Wednesday, October 25, 2023

APAKAH KONSEP ZIKR DALAM AL_QURAN ? - Prt #2 - BUKTI KONSEP ZIKR DIDALAM AL_QURAN

Sekurang-kurangnya:-

60% daripada Al-Quran  adalah زكرالرحمان dan oleh itu ia memberi impak kepada Al-Quran keseluruhan nya kerana gaya gubahan ayat Al-Quran menggunakan morfologi linguistik dan semantik Lokusi Ibrahim terutama dalam perumpamaan dan kisah cerita hidup para nabi dan rasul, maka jika kita tidak memahami kisah-kisah itu pada mulanya pasti kita tidak akan memahami selebihnya / keseluruhan al-Quran. 
 
Amin.
Khalas !!

*************

Bukti Konsep  ذِكْرً didalam Al-Quran
60% Daripada al-Quran Adalah "زِكر"


Jadi kita perlu ingat bahawa sekurang-kurangnya 60% daripada Al-Quran adalah "زِكر" atau dipengaruhi oleh simbolisme dan semantik "زِكر" . Jadi sekurang-kurangnya 60% daripada Al-Quran adalah KISAH dan PERUMPAMAAN dan kita perlu memastikan bahawa kita memberikan sebahagian 60% daripada Al-Quran itu kepentingannya yang sewajarnya, ketekunannya yang wajar. Kita perlu meluangkan masa yang cukup untuk memberi perhatian kepada CERITA-CERITA dan PERUMPAMAAN.

Kita telah diajar bahawa "زِكر" sebagai duduk bertafakkur berdiam diri mengingati Allah SWT atau memegang tasbih dan membaca اللّٰه ... اللّٰه ... اللّٰه ...اللّٰه (atau apa jua lafaz-lafaz lain yang dikira elok dibaca berulang kali tujuan untuk beribadah). 

Saya tidak pasti sama ada amalan ibadah wirid dengan tasbih dinamakan berzikir ini pernah disebut dalam al-Quran, kerana Allah SWT menggunakan perkataan "زِكر" dan kata kerja زكر hanya dengan cara yang sangat spesifik dalam al-Quran. Maka kita perlu merujuk kembali kepada al-Quran untuk memahami terminologi al-Quran dan mengamalkan tatacara ibadat yang telah diperintahkan oleh Allah SWT dalam Al-Quran. 

Bukan nak kata ia tidak boleh dilakukan. Hanya amalan berzikir seperti itu harus diberi ukuran nilai kepentingan relatif nya yang mana lebih berkepentingan berbanding amalan
membaca,
memahami
mengambil iktibar,
mengingati
mengambil pelajaran dari peristiwa kisah-kisah para Rasul dan Nabi yang telah dirakamkan dalam al-Quran. 

Kerana 60% daripada Al-Quran sekurang-kurangnya adalah "زِكر" dan oleh itu ia memberi impak kepada Al-Quran keseluruhan nya kerana banyak semantik ayat Al-Quran merujuk kepada Lokusi Ibrahim di mana kisah-kisah al-Quran diceritakan. Gaya gubahan al-Quran menggunakan morfologi linguistik Lokusi Ibrahim, dan jika kita tidak memahami kisah-kisah itu pada mulanya pasti kita tidak akan memahami selebihnya / keseluruhan al-Quran

Bukan lah setiap ayat dalam Al-Quran digubah menurut lokusi Ibrahim, terdapat beberapa ayat sangat mudah difahami
قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ sangat mudah ia tidak memerlukan lokusi; anda hanya memerlukan bahasa Arab asas untuk memahaminya tetapi tidak setiap ayat dalam al-Quran semudah itu untuk difahami. 

Majoriti ayat Al-Quran memerlukan anda membuat kerja rumah merujuk kembali kepada kisah-kisah dan perumpamaan untuk benar-benar mengekstrak leksikon ketuhanan.

Allah SWT mengajarkan leksikon ini kepada utusannya Ibrahim {a.s} dan oleh itu memberi kita peluang untuk mempelajari leksikon tersebut melalui al-Quran. 


Sad 38:49
هَٰذَا ذِكْرٌۚ وَإِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَـَٔابٍ

Allah SWT menerangkannya dengan jelas هَٰذَا ذِكْرٌۚ ini adalah ذِكْرًاsemua yang telah kami ceritakan selama ini dari segi kisah-kisah ini

وَإِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَـَٔابٍ sesungguhnya bagi yang muttaqeen adalah disebabkan pulangan bernas yang tertutup.

