakan terjemahan perkataan ملائكة sementara kita masih belum bertemu perkataan terjemahan yang lebih sesuai 


Sekarang :

  • kita benar-benar memahami kerangka bagi perkataan ٱلْمُلْكُ dan ٱلدِّينِ
  • kita memahami hubungan antara Al-Quran dan Alam Semesta ini
  • kita faham apa Al-Quran maksudkan yang sangat spesifik dan ia berkaitan dengan Allah SWT ia berkaitan dengan peranan kita di Alam ini
  • DAN peranan kita di akhirat jadi
  • tanpa Al-Quran kita tidak akan faham peranan kita di Alam Semesta ini dan di Akhirat. 


Soalan : Adakah Alam Semesta Fizikal "ٱلدِّينِ"? 

Jawapan: TIDAK! Alam Semesta Fizikal adalah sebahagian daripada ٱلدِّينِ  - iaitu sistem berfungsi yang ditetapkan dalam Al-Quran dan merangkumi sekurang-kurangnya 2 bahagian - Alam Semesta Fizikal serta Alam Semesta Ghaib (Afterlife) [atau mungkin Kehidupan Sebelum] 

Dan oleh itu ٱلْمُلْكُ juga TIDAK TERHAD kepada alam semesta Fizikal 


Soalan :APA TUJUAN ALAM FIZIKAL (kepada manusia)? 

Jawapan : Untuk memberi kita peluang mempelajari ٱلْمُلْكُ Tadbir Urus dan mengalami sebahagian daripada ٱلدِّينِ - apakah maksudnya - baiklah Allah boleh memberi kita akses kepada Kehidupan ءَاخِرَةِۚ dan dengan itu memahami ٱلدِّينِ PENUH (bukan hanya alam semesta fizikal) iaitu "dengan meletakkan kita terus di ءَاخِرَةِۚ !" Dan Dia boleh memberi Kesedaran Masa sekiranya kita wujud sebelum kelahiran fizikal, tetapi tidak - Allah yang memilih untuk memberi kita kesedaran semasa kewujudan kelahiran fizikal. 

Kenapa? 

  • النفس (diri kita) yang melekat pada badan fizikal membolehkan kita belajar mengenal pasti terminologi tentang Alam Semesta Fizikal melalui badan fizikal ini.
    • Apabila anda melihat epal jatuh dari pokok anda memahami apa maksud kata kerja "jatuh" maka apabila Allah SWT menggunakan perkataan "jatuh" dalam Al-Quran anda memahami tindakan, gerakan kata kerja itu.
    • dan dari alam semesta fizikal anda boleh lanjutkan ke pemahaman abstrak maksud perkataan "jatuh" atau "turun pangkat" adalah "untuk menurunkan dari satu tahap ke tahap yang lain" bukan hanya dalam erti kata fizikal. 
    • Jadi untuk memahami konsep konkrit terminologi Allah SWT mencipta alam ini maka kehidupan manusia dimulakan di alam fizikal ini. Kita melihat sesuatu dengan deria atau menggunakan instrumen dan kita membangunkan makna dan semantik istilah tertentu yang daripadanya kita boleh mengeluarkan konsep abstrak istilah itu. Al-Quran menyebut ibrah anda menyilang dari pemahaman fizikal kepada pemahaman abstrak. 

Sebaik sahaja anda berlatih di alam semesta fizikal ini keupayaan anda bertambah dalam menggunakan istilah dan bahasa secara meluas dalam komunikasi kehidupan di alam semesta dan juga di ءَاخِرَةِۚ. 


