Sunday, November 24, 2024

ESP LANGKAU MATI - YT187

 

Realiti Al-Quran dengan Implikasi Mendalam 

"PPT/ESP" Manusia 

Walaupun Melangkaui Kematian

==============================



Segmen ini mengenai konsep Persepsi Pancaindera Tambahan [PPT/ESP] antara diri kita dan nafs lain sama ada mereka di dunia atau mereka di akhirat.

YT186 telah menjelaskan konsep model mengenai Kehidupan Akhirat mengikut al-Quran. Model Al-Quran:

  1. Secara dramatik konsep model Al-Quran dilihat berbeza daripada apa yang kita telah diajar dalam tradisi Islam.
  2. Dan juga secara dramatik berbeza daripada model alkitabiah (peristiwa kalendar kosmik ledakan besar yang melibatkan hari Penghakiman apabila semua manusia yang pernah dicipta muncul dalam keadaan bertelanjang dan separuh telanjang).
  3. Katanya secara serentak kesemua mereka menunggu proses perakaunan dan hissab) dan kemudian sebahagiannya didorong bersama-sama ke tempat yang besar bernama جَنَّٰت (Syurga) dan selebihnya ke tempat yang besar bernama لنَّارِ .

Jadi model tradisional itu bukan apa yang Quran ceritakan.  Terminologi لنَّارِ dan جَنَّٰت sama sekali berbeza jika anda menjejaki bagaimana al-Quran sendiri mentakrifkan konsep-konsep ini. 


Konsep Pemahaman Abstrak


  • ٱلسَّمَآءِ dieja dengan cara ini seperti dalam ayat An-Nur 24:43 di transliterasi kan sebagai "pemahaman abstrak" [bukan sebagai "langit" sebagaimana mereka menterjemahkannya] – An-Nur 24:43:18 - 23 :


ۦ وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا

Dia memudahkan kepahaman abstrak 

daripada unit-unit gubahan, yang sesuai dengan individu

 

 

An-Nur 24:43 

Tafseel Lokusi Ibrahim 

Ibn Kathir 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يُزْجِى سَحَابًا 

Pernahkah anda berfikir bahawa Allah menggerakkan 'awan' 

 

Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, 

 


  • Perkataan 'awan' (digunakan juga walaupun) ia bukan terjemahan tepat bagi istilah سَحَابًا.

Konsep abstrak 'awan' mewakili beberapa persepsi - peluang, potensi, perlindungan daripada cahaya matahari langsung, tetulang pertanian - jadi menanam sesuatu di bawah sekitaran 'awan' adalah baik bagi mengukuhkan pertanian. 

 

An-Nur 24:43 

Tafseel Lokusi Ibrahim 

Ibn Kathir 

ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ 

dan kemudian, Dia mencampur-baur kan (‘awan’ itu) 

kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, 

 

mengelompok kan awan bertenaga tinggi, meliputi lain yang berkelembapan tinggi (disatukan kemudian berakhir dengan hujan)

 

ثُمَّ يَجْعَلُهُۥ رُكَامًا 

kemudian, menahan nya menjadi timbunan menyebabkan kejadian ribut 

 

kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? 

فَتَرَى ٱلْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَٰلِهِ 

dan demikianlah kamu (akan) melihat betapa Dekatnya (kepada Allah) apa yang "keluar melalui nya", 

 

Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. 

  • apa maksud ٱلْوَدْقَ {"betapa Dekatnya") - apakah yang mengalir keluar melalui celah-celah 'awan'? - kedekatan bagaimana? apa akan terjadi apabila kita dekat kepada Allah? - kita akan dipermudahkan menerima hidayah daripada Nya !
  • perhatikan bahawa susunan ayat ketika ini mula membawa anda daripada representasi konkrit/fizikal  "awan di langit yang tinggi", tiba-tiba menarik anda dari konsep tersebut melompat ke arah bayangan pemahaman abstrakٱلسَّمَآءِsusunan ayat berubah membicarakan hal abstrak "betapa Dekatnya Allah SWT"
  • apakah maksud "ia keluar melalui celah-celah awan"- apakah "ia" yang keluar itu ? - 

    • Hujan ! مَآءِ  air Nurani Ilahi - hidayah  Allah SWT yang "turun dari atas - dari tempat yang tinggi" iaitu dari Allah SWT dan mencurah ka "bumi" 
      • "bumi mana" ? :
      • iaitu ٱلْأَرْضُ yang disebut dan ditafasirkan sebagai "bumi" dalam Az-Zalzalah 99:1 إِذَا زُلْزِلَتِ ٱلْأَرْضُ زِلْزَالَهَا  "Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya"
      • ٱلْأَرْضُ tiada kaitan langsung dengan bumi, sebenarnya ia bermaksud ayat-ayat suci al-Quran!
      • iaitu مَآءِ  - air Nurani Ilahi yang mencurah-curah turun "membasahi"  teks kalimah ayat-ayat suci al Quran
      • "yang memberi kefahaman kepada sesiapa yang sedang membaca nya!"
    • "air hujan" yang memudahkan "tumbuhan" berkembang. - "tumbuhan apa pula?" : 
      • "tumbuhan kepahaman ilmu pengetahuan Ilahi
      • air Nurani Ilahi itu lah yang membantu manusia untuk memahami  isi kandungan ayat-ayat al Quran 
      • bagi mepermudahkan penerimaan mesej tulin dari Allah SWT - bagi membangunkan weltanscahuung individu.
  • وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ - dan Dia lah Allah SWT yang mempermudahkan kepahaman abstrak . .

وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ 

dan Dia (Allah) lah yang permudahkan  pemahaman abstrak 

 

Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, 

 

sekarang kita faham bahawa مَآءِ ini datang dalam bentuk pemahaman abstrak atau dari ٱلسَّمَآءِ 

 

مِن جِبَالٍ فِيهَا ٍ 

'Unit komposisi' sesuai dengannya مِن جِبَالٍ - perkataan جِبَال bermaksud unit-unit komposisi ٍ 

 

dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; 

Dari mana sebenarnya (dari pemahaman abstrak ini) datangnya mesej ini? 

مِنۢ بَرَدٍ 

kita akan mendapat بَرَدٍ، beberapa mesej 

 

Kita akan ditimpa dengan hujan batu 

 

 



وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ

dan Dia (Allah) lah yang  mempermudahkan pemahaman abstrak

Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit,

 

sekarang kita faham bahawa مَآءِ ini datang dalam bentuk pemahaman abstrak atau dari ٱلسَّمَآءِ

 

مِن جِبَالٍ فِيهَا ٍ

'unit komposisi' sesuai dengannya مِن جِبَالٍ - perkataan جِبَال bermaksud unit-unit komposisi ayat al Quran ٍ

 

dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya;

Dari mana sebenarnya (dari pemahaman abstrak ini) datangnya mesej ini?

مِنۢ بَرَدٍ

kita akan mendapat بَرَدٍ, beberapa mesej

 

Kita akan ditimpa dengan hujan batu

 

  • Apa yang datang dari sana? Quran mengatakan بَرَدٍ (perkataan ini secara literal bermaksud 'mesej') 
    • Mesej-mesej yang Allah hantar ۢبَرَد = mesej.  ۢبَرَد secara literalnya "datang dari pejabat pos (barrid)" - untuk menghantar sesuatu untuk menyampaikan mesej, pemahaman yang betul maksud ۢبَرَد.
    • ia bukan tentang gunung-gunang, bukan tentang hujan batu atau mana-mana perkara yang mereka gunakan dalam terjemahan. 
    • penterjemah dan juga pentafsir lampau telah terperangkap dalam makna literal perkataan dan tidak mempedulikan untuk melakukan عِبْرَةٌ, menyeberang ke arah ٱلسَّمَآءِ  pemahaman abstrak

Jadi بَرَد = mesej disampaikan melalui konsep جِبَالٍ "unit-unit gubahan komposisi ayat-ayat" sesuai dengan ٱلسَّمَآءِ pemahaman konsep abstrak nya.

  • Ini bermakna anda perlu mentafsir mesej bukan seolah-olah ia adalah istilah mesej yang konkrit atau konsep konkrit tetapi anda perlu melakukan عِبْرَةٌ untuk memahami konsep abstrak nya

    • Allah SWT menghimpunkan سَحَابًا (perkara-perkara yang kelihatan seperti 'awan' yang dibajai Hidayah Ilahi dan Allah SWT mendekatkan diri Nya "melalui" celah awan-awan itu dari kedudukan Nya yang "Tinggi", 
    • menurunkan mesej-mesej yang berpotensi
    • Allah SWT menyediakan kriteria menggunakan unit gubahan (yang datang dari pemahaman abstrak) untuk memahami mesej tersebut. 
    • Ini bermakna unit-unit gubahan komposisi ayat-ayat itu menggunakan lokusi yang sama yang dipelajari dalam Al-Quran dalam teks kitab suci jadi ini mengikat kesemua nya bersama-sama menjadikan cara representasi  yang begitu indah.

  • Kita lihat bagaimana mesej ayat An-Nur 24:43 ini disampaikan secara literal selama ini kepada manusia penduduk bumi dalam kehidupan ini.

  • Ayat ini dengan sendirinya menakjubkan kerana ia menerangkan bagaimana keseluruhan proses bermula dengan Allah SWT menyediakan "awan" yang membawa mesej yang disusun berdasarkan konsep dalam pemahaman abstrak dan gubahan itu sendiri menggunakan unit gubahan lokusi yang anda kenali JIKA ANDA TELAH MENGLIBATKAN kitab suci Al-Quran. 

فَيُصِيبُ بِهِۦ مَن يَشَآءُ

Dia (Allah) menjadikan mereka sasaran sesiapa yang Dia kehendaki (untuk mesej-mesej tersebut)

lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya,

 

Jadi anda yang pilih, anda yang tarik hujan sebegitu, anda tarik mesej sebegitu apabila anda mengerjakan al-Quran عَن مَّن يَشَآءُۖ apabila anda mengerjakan al-Quran, anda akan melakukannya, anda memilihnya, anda mencarinya, anda bersusah-payah dengan al-Quran - maka Allah SWT akan menyasarkan anda dengan mesej-mesej sedemikian.

1. Tetapi mesej-mesej itu datang daripada pemahaman abstrak dengan kata lain ia merujuk kepada konsep abstrak

2. mesej-mesej dikarang menggunakan جِبَالٍ - unit gubahan al-Quran supaya anda perlu memahami apa yang digunakan oleh al-Quran dari segi gaya gubahannya

وَيَصْرِفُهُۥ عَن مَّن يَشَآءُۖ

Dan Dia menjauhkan risalah dari sesiapa yang Dia kehendaki

dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya.

 

Jadi jika seseorang tidak layak menerima mesej seperti itu, tidak bekerja dengan betul dan tidak mencari mesej seperti itu, Hujan Ilahi, maka Allah SWT mengarahkan mesej seperti itu dari orang itu.






























No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.