Perkataan حُسْنَ bermaksud dalam pandangan tertutupkebenaran ialah yang diwakili di dalam perkataan, di dalam teks bukan hanya pada permukaan. Oleh itu ذِكْرًا terdiri daripada kisah-kisah dan perumpamaan dalam teks Al-Quranini penting untuk memahami Lokusi Ibrahim dan menerapkan perkataan ini sepanjang kita menggunakan Al-Quran. 

Pada bila-bila masa perkataan ذِكْرًا digunakan oleh Allah SWT dalam teks, ia merujuk kepada kisah-kisah dan perumpamaan dalam ayat yang tertentu yang exclusive - tidak termasuk dalam ayat Al-Quran yang lain.

Jadi قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ bukan ذِكْرًا; 

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ bukan ذِكْرًا;

الفاتحة‎ bukan ذِكْرًا 

tetapi kisah dalam Surah :-

Al-Baqarah 2:17

مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِى ٱسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُۥ ذَهَبَ ٱللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِى ظُلُمَٰتٍ لَّا يُبْصِرُونَ 

مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِى ٱسْتَوْقَدَ نَارًا 

adalah perumpamaan .... "Perumpamaan mereka seperti orang yang menyalakan api نَارًا Ia adalah sebahagian daripada ذِكْرًا, jadi Allah SWT memberitahu kita bahawa ذِكْرًا adalah gabungan cerita dan perumpamaan ini.

Jadi, apa itu فُؤَادُ

فُؤَادُ adalah bahagian kesedaran anda, kognisi anda, persepsi anda apabila anda terjaga anda sedang melibatkan فُؤَادُ anda, 

apabila anda tidak memberi perhatian apabila motivasi bawah sedar adalah sebahagian daripada قَلْبِ anda iaitu weltanshauung. Jadi, فُؤَادُ adalah kesedarankognisi anda persepsi anda yang disengajakan. Allah SWT memberitahu Nabi Muhammad SAW {dan dengan lanjutan kepada kita semua ummat Nabi Muhammad SAW} kisah-kisah itu membantu Rasulullah SAW  menyelaraskan فُؤَادُ nya, kognisi sedar nya kepada leksikon Ilahi melalui cerita-cerita dan perumpamaan iaitu ذْكُر 

وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنۢبَآءِ ٱلرُّسُلِ

"Kami menceritakan kepada anda dalam kisah-kisah dikta yang berkaitan dengan kisah-kisah utusan ini," 

مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَۚ

"anda perlu melakukan apa yang kami ajarkan kepada anda  supaya kami mantapkan kognisi anda". Dalam erti kata lain, jika anda mengikuti arahan yang kami berikan kepada anda dan jika anda benar-benar belajar dan melibatkan diri serta berusaha untuk mengeluarkan lokusi Abrahamik, leksikon Ilahi yang melekat dalam persepsi anda bahawa ganjaran yang Allah SWT berikan kepada anda. Bagaimana kita tahu ini?

Allah SWT berfirman مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَۚ "Kami jadikan ia melekat, kita kukuhkan, kita jadikan ia selamat, ia berakar, ia berpijak, ia teguh, ia tidak akan goyah, anda bertawakkal kepada Allah SWT, Allah SWT akan memberikan keyakinan itu kepada anda" 

dan seterusnya Ayat itu bersambung. ...

وَجَآءَكَ فِى هَٰذِهِ ٱلْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ 

" Maka, Allah SWT meneguhkan atau mengamankan فُؤَادَكَۚ nya, kesedarannyakognisinyapersepsinya di mana dengannya dia membuat keputusan dan dia memahami sesuatu dan Allah SWT memberinya dalam Surah ini هَٰذِهِ ......

......... ٱلْحَقُّ satu kebenaran " 

وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ

وَمَوْعِظَةٌ dan nasihat dan وَذِكْرَىٰ  contoh manfaat 

لِلْمُؤْمِنِينَ kepada orang-orang yang beriman jika orang-orang yang beriman itu dibenarkan untuk secara spontan mengingati jawapan yang diberikan Tuhan untuk pertanyaan mereka, ingatlah ذِكْرَ"