  • Kita dilahirkan sebagai batu tulis kosong

    • apabila anda memahami konsep عِبْرَةٌ iaitu konsep "menyilang" / "cross-over" daripada pemahaman Alam Semesta Fizikal kepada pemahaman abstrak ٱلسَّمَٰوَٰتُ anda akan memahami tujuan Alam Semesta Fizikal ini. Semua ini disokong dalam Al-Quran.
    • Alam Semesta Fizikal adalah Taman Bermain di mana kita melakukan beberapa latihan untuk mengembangkan النفس. Diri yang Lengkap bermula dari batu tulis kosong dimana  النفس kita dicipta. 
    • Dia mengeluarkan kamu dari perut ibu mu tanpa mengetahui apa-apa
An-Nahl 16:78  وَٱللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّنۢ بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْـًٔ

  • Kita adalah makhluk yang Allah SWT berikan keupayaan untuk belajar membangunkan diri secara abstrak 
    • maksud "membangunkan" = pemahaman fizikal yang darinya kita mengembangkan semantik yang diekstrak lantaran itu kita boleh menyeberang ke ٱلسَّمَآءِ lapisan pemahaman abstrak melalui pemahaman implikasi konseptual istilah-istilah maka inilah tujuan Alam Semesta ini 
  •  berkembang secara terbatas  

    • Kitai mempunyai kehendak bebas yang "terbatas".  Kita tidak mampu “wujud kan” apa sahaja sekehendak hati tetapi kita mempunyai pelbagai aplikasi kehendak bebas yang agak luas 
  • Kita boleh memindahkan pengetahuan merentas generasi
    • Manusia mempunyai kehendak bebas untuk melakukan banyak perkara seperti pembangunan diri dan memindahkan ilmu merentas generasi (kita merujuk kepada apa yang dilakukan oleh seorang guru) untuk mengajar anak-anak sesuatu ilmu sebagai sebahagian amalan "zakat"
    • Ya perbuatan itu zakat - membantu orang lain membangun dan berkembang!  Zakat adalah membantu orang lain memajukan diri sendiri untuk memberi mereka peluang sebanyak mungkin dan tidak menafikan mereka peluang untuk membangunkan diri. 
    • Pertumbuhan diri sendiri adalah "Solat" - tujuan untuk didedahkan kepada ilmu dari Allah SWT sedemikian rupa sehingga anda membantu diri dan anda "berkembang" dan proses mengembangkan diri inilah yang dinamakan Solat.
    • Itulah sebabnya Solat dan Zakat sering digabungkan dalam Al-Quran, itulah dua fungsi kritikal bagi setiap orang untuk setiap نَفْسٌ inilah sebabnya kita wujud di Alam Semesta ini :
    • Baqarah 2:43َ أَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱرْكَعُوا۟ مَعَ ٱلرَّٰكِعِينَDirikanlah solat, tunaikanlah zakat, dan rukuklah bersama orang-orang yang berlutut”. Itulah dua fungsi kritikal bagi setiap orang untuk setiap jiwa Inilah sebabnya kita wujud di Alam Semesta ini. 
    • Perlu menghargai "Siapa Kita" dalam alam fizikal ini dan mengapa kita memerlukannya 


Implikasi kesedaran terhadap Alam Semesta itu sendiri ialah: 

1. "Kita (النفس  iaitu bahagian yang tidak mati) berpegang kepada apa yang kita pelajari daripada alam semesta fizikal ini". النفس bukan bahagian fizikal diri tidak mati walaupun semasa ءَاخِرَةِۚ. 

  • Setiap manusia mempunyai keterikatan. Kita mempelajari sesuatu dan kita akan terikat dengannya.  Yang bahaya jika anda telah mempelajari sesuatu yang salah sebab anda telah gagal bermuhasabah diri dengan bertanya "adakah perlu berpegang pada nya?" 
  • Keterikatan ini adalah anugerah Allah SWT yang membolehkan manusia mengekalkan ilmu dan berkembang berkemajuan diri di Alam Semesta fizikal ini. 

2. Bekalan terakhir (keterikatan) ini boleh menjadi Musuh Terburuk kita SENDIRI di ءَاخِرَةِۚ 

  • Anda mungkin menampilkan diri di ءَاخِرَةِۚ nanti dengan beberapa pengetahuan yang ternyata tidak berasas dari sumber tidak berwibawa sehingga anda akan MENGUTUK diri sendiri. 

Apa maksudnya ?