(Dan yang ini, هَٰذِهِ .. hamzah dzal haa ..... yang ini dalam bentuk feminin kita tidak pasti sama ada ia berkaitan dengan keseluruhan Surah Hud atau frasa khusus ini, kecenderungan saya pada ketika ini kerana saya masih melakukan penyelidikan untuk jujur ​​dengan anda adalah bahawa keseluruhan Surah ini penuh dengan bimbingan dan peneguhan leksikon dan ada juga. jika kamu menerima hadis tersebut dan jika kamu mempercayai hadis tersebut terdapat sebuah hadis yang sangat terkenal dari kekasih kita SAW di mana dia berkata :-

" shaiyabatni huudon wa'akhawaa tuhaa ... 'itu mendorong saya untuk beruban ....." {iaitu Surah Hud dan adik-beradik bermaksud kisah-kisah nabi lain} dan ini adalah petunjuk yang jelas tentang kepentingan ذِكْرَ yang Allah SWT ajarkan kepada Muhammad SAW dalam Ayat ini dan Muhammad SAW menterjemahkan pembelajaran itu ke dalam hadis mungkin Allahuaklam tetapi saya cenderung mempercayai hadis itu kerana ia mengesahkan segala-galanya dalam Ayat khusus ini. 

(Istilah ذِكْرَ ini ditangani lebih terperinci dalam siri Surah Abassa bahagian nombor 3. Sangat penting bagi kita mengambil terma ini dan melakukan tafsiran bersarang yang telah digunakan sepanjang siri dan sepanjang bahan saluran ini, adalah sangat penting untuk tidak mengada-adakan analisis sendiri, tidak perlu merujuk pada orang ini atau orang itu. Tidak, adakah tafsiran bersarang dalam al-Quran, 


Al-Baqarah 2:282

  ..... وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۖ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱللَّهُۗ ..

..... Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya,..... 

adakan disiplin dan Allah SWT akan ajarkan. Ingatlah kita kata ٱتَّقُوا۟ adalah disiplin dalam mengaplikasikan metodologi, الْمُتَّقُونَ ialah mereka yang menunjukkan disiplin itu. dalam mengaplikasikan metodologi supaya Allah SWT mengajar kita yang ingin belajar اتقولٱللَّهَۖ jadi Dia berkata mempunyai disiplin dalam penglibatan metodologi Al-Quran Allah SWT akan mengajar anda, ini lah maksud sebenarnya kata ayat ini :-

مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَۚ وَجَآءَكَ فِى هَٰذِهِ ٱلْحَقُّ 

anda telah diberi kebenaran, anda telah diberi nasihat, dan anda telah diberi peluang untuk secara spontan mengingati jawapan Ilahi kepada semua pertanyaan anda dan inilah maksud apabila saya menyebut إِنَّ مَعَ ٱلْعُسْرِ يُسْرًا bila-bila masa anda mempunyai cabaran atau kesukaran dan anda mempunyai soalan yang anda tidak tahu bagaimana untuk menjawabnya, jalanlah ke arah ذِكْرَ, berlarilah ke arah Allah SWT, Allah SWT akan membuka pintu untuk membantu anda memahami.)

Saya tidak menjanjikan anda ia akan berlaku serta-merta, tidak semestinya serta-merta tetapi ia akan datang kepada anda secara spontan SWT menjanjikan bahawa ini adalah ذِكْرَ untuk الْمُتَّقُونَ, ini adalah definisi perkataan ذِكْرَ.

Bukti Konsep  ذِكْرً didalam Al-Quran

Kitab Tafsir telah gunakan berbagai nama merujuk kepada Al-Quran - Kitab, Furqan, Zikir, Hadits, Tanzil, Wahi dll

Allah  menggunakan pelbagai istilah untuk konteks ayat yang berbeza, setiap istilah itu ada membawa maksudnya yang khusus

Al-Anbiya 21:24

أَمِ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةًۖ قُلْ هَاتُوا۟ بُرْهَٰنَكُمْۖ هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِىۗ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ٱلْحَقَّۖ فَهُم مُّعْرِضُونَ

 أَمِ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةًۖ قُلْ :- 

Allah SWT sedang mengajar Rasulullah Muhammad - "Katakan: هَاتُوا۟ بُرْهَٰنَكُمْۖ - berikan Kami bukti kamu bahawa 'ذِكْرُini :
هَٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِىَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِ

adalah 'ذِكْرُ' semua orang yang bersama saya dan sebelum saya". 

Adalah jelas kalimah ذِكْرُ dalam konteks semua kisah yang disediakan dalam Surah Al Anbiya adalah merujuk kepada cerita / kisah-kisah tersebut

Ini adalah bukti pertama. 

Yang kedua dari Surah Al-Anbiya 21:48,  sejarah banyak menunjukkan perumpamaan yang berbeza tentang beberapa nabi dan rasul.


Al-Anbiya 21:48

وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَٰرُونَ ٱلْفُرْقَانَ وَضِيَآءً وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِينَ

ءَاتَيْنَا مُوسَىٰ Kami telah datangkan (kepada) Musa dan Harun Al Furqan

وَضِيَآءً وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِينَ - peringatan dan pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa


Al-Anbiya 21:49

ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِٱلْغَيْبِ وَهُم مِّنَ ٱلسَّاعَةِ مُشْفِقُونَ 

يَخْشَوْنَ mereka takut (melanggar hukuk-hukum Tuhan

رَبَّهُم بِٱلْغَيْبِ - Tuhan mereka dengan yang ghaib

ٱلسَّاعَةِ مُشْفِقُونَ - mereka merasa takut hari kiamat

Kemudian Allah  memberitahu kita : 

Al-Anbiya 21:50

وَهَٰذَا ذِكْرٌ مُّبَارَكٌ أَنزَلْنَٰهُۚ أَفَأَنتُمْ لَهُۥ مُنكِرُونَ

وَهَٰذَا ذِكْرٌ مُّبَارَكٌ - dan ini pengajaran/peringatan penuh dengan keberkahan (yang diturunkan kepada Nabi Muhammad ) - dan inilah ذِكْرًا yang dikurniakan kelimpahan - مُّبَارَكٌ - dan kami telah menjadikannya mudah diakses.

أَفَأَنتُمْ لَهُۥ مُنكِرُونَ - Adakah kamu mampu untuk menafikannya? Sudah tentu, Ayat ini ditujukan kepada pengikut Musa عليه السلام. Adakah anda akan menafikan semua cerita ini yang kami berikan dalam Surah Al Anbiya? Adakah anda mampu menafikan cerita sebegitu? Jelas sekali apa yang mereka tahu, adalah kisah-kisahnya.


Al-Anbiya 21:51

وَلَقَدْ ءَاتَيْنَآ إِبْرَٰهِيمَ رُشْدَهُۥ مِن قَبْلُ وَكُنَّا بِهِۦ عَٰلِمِينَ 

ءَاتَيْنَآ إِبْرَٰهِيمَ رُشْدَهُۥ مِن قَبْلُ - Kami telah datangkan/berikan petunjuk/pimpinan kepada Nabi Ibrahim sebelum dari ini

Al-Anbiya 21:52

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِۦ مَا هَٰذِهِ ٱلتَّمَاثِيلُ ٱلَّتِىٓ أَنتُمْ لَهَا عَٰكِفُونَ 

مَا هَٰذِهِ ٱلتَّمَاثِيلُ ٱلَّتِىٓ أَنتُمْ لَهَا عَٰكِفُونَ - apakah hakikat patung-patung dan gambar-gambar ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya ?

Oleh itu cara Allah  menceritakan kepada mereka kisah-kisah ini dalam Al-Anbiya 21:50 - 51,52 diolahkan dalam cara yang mereka tidak boleh menafikannya. Sudah tentu lapisan permukaan kelihatan serupa tetapi kisahnya berbeza.

Tetapi apabila anda menyelami maksud ٱلْءَاخِرَةَ - iaitu pemahaman pentafsiran yang disengajakan tentang kisah-kisah ini
"ٱلْءَاخِرَةَ" bermaksud "pentafsiran {tekun} yang tertangguh, dan dengan usaha istiqamah bersusah payah ke arah pemahaman leksikon Ilahi, وَسَعَىٰ لَهَا bekerja keras ke arahnya sesuai dengan kerja keras yang sepatutnya" tentang kisah-kisah ini, 

Kisah-kisah ini memberitahu jenis cerita yang berbeza. Tetapi ini adalah cabaran untuk mereka pengikut Nabi Ibrahim عليه السلام dan Nabi Musa عليه السلام termasuk kita ini semua ummat Nabi Muhammad . Adakah anda mampu untuk menafikan mereka? Adakah anda boleh mendakwa anda tidak mengenali mereka? 

Oleh itu :-
Apakah maksud istilah  ذِكْرًا ? 
Mestilah istilah ذِكْرًا ini ia merujuk/bermaksud kisah-kisah / perumpamaan / cerita - cara Allah  menceritakan kepada kita semua kisah-kisah dan perumpamaan para Nabi dan Rasul.