  • Kita perlu BELAJAR SEMULA BUANG YANG KEROH dan AMBIL YANG JERNIH (bersihkan "cawan" qalbu, nyah sampah). Belajar semula dengan ilmu "air bersih", serapkan idea baru pemahaman baru lebih sesuai ke dalam عرش (weltanschauung), dan berusaha membangunkan diri dengan memperolehi pengetahuan baru (yang benar).  

  • dekatinya (usaha pembangunan diri) dengan rendah hati dengan kesedaran apa yang kita pelajari kelmarin mungkin hari ini terbukti salah. Kembangkan kecekapan ini semasa dalam kehidupan hari ini jadikannya kecekapan paling penting untuk dibawa ka ءَاخِرَةِۚ. Mengapa?
    • kerana di ءَاخِرَةِۚ nanti tidak akan ada peluang lagi untuk belajar secara formal - mencari guru, merujuk kepada ustaz atau membaca kitab dan sebagainya. 
    • Jika النفس anda baru sedar ketika itu apa yang anda pelajari itu salah, ia sudah terlewat, tiada ampun maaf lagi, anda akan terus terjebak dalam kitaran buruk ٱلْحَسِيبُ (yang berlaku dalam alam semesta ءَاخِرَةِۚ iaitu sementara menunggu saat menerima keampunan dari Allah SWT semasa dalam tempoh ءَاخِرَةِۚ ini atau pun menunggu lebih lama lagi hingga hari بِيَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ dan يَوْمِ ٱلدِّينِ Begitulah janji Allah SWT.  َ   
    • Al-Inshiqaq 84:8  سَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا  "Maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan (yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya)",
    • Al-Inshiqaq 84:10  وَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَٰبَهُۥ وَرَآءَ ظَهْرِهِۦ "Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya,"  
    • Al-Inshiqaq 84:11 فَسَوْفَ يَدْعُوا۟ ثُبُورًا  "Maka ia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya",
    • Seperti lebah terhantuk-hantuk kepala pada lembaran kaca yang tidak kelihatan, inilah akibat kealpaan ketika hidup didunia dahulu, gagal menyemak semula ilmu. Anda fikir ilmu sudah mantap atau anda rasakan yakin dengan ilmu itu betul dan sudah ada dalam diri anda maka tidak perlu belajar lagi.
    • Anda akan kekal dihukum dalam kitaran buruk ٱلْحَسِيبُ di ءَاخِرَةِۚ nanti seberapa lama hanya Allah SWT yang menentukan selama mana anda akan menghukum diri sendiri tiada siapa yang menghukum selain diri anda sendiri. 

  • Jadi jika anda merasakan bahawa anda masih terikat dengan wacana dan naratif tradisional tentang Islam anda harus sentiasa bermuhasabah jika apa yang diajarkan kepada kita selama ini adalah betul mengikut ٱلْمُلْكُ tadbir urus yang diterangkan dalam al-Quran.  
    • kita harus sentiasa bermuhasabah menyemak semula diri dan menilai semula sama ada apa yang diajar dalam wacana tradisional naratif Islam (jika apa yang diajar itu betul) sesuai dengan ٱلْمُلْكُ tadbir urus yang diterangkan dalam al-Quran.
    • Saluran ini memberi anda cara untuk mengembangkan kecekapan untuk belajar semula. 
    • Dalam Alam Semesta fizikal kita berkembang dengan apa yang kita pelajari, tetapi kita perlu sentiasa mengawal keupayaan untuk menyedari apa yang kita pelajari mungkin salah. 


Soalan:

  • Apa sahaja yang kita faham akan kekal bersama kita walaupun kita lupa setelah menghafal ayat-ayat al-Quran tertentu. 

Jawapan:

  • Ya bahagian yang kita hafal kita bawa bersama. Maka sebab itu memahami Al-Quran "dengan betul" memberi peluang anda munafaatkan ilmunya  di ءَاخِرَةِۚ kelak. 
    • Menghafal al-Quran tanpa memahaminya ia seperti memikul buku-buku yang anda tidak faham apa faedahnya kepada anda. 

    • Memahami adalah lebih penting daripada bacaan dan juga hafalan tanpa pengertian. 

    • Apa yang kita pelajari (betul atau salah) akan menjadi sebahagian dari النفس diri sendiri dalam kehidupan fizikal ini, dan itulah yang akan menjadi  bekalan ilmu terakhir untuk dibawa bersama ke ءَاخِرَةِۚ.
    • tetapi bekalan ilmu yang bakal  dibawa bersama itu boleh juga menjadi Musuh Terburuk kita sendiri jika kita terlalu yakin tentang keadaan buruk baik nya dan enggan berusaha membaikinya jika ia buruk, enggan belajar semula semasa dalam kehidupan fizikal hari  ini. 


Soalan : Adakah ءَاخِرَةِۚ Sebahagian daripada "ٱلدِّينِ"? 

Jawapan: Ya! Pasti. Bukan sahaja sebahagian Alam Semesta fizikal 


Soalan : Adakah terdapat Komunikasi antara Alam Semesta Fizikal Ini dan ءَاخِرَةِۚ? 

Jawapan : Ya! Pasti 

  • Nafs النفس, diri sendiri akan bertahan tetap hidup di alam ءَاخِرَةِۚ ketika jasad sesaorang telah mati meninggalkan Alam Semesta. النفس tidak akan kembali ke jasad fizikal masa depan (tidak ada konsep "reincarnation" dalam al-Quran). 
  • النفس hanya boleh berkomunikasi (akan menyeberang "masuk ka atau keluar dari alam ءَاخِرَةِۚ") untuk bertemu dengan satu atau pun lebih نَفْسٌ (manusia lain yang masih hidup)! 

Al-Quran tidak menyokong konsep penjelmaan semula dalam badan fizikal kedua. Tetapi Al-Quran memberitahu bahawa sesuatu نَفْسٌ yang sudah berada di alam ءَاخِرَةِۚ boleh berkomunikasi dan berhubungan dengan beberapa نَفْسٌ manusia yang masih hidup di Alam Semesta fizikal dan sebaliknya. 

Terdapat begitu banyak contoh dalam Al-Quran sehingga Muhammad SAW sebagai Nabi dan sebagai Rasul dapat berkomunikasi dengan pelbagai نَفْسٌ yang berbeza dari ءَاخِرَةِۚ. 

Jibril kembali (setelah menjadi Musa sebagai penduduk bumi) sebagai نَفْسٌ Musa. نَفْسٌ diri Musa di akhirat dirujuk sebagai Jibril dalam peranan khusus Jibril sebagai penyampai mesej daripada Allah SWT. Musa adalah orang fizikal yang wujud sebagai penduduk bumi.

Mungkinkah sesuatu pembelajaran berlaku dalam komunikasi antara duniawi dan akhirat jawapannya adalah ya.

Soalan :

Apa yang berlaku kepada نَفْسٌ kita pada masa kematian? 

Jawapan :

Sama ada pergi ke salah satu daripada 3 tempat, iaitu:

1. ٱلْحَسِيبُ - keadaan proses gantungan (adjudikasi - rujuk siri Sulaiman - tentang orang yang menunggu adjudikasi ٱلْحَسِيبُ) tempoh yang ditentukan oleh setakat mana pencapaian kecekapan tertentu yang diwajibkan.

  • Proses ٱلْحَسِيبُ ini meliputi mereka yang tidak belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus semasa hidup di alam semesta fizikal dahulu dan yang akan diwajibkan mempelajarinya semasa ٱلْحَسِيب

  • Allah SWT jelas telah memberitahu kita bahawa ٱلْحَسِيبُ itu berlaku ATAU proses perakaunan akhir diri anda itu mungkin bermula dalam kehidupan di alam semesta fizikal hari ini - proses perkaitan نَفْسٌ anda, perhubungan dua hala نَفْسٌ anda, dengan sesuatu نَفْسٌ dari جحيم boleh mungkin berlaku dalam kehidupan alam semesta fizikal hari ini, 
  • yang mana kita  mentakrifkannya sebagai pasangan antara نَفْسٌ dari جحيم dan نَفْسٌ manusia masih hidup di alam semesta fizikal hari iniyang ditakrifkan sebagai جهنم - itu perhubungan satu sama satu, ada juga keadaan hubungan satu kepada banyak.