"القصص والأمثال". Secara kebetulan kita memahaminya kerana kisah-kisah dan perumpamaan itu disebut dalam Surah Abassa yang menunjukkan :

(perumpamaan kisah seorang lelaki yang mati 100 tahun sebelum Allah  menghidupkannya semula):- 

 

Al-Baqarah 2:259,

ٱللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَاۖ فَأَمَاتَهُ ٱللَّهُ مِا۟ئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُۥۖ 

dan bermula sebagai القصص والأمثال - Mathal - Perumpamaanزِكر merujuk kepada kedua-duanya - kisah dan perumpamaan

Semua kisah dan perumpamaan dalam Al-Quran secara kolektif mewakili زِكر.


Sad 38:1

صٓۚ وَٱلْقُرْءَانِ ذِى ٱلذِّكْرِ 

Allah  bersumpah dengan Al-Quran - صٓۚ - "Demi Al-Quran mempunyai peringatan"

Itulah Al-Quran, itulah زِكر, secara literal bermaksud mengingati ... mengingati apa? ... maka ia merujuk kepada Al-Quran mengandungi زِكر iaitu ada cerita dan perumpamaan :

وَٱلْقُرْءَانِ ذِى ٱلذِّكْرِ


Dan Surah Maryam ia sentiasa memulakan adegan cerita baru atau bahagian permulaan ayat dengan perkataan وَٱذْكُرْ  atau  ذِكْرُ

Maryam 19:2

ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُۥ زَكَرِيَّآ

ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ - (Ini ialah perihal cerita dan perumpamaan) limpahan rahmat Tuhanmu (wahai Muhammad), kepada hambaNya Zakaria. 

ذِكْرُ Peringatan/Penjelasan - Maka sudah pasti ia berbicara tentang kisah rahmat Allah 

Maryam 19:16

وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ مَرْيَمَ إِذِ ٱنتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا 

Maryam 19:41

وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ إِبْرَٰهِيمَۚ إِنَّهُۥ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا 

Maryam 19:51
وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ مُوسَىٰٓۚ إِنَّهُۥ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا 
Maryam 19:56
وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ إِدْرِيسَۚ إِنَّهُۥ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا

Setiap kali kita berjumpa kata kerja وَٱذْكُرْ pada permulaan ayat maka ia menjadi petunjuk kepada cerita yang merupakan sebahagian daripada زِكر. Itulah maksud sebenarnya زِكر sangat jelas.

Sad 38:17

ٱصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَٱذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُۥدَ ذَا ٱلْأَيْدِۖ إِنَّهُۥٓ أَوَّابٌ 

Allah  sedang berkata kepada Nabi Muhammad  dengan berfirman :

 ٱصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ 

"bersabarlah terhadap apa yang mereka katakan" dan وَٱذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُۥدَ dan" 

"ingat akan atau bacakan kisah {musafir} kita عَبْدَنَا {Daud} دَاوُۥدَ dan lain-lain".


Maryam 19:54
وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ إِسْمَٰعِيلَۚ إِنَّهُۥ كَانَ صَادِقَ ٱلْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا
Maryam 19:56
وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَٰبِ إِدْرِيسَۚ إِنَّهُۥ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا

Sad 38:41
وَٱذْكُرْ عَبْدَنَآ أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُۥٓ أَنِّى مَسَّنِىَ ٱلشَّيْطَٰنُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ

Sad 38:45
وَٱذْكُرْ عِبَٰدَنَآ إِبْرَٰهِيمَ وَإِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ أُو۟لِى ٱلْأَيْدِى وَٱلْأَبْصَٰرِ

Sad 38:48
وَٱذْكُرْ إِسْمَٰعِيلَ وَٱلْيَسَعَ وَذَا ٱلْكِفْلِۖ وَكُلٌّ مِّنَ ٱلْأَخْيَارِ


Al-Ahqaf 46:21
وَٱذْكُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُۥ بِٱلْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتِ ٱلنُّذُرُ مِنۢ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِۦٓ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّا ٱللَّهَ إِنِّىٓ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ 

Jadi semua penyebutan kata kerja وَٱذْكُرْ ini tepat dalam bentuk morfologi kata terbitan jenis ini Allah  mengajar kita bahawa semua cerita ini adalah زِكر

Al-Anbiya 21:36

وَإِذَا رَءَاكَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَٰذَا ٱلَّذِى يَذْكُرُ ءَالِهَتَكُمْ وَهُم بِذِكْرِ ٱلرَّحْمَٰنِ هُمْ كَٰفِرُونَ

Apabila orang-orang yang kafir itu melihat kamu (menghadap kepada Muhammad ) mereka memperlakukan kamu tetapi dengan ejekan berkata: Adakah ini orang yang merujuk secara negatif kepada yang kamu sembah?