2. ٱلْفِرْدَوْسِ - keadaan dimana anda boleh memahami istilah dan ٱلْمُلْكُ tadbir urus supaya anda tidak perlu melalui proses gantungan ٱلْحَسِيبُ sementara menunggu untuk "dilatih dalam tadbir urus".

Yang belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus boleh terus ke ٱلْفِرْدَوْسِ - tanpa hisab حِسَابٍ  atau dalam Al-Baqarah 2:212 Allah SWT nyatakan sebagai   بِغَيْرِ حِسَابٍ   :    

Al-Baqarah 2:212 :

زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواۘ وَٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ فَوْقَهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِۗ وَٱللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ

بِغَيْرِ حِسَابٍ 

3.جحيم‎ - anda boleh pergi terus ke .جحيم‎ sejurus selepas kematian, ya, serta-merta, ditakrifkan sebagai keadaan "mata terbuka luas" dalam kegelapan

  • Ingat bahawa  نَفْسٌ anda tidak mati, hanya jasad badan fizikal anda yangmati. Jadi anda boleh berakhir di sana di .جحيم‎ untuk waktu yang lama mungkin sehingga keabadian. Sudah tentu ada kemungkinan cara untuk keluar dari .جحيم‎ Allah SWT menjelaskan tentang ini dalam Al-Quran.
  • Mereka di akhirat yang telah belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus yang kemudiannya mahir dalam ٱلْمُلْكُ boleh terus ke ٱلْفِرْدَوْسِ di sana mereka bersedia untuk meneruskan proses pembangunan diri tanpa kekangan badan fizikal ini lagi. Anda telah membangun di luar keperluan fizikal kewujudan duniawi untuk bermula dengan memahami semantik konsep fizikal sebelum anda boleh melakukan persilangan kepada kefahaman abstrak.

Jadi anda boleh masuk ke dalam aliran anda selamat daripada dipijak seperti dalam keadaan جحيم anda selamat dari kongkongan itu, maka itulah kehidupan ءَاخِرَةِۚ.

  • Tetapi jika anda tidak belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus sewaktu kehidupan duniawi fizikal hari ini dan jikalau anda pula seorang yang baik (walaupun anda menyekutukan Tuhan secara sedar atau tidak) tetapi anda percaya kepada Allah SWT sebagai SATU anda perlu melalui tempoh penghakiman ٱلْحَسِيبُ yang agak lama, hanya Allah SWT yang mengetahui, anda terpaksa menunggu sehingga anda telah selesai mencapai tahap  kompetensi yang diperlukan untuk dibenarkan masuk ke ٱلْفِرْدَوْسِ.

  • Mereka yang tidak mempelajari tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus dalam kehidupan fizikal hari ini akan diwajibkan juga untuk belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus semasa ٱلْحَسِيبُ
  • Mengapa? Kerana hanya bagi mereka yang lulus yang dibenarkan meneruskan ke ٱلْفِرْدَوْسِ adalah, hanya mereka yang memahami bagaimana sistem ٱلْمُلْكُ tadbir urus dan bagaimana ٱلدِّينِ beroperasi dan mereka sudah memahami peranan yang perlu mereka mainkan, iaitu membantu sistem berfungsi, jadi jika anda tidak tahu bagaimana sistem berfungsi atau pun tidak tahu sistem apa-apa yang  wujud, atau ٱلْمُلْكُ sistem tadbir urus apa yang digunakan, terminologi dan peraturan dan peranan mana perlu difahamkan, dan lain-lain - maka apakah faedah nya yang anda harus berada dalam ٱلْفِرْدَوْسِ?

Jadi anda perlu melalui proses adjudikasi حِسَابٍ iaitu tempoh perantaraan sehingga anda telah menguasai sedikit pengetahuan tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus.

  • Jadi jika di ٱلنَّبِيِّۦنَ anda akan dipaksa memasukki proses حِسَابٍ untuk mendapatkan ilmu pemahaman tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus, persoalannya bukankah lebih lojik dan bijak lebih baik anda belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus di sini sekarang dalam kehidupan fizikal hari ini !

  • Ya sudah tentu anda lebih mudah berpeluang untuk belajar tentang ٱلْمُلْكُ tadbir urus dalam hidup di alam semesta fizikal hari ini kerana anda masih ada al-QURAN !!!

  • Maka memang elok lah jadikan diri anda dibantu oleh al-Quran hari ini berbanding di ءَاخِرَةِۚ nanti untuk mengembangkan kecekapan pemahaman ini kerana akhirnya (pada masa itu di ءَاخِرَةِۚ) anda masih perlu mempelajarinya juga, tetapi dalam keadaan terpaksa, akan berada dalam keadaan yang jauh lebih buruk dalam حِسَابٍ
  • Lagi pun mereka yang sedang berada dalam حِسَابٍ tidak mempunyai akses kepada Al-Quran langsung !! Jadi bagaimana agaknya mereka akan belajar?
    • para mereka النُّفُوسُ (an-Nufuus) dari alam ٱلْحَسِيبُ (bilangan satu atau beramai) menyilang masuk ke alam semesta fizikal untuk bersahabat dengan أَنفُسَكُمْ diri manusia tertentu yang hidup, yang dijangka boleh memberikan mereka kemudahan لِلْيُسْرَىٰ  untuk membantu mereka belajar secara mutlak. 
    • dan Al-Quran berkata demikian. Ini disebut يُسْرَ dalam al-Quran Al-Layl 92:7 فَسَنُيَسِّرُهُۥ لِلْيُسْرَىٰ Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga).

    • (apabila kita terbitkan - berikan maklumat pembelajaran kepada mereka yang berada di ٱلْحَسِيبُ). Ini adalah istilah nya dan jika anda tidak memahami istilah ini, anda tidak akan faham bagaimana anda sesuai dengan keseluruhan model tadbir urus ٱلْمُلْكُ dan sistem berfungsi ٱلدِّينِ ini. 



Soalan:

Apakah Peranan kita di Alam Semesta ini?

Jawapan:

Kami mempunyai banyak peranan penting:

1. Sebagai أَنفُسَ Diri fizikal Penduduk Bumi:

  • Kita boleh belajar mengembangkan ilmu diri dari banyak sumber, termasuk secara langsung dari Allah SWT (melalui Solat).

  • Kita tidak perlukan perantara walaupun melalui ٱلنَّبِيِّۦنَ

Allah memelihara kitab ini supaya kita boleh gunakan sebagai alat untuk berkomunikasi secara langsung dengan-Nya jika kita mengaji dengan betul dan memahami setiap istilah dengan kaedah morfologi nya betul.

  • Kita boleh mengajar orang lain (ini juga bentuk zakat) termasuk kepada أَنفُسَ dan النُّفُوسُ dan juga ٱلنَّبِيِّۦنَ.


2. Sebagai النُّفُوسُ semasa berada di alam ءَاخِرَةِۚ (iaitu sejurus kematian fizikal) نَفْسٌ diri kita (yang tidak mati) masih lagi dibenarkan untuk terus belajar mengembangkan diri (untuk menuju ke arah mendekatkan diri dengan Allah SWT) menunggu (untuk ditingkatkan perjalanan "ke atas" menuju ٱلْفِرْدَوْسِ .