Perhatikan : 

الِهَ"-الِهَتَكُمْ"bukan=berhala, الِهَ tidak semestinya berhala. 

(Kamus :- ألّه هُ : نزَّله منزلةَ إلهٍ : mempertuhan , mendewakan)

Al-Quran : الِه = apa sahaja disembah-dianggap tertinggi dalam aarsh;

عَرْش-Weltanschauung-perspektif duniaasas intelek perlembagaan intelektual 

jadi الِهَ tidak bermaksud berhala sahaja malah lebih inklusif iaitu -"apa sahaja yang anda anggap tertinggi dalam aarsh, dalam weltanshauung"-maka dengan itu anda sendiri dianggap menyembah nya. 


Az-Zumar 39:1

تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَكِيمِ 

Turun nya Kitab Al-Quran ini dari Allah, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana

تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ Permulaan Az-Zumar 39:1 ini mengandungi kisah sama yang diceritakn diakhir Surah Sad 38:87, bahawa Al-Qur’an itu adalah peringatan bagi seluruh alam :-

Sad 38:87

إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَٰلَمِينَ 

Al-Quran tidak lain hanyalah peringatan bagi penduduk seluruh alam.

Sad 38:88

وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُۥ بَعْدَ حِينٍۭ 

Dan demi sesungguhnya, kamu akan mengetahui kebenaran perkara-perkara yang diterangkannya, tidak lama lagi.

Az-Zumar 39:1 diteruskan dengan memperingatkan kita bahawa Al-Qur’an itu diturunkan oleh  Allah تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَكِيمِ

Dalil Wahyi :-

Az-Zumar 39:2

إِنَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ فَٱعْبُدِ 

ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 

Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya.

Ayat ini {adalah Dalil Wahyi. Titah khusus kepada penerima, yang pertama adalah Nabi Muhammad  dan seterusnya kepada kita semua umat Nabi Muhammad ,}

Tujuannya adalah :-

mentauhidkan Allah  dalam segala ibadah dan do'a kita. Al-Quran mengandungi kebenaran tentang Allah , tentang tauhid dan cara kita mengamalkan kehidupan. Maka dengan itu hendaklah kita menyembah-Nya, mengabdikan diri kepada-Nya

Dalilnya dalam Surah ألْفَاتِحَة:-

 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِين

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

Maksud Az-Zumar 39:2 = mentuluskan ibadah hanya kepada Allah  tanpa melakukan amalan bida'ah dan syirik khafi terhadap Allah  dalam ibadat itu. 

إِيَّاكَ نَعْبُدُ = "menghambakan" diri hanya kepada Allah ﷻ 

"عُبُودِيَّة". Hati Ikhlas sepenuhnya 

perbuatan mengikut syariat  Allah  dan  Sunnah Nabi Muhammad . Jangan kita buat ibadat tidak tinggal kepada Allah, tetapi dalam perkara lain kita tidak ikut. 

Saiyidina Umar رضي الله عنه pernah berkata "kalau tidak tahu apa perbuatan Arab Jahiliyah, belum tentu iman sesaorang itu betul" Mereka kaum Arab مُشْرِكِين kerana telah berubah dari ajaran Nabi Ibrahim عليه السلام dan Nabi Ismail عليهماالسلام kerana mereka juga sembah berhala yakni mereka mempunyai الِهَ selain dari Allah Apabila ditanyakan siapakah pencipta langit dan bumi mereka akan jawab Allah ! Mereka juga tahu iaitu Allah  yang memberikan rezeki kepada mereka. 

الدِّينَ bermaksud "cara hidup".

Pengajaran Allah  dan سُنَّة الرَّسُوْل bukan hanya dalam ibadat solat, puasa, haji tetapi dalam segenap aspek kehidupan.

Adakah kita hanya ikut suruhan Allah  khusus dalam ibadat tersebut namun, tidak mengikuti Allah  dalam perkara lain ?

Oleh kerana tidak faham perkara inilah yang menyebabkan bagi orang yang tidak solat mereka tidak ada masalah memakan harta riba'.














No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.