  • iaitu anda akan terlepas dari penyiksaan جحيم (dimana kemungkinan akan "dipijak-pijak" sewaktu didalam جحيم) sejurus selepas kematian fizikal:
  • Ilmu Allah SWT adalah tidak terhingga. أَنفُسَ anda akan terus berpeluang untuk berkembang semasa didalam alam ءَاخِرَةِۚ  dan anda akan berasa seronok mendekatkan diri kepada Allah kerana semakin anda faham dan semakin banyak pengetahuan anda tentang sistem ٱلدِّينِ (ciptaan oleh Allah SWT ini selain tentang Allah sendiri), maka akan semakin dekat anda dengan Nya - iaitu dikurniakan status istimewa  مَلَٰٓئِ' (unsur ٱلْمَلٰٓئِكَة)
    • Itulah sebabnya ٱلْمَلٰٓئِكَة dikenali dalam al-Quran sebagai طير (mereka sentiasa "terbang ke atas").  Jadi mereka yang berada di ٱلفِرْدَوْسِ adalah calon menjadi ٱلْمَلٰٓئِكَة jika tidak dalam semua aspek (ملك) - ٱلْمَلٰٓئِكَة) Allah yang memilih itu sudah tentu. Dan semakin mereka tahu semakin mereka faham semakin dekat dan tinggi mereka secara kiasan semakin dekat pada Allah SWT.

    • Dan semasa di ٱلْفِرْدَوْسِ kita sebagai النُّفُوسُ boleh bekerjasama tolong menolong antara satu sama أَنفُسَ lain-lain iaitu akan bersama-sama belajar dan membangunkan diri. 
    • Dan kita juga boleh sama-sama membantu kalangan أَأَنفُسَ iaitu diri manusia tertentu  yang masih hidup sebagai penduduk bumi fizikal. 
    • Iya benar kita juga boleh membantu mereka. Sebagaimana ٱلْمَلٰٓئِكَة diterangkan dalam Al-Quran, أَنفُسَ di ءَاخِرَةِۚ juga boleh belajar daripada أَنفُسَكُمْ penduduk bumi yang juga sebahagian dari ٱلْمَلٰٓئِكَة 

      • Ingat - Allah SWT juga boleh memberi hidayah kepada penduduk bumi أَنفُسَكُمْ ertinya dalam kehidupan fizikal ini. 
      • Sebahagian dari ilmu yang mereka أَنفُسَكُمْ telah perolehi mungkin juga telah melepasi ٱلْمَلٰٓئِكَة !! 
      • Ya sesetengah ٱلْمَلٰٓئِكَة tidak tahu apa yang أَنفُسَ di bumi fizikal sudah tahu. 
      • Al-Quran menjelaskan bahawa bahkan sebahagian ٱلنَّبِيِّۦنَ dan riwayat Muhammad SAW ada direkodkan bahawa SAW bersabda: "Ada sebahagian ٱلْمُسْتَقِيمَ (mukmin) yang dicemburui oleh ٱلنَّبِيِّۦنَ, kenapa? Kerana ٱلْمُسْتَقِيمَ  lebih mengetahui daripada mereka ٱلنَّبِيِّۦنَ. Al-Quran memberitahu kita kadang-kadang mereka ٱلنَّبِيِّۦنَ datang untuk belajar daripada ٱلْمُسْتَقِيمَ.


    3. Bagi sesetengah orang mereka menjadi النُّفُوسُ di ءَاخِرَةِۚ (iaitu didalam keadaan yang disebut dalam Al-Quran) sebagai ٱلْحَسِيبُ atau مَا بَيْنَهُمَا Sad 38:66 antara lapisan pemahaman dan kitab fizikal ini

    • مَا بَيْنَهُمَا - sekumpulan النُّفُوسُ yang berada di dalam penggantungan ٱلْحَسِيبُ menunggu penghakiman sehingga sama ada mereka akan di-naik kan ke ٱلْفِرْدَوْسِ atau di-turun kan ke جحيم (peluang kedua tetapi peluang yang lebih sukar)
    • mereka terpaksa menunggu agak lebih lama sehingga diizinkan oleh Allah apabila sudah bersedia untuk belajar semula daripada beberapa  أَنفُسَكُمْ (diri manusia tertentu yang masih hidup di alam semesta fizikal)

    Apa yang menyebabkan anda berada dalam ٱلْحَسِيبُ kerana anda beriman kepada Allah cuma anda menyekutukan Allah SWT - Syirk. Ya, anda masih boleh mengalami syirik apabila anda seorang yang beriman - Yusuf 12:106

    وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِٱللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ

    majoriti besar أَكْثَرُهُم majoriti

    di antara orang-orang yang beriman itu 

    adalah beriman ketika sedang 

    dalam keadaan يُشْرِكْ syirik mempersekutukan Allah .


    Oleh itu, Allah SWT memberitahu bahawa anda boleh menjadi orang yang beriman kepada Nya tetapi itu tidak menjamin anda akan ke جَنّٰت atau ٱلْفِرْدَوْسِ kerana pentafsir merujuknya sebagai جَنّٰت tetapi Al-Quran menggunakan istilah ٱلْفِرْدَوْسِ - iaitu menggambarkan keadaan kebahagiaan anda di akhirat tanpa risiko daripada dipijak-pijak didalam جحيم. Dan keadaan ٱلْفِرْدَوْسِ itu akan tidak akan ke sana selagi anda mempunyai يُشْرِكْ.

    Tetapi dalam ٱلْفِرْدَوْسِ anda mungkin mempunyai hubungan langsung dengan Allah pada bila-bila masa yang anda pilih. Jadi ia adalah model cantik konsep yang cantik dan ia berkaitan dengan keupayaan kita untuk memahami dalam kehidupan ini. 

    Tidak seperti model kehidupan akhirat berdasarkan sumber alkitabiah :

    • anda masuk ke dalam kubur dan anda tunggu dan tunggu tidak tahu bila hari kalendar Kosmik akan datang 
    • beberapa ulama bercakap tentang akhir zaman dan sebelum assaarh dan mereka tidak memahami apa itu saarh dan mereka terus mencampur-adukkan semua konsep ini dan mengelirukan orang lebih-lebih lagi semasa mereka fikir mereka mengajar mereka dan melatih mereka dan membantu mereka.

    Maksudnya al hissab ialah tempoh penghakiman. Semasa al hissab al-Quran merujuk kepada nafs kepada nufuss jamak jadi kami tunggu sehingga kami dibenarkan untuk menyingkirkan persekutuan kami dengan Allah sehingga kami bersedia untuk belajar semula daripada beberapa penduduk bumi mengapa kerana anda memilih untuk bergaul semasa hidup anda di dunia. akan diikat فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًۢا ini adalah ayat terakhir dalam surah Al-Furqan 25:77

    قُلْ مَا يَعْبَؤُا۟ بِكُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُكُمْۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكِزَونُ

    anda akan perlu mempelajarinya mengikut apa yang anda dustakan sehingga anda mendustakan dengan berkata ;kita perlu belajar melalui ketidakpuasan melalui seorang Nabi melalui imam melalui hafiz melalui seorang pemimpin agama pendeta anda mendustakan anugerah daripada Allah untuk berhubung secara langsung dengan-Nya oleh itu ia adalah wajib ke atas anda - anda perlu belajar melalui cara yang sama yang anda pilih. Anda memilih untuk berhubung dengan beberapa penduduk bumi - Mati atau Hidup teka apa yang anda perlu tunggu untuk belajar daripada mereka, sehingga seseorang datang untuk mengajar anda perkara baharu. Apa lagi yang diperlukan jika anda adalah salah seorang nufuss di Akhirat di al hissab ia juga memerlukan keupayaan anda untuk mengubah fikiran anda dalam al hissab yang benar-benar sukar jadi lebih baik untuk belajar mengubah fikiran anda sekarang dan belajar semula semasa dunia ini kehidupan.

     

    • Kita keluar dari al hissab ke al firdaw hanya selepas kita menguasai beberapa pembelajaran penting tentang tadbir urus mulk!

     





    **********************

    YT186 QURANIC PHILOSOPHY OF LIFE


    IN THE UNIVERSE AND AFTERLIFE :


    WHAT ROLE DO WE PLAY IN BOTH ?




    **********************








    No comments:

    Post a Comment

    Note: Only a member of this blog may post a comment.